Formula 1 - 2025 - 17 - Azerbaidzhanin GP

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6462
Onko kuskit vai talli tehnyt hyvää työtä?
Jos on Norrista uskominen tuoreeltaan niin yksi tärkeimmistä avaintekijöistä Mclarenin nousussa kärkeen on kuskien kunnioitus tallia ja tallikaveria kohtaan. Nämä avaintekijät ovat varmasti näkyneet tuulitunnellissa. Rakkaudella nuo autot kulkevat. Miten Hamilton ja Rosberg pysyivätkään niin pitkään kärjessä vaikka kunnioitusta ei ollut nimeksikään.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5145
Ihan samaa höpinää aina, jopa oli pari vuotta sitten, kun Max voitti talliestaruuden yksinään. Aina on auto aivan paska RBllä ja muilla järjetön raketti.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6906
En nyt keksi yhtään syytä syyttää McLarenia siitä, että tallimestaruus on katkolla.
Muut tallit voi hävetä sitä, kuinka paskoja ovat näinkin vanhoilla säännöillä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6462
En nyt keksi yhtään syytä syyttää McLarenia siitä, että tallimestaruus on katkolla.
Muut tallit voi hävetä sitä, kuinka paskoja ovat näinkin vanhoilla säännöillä.
Mclarenin aero-osasto ansaitsisi ison palkankorotuksen. Mitä enemmän vaaditaan aeroa, sitä suurempi ero muihin. Mersukin katselee vierestä kun asiakkaat pitävät heitä pilkkanaan omalla padalla.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6462
Ihan samaa höpinää aina, jopa oli pari vuotta sitten, kun Max voitti talliestaruuden yksinään. Aina on auto aivan paska RBllä ja muilla järjetön raketti.
Kyllä kaudella 2023 oli paras kalusto vaikka Perezillä oli siitäkin nokan koputtamista loppukaudesta. 2021, 2022 ja 2024 onkin sitten eri tarinat kun 2022 Max oli pahimmillaan 46 pojoa sarjakärki Leclerciä takana sekä Ferrarien paaluttaen suurimman osan kisoista ja kesällä 2024 Mclaren naulasi päivitykset ja alkoivat dominoimaan.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6906
Mclarenin aero-osasto ansaitsisi ison palkankorotuksen. Mitä enemmän vaaditaan aeroa, sitä suurempi ero muihin. Mersukin katselee vierestä kun asiakkaat pitävät heitä pilkkanaan omalla padalla.
Ja samalla Hornerin ja Toton syytökset taipuvista siivistä joutuu vähän noloon valoon, kun oma talli on sukeltanut sääntökiristyksien jäljiltä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15597
Vapaita Harjoituksia jälleen ajetaan Azerbaidzhanin Bakussa!

Kolmansia ja viimeisiä sellaisia aurinkoisessa säässä. Ikävä kyllä viimeksi katsottaessa kenelläkään ei ollut vielä aikoja taulussa eikä jälleen monta talia kuljettajineen ollut radalla.

Isack Hadjar oli ajaa rajusti uloskin. Vain onni esti autoa romuttumasta kun poika ihme kyllä sai pidettyä auton radalla. Toki syitäkin oli mitä eräiden muiden kuskien tapauksessa todennäköisesti olisi taas haukuttu ties miksi ja jos ei niin sitä olisi pidetty selittelynä. Toisin kertoen Bakun radalla on tänään ollut todella rajua sivutuulta, yleistuulta ja hyvin paljon roskia/lehtiroskia joista siis Hadjarin auto oli lähteä heittelehtimään kuin osui niihin. Hadjar ajoi myös pelottavan läheltä toistamiseen ulos sitä kuuluisaa Valtteri Bottaksen rengasrikkopaikkaa. Toivottavasti poika on siitä enemmän tai vähemmän oppia ottanut edes videon perusteella sillä suurin piirtein niissä paikoissa sunnuntain kisassa se homma on todennäköisintä tapahtuakseen jos niin käy.

Varsinkin mikäli ihan Bottaksen ajolinjoilla on samassa paikassa mitä toivottavasti ei ole.

Red Bullin autoja eli toisin kertoen molempia näytettiin korjaavan ja niille tehtiin osavaihto. Harkinnan tai muuten vain olleen ajotilanteen jälkeen tulikin sitten kai voimaan myös jäävä päätös eli Max Verstappen saa käyttää jälleen kai kaikkia uusia löytyviä osia kuten myös 'lovisiiveksi' kutsuttua uutta takasiipeä mikä Red Bullin automallissa on siinä missä Yuki Tsunoda saa tyytyä edeltäviin osiin tai korkeintaan uusin muihin päivitysosiin mitä Verstappen saa myös käyttöön, mutta hän ei saa käyttöönsä ihmeittä Verstappenin tapaan tuota 'lovisiipeä' eli kyllä tulee taas erikoinen ja vaikea päätös tuostakin.

Sillä voi olla vaikutuksensa tai sitten ei.

Toivottavasti ei ole liikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15597
Red Bullin aiempien harjoitusten pohjalta innostuin kirjoittamaan melkoisen pitkän jutun.

Poistin sen edellisestä viestistä pituuspohjaisen jutun vuoksi julkaisten sen nyt sitten tässä. Voin lyhentää sitä kyllä tai julkaista toiseen viestiin, mutta ainakin nyt pitkistä viesteistä pitämättömiä tahoja varoitetaan tässä tapauksessa etukäteen!

