GT/Protot 2025

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
240
Sataa aikaa rajusti.....turva-auton perässä lähdetään ja turva-auto ajaa kaksi kierrosta...ajetaan vieläkin turva-auon perässä. Suurin ongelma on olematon näkyvyys ja vettä on radalla lammikoissa. Sade jatkunnee kiihtyvänä tunnin ajan, joten ei hirveesti tapahdu...
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki
Sataa aikaa rajusti.....turva-auton perässä lähdetään ja turva-auto ajaa kaksi kierrosta...ajetaan vieläkin turva-auon perässä. Suurin ongelma on olematon näkyvyys ja vettä on radalla lammikoissa. Sade jatkunnee kiihtyvänä tunnin ajan, joten ei hirveesti tapahdu...
Mistä katsot kisaa?
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
240
Mistä katsot kisaa?
TSN:ltä. Järjestäjät sekoili turva-autojen kanssa ja sade paheni niin muutama autot eivät pysyneet radalla turva-auton perässä. Joten Red Flag. Lopulta itse kisaa ajettiin reilut kaksi tuntia ajatellun kuuden tunnin sijaan.

Rata kuivui kyllä nopeasti, kunhan sade loppui, olihan lämpöä lähemmäs 30 astetta. Kisassa viimeiset kierrokset jotkut ajoivat slickseillä ja se kannatti. Hypercar -luokassa Penske Porsche (Estre, Vanthoor, Campbell) otti kauden ensimmäisen voittonsa, toiseksi tuli Ferrari AF Corse -tallin "kakkosauto" eli (Fuoco, Molina, Nielsen), jonka voitto meni rengasrikkoon. Pitkään johtanut Ferrari AF Corse "ykköstalli" eli (Giovinazzi, Guidi, Caldano) jäi viidenneksi rengasrikon pudotettua sijoitusta. Ferrari väitti Estren ajaman Penske Porschen etusiiven puhkaisseen renkaan, kun autot taistelivat ykkössijasta. Seuraavat sijat menivät yllättäen Peugeoteille. Hänniltä lähteneistä Cadillaceista toinen eli Button, Bourdaisin ja Bamberin kuskaama Cadillac ehti kuudenneksi ennen Le Mans 24h voittaja teamia eli Ferrarin yksityisteamia (Kubica Ye, Hanson). Teamilla tuli kaksi viiden sekunnin varikko aikasakkoa (väärä pysähtyminen ja kaistan läpiajo). Aston Martinin Thor Teamile päivä oli musta, sillä molemmat Astonit hyytyivät tekniikka vikaan.

GT3 -luokassa ne, jotka ottivat ensimmäisenä pienellä riskilläkin slicksit alle nousivat voittoon. Voittoon ajoi yllättäen Takuma Sato McLarenilla (#95, Sato, Gelael, Leung) vain kaksi sekunnin kymmenystä hävisi Team WRT BMW, joka nousi van der Lindenin viimeisellä ajovuorolla kaukaa takaa ja aikasakkojenkin rasittamana haastamaan Saton McLarenia. Kolmanneksi sijoittui ensimmäisenä maalilipun ylittänyt eli Ferrari 296 eli Vista AF Corsen Teamin Ferrari (Ricon, Castellacci, Flohr). Ferrari sai kisan jälkeen viiden sekunnin aikasakon. Nimittäin alusta lähtien kilpailu johtanut Proton Teamin Mustang #77 ( Barker, Sousa, Tuck) ja Ferraria ajanut Ricon taistelivat johtopaikasta ja autot kilikkasivat. Ricon tuomittiin kolhimiseen syypääksi. Mustangin sijoitus suli lopulta väärään rengasvalintaan, kun viimeiselle ajovuorolle vaihdettiin märän kelin renkaat alle. Saman virheen tekivät mm. Manthey Porschet.

Seuraava kisa ja kauden toiseksi viimeinen on 28 syyskuuta Jaappanissa. Kuljettajien maailmanmestaruus taistossa Hypercareissa Ferrarin tehtaan ykkösteam johtaa eli (#51, Giovinazzi,Guidi,Caldano) 115p, #83 yksityisteamin Ferrari (Kubica, Hanson, Ye) 100p ja kolmantena löytyy Penske Porsche (#6, Estre, Vanthoor) 79 pistettä.

