Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10833
Sijainti
Helsinki
Kulta-aika määrittely on subjektiivinen käsite. Omassa tapauksessa se voisi olla 1996-2006, kun joka sunnuntai (kun oli mahdollista) virittäydyin tv:n ääreen ja kisat tuli vieläpä ilmaiseksi. Autojen väritykset olivat komeita ja selkeitä. Isot tallit saivat rahansa tupakkayhtiöiltä.l
V10 tuli jo tuolloin vakiomoottoriksi luotettavuuden ja tehokkuuden myötä (aivan tajuttomot äänet) teknologinen kehitys oli äärimmillään ja autoissa oli jonkinmoista siivekettä. Tv-ohjaus oli "huippua" kiitos paikallisen tv-yhtiön, kun johtoauton sijaan näytettiin maan omaa kuskia ja uusintoja kelailtiin edestakaisin. Kalenteri ole selkeä ja sopivan mittainen.

Schumin ylivoima 2000-luvun alussa ja sääntösekoilut aika-ajoformaatin ja 2005 renkaidenvaihtokiellon myötä pistivät homman vähän sekaisin. Onneksi näihin hetkiin voi palata F1TV:n kautta.

Minkälaista kilpailu olisi ollut, jos Slicks-renkailla oltaisiin jatkettu 1997 jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4936
Kuvioitujen renkaiden tuominen kaudeksi 1998 oli virhe. Kyllähän kilpa-autoissa kuuluu slicksi-renkaat olla.

Varmasti kilpailu olisi ollut viihdyttävämpää, ainakin uskoisin näin.

Miten olisi sitten vaikuttanut voimasuhteisiin? Vai olisiko mitenkään? Ei ehkä pelkästään slicksi-renkaissa pysyminen olisi mitenkään vaikuttanut voimasuhteissa, mutta jos kauden 1997 säännöt olisi pysyneet voimassa myös vuosina 1998--->, niin ei Williamsin romahdus olisi ollut niin iso, ja varmasti kilpailu olisi ollut paljon tasaväkisempää.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5151
Sijainti
Vantaa
Bridgestone oli parempi rengas jo vuonna 1997, joten slickseillä jatkaminen ei olisi muuttanut voimasuhteita mitenkään merkittävästi. Ehkä Goodyear ei olisi vetäytynyt kauden 1998 päätteeksi, jos slickseillä olisi jatkettu. Kaiken kaikkiaan urarenkaisiin siirtyminen oli iso virhe.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
674
Sijainti
Västra Götaland
Tässä top3

1. Turbo aikakausi. Oma kiinnittymiseni lajiin tapahtui tällöin, joten se on jäänyt lähtemättömänä mieleen. Musta JPS Lotus, edelleen se kaikkien aikojen kaunein formula 1 auto mielestäni. Ja oli siinä sinivalkoisessa Brabhamissakin jotain mikä sykähdyttää yhä.

2. Vuodet 1989-1993, eli Senna-Prost, Senna-Mansell aikakausi. Upeita, joskin toisinaan myös likaisia battleja mestaruudesta ja kulissien takana tapahtunutta politikointia. Mutta tästä huolimatta, hienoa aikaa isossa kuvassa.

3. 1997-2001, Häkä huipulla, Häkkinen - Schumacher battlet. Mikan lopullinen nousu lajin eliittiin. Kaksi maailmanmestaruutta. Eikä se kolmaskaan kaukana ollut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4936
Keke Rosbergin maailmanmestaruuden tuoneesta kilpailusta Las Vegasissa tulee tänään kuluneeksi 43 vuotta. Kilpailu ajettiin siis 25.9.1982.

Olitko tuolloin vielä syntynyt? Jos olit, ja olit ymmärrys-iässä, miten henkilökohtaisesti koit Keken maailmanmestaruuden?

Usein unohdetaan se tosiasia, että Keke ei voittanut titteliään edes parhaimmalla autolla. Ferrari, Renault, sekä McLaren olivat Williamsia nopeampia kaudella 1982.

Jännästi tuolloin oli vieläpä erilaisia moottoreita, kun osa tiimeistä käytti vapaasti hengittäviä moottoreita, osa turbo-moottoreita.

Jos näin olisi edelleen, toisi se varmasti mielenkiintoa lisää kilpailuihin.



 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15620
Tänä päivänä Suomeen tuli ensimmäinen maailmanmestaruus F1:ssä 43 vuotta sitten Las Vegasissa.

