Formula 1 — 2025 — 16 — Italian GP

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4701
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Itsekään en jaksa ccmk:n tekoälymäisiä viestejä lukea, mutta eipä niistä haittaakaan ole jos ne jotakin kiinnostavat. Ihmettelen vain mistä hän niin paljon yksityiskohtia kaivaa, kun itse tuskin muistan edes viime kisan tapahtumia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4895
Itsekään en jaksa ccmk:n tekoälymäisiä viestejä lukea, mutta eipä niistä haittaakaan ole jos ne jotakin kiinnostavat. Ihmettelen vain mistä hän niin paljon yksityiskohtia kaivaa, kun itse tuskin muistan edes viime kisan tapahtumia.
Itse taas tunnun muistavan hyvin kisat, joita katselin vielä 1990-luvulla ja 2000 - luvun alussa. Olin lajin fanaattinen fani tuolloin.

Mutta näitä uusimpia kisoja onkin sitten vaikeampi muistaa. Toki tiettyjä kisoja, mutta jos joku kysyy, kuka voitti esimerkiksi Monzassa vuonna 2022, niin ei heti tule mieleen.

Mutta Monzan kisa vuosilta 1997-2000 ovat edelleen hyvin muistissa. Johtuu varmaan siitä, että vaikka olen edelleen lajista kiinnostunut, niin tietynlainen fanaattius on lähtenyt pois.

Jos esim. työvuoro sattuu sunnuntaille F1-kisan aikaan, ei sitä enää jaksa harmitella sillä tavalla.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1213
Eikös Piastri olisi pudonnut Leclercin taakse, jos McLaren olisi tavallisen kaavan mukaisesti antanut Norrisille prioriteetin ja tuonut tämän ensimmäisenä varikolle? Sen sijaan McLaren pelasi korporatistista peliä ja maksimoi oman tuloksensa, mikä auttoi samalla myös Piastria.
Näin radiokeskustelun perusteella oli tulkittavissa, että Norris tuli suunnitellulla kierroksella sisään ja Piastri periaatteessa 2 kierrosta aiemmin koska olisi muutoin tullut kierroksen Norrisin jälkeen.

Siitä huolimatta kyse ei ollut undercutista vaan ongelmasta pitstopilla. Kokonaisuutta katsoen aika pienellä pistemenetyksellä Piastri sai hyvän miehen maineen tottelemalla tiimiä. Voisi olla jopa pisteiden valossa olla epäedullista olla tottelematta jos esim P1-P2 sijoista tulee vielä loppukauden aikana vastaava tilanne toisinpäin.

Mielestäni Piastri ei kuitenkaan ollut taktiikassa agressiivinen vaan olisi pitänyt vaatia päinvastainen taktiikka kuin Norrisilla heti kun turva-auto ikkuna vaikutti umpeutuvan eli kovat renkaat heti alle. Olisi päässyt ajamalla Norrisin ohi, mutta toki tällöin Norris olisi todennäköisesti myös vaihtanut kovat renkaat ennen undercut mahdollisuutta.

Hieman teennäistä taktiset erot saman tiimin sisällä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1669
Huomion arvoisena seikkana, Monzan kilpailun jälkeen tilanne mm-sarjassa on muuten sellainen, että Williamsin Albon on Mercedeksen Antonellia edellä. Vaikka Antonelli tulokas onkin niin enpä olisi uskonut ennen kauden alkua tälläistä nähtävän.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4895
Huomion arvoisena seikkana, Monzan kilpailun jälkeen tilanne mm-sarjassa on muuten sellainen, että Williamsin Albon on Mercedeksen Antonellia edellä. Vaikka Antonelli tulokas onkin niin enpä olisi uskonut ennen kauden alkua tälläistä nähtävän.
Albon ajanut erittäin vakuuttavan kauden tähän mennessä.

Ajattelin ennen kauden alkua, että Sainz olisi kaksikosta parempi. No näin ei ole todellakaan käynyt.

