F1 Kausikooste -82

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
Tulipa nähtyä ekaa kertaa kausikooste videolta Rosbergin Keijon mestaruusvuodelta. Pahemmin mitään pitempää livekuvaa noin kaukasista ajoista ei ollu tullu aikasemmin nähtyä, hyvä jos tiesin suunnilleen miltä Keken auto näyttää. Annettakoon anteeksi koska olin ky. vuonna 2-vuotias ja lajin tiivis seuraaminen alkoi vasta kaudella 1994.

Oli kyllä mielenkiintosta katsoa miten laji on muuttunu 23 vuoden aikana. Kisoissa oli niin paljo ohituksia, että kaikki ei varmaan ees mahtunu koosteeseen mukaan. Ilmapiiri tuntu jotenkin rennommalta ku nykyään ja autot sekä miehet rautaa. Siellä sitä vaa juoksenneltii radan poikki keskeytysten jälkeen ja pisti silmään miten ruutulippumies tuli itse heiluttamaan maaliviivalle sitä lippua. Räikkösen ratavirkailijan pieni tuuppiminen on aika pientä siihen verrattuna esim. Nelson Pique:tiin. Mies suivaantu Monzan kolarista niin, että meinas jo alkaa lyömään ja potkimaan kolarin toista osapuolta.

Itse autot tuntu myös siisteiltä katsella. Näki jotenkin selvästi, että niistä puuttu tämän päivän tietokone-ja edistyny teknologia täysin (ainaki paljo vähemmän). Autoja vietiin enemmän raa-alla taidolla ja voimalla. Keken vapaasti hengittävä Williams jäi suorilla auttamattomasti Brabhameille ja Renaultille ja melkein kaikille muilleki huipputalleille mut kyllä näki, että Keke oli tosi kovassa iskussa tona vuonna ja paikkas ajotaidoilla sen mitä suoranopeuksissa hävis. Sääli muuten Brabhamia ja Lotusta miten kaksi hienoa tallia kuihtui pois, ensiks mainittu tuntu olevan tosi hyvässä iskussa tona vuonna vauhdin puolesta. Mclarenki tuntu paljon paremmalta autolta kun Williams mutta jotenki se Watson oli niin kädetön jätkä, että mestaruus meni siinä ja toisaalta Brabham, Renault ja Ferrari oli liian epäluotettavia mestaruuteeteen ja muuten kuskit vaa kämmäili liikaa nii Kekehän sen sitte vei lopulta,vaikka vaa yhen osakilpailuvoiton ottikin.

Ekaa kertaa tuli nähtyä myös G.Villeneuven kuolemaan johtanut kolari. Oli kyllä aika hirveää katsoa miten auto hajos tuhannen säpäleiks ja miten paljo huonoa tuuria koko onnettomuudessa yleensä oli, mikä lähti siis hitaamman auton ohituksesta.

Radat oli Euroopassa ja Jenkeissä. (tuskin kukaan ois uskonu, että tulevaisuudessa ajetaan jossain Kiinassa tai Malesiassa). Oli kiva nähä F1:set esim. Detroitin katuradalla ja muutenki radat oli profiililtaan ei niin siloteltuja kun nykyään. Kuljettajat oli sotien aikana tai jälkeen syntyneitä karskeja äijiä, eikä mitään taikinaperseitä kuten nykyään. Yhden koosteen perusteella uskaltasinki arvailla, että kaudet 82-96 oli Formuloiden parasta aikaa (neljä vikaa vuotta näinki joka kauden kisat). Tosin turvallisuus oli mitä oli, mutta kyllä kaikki kunnioitus noille äijille mitkä uskalsi noilla vehkeillä ajaa rajoilla.