GT3 -luokassa kuljettajien MM -kärjessä on Manthey Porsche GT3 (#92, Pera, Lietz, Hardwick) 95 pistettä, toisena tulee Ferrari Vista AF Corse, Ferrari 296 (#21, Rovera, Mann, Hériau) 76 pistettä ja kolmantena TF Sportin Corvette Team, Corvette Z06 (#33, Keating, Edgar, Juncadella) 66 pistettä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki
Penske Porchen #63 voitti sateen sekoittaman kilpailun. Kuusi turva-autojaksoa nähtiin. tämän lisäksi ajoit oli seis 42 minuutin ajan. Vain kaksi ja puoli tuntia vihreän lipun ajoa. Kevin Estren stintillä Porche osui #51 Ferrarin kanssa. Peugeotilla hyvä päivä. Sijat kolme ja neljä.

Hypercar:
1. #6 Porsche (Estre/Vanthoor/Campbell
2. #50 Ferrari (Fuoco/Molina /Nielsen)
3. #94 Peugeot (Dunn/Jacobsen/Vandoorne)

GT3:
kuva_2025-09-08_100342693.png

Pisteet:
1. Ferrari 203
2. Porsche 138
3. Cadillac 134
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki
TSN:ltä. Järjestäjät sekoili turva-autojen kanssa ja sade paheni niin muutama autot eivät pysyneet radalla turva-auton perässä. Joten Red Flag. Lopulta itse kisaa ajettiin reilut kaksi tuntia ajatellun kuuden tunnin sijaan.

Rata kuivui kyllä nopeasti, kunhan sade loppui, olihan lämpöä lähemmäs 30 astetta. Kisassa viimeiset kierrokset jotkut ajoivat slickseillä ja se kannatti. Hypercar -luokassa Penske Porsche (Estre, Vanthoor, Campbell) otti kauden ensimmäisen voittonsa, toiseksi tuli Ferrari AF Corse -tallin "kakkosauto" eli (Fuoco, Molina, Nielsen), jonka voitto meni rengasrikkoon. Pitkään johtanut Ferrari AF Corse "ykköstalli" eli (Giovinazzi, Guidi, Caldano) jäi viidenneksi rengasrikon pudotettua sijoitusta. Ferrari väitti Estren ajaman Penske Porschen etusiiven puhkaisseen renkaan, kun autot taistelivat ykkössijasta. Seuraavat sijat menivät yllättäen Peugeoteille. Hänniltä lähteneistä Cadillaceista toinen eli Button, Bourdaisin ja Bamberin kuskaama Cadillac ehti kuudenneksi ennen Le Mans 24h voittaja teamia eli Ferrarin yksityisteamia (Kubica Ye, Hanson). Teamilla tuli kaksi viiden sekunnin varikko aikasakkoa (väärä pysähtyminen ja kaistan läpiajo). Aston Martinin Thor Teamile päivä oli musta, sillä molemmat Astonit hyytyivät tekniikka vikaan.

GT3 -luokassa ne, jotka ottivat ensimmäisenä pienellä riskilläkin slicksit alle nousivat voittoon. Voittoon ajoi yllättäen Takuma Sato McLarenilla (#95, Sato, Gelael, Leung) vain kaksi sekunnin kymmenystä hävisi Team WRT BMW, joka nousi van der Lindenin viimeisellä ajovuorolla kaukaa takaa ja aikasakkojenkin rasittamana haastamaan Saton McLarenia. Kolmanneksi sijoittui ensimmäisenä maalilipun ylittänyt eli Ferrari 296 eli Vista AF Corsen Teamin Ferrari (Ricon, Castellacci, Flohr). Ferrari sai kisan jälkeen viiden sekunnin aikasakon. Nimittäin alusta lähtien kilpailu johtanut Proton Teamin Mustang #77 ( Barker, Sousa, Tuck) ja Ferraria ajanut Ricon taistelivat johtopaikasta ja autot kilikkasivat. Ricon tuomittiin kolhimiseen syypääksi. Mustangin sijoitus suli lopulta väärään rengasvalintaan, kun viimeiselle ajovuorolle vaihdettiin märän kelin renkaat alle. Saman virheen tekivät mm. Manthey Porschet.