Kilpailuissa Albon on ollut Sainzia edellä luvuin 11-4, ja pisteissäkin ero on huomattava.

Albonilla on tässä vaiheessa 70 pistettä tällä kaudella kerättynä, kun Sainzilla vain 16 pistettä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
9021
Sijainti
Vantaa
Itsekään en jaksa ccmk:n tekoälymäisiä viestejä lukea, mutta eipä niistä haittaakaan ole jos ne jotakin kiinnostavat. Ihmettelen vain mistä hän niin paljon yksityiskohtia kaivaa, kun itse tuskin muistan edes viime kisan tapahtumia.
Joillain ihmisillä on käsittämätön muistamiskyky joihinkin asioihin eikä tarvitse olla mikään sairaus taustalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15592
Milloin ehtii niin pitänee puhua jälleen kerran kuumaksi perunaksi nousseista viestieni pituudesta tai sitten ei. Eihän niitä kukaan pakota lukemaan.

Yhteen asiaan täytyy kyllä todeta, että mikäli muuten Tsunoda olisi saanut pisteitä Monzasta eilen niin:

Kisasta kai olisi sitten voinut todeta paljon, paljon lyhyemmin sen olleen aavistuksen tylsä jonoajelu yms. vastaavaa eikä olisi tullut höyryjen päästelyä niin pitkän viestin muodossa.

Tsunodalle tosin olisi pisteilläkin voinut melkein tulla/ehkä olisi tullut hylkäys kisan päätteeksi kun auton pohja oli kulunut myös vaarallisen liikaa vaurion takia. Autosportilla puhetta ja oli huono jo ennen Lawsonin kolaria sen sitten viimeistellessä surkeuden autovaurioin.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
184
Jäin tuossa miettimään ja piti kaivaa ihan faktaa nuista Verstappenin tallikavereista (unohdetaan nyt eräs Daniel Kvyat) eli 10 kauden aikana 7 eri kuljettajaa. Vaihtuvuus taitaa olla F1 ennätys? sekin tavallaan.

Carlos Sainz Jr., 23 kisaa. (nyk. Williams)
Daniel Riccardo, 58 kisaa (nyk. Ford Racing Ambassador, mitä se sitten onkaan)
Pierre Gasly, 12 kisaa (nyk. Alpine)
Alexander Albon, 26 kisaa (nyk. Williams)
Sergio Perez, 90 kisaa (Cadillac ensi kaudella)
Liam Lawson, 2 kisaa (nyk. Racing Bulls)
Yuki Tsunoda, 13 kisaa (nyk. Red Bull)

Yhteistä kaikille on, että ura lyhyemmän tai pitemmän kakkoskuski paikan jälkeen lähti laskusuuntaan...Albon on poikkeus eli 70 pistettä ja 7. sija kuskipisteissä tällä kaudella, Gasly ja Lawsonin ovat raapineet 20 pistettä tältä kaudelta, Sainz 16 pistettä ja Tsunoda 12 pistettä.

Yhteistä kaikille on ollut, että Red Bullin kakkoskuski paikka oli urakehityksen kannalta iso haitta ja sieltä nouseminen takaisin elävien kirjoihin on onnistunut vain Albonilta. Tsunoda on taas koko F1 uransa ajanut Red Bullin talieissa. Viime kausi Racing Bullsilla toi plakkariin 30 pistettä.

Kysymys tietysti on kuka sillä paikalla voi menestyä ja miksi kakkosautoon löytyy niin paljon teknisiä ongelmia, varikkokömmähdyksiä jne...(negativista karmaa, jolla ei ole mitään tekemistä kuskin kanssa). En tiedä mikä RB:lla on marssijärjestys eli onko kuljettajan mielipiteellä merkitystä auton säätämisessä, vaikka hän ei ole Max Verstappen eikä Jos ole isän etunimi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15592
Jäin tuossa miettimään ja piti kaivaa ihan faktaa nuista Verstappenin tallikavereista (unohdetaan nyt eräs Daniel Kvyat) eli 10 kauden aikana 7 eri kuljettajaa. Vaihtuvuus taitaa olla F1 ennätys? sekin tavallaan.

