Renessanssinero
Perusfeidaaja
Minulle formuloiden kulta-aikaa olivat vuodet 1985 - 1995. Eli juuri ne vuodet kun Adelaide oli mukana. Paljon erilaisia moottorivaihtoehtoja, hieno äänimaailma, hienot väritykset.
Olin syntynyt, mutta sen verran junnu, että lajia en vielä seurannut. Keken sensaatiomaisesta mestaruudesta kuulin ja luin paljon jälkeenpäin. Ja myöhemmin, viimeisinä Williams vuosinaan ja viimeisenä kautenaan 86 McLarenilla Keke profiloitui mielessäni nopeaksi ja määrätietoiseksi kuljettajaksi, jonka kohtalona oli usein keskeyttää teknisen vian vuoksi.Keke Rosbergin maailmanmestaruuden tuoneesta kilpailusta Las Vegasissa tulee tänään kuluneeksi 43 vuotta. Kilpailu ajettiin siis 25.9.1982.
Olitko tuolloin vielä syntynyt? Jos olit, ja olit ymmärrys-iässä, miten henkilökohtaisesti koit Keken maailmanmestaruuden?
Usein unohdetaan se tosiasia, että Keke ei voittanut titteliään edes parhaimmalla autolla. Ferrari, Renault, sekä McLaren olivat Williamsia nopeampia kaudella 1982.
Jännästi tuolloin oli vieläpä erilaisia moottoreita, kun osa tiimeistä käytti vapaasti hengittäviä moottoreita, osa turbo-moottoreita.
Jos näin olisi edelleen, toisi se varmasti mielenkiintoa lisää kilpailuihin.
Tuo kausi 2005 oli kahden nuorukaisen, Kimin ja Alonson, välinen maailmanmestaruus-kamppailu. Kummatkin voittivat seitsemän GP:tä.43 vuotta on siis kulunut ensimmäisestä Suomen F1-maailmanmestaruudesta tänään Keke Rosbergin ajamana.
Samoin erottamattomasti on kulunut saman päivän suhteen tässä tapauksessa pyöreitäkin vuosia Espanjan ensimmäisestä F1-maailmanmestaruudesta Fernando Alonson ajamana.
25.9.2005 20 vuotta sitten Fernando Alonso oli maailmanmestari varmistuneesti kaksi kisaa ennen tuon vuoden loppua ajamalla kolmanneksi Renaultilla.
Juan Pablo Montoya voitti Alonsolle ja Espanjalle ikimuistoisen maailmanmestaruuskisan Brasilian Interlagosissa lopulta sen jäädessä Kolumbialle viimeiseksi F1-voitoksi ennen aikojaan Montoyan joutuessa päättämään F1-uransa seuraavana vuonna vaikka eihän sitä tuossa vaiheessa voinut nähdä välttämättä ehkä juurikaan.
Päinvastoin osin kun Montoya näytti saaneen ajamisestaan kiinni loppuvuodesta 2005, McLaren-tallikin vaikutti edes vähän rauhoittuvan Montoyan suhteen sen oletetun pahemman hiillostamisen suhteen kulisseissa ja voittoja oli tullut pari kappaletta tätä ennen kuten myös muita palkintoja joskin ilman muuta myös silloin tällöin vähäiseksi niin oletetusti vähäteltyjä pistesijoja ja myös ikäviä keskeytyksiäkin.
Kauden kolmas voitto vaimensi myös vaikean Belgian Spa-Francorchampsin kisan jälkeistä pahempaa arvostelua jonkin verran.
McLarenin onnenpäivää joskin ehkä aavistuksen harmittavalla tavalla sinällään täydensi kakkostilallaan Suomen Kimi Räikkönen. Harmitus oli pitkälti mestaruustaistelun päättymisestä johtuvaa mikäli niinkään. Tuolloin tosin uskoa silloiseen ensi vuoteen eli vuoteen 2006 riitti, mutta kulisseissa tuolloin tietysti puuhattiin niin kovin paljon suomalaisen koko F1-uraa muuttanutta suunnitelmaa ja siirtymistä peräti Ferrarille!
