GT/Protot 2025

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
130
Rolex 6h of Sao Paulo. 2 tuntia ajettu ja Cadillac, kuskina eräs ex-F1 J.Button, johtaa Hypercaria, perässään Penske Porschet. Kolmikko on karannut muilta.GT3:ssa Akkodis Teamin Lexuksilla kaksoisjohto, kolmantena tulee Iron Lynxin Mercedes. Erot ovat pieniä
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10485
Sijainti
Helsinki
Rolex 6h of Sao Paulo. 2 tuntia ajettu ja Cadillac, kuskina eräs ex-F1 J.Button, johtaa Hypercaria, perässään Penske Porschet. Kolmikko on karannut muilta.GT3:ssa Akkodis Teamin Lexuksilla kaksoisjohto, kolmantena tulee Iron Lynxin Mercedes. Erot ovat pieniä
Kiitos raportista, elävöität samalla Gt-puolen keskustelua, joka on ollut viime vuodet postausteni varassa.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
130
Rolex 6h Sao Paulo. Reilu 2h jäljellä. PItstopit menossa monella, joten pakka sekaisiin. Hypercareissa oli Cadillaceila kaksoisjohto, perässään molemmat Penske Porschet ja molemmat Peugeotit. GT3:ssa Akkidosin Lexus kärjessä, toisena Iron Damesit Porchella (siis naisteam !!!), kolmantena taas Lexus, neljäntenä TF Sportiin Corvette ja Aston Martin. Valentino Rossi hyppäsi viimeiselle stintille WRT Teamin GT3 -luokan BMW:hen. Kubica hyppäsi AF Corsen Ferrariin viimeiselle stintille. AF Corse on paras Ferrari seitsemäntenä. Aika paljon ropisee aikasakkoja ns. turhasta eli pit lane speeding ja vapauttamisesta vaarallisesti... Le Mansin voittajat ovat sivuosissa Interlagosin radalla. Ihme juttu tuo Peugeot, Le Mansissa ei kukenu mihinkään (hidas yksinkertaisesti) ja nyt mennään? Hypercarin huiput n. 281km/h ja GT3:ssa 262km/h.....
 
Viimeksi muokattu:

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
130
Reilu tunti jäljellä. GT3:ssa molemmat Proton Teamin Mustangit ulkona kisasta (tekniikka). Aurinko laskee ja radan lämpötila laskee. Ne joilla on heittävät uutta settiä alle. GT3:ssa seitsemän ekaa autokuntaa voi voittaa...Iron Damies Michelle Gatting otti aivan turhan penaltyn varastessaan keltaisen lipun lähdön.. TF Sportin Corvette kuski Charlie Eastwood jahtaa Akkidos teamin Lopezia (Lexus). Lexus näyttää olevan tosi nopea suorilla. Rossi on ajamassa BMW:tä podium taisteluun. Hypercarissa kärki muuttumaton.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
130
Hypercarissa Cadillacit tupla voittoon, Penske Porsche kolmas. GT3:ssa Akkodis Lexus selvään voittoon, sijoista 2-4 kisattiin loppuun asti. TF Sportin Corvette toiseksi ja hurjan nousun tehnyt Eduard Barrichello Aston Martinilla kolmas, Iron Dummies jäi sitten lopulta neljänneksi..
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
130
Ohessapa Sao Paolon 6.parasta luokittain. Hypercarissa kaikki pääsivät maaliin jopa hybridi -ongelmista kärsinyt Alpine ja jarruista kärsinyt WRT Teamin BMW. Ferrareille kisa oli pettymys, sillä molemmat tehdas autot jäivät niukasti pisteiden ulkopuolelle (10 parasta saa pisteitä) ja yksityistalli AF Corse oli 8. Toyotan vaisuus oli myös pienoinen pettymys, toiseen suuntaan yllätti täydellisesti Peugeotit ja tietysti Cadillacit.
GT3:ssa oli myös kärki yllätyksellinen. Manthey Porsche oli kuudes, kierroksen jääneenä ja yksikään kolmesta Ferrarista ei päässyt pisteille. Iron Lynx Mersuilla oli jotain ongelmia ja yksi hiipuikin varikolle, samoin molemmat Proton Teamin Mustangit. Lexukselle ensimmäinen voitto FIA:n alaisessa autosarjassa. GT3:ssa ei ajeta valmistajen mestaruudesta, joten palkintopallilla olivat tallin kotimaan liput. Akkodis Lexus Team liputti Ranskan Tricoloria, TF Sportin Corvette Team Union Jackia ja Aston Martin liputti Ranskan Tricoloria. Vähän hämäsi. Hieno palkintoen jako ja brassiyleisöä tietysti huudatti oma poika Eduard Barrichello, joka nosti Aston Martinin viime metreillä kolmanneksi.