Seuraava kisa ja kauden toiseksi viimeinen on 28 syyskuuta Jaappanissa. Kuljettajien maailmanmestaruus taistossa Hypercareissa Ferrarin tehtaan ykkösteam johtaa eli (#51, Giovinazzi,Guidi,Caldano) 115p, #83 yksityisteamin Ferrari (Kubica, Hanson, Ye) 100p ja kolmantena löytyy Penske Porsche (#6, Estre, Vanthoor) 79 pistettä.

GT3 -luokassa kuljettajien MM -kärjessä on Manthey Porsche GT3 (#92, Pera, Lietz, Hardwick) 95 pistettä, toisena tulee Ferrari Vista AF Corse, Ferrari 296 (#21, Rovera, Mann, Hériau) 76 pistettä ja kolmantena TF Sportin Corvette Team, Corvette Z06 (#33, Keating, Edgar, Juncadella) 66 pistettä.
Kannattaako mun enää kirjoittaa kisoista, kun sulta tulee yksityiskohtaisempia raportteja 😄
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki
F1:sten Euroopan kisojen yhteydessä ajettava Porsche Supercup tuli tämän kauden osalta päätökseen Monzassa. Kilpailun voitti GP Elite-tallin Wolter Boerekamps ja sarjan mestaruuden vei Schumacher CRT-tallin Alessandro Ghiretti. Sama talli vei tiimimestaruuden ja Flynt Schuring voitti tulokkaiden tittelin.

 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
240
Porsche Motorsportin pomo Thomas Laudendach kieltää Autosportille huhut valmistajan vetäytymisestä WEC tai IMSA-sarjoista. Huhujen taustalla on taloudelliset vaikeudet, sekä Yhdysvaltain asettamat tuontitullit. Yhtiön CEO Oliver Blaume kertoi heinäkuussa suunnitelmista vähentää työvoimaa 10% seuraavan neljän vuoden aikana.

https://www.autosport.com/wec/news/porsche-insists-no-decision-made-on-wec-imsa-lmdh-plans-amid-cuts-speculation/10758255
USA:n tuontitullit vaikuttanevat eniten ns. halpis-Porschen ostajiin eli puhutaan malleista Macan ja 718. Kalliimpien mallien ostajalle hinta ei ole se pääasia. Autotehtaalla on monta mahdollisuutta ja toimintamallia tullien aiheuttamien kustannusten takia. Eli nostetaan itse auton hintaa vain 3%, vähennetään vakiovarustelua, lisävarusteiden hinnassa voi tehdä isojakin muutoksia ylöspäin, siirtyä osassa lisävarusteissa kk-hinnoitteluun, joka on erittäin kannattavaa, poistaa auton kotiinkuljetus samaan hintaan yms. vastaavat ja siirtää ne pienen maksun piiriin "uudistuksen" myötä....tapoja on.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki
TSN:ltä. Järjestäjät sekoili turva-autojen kanssa ja sade paheni niin muutama autot eivät pysyneet radalla turva-auton perässä. Joten Red Flag. Lopulta itse kisaa ajettiin reilut kaksi tuntia ajatellun kuuden tunnin sijaan.

Rata kuivui kyllä nopeasti, kunhan sade loppui, olihan lämpöä lähemmäs 30 astetta. Kisassa viimeiset kierrokset jotkut ajoivat slickseillä ja se kannatti. Hypercar -luokassa Penske Porsche (Estre, Vanthoor, Campbell) otti kauden ensimmäisen voittonsa, toiseksi tuli Ferrari AF Corse -tallin "kakkosauto" eli (Fuoco, Molina, Nielsen), jonka voitto meni rengasrikkoon. Pitkään johtanut Ferrari AF Corse "ykköstalli" eli (Giovinazzi, Guidi, Caldano) jäi viidenneksi rengasrikon pudotettua sijoitusta. Ferrari väitti Estren ajaman Penske Porschen etusiiven puhkaisseen renkaan, kun autot taistelivat ykkössijasta. Seuraavat sijat menivät yllättäen Peugeoteille. Hänniltä lähteneistä Cadillaceista toinen eli Button, Bourdaisin ja Bamberin kuskaama Cadillac ehti kuudenneksi ennen Le Mans 24h voittaja teamia eli Ferrarin yksityisteamia (Kubica Ye, Hanson). Teamilla tuli kaksi viiden sekunnin varikko aikasakkoa (väärä pysähtyminen ja kaistan läpiajo). Aston Martinin Thor Teamile päivä oli musta, sillä molemmat Astonit hyytyivät tekniikka vikaan.