Carlos Sainz Jr., 23 kisaa. (nyk. Williams)
Daniel Riccardo, 58 kisaa (nyk. Ford Racing Ambassador, mitä se sitten onkaan)
Pierre Gasly, 12 kisaa (nyk. Alpine)
Alexander Albon, 26 kisaa (nyk. Williams)
Sergio Perez, 90 kisaa (Cadillac ensi kaudella)
Liam Lawson, 2 kisaa (nyk. Racing Bulls)
Yuki Tsunoda, 13 kisaa (nyk. Red Bull)

Yhteistä kaikille on, että ura lyhyemmän tai pitemmän kakkoskuski paikan jälkeen lähti laskusuuntaan...Albon on poikkeus eli 70 pistettä ja 7. sija kuskipisteissä tällä kaudella, Gasly ja Lawsonin ovat raapineet 20 pistettä tältä kaudelta, Sainz 16 pistettä ja Tsunoda 12 pistettä.

Yhteistä kaikille on ollut, että Red Bullin kakkoskuski paikka oli urakehityksen kannalta iso haitta ja sieltä nouseminen takaisin elävien kirjoihin on onnistunut vain Albonilta. Tsunoda on taas koko F1 uransa ajanut Red Bullin talieissa. Viime kausi Racing Bullsilla toi plakkariin 30 pistettä.

Kysymys tietysti on kuka sillä paikalla voi menestyä ja miksi kakkosautoon löytyy niin paljon teknisiä ongelmia, varikkokömmähdyksiä jne...(negativista karmaa, jolla ei ole mitään tekemistä kuskin kanssa). En tiedä mikä RB:lla on marssijärjestys eli onko kuljettajan mielipiteellä merkitystä auton säätämisessä, vaikka hän ei ole Max Verstappen eikä Jos ole isän etunimi.
On tuossa pieniä poikkeuksia. Carlos Sainz Juniorilla ja hetken aikaa ihan esimerkiksi Daniel Ricciardollakin näytti lähtevän tai lähti ura nousuun. Tämä siis heidän ajaessaan Ferraria tai McLarenia ikään kuin tavallaan vapautuneemmin vailla ongelmia tallin ilmapiiristä tai Max Verstappenin leipomista tallin ehdottomaksi ykköskuljettajaksi.

Perez muuten mikäli vain ei olisi sopimusta purettu niin olisi kai ajanut vielä jonkin kappaleen noita kisoja tämän vuoden alussa Red Bullia 'viimeisenä mahdollisuutenaan lopullisesti' ja yläraja kai olisi ollut tasan 100 kisaa jos sitäkään. Ehkä olisi kannattanut tai ehkä ei.

Automallista olisi ollut kuitenkin joku käsitys ja suoritustaso epäonnistumisista huolimatta kai olisi voinut tuottaa hyvän tai seuraajiaan oletetusti edes jotenkin paremman tuloksen. Ikävää jossittelua osin, mutta onneksi saa Perez vielä palata lajiin kuten arvelinkin.

Välillä olen ihmetellyt Albonin palaamattomuutta Red Bull-talliin nyt kun viimein on ollut tällä kaudellakin selkeä keskikastin kuningasnimi enemmän kuin joskus hyvinekin tuloksineen, mutta Williams varmasti pitänee liiankin kovasti kiinni hänestä. Siksi ei Albon tai Sainz Junior varmaankaan päässeet/ole pääsemässä korvaamaan muun muassa ajatuksella kaiketi Tsunodaa kun tätä on joskus ihmetelty/vaadittu silloin kun japanilaisen vaikeudet todella alkoivat keväällä/kesällä tänä vuonna.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6847
McLarenit taisivat vetää liian varmaan päälle setupilla nyt. Se riitti kaikkia muita paitsi Maxia vastaan.