Tässä ne mietteet sitten tulevatkin poistetun tekstin nimissä siis lainausmerkkeihin laitettuna:

''Sitten päästään harjoituksiin aiemmin:

Yuki Tsunoda oli ensimmäisessä niistä kuudes ja siinä tietysti ei mitään ja hyvä juttu. Olipa ellen väärin nähnyt niin vähäisen ajan sisällä taas vain harjoituksessa Max Verstappenia nopeampikin. Ei paljon, mutta oli kyllä. Ikävä kyllä tuolloin oli noin sekunnin jäljessä harjoituskärkeä.

Sitten tapahtui synkkä toinen harjoitus erikoisuuksineen:

Tsunoda jälleen herjailujen perusteella olevinaan oli taas surkean hidas. Oikeastaan ei juuri ollut lainkaan hitaampi kuin ennenkään. Vain kymmenyksen jos sitäkään ensimmäiseen harjoitukseen verrattuna ja vain huono onni tai huonossa välin ajattaminen esti paremman ajan.

Ikävä kyllä harjoituskärki ja muut paransivat ja tämäkin näkyi sitten tulostaulussa. Samalla logiikalla olisi voinut olettaa, että Tsunoda olisi taas ollut peräjälkeen kuudes tai muuten sijoilla 7-8 eli heti Verstappenin jälkeen.

Ehkä mikäli vauhtitahti olisi säilynyt siis yleensä harjoituskuvassa samana. Mikäli olisi niin ei tuota silloin herjattaisi tai sanottaisi huonoksi. Näin ei käynyt. Lisäksi Verstappen, mutta myös Racing Bullin Liam Lawson paransivat aikojaan olleen sen jokusen kymmenyksen vain Tsunodaa nopeampia.

Silti se jokunen kymmenys riitti niin paljon parempaan päin vallan helkkarin tasaisessa tilanteessa missä eroja ei yleensä kuskien välillä ole paljonkaan jos lainkaan!

Kun aikaparannukset siis tulivat niin Verstappen ei parantanut omaa sijoitustaan vaikka aika olisi parantunut eli seiskapaikka ellen väärin nähnyt vaihtui sijaan kuusi ja Lawson hyötyi taas vallan selvästi monien muiden tallien ajovälimokailusta kuljettajiensa kanssa kuten myös Tsunodankin huonon välin ajattamisesta joten siten Lawson sai paistatella päivää ollen seitsemäs taas melko ja vähintään joka tapauksessa puoliansaitsemattomalla tavalla.

Sanoisin tämän varmaan samalla tapaa mikäli Lawson olisi jäänyt pidempään tai vaikka ajatuksella Hadjar olisi päässyt Red Bullille ajamaan huonon kauden enemmän tai vähemmän ja viimeinkin Tsunodalla olisi alkanut asiat luistaa Racing Bullilla, mutta sitä tulen varmasti jos en aina niin ainakin lähivuodet kyllä ihmettelemään tuota Racing Bullin tämän vuoden aikana tapahtunutta ihmeparanemista kauden tiettyihin suorituskulkuihin.

Tämä kaikki siis tiettyjen alkuvaikeuksien ja välillä olleiden tiettyjen lyhyempien ongelmien jälkeen milloin Tsunoda siis siirtyi Racing Bullilta Red Bullille.

Ainoa mikä ei oikeastaan Racing Bullilla vielä ole juurikaan parantunut on vain edelleen laiskiaistason varikkopysähdykset joiden on kyllä siis edelleen luotettava valtavasti Red Bullin ja vaikka Haasin omiin varikkotaktisiin kömmähdyksiin pisteiden tuomista varten. Vertailuksi Red Bullilla toisten kuskien kisoissa tuntuu yhtenä hyvin harvana myönteisenä puolena olleen näinä vuosina aina nopeat varikkopysähdykset, mutta aivan järkyttävän päin helvettiä hoidetut varikkotaktiset päätökset kisa toisensa jälkeen!''

Näin siis mietin näitä asioita pitkästi. Toivottavasti aika-ajo ja varsinkin kisa menisi paremmin Tsunodalta, mutta katsotaan tilannetta sitten erikseen ajan tullen. Muuten viikonloppuun romua ja rengasrikkoja taitaa olla odotettavissa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10790
Sijainti
Helsinki
Max ajoi Mäkkien väliin FP3:ssa. Kärkitrio 0,3s sisällä. Hamilton best of the rest, Antonelli Russellia nopeampi. Yuki hitain kaikista RB-organisaation kuskeista. Lawson Hadjaria nopeampi 0,1s erolla.

kuva_2025-09-20_130321085.png
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5145
Mäkeillä edelleen pidon kanssa isoja ongelmia, ei selvästi pääse täällä oikeuksiinsa. Rus näytti myös epävakaalla ja Ferkut, jotka eilen olivat huomattavasti nopeampiakin, kuin tänään. Kaikilla oli taas levoton auto, varsinkin Rus ja Ham, vaikka Lerkki taisi kolmikosta olla tuloslistalla alimpana
Max ajoi toiseksi nopeimman aikansa 10 kierrosta vanhoilla pehmeillä, niin sieltä voisi tulla kyllä paalukin. Selvästi tasaisinta menoa.
Antonellia en nähnyt juuri kuvissa, mutta taitaa olla mieleinen rata.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6906
Mitä näytti huippuja, niin Tsuki reilusti Hämpryä nopeampi suoralla ja reilu ero Norrisiin.
Veikkaan Mäkkärille vaikeuksia kisaan.
 
Ylös