Kaikkiaan 80-luku tuntu olevan ihan huippuvuosikymmen niin F1, Rallin, muun urheilu, leffojen, musiikin, ihmisten ja kaiken osalta. Eikä Islam ollut vielä vallottanut eurooppaa. Mut se politiikasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mäcci sanoi:
Räikkösen ratavirkailijan pieni tuuppiminen on aika pientä siihen verrattuna esim. Nelson Pique:tiin. Mies suivaantu Monzan kolarista niin, että meinas jo alkaa lyömään ja potkimaan kolarin toista osapuolta.
Se kolari tapahtui kyllä Hockenheimilla. Tilanne on ehkä aavistuksen ymmärrettävämpi kun tietää, että Nelson auttoi toista osapuolta Eliseo Salazaria uran luomisessa. Piquetilla meni yli kun kaveri, jota hän oli auttanut, vei "varman" voiton. Myöhemmin tosin kävi ilmi, että Nelsonin moottori olisi hajonnut joka tapauksessa, eli kolari oli pikemminkin hyvä kuin huono asia jos ajattelee, millainen imagotappio keskeytys olisi Saksassa BMW:lle ollut. Nelson pyysikin Salazarilta anteeksi myöhemmin juuri tämän takia.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Silloinhan puhuttiin, että Keke oli ns. "välivuoden maailmanmestari". Turbot olivat nopeampia, mutta luotettavuutta ei löytynyt tarpeeksi. Harvinaisen tasainen kausi tuo oli, jossa saatiin ne kuuluisat 11 eri voittajaa. Kuljettajilta ei vaadittu läheskään sitä fyysistä kuntoa, mikä heillä pitää olla tänä päivänä.

Mäccin juttuun voi vielä lisätä Pironin kolarin. Ilman tuota Rosbergin tie kohti mestaruutta olisi ollut huomattavasti vaikeampi.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Saisi noita kausikoosteita ilmestyä DVD:llä myös 80-luvulta. Joidenkin vuosien (mm. 1982 ja 1986) koosteet voisivat olla ostamisen arvoisia.
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
Re: Re: F1 Kausikooste -82

Bobakki sanoi:
Se kolari tapahtui kyllä Hockenheimilla. Tilanne on ehkä aavistuksen ymmärrettävämpi kun tietää, että Nelson auttoi toista osapuolta Eliseo Salazaria uran luomisessa. Piquetilla meni yli kun kaveri, jota hän oli auttanut, vei "varman" voiton. Myöhemmin tosin kävi ilmi, että Nelsonin moottori olisi hajonnut joka tapauksessa, eli kolari oli pikemminkin hyvä kuin huono asia jos ajattelee, millainen imagotappio keskeytys olisi Saksassa BMW:lle ollut. Nelson pyysikin Salazarilta anteeksi myöhemmin juuri tämän takia.
Joo ja seuraavana vuonnahan Piquet sai roppakaupalla hyvitystä maailmanmestaruuden muodossa. Eli kai ne sai Brabhamin auton ja turbot luotettaviks.

Tuli tossa turhan kärjistetysti kirjotettua osa tekstistä. Kyl ehdottomasti nykykuskeissaki on kovia ratin vääntäjiä ja muutenki kovakuntosia kuskeja. Mut epäilen silti, että kuljettajan osuus on pienentyny ajamisessa noista päivistä, eli autot on kehittyny niin paljo, balanssi jne.

Oon miettyny paljonkohan Keken kauden -82 Williams häviäis yhellä kierroksella nykyaiselle Formula1 -autolle, esim. Kimin Mclarenille. Vertailuphjaa miltään radalta ei varmaa voi ottaa kierrosaikojen perusteella koska radat vaihtunu ja ne muutama mitä ajetaan edelleen, niitäki varmaa muutettu niin paljon profiililtaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Re: Re: Re: F1 Kausikooste -82

Mäcci sanoi:
Oon miettyny paljonkohan Keken kauden -82 Williams häviäis yhellä kierroksella nykyaiselle Formula1 -autolle, esim. Kimin Mclarenille. Vertailuphjaa miltään radalta ei varmaa voi ottaa kierrosaikojen perusteella koska radat vaihtunu ja ne muutama mitä ajetaan edelleen, niitäki varmaa muutettu niin paljon profiililtaan.
Pikkuvertailua voi tehdä Monzassa ja Montrealissa. Monza oli -82 hieman nopeampi kuin nykyään (Lesmo loivempi ja 2 ensimmäistä shikaania erilaisia). Keken aika-ajo aika oli 1.31 ja paaluaika Turbolla 1.28. Barrichellon paaluaika -04 oli 1.20

Montreal oli aikoinaan hieman hitaampi rata ja siellä Keken aika 1.28 ja paaluaika turbolla 1.27. Ralf veti viimevuonna paalulle 1.12.