Keke Rosberg sen ajoi viitostilalle maaliin päästen.

Tuon kisan osalta juttua riittäisi kun olihan Las Vegasin 1982 viikonlopussa paljon omanlaistaan mielenkiintoa.

Viikonlopun onnistujien suhteen voisi puhua paljon Tyrrellin Michele Alboretosta ja Ligierin Eddie Cheeveristä vieläpä peräti tuolloin kotikisaansa ajaneena kuljettajana.

Molemmat olivat yllättää jossain määrin jo Virallisessa Harjoituksessakin menemällä jopa paalupaikalle, mutta viimein Alain Prost Renaultilla ajoi paalupaikalle ja yllättävien kisatähtien oli tyydyttävä ruutuihin 3 ja 4. Tietyillä sektoreilla kuitenkin jo kisaa ajatellen sellaisenaan Tyrrellin ja Ligierin autot menivät kyllä menojaan häviten toki sitten ikävä kyllä muilla osuuksilla ja suorilla turboautoille tilanteen tullen.

Williams ja McLaren olivat kaikesta valmistautumisesta huolimatta hieman alakynnessä Las Vegasissa, mutta eivät poissa kuvioista etenkin Keken lähtiessä autonumeronsa mukaisesta lähtöruudusta 6 ja Johnin lähtiessä sitten lähtöruudusta 9!

Jossitteluksi jäänee, että mitä olisi käynyt mikäli Alboreton ja Cheeverin kolari kisan ihan alussa siinä Kekenkin ollessa sitä kaikkea vaarallisen lähellä olisi johtanut näiden keskeytykseen, suomalaisen oman kisan vaikeutumiseen tai myös keskeytykseen ja etenkin puhumattakaan mahdollisesta punaisen lipun näyttämättömyydestä tai näytöllä?

Toisaalta uusintalähdön tullessa olisi kaksikkoa Alboreto-Cheever varmasti tarkkailtu tuomariston ja Lajin Virallisen Lähettäjän Derek Ongaron toimesta entistäkin tarkemmin!

Vara-autoilla olisivat joutuneet lähtemään ja Kekenkin ehkä joutuessa kolariin ja vara-autolla ajamaan olisi kisasta saattanut tulla vähän turhan jännittävä.

Muita vaaranhetkiä oli oikeastaan parhaimman kisansa aikoihin ajaneen Watsonin ohitus Kekestä ja aivan Keken nenän edestä keskeyttänyt Mario Andretti Ferrarilla uransa viimeiseksi jääneestä kisasta puhuen.

Siinäkin kun kolari olisi tullut niin siitä ei enää Kekelle hyötyä olisi ollut. Liikaa jännitettävää muun muassa sitten Keken mahdollisesti keskeyttäessä ja punaisten lippujen suhteen uuden lähdön myötä tulevan nk. Yhteisaikakilpailun perusteella olisi ollut kyllä ja suomalaisen mestaruuden menetys olisi voinut olla todennäköisempää.

Johnin mestaruustaiston suhteen päätöskisassa tai kaudesta saattoi olla kielteistäkin mieltä, mutta monien mielestä Watson haastoi vuoden 1981 Las Vegasin Carlos Reutemannin mestaruustaisteluun nähden valovuosia Keken paremmin Las Vegasissa 1982 häviöstä huolimatta.

Suomalaisten onneksi myös Watsonin huono lähtöruutu mestaruuden ratkaisukisaan ja huonoimmillaan jopa sijalla 12 olo kisan aikana saattoi riittää sen elintärkeän ajan verran siihen vielä päälle lisäten, että Watsonin olemisesta huolimatta nopeampi kuin Alboreto loppuivat Watsonilta kierrokset voiton suhteen pääsemiseen yksinkertaisesti kesken!

Kisan jälkeen Alboretolla ja Cheeverillä oli onnea, että heidän autonsa eivät tosiaan vioittuneet pahemmin keskinäisessä kolarissa tai eivät yksinkertaisesti pettäneet.

Renkaanjälki jäi Alboreton auton sivuponttooniin, jäähdytin ei oikeastaan kunnolla koskaan vaurioitunut eikä lämmöt koskaan nousseet Alboreton auton jäähdyttimessä kiehumispisteeseen tai varsinaisen kuumaksi muulloinkaan niiden ollessa normaalit ja Cheeverillä renkaiden tiettyä vähäistä liikakulumista huomioimatta ainoa mitä huomattiin kisan jälkeen oli vain jousituksen vähäinen hankautumiskuluma ja ripustuksessa havaittiin osumakohdassa sen paikkeilla alkava hiusmurtuma.