Red Bullissa on näillä tietyillä radoilla potentiaalia kärkivauhtiin, mutta vaatii hyvin radikaalit setupit ja oikean miehen hanskamaan sen kärryn. Ja niitä miehiä taitaa tällä gridillä olla tasan yksi tällä hetkellä.

Tällä kertaa mentiin niin radikaaliin suuntaan että tallin väkikään ei uskonut...
No eihän me tiedetä pystyiskö joku McL, Fer tai MB kuski samaan?
Vai tiedämmekö?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6847
Jäin tuossa miettimään ja piti kaivaa ihan faktaa nuista Verstappenin tallikavereista (unohdetaan nyt eräs Daniel Kvyat) eli 10 kauden aikana 7 eri kuljettajaa. Vaihtuvuus taitaa olla F1 ennätys? sekin tavallaan.

Carlos Sainz Jr., 23 kisaa. (nyk. Williams)
Daniel Riccardo, 58 kisaa (nyk. Ford Racing Ambassador, mitä se sitten onkaan)
Pierre Gasly, 12 kisaa (nyk. Alpine)
Alexander Albon, 26 kisaa (nyk. Williams)
Sergio Perez, 90 kisaa (Cadillac ensi kaudella)
Liam Lawson, 2 kisaa (nyk. Racing Bulls)
Yuki Tsunoda, 13 kisaa (nyk. Red Bull)

Yhteistä kaikille on, että ura lyhyemmän tai pitemmän kakkoskuski paikan jälkeen lähti laskusuuntaan...Albon on poikkeus eli 70 pistettä ja 7. sija kuskipisteissä tällä kaudella, Gasly ja Lawsonin ovat raapineet 20 pistettä tältä kaudelta, Sainz 16 pistettä ja Tsunoda 12 pistettä.

Yhteistä kaikille on ollut, että Red Bullin kakkoskuski paikka oli urakehityksen kannalta iso haitta ja sieltä nouseminen takaisin elävien kirjoihin on onnistunut vain Albonilta. Tsunoda on taas koko F1 uransa ajanut Red Bullin talieissa. Viime kausi Racing Bullsilla toi plakkariin 30 pistettä.

Kysymys tietysti on kuka sillä paikalla voi menestyä ja miksi kakkosautoon löytyy niin paljon teknisiä ongelmia, varikkokömmähdyksiä jne...(negativista karmaa, jolla ei ole mitään tekemistä kuskin kanssa). En tiedä mikä RB:lla on marssijärjestys eli onko kuljettajan mielipiteellä merkitystä auton säätämisessä, vaikka hän ei ole Max Verstappen eikä Jos ole isän etunimi.
Mites Gasly, kun töissä edelleen osakisavoitto plakkarissa?
Saintz päässyt Rellulle, Mäklärille ja Ferrarille. Ei ihan luumu tuollaisia paikkoja/palleja/pahveja saa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4321
No eihän me tiedetä pystyiskö joku McL, Fer tai MB kuski samaan?
Vai tiedämmekö?
No ei me varmaksi voida tietää.

Tämä taitaa olla kuitenkin seitsemäs kausi putkeen kun Max vie tallikaveria kuin litran mittaa, eikä ne kaikki ihan käsiä ole. joten jotain hän löytää autosta mitä ei muut.

Kuolaahan siellä erään toisen kärkitallin tiimipäällikkö perään täysin avoimesti.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6414
No eihän me tiedetä pystyiskö joku McL, Fer tai MB kuski samaan?
Vai tiedämmekö?
Olen tämän linkannut useampaan otteeseen miten Wache ja Newey kertoo Maxin poikkeavan muista sillä miten tämä pystyy elämään epäbalanssissa olevan auton kanssa, joka käytännössä tarkoittaa että autosta otetaan lisää vauhtia balanssin kustannuksella. Jos autoa ei osata enää tehdä nopeaksi muutoin niin hankalaa siinä on tavallisen Jarmon työskennellä kun naapuripilttuussa on ehkä kaikkien aikojen talentti. Newey on aika monien kuskien kanssa uransa aikana työskennellyt, joten jonkinlainen käry hänellä on.
 
Ylös