Ja mikäli ei vieläkään puuhattu niin erityisen kovin paljon tuon jälkeen asiaa ei kyllä viivytelty mikäli oltiin viivytelty ja siitäkin syntyisi oma tunnettu kohunsa.
Etenkin kun samoihin aikoihin tai niin saman vuoden puolella oli alkanut Fernando Alonson siirtohuhut myös McLarenille, kysyttiin myös Montoyan tilanteesta millä kohumietintäpuhe pahentui omalla tavallaan kolumbialaisen lähdön myötä tunnetusti ennen pitkää ja ennen kaikkea sitä, että mihin mahtui McLarenin kovin poikamainen testikuljettaja, lahjakas Lewis Carl Hamilton?
Eikös pääsuunnittelija Adrian Newey häippässyt McLarenilta ennen kauden 2005 päättymistå. Varmaan oma vaikutuksensa silläkin seuraavan kauden auton kehitystyöhön.Mitäköhän lienee ollut syynä, ettei McLaren pärjännyt kaudella 2006 Renaultia ja Ferraria vastaan? Kaudella 2005 McLaren oli kuitenkin huippunopea auto huonosta luotettavuudesta huolimatta.
Katselin tilastoja, niin tulihan kaudella 2006 McLarenille yhdeksän podiumia, joista kuusi Kimin ajamana, kaksi Montoyan ajamana ja yksi de la Rosan ajamana.
Mutta kertaakaan ei tainnut olla hetkeä, että McLarenilla oltaisiin tosissaan taisteltu GP:n voitosta, paitsi Unkarissa, jonka Kimi olisi voinut voittaa ilman kolarointia Vitantonio Liuzzin kanssa.
Sitten kaudella 2007 McLaren oli jälleen kärkitiimi.
Kyllä. Mutta täytyy noissa paalupaikoissa ottaa vielä se huomioon, että ilman moottorinvaihdosta tulleita lähtöruudukko-rankkuja Kimillä olisi ollut muutama paalupaikka lisää.Ihan mielenkiinnosta katselin statistiikkaa kaudelta 2005 Alonson ja Räikkösen väliltä. Voitot tosiaan tasan 7-7, palkintosijat Alonsolle 13-12 ja paalut 6-5. Kilpailun nopeimmat kierrokset puolestaan Räikköselle 10-2.
Eli Alonso löi Kimin paaluissa ja palkintosijoissa, mutta nopeimmissa kilpailukierroksissa Kimi murskasi Fernandon.
Ja kauden loppupisteet Alonso - Räikkönen 133- 112.
Miten oli moottorin kanssa? Kaudelle 2006 siirryttiin 2,4-litraisiin V8-moottoreihin. Tällöin Mersu teki ensimmäistä kertaa moottorit itse eikä niitä tehty Ilmorilla.Mitäköhän lienee ollut syynä, ettei McLaren pärjännyt kaudella 2006 Renaultia ja Ferraria vastaan? Kaudella 2005 McLaren oli kuitenkin huippunopea auto huonosta luotettavuudesta huolimatta.
Kapea nokka näytti hitaaltaMitäköhän lienee ollut syynä, ettei McLaren pärjännyt kaudella 2006 Renaultia ja Ferraria vastaan? Kaudella 2005 McLaren oli kuitenkin huippunopea auto huonosta luotettavuudesta huolimatta.
Kautta 2005 on jo monesti pyöritelty täällä. Moni tuntuu vaan unohtavan ne kisat, joista Kimi sai enemmän pisteitä, kuin Alonso ja päin vastoin. USA GP:tä ei huomioida nk. Indygaten vuoksi.Ihan mielenkiinnosta katselin statistiikkaa kaudelta 2005 Alonson ja Räikkösen väliltä. Voitot tosiaan tasan 7-7, palkintosijat Alonsolle 13-12 ja paalut 6-5. Kilpailun nopeimmat kierrokset puolestaan Räikköselle 10-2.
Eli Alonso löi Kimin paaluissa ja palkintosijoissa, mutta nopeimmissa kilpailukierroksissa Kimi murskasi Fernandon.
Ja kauden loppupisteet Alonso - Räikkönen 133- 112.