Veikkaisin, että sademetsäplantaasien palmuöljyviljelmiltä tulee 95% ja viljasta loput 5%.Eikös E5 ja E10 bensiiniin lisättävää etanolia tehdä myös viljasta?
Koska mulla on polttomoottorilla toimiva Volvo ja se ois helvetin iso keskisormi mun perseeseen jos se yhtäkkiä kiellettäisRadiot vaihdettiin telkkareihin. Telkkareihin tuli digiboksit. Hehkulamppujen tilalle tuli energiansäästölamput. Kirjoituskoneen korvasi tietokone. Mutta miksi bensiini/diesel on ja pysyy? Miksi lailla voidaan kieltää hehkulamput, muttei polttomoottoreita? Korvaavaa tekniikkaa on jo, mutta esimerkiksi Suomessa sen käyttäjiä sorretaan.
Eikös palmuöljystä tehdä biodieseliä, eikä etanolia. Ainakin ruoanjätteistä tehdään etanolia.Veikkaisin, että sademetsäplantaasien palmuöljyviljelmiltä tulee 95% ja viljasta loput 5%.
Koska Viipurin hehkulampputehdas ja Star Electric Bulbs of Taiwan eivät ole ihan yhtä tärkeitä vaikuttaja maailmantaloudessa kuin Royal Duch Shell, ExxonMobil, BP, Petronas ja Total.miksi bensiini/diesel on ja pysyy? Miksi lailla voidaan kieltää hehkulamput, muttei polttomoottoreita?
Näin verottaja rokottaa ensi vuonna - dieselin hintaan lähes 20 sentin korotus
Autoilu, alkoholi, tupakka ja asuminen kallistuvat ensi vuonna selvästi.
Verottaja käy ensi vuonna entistä ahnaammin jokaisen suomalaisen kukkarolla, käy ilmi valtiovarainministeriön ensi vuoden budjettiehdotuksesta.
IS listasi, kuinka autolla ajamisen kustannukset, asuminen ja tupakan sekä alkoholin hinnata nousevat:
Ajoneuvovero: Nyt 128 euroa, korotus 173 euroon vuoteen 2013 mennessä (auton päästöt 180 g/km).
Dieselin hinta : Nyt 1,28, korotuksen jälkeen 1,45 (10 sentin korotus ensi vuodelle päätetty jo aikaisemmin).
Bensan hinta: Nyt 1,50, korotuksen jälkeen 1,57.
Uudet autot: Keskimäärin korotus autoveroon olisi 650 euroa autoa kohden.
Käytettynä tuodut autot: Veronkorotus keskimäärin 700 euroa.
Tupakka-aski: Nyt 5 euroa, korotuksen jälkeen 5,40.
Olut: 1 euron tölkki, korotuksen jälkeen 1,10.
Lasipullo Koskenkorvaa: Nyt hinta 12 euroa - korotuksen jälkeen 13 euroa.
Asuntolaina: 100 000 euroan laina nykyisellä korkotasolla, korkovähennyksen leikkauksen jälkeen korotus 75 euroa vuodessa.
Kotitalousvähennys: Nyt 1 200 euron vähennys tehdystä työstä (esimerkki), ensi vuonna 845 euroa, ero 355 euroa.
Kotitalousvähennyksen katto laskee 3 000 eurosta ensi vuonna 2 000 euroon.
Korotukset on laskettu Autoliiton, Panimoliiton ja Veronmaksajain keskusliiton arvioiden pohjalta.
Valtiovarainministeriö ei ole yksilöinyt korotuksia. Ministeriö esittää, että kansalaisilta kerätään ensi vuonna lisää alkoholiveroja 100 miljoonaa euroa, energiaveroja 145 miljoonaa (sisältää bensan ja dieselin), tupakkaveroina 50 miljoonaa sekä makeisista, jätskeistä ja limsoista yhteensä 50 miljoonaa euroa.
1,4 TSiLaskin edellä lainatun lehtileikkeen hinnoilla, että mun pitäisi ajaa 92 000 kilometriä vuodessa jotta vaihto samanmoiseen dieseliin kääntyisi kannattavan puolelle.
Tai en minä laskenut vaan hommaa varten ystävällisesti väsätty laskuri:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/
Ei tarvinne olla ennustaja arvatessaan, että pihihköt bensa-autot ryhtyvät pitämään paremmin arvoaan
ja että käytettyjen dieselien arvo putoaa kun niitä ryhtyy pukkaamaan vaihtoauto-osastoille kohta massoittain.
Sitten kannattaa varmaan ostaa seuraavaksi sellanen? Varsinkin kun noitten laskurien mukaan jo 20000km/v ajolla diesel alkaa kannattaa.ja että käytettyjen dieselien arvo putoaa kun niitä ryhtyy pukkaamaan vaihtoauto-osastoille kohta massoittain.
Voihan saatanan paska :thumbfh:
En voi laskea, ei ole PV-Volvoa listassa. Paska laskuri.Laskin edellä lainatun lehtileikkeen hinnoilla, että mun pitäisi ajaa 92 000 kilometriä vuodessa jotta vaihto samanmoiseen dieseliin kääntyisi kannattavan puolelle.
Tai en minä laskenut vaan hommaa varten ystävällisesti väsätty laskuri:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/
Ei tarvinne olla ennustaja arvatessaan, että pihihköt bensa-autot ryhtyvät pitämään paremmin arvoaan
ja että käytettyjen dieselien arvo putoaa kun niitä ryhtyy pukkaamaan vaihtoauto-osastoille kohta massoittain.
...niin ja Diesel säilyy edelleen bensaa halvempana ja käyttövoimavero laskee, joten en nyt vielä lähtis autoa vaihtamaan.Valtiovarainministeriö ei ole yksilöinyt korotuksia. Ministeriö esittää, että kansalaisilta kerätään ensi vuonna lisää alkoholiveroja 100 miljoonaa euroa, energiaveroja 145 miljoonaa (sisältää bensan ja dieselin), tupakkaveroina 50 miljoonaa sekä makeisista, jätskeistä ja limsoista yhteensä 50 miljoonaa euroa
Ne on perseestä ja eriarvoistavat ihmisiä. Kaikkien pitäis näköjään muuttaa taajamaan asumaan.Mosse voi kertoa mitä mieltä on Jutan energiaveron korotuksista, Kataisen vastaavista kertoi mielipiteensä aina, usein ja kysymättä
... tärkein kohtahan tuossa on:
...niin ja Diesel säilyy edelleen bensaa halvempana ja käyttövoimavero laskee, joten en nyt vielä lähtis autoa vaihtamaan.
Näin juuri. Ja Euron suhde dollariin oli myös aika samalla tasolla kuin nyt, eli sinänsä ihmeempiä eroja ei ole olemassa.Jos öljy ei myöskään vuonna 2008 ollut ilmaista, niin miten oli mahdollista että bensan hinta laski 40 senttiä litralta?