Eli Cheeverillä ehkä olisi voinut olla varaa vielä osua tai sitten ei olisi ollut vähänkään samalle kohdalle osuessa enää mitään varaa osua enää kenenkään kanssa ilman auton mahdollista ripustuksen hajoamista ja keskeytystä.

Toisaalta heidän keskeyttäessään vaikka Watson olisi voittanutkin niin Kekeä keskeytykset olisivat vain auttaneet entistä varmemmin kohti mestaruutta.

Kilpailun olisi saattanut ehkä voittaa myös Alain Prost, mutta hänen ongelmansa olivat ennen kaikkea varikkokäyntiin haluttomat La Regien jäsenet ja ehkä myös Prost itsekin pelkäsi erojen kasvamista liian suureksi mikäli hän varikolla olisi käynyt renkaanvaihdossa. Ehkä hän olisi pysähdyksen jälkeen kirinyt kiinni ja voittanut kisan tai ollut muutoin varmemmin palkinnoilla tai sitten ei sen jäädessä ikiajoiksi avoimeksi.

Toteutuneesti ajatellen:

Viimeinen tilaisuus ehkä voittaa tai olla palkinnoilla oli kun hän olisi käynyt varikolla vähän ennen, heti tai ihan vähän sen jälkeen kun menetti voittonsa Alboretolle. Lopussa tosin Prostilla oli pidon äkkiloppumisen lisäksi bensa loppumassa Prostin ajettua ylikovaa kuin miten hänen taktiikkansa olisi ollut.

Siten mikäli vain maali olisi ollut eri kohtaa radalla ruutulipulla tai olisi ajettu enintään yksi kierros enemmän niin aiempi mahdollinen voitto ja muutoin varma kakkostila Prostilta olisi vaihtunut sijaan 5 tai 6, pisteittäkin olisi voinut jäädä tai jopa keskeyttää muun muassa bensan loppumiseen!

Keke kun pääsi ihan hetkeä ennen maailmanmestaruuttaan samoihin loppukuviin Prostin kanssa ruutulipulle ja maailmanmestariksi, mutta viitostilan sijaan Keke oli enemmän kuin lähellä olla mestaruuden ratkaisevassa kisassaan neljäs!

Alboreton osalta voittoa voitiin kehua, mutta sen pystyi näkemään myös nk. Kilpailutaktiseksi Tuurivoitoksi miksi myös Eddie Cheeverin mahdollisen kotiyleisön edessä suoritettavan voiton Ligierillä olisi myös voinut laskea. Kun oikeasti noidenkin autojen ja välillä kuljettajien suorituskyvystä huolimatta ei heillä vain yleensä vuodeksi 1982 riittänyt vauhti kisojen voittamiseen asti eikä oikein palkinnoillekaan huolimatta ajoittain Alboreton aiemman kauden suorastaan komeettamaisista ajoista.

Ja siitä miten hän oli kehittynyt vuodessa vuoden 1981 Las Vegasin nk. Keskikastin Kuninkaasta F1-kisan voittajaksikin Las Vegasiin 1982 voitiin paljon ja myös kehuttiinkin paljon silloisesti.

Toisaalta se toi myös sitä kohoamista kohti nk. Pilvilinnoja silloisesti, mutta tästä puolesta puhuen puhun siitä jonkun toisen kerran toki tuttuna juttuna mitä Alboretoon tulee.

Ja ei Cheeverkään tyhjän päälle jäänyt kun Renault-talli innostui tästä Las Vegasin suoritteesta ja siitä hyvästä tuli pääsy sitten Renaultille vuodeksi 1983 joskin ei toki helpolla kun siinä sai Yhdysvaltain maahantuoja käyttää kaikki puheenlahjat siihen, että Renaultin testikuljettaja Philippe Streiff jätetään rannalle kisakuskin paikasta edelleen testaamaan vuodeksi 1983!

PS. Dieselmoottori ehtikin jo ensin kirjoittaa viestinsä ja osin mainita päivämäärän. No ei se mitään ja onpahan tässä asiaa pitkästi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
674
Sijainti
Västra Götaland
Keke Rosbergin maailmanmestaruuden tuoneesta kilpailusta Las Vegasissa tulee tänään kuluneeksi 43 vuotta. Kilpailu ajettiin siis 25.9.1982.