GT3 -luokassa ne, jotka ottivat ensimmäisenä pienellä riskilläkin slicksit alle nousivat voittoon. Voittoon ajoi yllättäen Takuma Sato McLarenilla (#95, Sato, Gelael, Leung) vain kaksi sekunnin kymmenystä hävisi Team WRT BMW, joka nousi van der Lindenin viimeisellä ajovuorolla kaukaa takaa ja aikasakkojenkin rasittamana haastamaan Saton McLarenia. Kolmanneksi sijoittui ensimmäisenä maalilipun ylittänyt eli Ferrari 296 eli Vista AF Corsen Teamin Ferrari (Ricon, Castellacci, Flohr). Ferrari sai kisan jälkeen viiden sekunnin aikasakon. Nimittäin alusta lähtien kilpailu johtanut Proton Teamin Mustang #77 ( Barker, Sousa, Tuck) ja Ferraria ajanut Ricon taistelivat johtopaikasta ja autot kilikkasivat. Ricon tuomittiin kolhimiseen syypääksi. Mustangin sijoitus suli lopulta väärään rengasvalintaan, kun viimeiselle ajovuorolle vaihdettiin märän kelin renkaat alle. Saman virheen tekivät mm. Manthey Porschet.

Seuraava kisa ja kauden toiseksi viimeinen on 28 syyskuuta Jaappanissa. Kuljettajien maailmanmestaruus taistossa Hypercareissa Ferrarin tehtaan ykkösteam johtaa eli (#51, Giovinazzi,Guidi,Caldano) 115p, #83 yksityisteamin Ferrari (Kubica, Hanson, Ye) 100p ja kolmantena löytyy Penske Porsche (#6, Estre, Vanthoor) 79 pistettä.

GT3 -luokassa kuljettajien MM -kärjessä on Manthey Porsche GT3 (#92, Pera, Lietz, Hardwick) 95 pistettä, toisena tulee Ferrari Vista AF Corse, Ferrari 296 (#21, Rovera, Mann, Hériau) 76 pistettä ja kolmantena TF Sportin Corvette Team, Corvette Z06 (#33, Keating, Edgar, Juncadella) 66 pistettä.
McLaren #95 autokunnan kuljettaja on Marino Sato, ei Takuma. He eivät ole keskenään sukua.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki
Super GT, Sugo, luokkavoittajat
GT500: #39 DENSO KOBELCO SARD GR Supra (Yuhi Sekiguchi, Sasha Fenestraz)
GT300: #60 Syntium LMcorsa LC500 GT (Hiroki Yoshimoto, Shunsuke Kohno)

Kooste:

IMSA-sarja ajaa Indianapolisissa kuuden tunnin mittaisen kilpailu tänään. Alkujaan GTP-luokan paalupaikka meni #60 MSR Acuralle, mutta autokunta hylättiin teknisen tarkastuksen jälkeen. Paalupaikka myönnettiin #31 Cadillacille. Kilpailu alkaa noin klo 18.40 Suomen aikaan ja sen voi katsoa Viaplaylta tai Youtubesta VPN:n kautta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki
IMSA, Indianapolis, luokkavoittajat