Seuraava kisa mennee yökukkumiseksi. "Lone star Le Mans", ajetaan Austinissa Texasissa, 5,3km pitkällä radalla, 6 tunnin kisa 5-7 syyskuuta.
 

Liitetiedostot

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10485
Sijainti
Helsinki
IMSA-sarja ajoi ilman GTP-luokkaansa Mosportin radalla Kanadassa. LMP2-luokan #99 AO Racing (Hyett/Cameron). Toiseksi tuli #22 United Autosports ja kolmas oli #74 Riley-tallin Oreca. GTDPron voittajiksi ajoi #81 Ferrari ja GTD:n voittivat #45 Wayne Taylor Racingin Lamborghini.

Onneksi elokuun alussa ajettavassa Road American kilpailussa on mukana kaikki neljä luokkaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10485
Sijainti
Helsinki
Juuri kun ovat saamassa autoa iskuun. Button oli kuitenkin tallin nopeimpia kuskeja.
Viime kisassa Button oli oman autokuntansa nopein kuljettaja, mihin toisaalta auto F1-kokemus Interlagosin radalta. Sisarauto eli Cadillac #12 Will Stevens ajoi Buttonia 0,6s nopeammin, vaikka kävivät kuudesti varikolla. Tämä autokunta, johon Stevensin lisäksi kuului Alex Lynn ja Norman Nato ajoivat kilpailun voittoon.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
130
Ford on paljastanut enemmän ohjelmastaan eli tulosta takaisin WEC:n hyperauto -luokkaan vuonna 2027. Hypercar tehdään yhdessä Orecan kanssa ja Fordilta projektia vetämään tulee Red Bullilta palkattu Dan Sayers. Hän toimi jo Red Bull Ford Powertrainsin program manager tittellillä ja hänellä oli tärkeä rooli Red Bullin vuoden 2026 moottorin kehityksessä. Ennen Red Bulli pestiä hän työskenteli Prodrivella ja Ricardolla, missä hän suunnitteli vaihteistoja, erityisesti LMP1-luokkaan. Sayer on ensimmäinen avainpelaaja Fordin WEC -organisaatiokaaviossa, joka valmistuu tulevina kuukausina.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10485
Sijainti
Helsinki
Ford on paljastanut enemmän ohjelmastaan eli tulosta takaisin WEC:n hyperauto -luokkaan vuonna 2027. Hypercar tehdään yhdessä Orecan kanssa ja Fordilta projektia vetämään tulee Red Bullilta palkattu Dan Sayers. Hän toimi jo Red Bull Ford Powertrainsin program manager tittellillä ja hänellä oli tärkeä rooli Red Bullin vuoden 2026 moottorin kehityksessä. Ennen Red Bulli pestiä hän työskenteli Prodrivella ja Ricardolla, missä hän suunnitteli vaihteistoja, erityisesti LMP1-luokkaan. Sayer on ensimmäinen avainpelaaja Fordin WEC -organisaatiokaaviossa, joka valmistuu tulevina kuukausina.
Takaisin? Ford ei ole ollut WEC-aikakaudella sarjan pääluokassa. Legendaarinen GT40 oli 4-6 luokan urheiluauto. WSC-sarjassa voitti valmistajien mestaruuden kolmesti 1966-68.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10485
Sijainti
Helsinki
Niin tarkoitin tuota kultasta Le Mans aikaa...eipä silloin kukaan tiennyt WEC:stä...
WEC-sarja on jatkoa 1953-1992 järjestetylle urheiluautojen MM-sarjalle (World Sportcar Championship, WSC). Le Mansin ympärille kehitetty sarja pitkiä, yleensä 6h/1000 km kestäviä ajoja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4765
Sijainti
Salo
Takaisin? Ford ei ole ollut WEC-aikakaudella sarjan pääluokassa. Legendaarinen GT40 oli 4-6 luokan urheiluauto. WSC-sarjassa voitti valmistajien mestaruuden kolmesti 1966-68.
C-ryhmän aikana Ford oli pääluokassa myös mallilla C100, tosin tuo kokeilu oli kovin lyhytikäinen.