Kun molempien ratojen erilaisuudet nykypäivään verrattuna ottetaan huomioon ero on siinä 10-13 sekuntia kierroksella radasta riippuen.

Terhon kanssa olen hieman eri mieltä fyysisen kunnon tarpeesta 80-luvulla. Kytkin, käsivaihteet, ei ohjaustehostinta eikä sutimisen estoa tarkoittivat sitä, että Monaco ajettiin läpi lähes yhdellä kädellä. Keken mestaruusvuonna vielä käytössä olleet helmat mahdollistivat varsin korkeat kaarrenopeukset. Autoa piti todellakin tuolloin ajaa, ei vain säätää menemään raitella niinkuin nykyään, kuljettajilla oli aikoinaa usein kädet rakkuloilla kisan jälkeen, nykyään niitä voi ajaa silkkihansikkailla. Pääsääntöisesti kuljettajat myös siirtyivät ykkösiin selkeästi vanhempina kuin nykyään, parikymppisillä ei tuolloin ollut suuria toiveita selvitä kisaa läpi.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ja otetaanpa taas yleisiä kommentteja ja käsityksiä tuolta ajalta:

Varsinkin nuo helmat saivat kovan tuomion kuskeilta. Kaikki vihasivat niitä ja pitivät autoja erittäin epämiellyttävinä ajaa. Lisäksi valitettiin että kuskin taidot eivät tulleet esille tarpeeksi. Autoja ei tarvinnut kuulemma osata ajaa. Jotkut journalistit valittivat että kuskit olivat persoonattomia tyyppejä jotka latelivat vain pr-paskaa. Ratojakin taidettiin haukkua turhan kliinisikisi eivätkä ne olleet tarpeeksi vaativia. Mestari oli monien mielestä tuurivoittaja joka ei olisi oikeasti ansainnut titteliä. Aika-ajorenkaat ja koko järjestelmä oli ihan hanurista. Kuskit lakkoilivat ja E-Afrikan kisa meinasi jäädä ajamatta. Imolassa ajettiin vain tynkäkisa 13 auton voimin, kun normaalisti kisaviikonloppuun osallistui liki 30 autoa.

En itse seurannut tuota kautta, mutta tosiasiahan se on, että jälkeenpäin katsottuna se on ihan klassinen f1-kausi. Mutta nuo kommentit siltä ajalta kertovat että f1:ssä on kuskien, journalistien, fanien yms. mielestä harvoin mitään oikein, vaikka se on juuri sellaista kuin sen pitääkin olla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
Ja otetaanpa taas yleisiä kommentteja ja käsityksiä tuolta ajalta:

Varsinkin nuo helmat saivat kovan tuomion kuskeilta. Kaikki vihasivat niitä ja pitivät autoja erittäin epämiellyttävinä ajaa. Lisäksi valitettiin että kuskin taidot eivät tulleet esille tarpeeksi. Autoja ei tarvinnut kuulemma osata ajaa. Jotkut journalistit valittivat että kuskit olivat persoonattomia tyyppejä jotka latelivat vain pr-paskaa. Ratojakin taidettiin haukkua turhan kliinisikisi eivätkä ne olleet tarpeeksi vaativia. Mestari oli monien mielestä tuurivoittaja joka ei olisi oikeasti ansainnut titteliä. Aika-ajorenkaat ja koko järjestelmä oli ihan hanurista. Kuskit lakkoilivat ja E-Afrikan kisa meinasi jäädä ajamatta. Imolassa ajettiin vain tynkäkisa 13 auton voimin, kun normaalisti kisaviikonloppuun osallistui liki 30 autoa.