GTP: #31 Whelen Cadillac (Jack Aitken, Earl Bamber, Fredrik Vesti)
LMP2: #11 S. Thomas / M. Jensen / H. McElrea TDS RACING
GTD Pro: #64 Ford M. Rockenfeller / S. Priaulx
GTD: #70 Ferrari B. Iribe / F. Schandorff / O. Millroy
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
388
Mitähän Nipsan nyt keksii tuonne Super GT sarjaan kun Skyline/GT-R on siirretty toistaiseks historian kirjoihin?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki
WEC-sarjan Fujin 6h aika-ajot ajettiin aamulla. Cadillac #12 lähtee Hypercar-luokan kilpailuun paalulta ja GT3-luokan paalupaikan vei #10 Racing Spirit of Leman (Aston Martin)

kuva_2025-09-27_111746124.png

kuva_2025-09-27_111843270.png
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
240
WEC:n Fuji 6h startti on aamuviideltä Suomen aikaa. Sää on +28celsiusta, pilvistä ja iltapäivällä alueelle luvattu sadekuuroja. Mikä voi tehdä kisan lopusta mielenkiintoisen. Kisahan alkaa klo: 11.00 Japanin aikaa.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
240
Lauantaina Fujin radalla pidettiin lehdistötilaisuus, jossa olivat läsnä Fillon, Toyota Gazoo Racing Euroopan varapuheenjohtaja Kazuki Nakajima ja MissionH24:n tekninen johtaja Bassel Aslan. Tilaisuudessa paljastettiin lisätietoja vetypolttokennokäyttöisen H24EVO-prototyypin kehitysaikataulusta. MissionH24 ja Toyota kehittävät prototyyppiä yhdessä aiemmin tänä vuonna Le mansissa julkistetun sopimuksen mukaisesti.

Mission H24:n Bassel Aslan selvensi, että auton voimansiirron ja turvallisen vetytankkitilan suunnittelu jäädytetään marraskuun 2025 loppuun mennessä, kori helmikuuhun 2026 mennessä ja että tuulitunnelitestaus suoritetaan vuoden 2026 loppuun mennessä, ja tavoitteena on ensimmäinen radalla tehtävä testi pian sen jälkeen. Aslan puhui myös, että auto voisi osallistua kilpailuun vuoden 2027 loppuun mennessä, jos kaikki menee hyvin.

Lehdistötilaisuudessa Fillon toisti ACO:n nykyisen tavoitepäivämäärän, jonka mukaan vetykäyttöisten autojen tulisi debytoida WEC-sarjassa vuonna 2028 ja Le mansin 24 tunnin ajo pysyy voimassa, ja sanoi, että tekniset säännöt julkaistaan ensivuoden alussa.

Mission 24H on kehittänyt vetyprototyyppiä jo pitkään, ensimmäiset protot olivat radalla jo vuonna 2018. Toyota, joka puolestaan kehittää vetyautoja yhdessä Yamahan kanssa, on pitkällä vetyautojen kehittämisessä mm. Mirai. Toivottavasti Toyota/Yamaha -akseli tuo projektiin oman osaamisensa vetyteknologian ja muutenkin auton rakentamisen suhteen. Ja toivottavasti päädytään Toyotan ratkaisuun, missä vety suihkutetaan suoraan normaaliin polttomoottoriin, jolloin soundit säilyisivät eikä tarvita lainkaan sähkömoottoreita. Toyotahan ajattaa Japanin Endurance -sarjassa kahta GR Corollaa, jossa hyödynnetään uusinta polttomoottoriin perustuvaa vetyteknologiaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10849
Sijainti
Helsinki
WEC:n Fuji 6h startti on aamuviideltä Suomen aikaa. Sää on +28celsiusta, pilvistä ja iltapäivällä alueelle luvattu sadekuuroja. Mikä voi tehdä kisan lopusta mielenkiintoisen. Kisahan alkaa klo: 11.00 Japanin aikaa.
Fujin alueella sää voi muuttua arvaamattomasti kaatosateeksi hetkessä. Tuskin sentään vuoden 2013 kilpailun toisintoa nähdään. Tuolloin köröteltiin sateessa 16 kierroksen ajan ja kilpailusta jaettiin puolikkaat pisteet. Ko. tapauksen jälkeen FIA otti käyttöön jo 2015 kahden täyden kierroksen säännön.

Saanen kysyä, kiinostaa sua muutenkin WEC-sarja, kun siitä tulee paljon tekstiä?
 
Ylös