Olitko tuolloin vielä syntynyt? Jos olit, ja olit ymmärrys-iässä, miten henkilökohtaisesti koit Keken maailmanmestaruuden?

Usein unohdetaan se tosiasia, että Keke ei voittanut titteliään edes parhaimmalla autolla. Ferrari, Renault, sekä McLaren olivat Williamsia nopeampia kaudella 1982.

Jännästi tuolloin oli vieläpä erilaisia moottoreita, kun osa tiimeistä käytti vapaasti hengittäviä moottoreita, osa turbo-moottoreita.

Jos näin olisi edelleen, toisi se varmasti mielenkiintoa lisää kilpailuihin.



Olin syntynyt, mutta sen verran junnu, että lajia en vielä seurannut. Keken sensaatiomaisesta mestaruudesta kuulin ja luin paljon jälkeenpäin. Ja myöhemmin, viimeisinä Williams vuosinaan ja viimeisenä kautenaan 86 McLarenilla Keke profiloitui mielessäni nopeaksi ja määrätietoiseksi kuljettajaksi, jonka kohtalona oli usein keskeyttää teknisen vian vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15620
43 vuotta on siis kulunut ensimmäisestä Suomen F1-maailmanmestaruudesta tänään Keke Rosbergin ajamana.

Samoin erottamattomasti on kulunut saman päivän suhteen tässä tapauksessa pyöreitäkin vuosia Espanjan ensimmäisestä F1-maailmanmestaruudesta Fernando Alonson ajamana.

25.9.2005 20 vuotta sitten Fernando Alonso oli maailmanmestari varmistuneesti kaksi kisaa ennen tuon vuoden loppua ajamalla kolmanneksi Renaultilla.

Juan Pablo Montoya voitti Alonsolle ja Espanjalle ikimuistoisen maailmanmestaruuskisan Brasilian Interlagosissa lopulta sen jäädessä Kolumbialle viimeiseksi F1-voitoksi ennen aikojaan Montoyan joutuessa päättämään F1-uransa seuraavana vuonna vaikka eihän sitä tuossa vaiheessa voinut nähdä välttämättä ehkä juurikaan.

Päinvastoin osin kun Montoya näytti saaneen ajamisestaan kiinni loppuvuodesta 2005, McLaren-tallikin vaikutti edes vähän rauhoittuvan Montoyan suhteen sen oletetun pahemman hiillostamisen suhteen kulisseissa ja voittoja oli tullut pari kappaletta tätä ennen kuten myös muita palkintoja joskin ilman muuta myös silloin tällöin vähäiseksi niin oletetusti vähäteltyjä pistesijoja ja myös ikäviä keskeytyksiäkin.

Kauden kolmas voitto vaimensi myös vaikean Belgian Spa-Francorchampsin kisan jälkeistä pahempaa arvostelua jonkin verran.

McLarenin onnenpäivää joskin ehkä aavistuksen harmittavalla tavalla sinällään täydensi kakkostilallaan Suomen Kimi Räikkönen. Harmitus oli pitkälti mestaruustaistelun päättymisestä johtuvaa mikäli niinkään. Tuolloin tosin uskoa silloiseen ensi vuoteen eli vuoteen 2006 riitti, mutta kulisseissa tuolloin tietysti puuhattiin niin kovin paljon suomalaisen koko F1-uraa muuttanutta suunnitelmaa ja siirtymistä peräti Ferrarille!

Ja mikäli ei vieläkään puuhattu niin erityisen kovin paljon tuon jälkeen asiaa ei kyllä viivytelty mikäli oltiin viivytelty ja siitäkin syntyisi oma tunnettu kohunsa.

Etenkin kun samoihin aikoihin tai niin saman vuoden puolella oli alkanut Fernando Alonson siirtohuhut myös McLarenille, kysyttiin myös Montoyan tilanteesta millä kohumietintäpuhe pahentui omalla tavallaan kolumbialaisen lähdön myötä tunnetusti ennen pitkää ja ennen kaikkea sitä, että mihin mahtui McLarenin kovin poikamainen testikuljettaja, lahjakas Lewis Carl Hamilton?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4936
43 vuotta on siis kulunut ensimmäisestä Suomen F1-maailmanmestaruudesta tänään Keke Rosbergin ajamana.

