Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10826
Sijainti
Helsinki
Kulta-aika määrittely on subjektiivinen käsite. Omassa tapauksessa se voisi olla 1996-2006, kun joka sunnuntai (kun oli mahdollista) virittäydyin tv:n ääreen ja kisat tuli vieläpä ilmaiseksi. Autojen väritykset olivat komeita ja selkeitä. Isot tallit saivat rahansa tupakkayhtiöiden merkeiltä. V10 tuli jo tuolloin vakiomoottoriksi luotettavuuden ja tehokkuuden myötä (aivan tajuttomot äänet) teknologinen kehitys oli äärimmillään ja autoissa oli jonkinmoista siivekettä. Tv-ohjaus oli "huippua" kiitos paikallisen tv-yhtiön, kun johtoauton sijaan näytettiin maan omaa kuskia ja uusintoja kelailtiin edestakaisin. Kalenteri ole selkeä ja sopivan mittainen. Schumin ylivoima 2000-luvun alussa ja sääntösekoilut aika-ajoformaatin ja 2005 renkaidenvaihtokiellon myötä pistivät homman vähän sekaisin. Onneksi näihin hetkiin voi palata F1TV:n kautta.

Minkälaista kilpailu olisi ollut, jos Slicks-renkailla oltaisiin jatkettu 1997 jälkeen?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4930
Kuvioitujen renkaiden tuominen kaudeksi 1998 oli virhe. Kyllähän kilpa-autoissa kuuluu slicksi-renkaat olla.

Varmasti kilpailu olisi ollut viihdyttävämpää, ainakin uskoisin näin.

Miten olisi sitten vaikuttanut voimasuhteisiin? Vai olisiko mitenkään? Ei ehkä pelkästään slicksi-renkaissa pysyminen olisi mitenkään vaikuttanut voimasuhteissa, mutta jos kauden 1997 säännöt olisi pysyneet voimassa myös vuosina 1998--->, niin ei Williamsin romahdus olisi ollut niin iso, ja varmasti kilpailu olisi ollut paljon tasaväkisempää.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5149
Sijainti
Vantaa
Bridgestone oli parempi rengas jo vuonna 1997, joten slickseillä jatkaminen ei olisi muuttanut voimasuhteita mitenkään merkittävästi. Ehkä Goodyear ei olisi vetäytynyt kauden 1998 päätteeksi, jos slickseillä olisi jatkettu. Kaiken kaikkiaan urarenkaisiin siirtyminen oli iso virhe.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
671
Sijainti
Västra Götaland
Tässä top3

1. Turbo aikakausi. Oma kiinnittymiseni lajiin tapahtui tällöin, joten se on jäänyt lähtemättömänä mieleen. Musta JPS Lotus, edelleen se kaikkien aikojen kaunein formula 1 auto mielestäni. Ja oli siinä sinivalkoisessa Brabhamissakin jotain mikä sykähdyttää yhä.

2. Vuodet 1989-1993, eli Senna-Prost, Senna-Mansell aikakausi. Upeita, joskin toisinaan myös likaisia battleja mestaruudesta ja kulissien takana tapahtunutta politikointia. Mutta tästä huolimatta, hienoa aikaa isossa kuvassa.

3. 1997-2001, Häkä huipulla, Häkkinen - Schumacher battlet. Mikan lopullinen nousu lajin eliittiin. Kaksi maailmanmestaruutta. Eikä se kolmaskaan kaukana ollut.
 
Ylös