C-ryhmän 3,5 litran moottoriformaatin aikana Jaggen XJR-14 on sekin ohuella aasinsillalla Ford. Moottori kun on sama 3,5 litran Cosworth HB, mikä Benettonin F1-tiimillä oli Fordin nimellä, mutta tässä tapauksessa oli brändätty Jaguariksi.


Le Mansin ympärille kehitetty sarja pitkiä, yleensä 6h/1000 km kestäviä ajoja.
Ja yllä mainittuna ajanjaksona kilpailuformaatti muuttui sprinttikisaksi, 1991 430 kilometriä ja 1992 500 kilometriä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10485
Sijainti
Helsinki
C-ryhmän aikana Ford oli pääluokassa myös mallilla C100, tosin tuo kokeilu oli kovin lyhytikäinen.

C-ryhmän 3,5 litran moottoriformaatin aikana Jaggen XJR-14 on sekin ohuella aasinsillalla Ford. Moottori kun on sama 3,5 litran Cosworth HB, mikä Benettonin F1-tiimillä oli Fordin nimellä, mutta tässä tapauksessa oli brändätty Jaguariksi.




Ja yllä mainittuna ajanjaksona kilpailuformaatti muuttui sprinttikisaksi, 1991 430 kilometriä ja 1992 500 kilometriä.
Fordin lähdettyä Zakspeed ajatti autoa C/14 ja C/18 versioina DRM ja Interserie-sarjoissa 1984-86

Kaudella 1989 kilpailujen pituus oli 480 kilometriä, vielä edeltävällä kaudella ajettiin 1000 kilometrin kilpailuja.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10485
Sijainti
Helsinki
Toyota haluaa muutoksia menestyspainosääntöihin. haukkuu kisaamista keinotekoiseksi.

https://sportscar365.com/lemans/wec/toyotas-floury-calls-for-urgent-change-to-fix-artificial-racing

Ensi talven Asian Le Mans Seriesin osallistujamäärä kasvamaan päin.
https://www.dailysportscar.com/2025/07/17/asian-le-mans-series-set-for-entry-boost.html

Suzukan 1000km ajossa nähdään 30 autokuntaa. Goodsmile Racing on ainoa Super GT-sarjan talleista mukana.

https://www.dailysportscar.com/2025/07/18/30-entries-for-suzuka-1000km-revival.html
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10485
Sijainti
Helsinki
Super GT ajaa Fujin radalla elokuun alussa sprinttiviikonlopun. Kolme lähtöä kahden päivän aikana, ei kuskivaihtoja, pituus 35 kierrosta.

Sunnuntaina 3. elokuuta ajetaan kaksi 50 minuutin kilpailua. Gt500 ja GT300-luokat erikseen. Näin ajettiin Sprint Cup-kilpailussa 201013, jotka olivat sarjaan kuulumattomia. Tämän vuoden kilpailut lasketaan osaksi Super GT-sarjaa, joista jaetaan puolitetut pisteet.

https://www.dailysportscar.com/2025/07/04/fuji-announces-sprint-race-format.html
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4765
Sijainti
Salo
Kaudella 1989 kilpailujen pituus oli 480 kilometriä, vielä edeltävällä kaudella ajettiin 1000 kilometrin kilpailuja.
Niinpäs olikin jo aikaisemmalla vapaalla moottoriformaatilla. IMSA:n GTP-sarjassa taas ei ollut varsinaista vakiomittaa sprinttikisoilla, vaihteli vähän radasta ajoivatko protot ja GT-autot samaan aikaan vai eri aikaan ja katuradoilla oli lyhyempiä lähtöjä kuin moottoriradoilla. Ja kilpailuja oli sekä matka -että aikaperusteisina.
 
Ylös