Suomen MM-rallin reittispekuloinnit 2026

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1426
Harju voitas ajaa vaihteeksi toiseen suuntaan
Samaa mieltä, tulis jotain väriä pätkään kun Harjun päältä lähettäisiin hakemaan jarrupaikkaa takavinovasuriin. Viisi riviä paaleja vaan Yliopistonkadun kupessa olevan talon eteen niin ei se siitä läpi tulisi vaikka kaasu hirttäis ja ratti irtoisi..
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
892
Ei ole ihan eka eikä toinen kerta, kun Harjun kääntöä on täällä ehdotettu ja olen samassa veneessä kyllä. Eihän tuo skenaario vaatisi edes yleisöalueiden uudellensijoitteluakaan, joten why not? Se hiekan kertyminen alamäen jälkeen asfaltille - jolla asiaa joskus on selitetty - kuulostaa ihan tekosyyltä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4152
Olikos muuten 25 reitin julkaisu jotenkin huomiota herättävän aikaisin? Nyt vasta parina viimeisenä vuotena alkanut itse enemmän kiinnittämään huomiota näihin.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
591
Ei ole ihan eka eikä toinen kerta, kun Harjun kääntöä on täällä ehdotettu ja olen samassa veneessä kyllä. Eihän tuo skenaario vaatisi edes yleisöalueiden uudellensijoitteluakaan, joten why not? Se hiekan kertyminen alamäen jälkeen asfaltille - jolla asiaa joskus on selitetty - kuulostaa ihan tekosyyltä.
En näe mitään tekosyytä, jarrusta tulee hiekkaa assulle varmasti, mikä lisää entisestään massiivisen overshootin riskiä, koska alamäki on helkkarin jyrkkä ja täten haasteellinen jarru. Ja sitä hillitsemään ei keksi kuin hidasteen (shikaani) alamäkeen, josta vuorostaan lähtee pyöröpaalit keilapallona alamäkeen, niin en näe kuin haasteita sekä kulmaliiketilan solmussa :D Ja tämä myös hankaloittaa siirtymän lähtöön, joka on lähivuosina tehty tämän takapiikin takaa ajaen (nyt vaatisi entistä suuremmat suojaukset ettei tule kisaava auto lähtöön siirtyvän päälle.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1426
En näe mitään tekosyytä, jarrusta tulee hiekkaa assulle varmasti, mikä lisää entisestään massiivisen overshootin riskiä, koska alamäki on helkkarin jyrkkä ja täten haasteellinen jarru. Ja sitä hillitsemään ei keksi kuin hidasteen (shikaani) alamäkeen, josta vuorostaan lähtee pyöröpaalit keilapallona alamäkeen, niin en näe kuin haasteita sekä kulmaliiketilan solmussa :D Ja tämä myös hankaloittaa siirtymän lähtöön, joka on lähivuosina tehty tämän takapiikin takaa ajaen (nyt vaatisi entistä suuremmat suojaukset ettei tule kisaava auto lähtöön siirtyvän päälle.
Jep, tuo olisi kyssäri kokonaisuuteen, mutta väittäisin, että pari riviä renkaita ja niitten taakse vielä betoniporsasrivi (korkeat elementit) pitäisi varmaan talon suojassa. Toki, jos joku sinne runkaisisi niin sattuisi, mutta ralli kai vähän on...

Edit; toki käytettävä tila joutuisi varmaan käyttämään sentilleen hyväksi ja mitään autoliikennettä siitä takaa ei mitenkään todnäk. mahtuisi kulkemaan.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
892
En näe mitään tekosyytä, jarrusta tulee hiekkaa assulle varmasti...
Minä en ole ajanut metriäkään kilpaa, mutta sinä olet, ja istunut myös kyydissä assukisoissa. Eikö ole ihan luonnollista, että assulla pito vaihtelee ja olosuhde muuttuu; onko sillä väliä nouseeko hiekkaa tielle nurmikon ja asfaltin välistä leikatessa jossain Kroatiassa vai kevyen liikenteen väylältä jarrutettaessa Jyväskylässä?
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1426
Minä en ole ajanut metriäkään kilpaa, mutta sinä olet, ja istunut myös kyydissä assukisoissa. Eikö ole ihan luonnollista, että assulla pito vaihtelee ja olosuhde muuttuu; onko sillä väliä nouseeko hiekkaa tielle assun ja asfaltin välistä leikatessa jossain Kroatiassa vai kevyen liikenteen väylältä jarrutettaessa Jyväskylässä?
Ja sinänsä jos tällä tasolla ei pystyisi tuollaista paikkaa ajamaan, niin ei varmaan missään rallikisassa koskaan...
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
591
Minä en ole ajanut metriäkään kilpaa, mutta sinä olet, ja istunut myös kyydissä assukisoissa. Eikö ole ihan luonnollista, että assulla pito vaihtelee ja olosuhde muuttuu; onko sillä väliä nouseeko hiekkaa tielle assun ja asfaltin välistä leikatessa jossain Kroatiassa vai kevyen liikenteen väylältä jarrutettaessa Jyväskylässä?
Vaikka kolme assukissa olen istunut kartturina ja jokusen rallinkin ajanut niin kertaakaan ei ole tullut vastaan todella jyrkkää sorajarrua päätyen ahtaaseen takapiikkiristeykseen assulle. Eli puhutaan täysin ainutlaatuisesta paikasta haastavuuden osalta eikä mun hataralla muistilla tule mieleen mitään vastaavaa MMstä.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
147
Sijainti
35400/41310
Ilolla tervehtisin Haukilahti-Talviainen-Juupajoki -akselille sijoittuvaa pätkää. Ei ole taas hetkeen ajettu. Isossa kuvassa mielenkiintoista nähdä, tuleeko reittiin paljon muutoksia. Toivottavasti tulee toimiva paketti, joka myy hyvin, sillä Kallen lähdön jälkeen on taas napsun haastavampaa saada maksavia asiakkaita paikalle.
 

Nokkaperä

Member
Liittynyt
10.4.2019
Viestit
9
Mulla on taas tilauslistalla sellainen idearikas reittitiimi, joka pystyisi suunnittelemaan ihan uusia erikoiskokeita - samalla toki hyödyntäen sopivilta osin vanhoja tuttuja osuuksiakin. Ja tiedostetaan kyllä, että kriteerit mm-rallin erikoiskokeeksi ja koko reittipaketiksi ovat hiukan haastavammat kuin johonkin kansalliseen kisaan. Ei pitäisi silti olla mahdotonta suunnitella "pari" uutta, mielenkiintoista pätkää reittiin mukaan viime vuosinakin käytetyille seuduille. Ja kyllä, omasta mielestäkin Laukaa, Ruuhimäki, Päijälä ja Harju joutavat etunenässä nykymuodossaan naftaliiniin.
 
Ylös