Samoin erottamattomasti on kulunut saman päivän suhteen tässä tapauksessa pyöreitäkin vuosia Espanjan ensimmäisestä F1-maailmanmestaruudesta Fernando Alonson ajamana.

25.9.2005 20 vuotta sitten Fernando Alonso oli maailmanmestari varmistuneesti kaksi kisaa ennen tuon vuoden loppua ajamalla kolmanneksi Renaultilla.

Juan Pablo Montoya voitti Alonsolle ja Espanjalle ikimuistoisen maailmanmestaruuskisan Brasilian Interlagosissa lopulta sen jäädessä Kolumbialle viimeiseksi F1-voitoksi ennen aikojaan Montoyan joutuessa päättämään F1-uransa seuraavana vuonna vaikka eihän sitä tuossa vaiheessa voinut nähdä välttämättä ehkä juurikaan.

Päinvastoin osin kun Montoya näytti saaneen ajamisestaan kiinni loppuvuodesta 2005, McLaren-tallikin vaikutti edes vähän rauhoittuvan Montoyan suhteen sen oletetun pahemman hiillostamisen suhteen kulisseissa ja voittoja oli tullut pari kappaletta tätä ennen kuten myös muita palkintoja joskin ilman muuta myös silloin tällöin vähäiseksi niin oletetusti vähäteltyjä pistesijoja ja myös ikäviä keskeytyksiäkin.

Kauden kolmas voitto vaimensi myös vaikean Belgian Spa-Francorchampsin kisan jälkeistä pahempaa arvostelua jonkin verran.

McLarenin onnenpäivää joskin ehkä aavistuksen harmittavalla tavalla sinällään täydensi kakkostilallaan Suomen Kimi Räikkönen. Harmitus oli pitkälti mestaruustaistelun päättymisestä johtuvaa mikäli niinkään. Tuolloin tosin uskoa silloiseen ensi vuoteen eli vuoteen 2006 riitti, mutta kulisseissa tuolloin tietysti puuhattiin niin kovin paljon suomalaisen koko F1-uraa muuttanutta suunnitelmaa ja siirtymistä peräti Ferrarille!

Ja mikäli ei vieläkään puuhattu niin erityisen kovin paljon tuon jälkeen asiaa ei kyllä viivytelty mikäli oltiin viivytelty ja siitäkin syntyisi oma tunnettu kohunsa.

Etenkin kun samoihin aikoihin tai niin saman vuoden puolella oli alkanut Fernando Alonson siirtohuhut myös McLarenille, kysyttiin myös Montoyan tilanteesta millä kohumietintäpuhe pahentui omalla tavallaan kolumbialaisen lähdön myötä tunnetusti ennen pitkää ja ennen kaikkea sitä, että mihin mahtui McLarenin kovin poikamainen testikuljettaja, lahjakas Lewis Carl Hamilton?
Tuo kausi 2005 oli kahden nuorukaisen, Kimin ja Alonson, välinen maailmanmestaruus-kamppailu. Kummatkin voittivat seitsemän GP:tä.

Edelleenkin aina satunnaisesti harmittaa tuon kauden McLarenin luotettavuus. Olisi ollut niin hienoa nähdä Kimi maailmanmestarina McLarenilla Häkkisen lailla.

No tekniset viat kuuluu lajiin. Renault oli puolestaan todella varma ja luotettava auto tuolloin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4936
Mitäköhän lienee ollut syynä, ettei McLaren pärjännyt kaudella 2006 Renaultia ja Ferraria vastaan? Kaudella 2005 McLaren oli kuitenkin huippunopea auto huonosta luotettavuudesta huolimatta.

Katselin tilastoja, niin tulihan kaudella 2006 McLarenille yhdeksän podiumia, joista kuusi Kimin ajamana, kaksi Montoyan ajamana ja yksi de la Rosan ajamana.

Mutta kertaakaan ei tainnut olla hetkeä, että McLarenilla oltaisiin tosissaan taisteltu GP:n voitosta, paitsi Unkarissa, jonka Kimi olisi voinut voittaa ilman kolarointia Vitantonio Liuzzin kanssa.

Sitten kaudella 2007 McLaren oli jälleen kärkitiimi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
674
Sijainti
Västra Götaland
Ihan mielenkiinnosta katselin statistiikkaa kaudelta 2005 Alonson ja Räikkösen väliltä. Voitot tosiaan tasan 7-7, palkintosijat Alonsolle 13-12 ja paalut 6-5. Kilpailun nopeimmat kierrokset puolestaan Räikköselle 10-2.
Eli Alonso löi Kimin paaluissa ja palkintosijoissa, mutta nopeimmissa kilpailukierroksissa Kimi murskasi Fernandon.
Ja kauden loppupisteet Alonso - Räikkönen 133- 112.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1673
Mitäköhän lienee ollut syynä, ettei McLaren pärjännyt kaudella 2006 Renaultia ja Ferraria vastaan? Kaudella 2005 McLaren oli kuitenkin huippunopea auto huonosta luotettavuudesta huolimatta.

Katselin tilastoja, niin tulihan kaudella 2006 McLarenille yhdeksän podiumia, joista kuusi Kimin ajamana, kaksi Montoyan ajamana ja yksi de la Rosan ajamana.

Mutta kertaakaan ei tainnut olla hetkeä, että McLarenilla oltaisiin tosissaan taisteltu GP:n voitosta, paitsi Unkarissa, jonka Kimi olisi voinut voittaa ilman kolarointia Vitantonio Liuzzin kanssa.

Sitten kaudella 2007 McLaren oli jälleen kärkitiimi.
Eikös pääsuunnittelija Adrian Newey häippässyt McLarenilta ennen kauden 2005 päättymistå. Varmaan oma vaikutuksensa silläkin seuraavan kauden auton kehitystyöhön.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4936
Ihan mielenkiinnosta katselin statistiikkaa kaudelta 2005 Alonson ja Räikkösen väliltä. Voitot tosiaan tasan 7-7, palkintosijat Alonsolle 13-12 ja paalut 6-5. Kilpailun nopeimmat kierrokset puolestaan Räikköselle 10-2.
Eli Alonso löi Kimin paaluissa ja palkintosijoissa, mutta nopeimmissa kilpailukierroksissa Kimi murskasi Fernandon.
Ja kauden loppupisteet Alonso - Räikkönen 133- 112.
Kyllä. Mutta täytyy noissa paalupaikoissa ottaa vielä se huomioon, että ilman moottorinvaihdosta tulleita lähtöruudukko-rankkuja Kimillä olisi ollut muutama paalupaikka lisää.

Ainakin Monzassa Kimi veti aika-ajojen nopeimman kierroksen, vaikkei paalupaikkaa merkitty hänelle. Ja muistaakseni oli niitä muitakin vastaavia.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
918
Mitäköhän lienee ollut syynä, ettei McLaren pärjännyt kaudella 2006 Renaultia ja Ferraria vastaan? Kaudella 2005 McLaren oli kuitenkin huippunopea auto huonosta luotettavuudesta huolimatta.
Miten oli moottorin kanssa? Kaudelle 2006 siirryttiin 2,4-litraisiin V8-moottoreihin. Tällöin Mersu teki ensimmäistä kertaa moottorit itse eikä niitä tehty Ilmorilla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10833
Sijainti
Helsinki
Ihan mielenkiinnosta katselin statistiikkaa kaudelta 2005 Alonson ja Räikkösen väliltä. Voitot tosiaan tasan 7-7, palkintosijat Alonsolle 13-12 ja paalut 6-5. Kilpailun nopeimmat kierrokset puolestaan Räikköselle 10-2.
Eli Alonso löi Kimin paaluissa ja palkintosijoissa, mutta nopeimmissa kilpailukierroksissa Kimi murskasi Fernandon.
Ja kauden loppupisteet Alonso - Räikkönen 133- 112.
Kautta 2005 on jo monesti pyöritelty täällä. Moni tuntuu vaan unohtavan ne kisat, joista Kimi sai enemmän pisteitä, kuin Alonso ja päin vastoin. USA GP:tä ei huomioida nk. Indygaten vuoksi.

Isoimmat pistemenetykset:
Australia
Kimi: 1
Alonso: 6

Malesia
Kimi: 0
Alonso:10

Imola
Kimi: 0
Alonso: 10

Nyrre
Kimi: 0
Alonso: 10

Montreal
Kimi: 10
Alonso: 0

Hockenheim
Kimi: 0
Alonso: 10

Monza
Kimi; 4
Alonso: 8
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15620
Eilen tuli täyteen myös 36 viimeisestä ruotsalaisen kuskin ajamasta F1-palkintosijasta.

Ruotsin Stefan Johansson tosiaan sen sai itselleen monien vaiheiden jälkeen kun lähinnä ennen kolmostilaa Johansson oli menossa ainakin takuuna pidetylle viitospaikalle. Toki riski oli suuri kun renkaanvaihdossa ei käyty ja lopussa pidon äkkiloppuminen kuten polttoaineen loppuminen oli hyvin lähellä.

Lopussa kiitos seisoi, mutta tuokin palkinto olisi saattanut hyvinkin jäädä toteutumatta ilman eräitä merkittäviä keskeytyksiä ja siihen päälle vielä Williamsin Riccardo Patresen ja Thierry Boutsenin keskeytyksiä lähes peräjälkeen saman kierroksen sisään ylikuumenemisesta johtuneisiin vikoihin!

Williamsille kun enemmän olisi se palkintoajo maistunut.

Sittemmin ruotsalainen sai juhlia Portugalin Estorilissa 24.9.1989 voittaneen Ferrarin Gerhard Bergerin ja kakkostilan McLarenin Alain Prostin kanssa.

Prostilla tallissaan oli tunnetusti jäiset tai vaihtelevan tuliset tunnelmat ja maailmanmestaruuskamppailu Ayrton Sennan kanssa kovimmillaan.

Senna ja Nigel Mansell kolaroivat keskenään kesken kisan. Ferrarin Mansell oli hylätty jo kisasta mustalla lipulla, mutta tunnetuin seurauksin sitten kolaroi kuitenkin Sennan kanssa ja siitä sitten kohua riitti kuten myös nk. Käsi Raamatulla Vannomista mustan lipun näkemättömyydestä!

Siinäkin oli Mansellin ehkä tuossa tapauksessa vähän ikävämpää, mutta silti tuttua showmies-henkeä ja Senna tietysti oli järkyttyneen tyrmistynyt ja hänenkin pinnansa oli kireällä.

Varsinkin kun Prost hyötyi siitä, että niin hän kuin Mansell keskeyttivät kisan.

Mansellilla tosiaan oli toinen ja viimeinen kerta vuonna mustan lipun suhteen vuonna 1989 ja niin hänet kuin Estorilissa neljänneksi ajanut Italian Alessandro Sandro Nannini liputettiin pois aiemmin samana vuonna Kanadan Montrealissa mustalla lipulla tuolloin hyvin erikoisella ja oikeastaan lähellä naurettavan typerällä ajatusmallilla vältettävissä olleella tavalla eli he uskomattomien syiden takia/jälkeen syyllistyivät yksinkertaisesti liian ellei peräti vaarallisen kovaa eli kisavauhdissa ajamiseen lämmittelykierroksella.

Kuten myös törkeän jatkettuun ohittamiseen jolloin heidän kisat olivat ohi ennen kuin se alkoikaan hylättyinä!

Kisassa muut pistemiehet olivat juuri ja juuri sen täyden yhden kierroksen koskaan Minardilla F1-kisaa johtanut Pierluigi Martini hänen ollessaan viides ja Jonathan Palmer hänen vietyä Tyrrelillä viime hetkellä kuutostilan viimeisen pistemiehen aseman Lotuksen Satoru Nakajimalta japanilaisen jäädessä pisteettömälle seiskapaikalle.

Suomalaisittain kisa tuli TV2:sta ja lisäksi tietysti Suomen Jyrki Järvilehto ajoi ensimmäisen F1-kisaviikonloppunsa Onyxilla sen nauttiessa ennen pitkää siis ruotsalaispalkintojuhlia, mutta karsiutui kisaa ajatellen siitä.

Onyxin ainoaksi Johanssonin ajama palkintosijoitus jäi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4936
Nyt on todellista herkkua tarjolla. Nimittäin virallinen F1-sometili on julkaissut youtube-kanavallaan Alain Prostin uran parhaista hetkistä ohjaamo/kypäräkamera kokoelman.


Portrait-of-Formula-One-race-driver-Alain-Prost-circa-1980.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1673
Vähän jo ihmettelenkin, että eikö tule Prostista muisteloita, sillä tänäänhän tuli kuluneeksi tasan 32 vuotta Professorin neljännen mestaruuden varmistumisesta.

Hienolta näyttää tuo menneiden aikojen F1-auton ajaminen.
 
Ylös