En itse seurannut tuota kautta, mutta tosiasiahan se on, että jälkeenpäin katsottuna se on ihan klassinen f1-kausi. Mutta nuo kommentit siltä ajalta kertovat että f1:ssä on kuskien, journalistien, fanien yms. mielestä harvoin mitään oikein, vaikka se on juuri sellaista kuin sen pitääkin olla.
Helmoissahan suurin juttu oli se, että ne eivät saaneet olla joustavat, vaan niiden tuli olla kiinteät. Niiden rikkoutuminen oli suuri turvallisuusriski kun auton ajo-ominaisuudet heikkenivät äkisti, eikä kuljettaja pahimmassa tapauksessa voinut aavistaa mitään. Lisäksi autoissa ei tämän johdosta ollut käytännössä lainkaan jousitusta ja useat kuljettajat kärsi selkävaivoista. Patrick Tambay ehkä pahiten, joku hermo vioittui ja ajaminen oli loppukaudesta yhtä tuskaa. Episodia edelsi se, että helmat kiellettiin kauden '80 jälkeen, mutta FISA ei valvonut asiaa kunnolla '81 ja kaikilla oli helmat. Kaudeksi '82 ne sitten taas sallittiin, mutta jostain syystä vain kiinteinä.

Nigel Roebuck kirjoitti joskus, että jos Ykkösistä tehtäisiin leffa, niin kaudesta '82 tulisi täydellinen käsikirjoitus. Kun vielä tiedetään, että sekä Pironi että Villeneuve pettivät vaimojaan, olisi rainassa tarpeeksi ihmissuhdekiemuroitakin vaikka Hollywoodinkin makuun.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Lisäksi tuohon aikaan autot olivat saatanallisen kuumia verrattuna näihin nykyautoihin joissa on ymmärtääkseni jonkinlainen "ilmastointi".
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Joskus satelliitilta katselin 70/80-luvun vaihteen Formuloista koosteita, siistin näköistä kun autot lensi välillä ilmassa.

Käsivaihteet olisi kanssa kova sana nykyformuloihin, pari päivää sitten satelliitilta (taas) katsoin jotain Indy? kisaa oliko se Long Beach reilu sata kierrosta Justin Wilson ajeli ykkösenä ennen kuin auto hyytyi ja oli siellä muitakin ex F1-tyyppejä, vaan niissä oli käsivaihteet ja incar kuvista ne autot näytti eturipustuksineen ihan 90-luvun alkupuolen Formuloilta.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Noista vanhemmista kausikoosteista sen verran, että Alfamerissä näkyy olevan kausien 1970-1980 koosteita DVD'nä, muut taitavatkin olla VHS, paitsi nyt 2000-luvun kausilta löytyy myös DVD'nä
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
Tommi_1992 sanoi:
Noista vanhemmista kausikoosteista sen verran, että Alfamerissä näkyy olevan kausien 1970-1980 koosteita DVD'nä, muut taitavatkin olla VHS, paitsi nyt 2000-luvun kausilta löytyy myös DVD'nä
Ok, hyvä tietää.

Olinki jo unohtanut koko topicin kunnes nostit ylös. Onhan toi mun kirjoitus vähä sellasta vanhojen "hyvien" aikojen kaipuuta formuloissa, vaikka se perustuukin kahteen kausikoosteeseen (nyt myös kausi-85 vhs). Meni kyllä muuten koko vuosikymmen ohi F1-seuraamisessa, mut eipä noita kisojakaan taitanu tulla siihen aikaan ku harvakseltaan. Eniten häiritsee nykyään se jonossa ajelu ja mitä enemmän rahaa ja yltiökapitalismin vaikutuksia lajissa on, sitä huonompi on itse tuotteen laatu. Mut ehkä se vaan kuvastaa muutenki tätä aikaa missä eletään.

Ehkä vuodelle 2008 suunnitellut sääntömuutokset tuo jotain parannusta tekniikkapuolelle, hyvä jos niin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
pmv sanoi:
Ja otetaanpa taas yleisiä kommentteja ja käsityksiä tuolta ajalta:

Varsinkin nuo helmat saivat kovan tuomion kuskeilta. Kaikki vihasivat niitä ja pitivät autoja erittäin epämiellyttävinä ajaa. Lisäksi valitettiin että kuskin taidot eivät tulleet esille tarpeeksi. Autoja ei tarvinnut kuulemma osata ajaa. Jotkut journalistit valittivat että kuskit olivat persoonattomia tyyppejä jotka latelivat vain pr-paskaa. Ratojakin taidettiin haukkua turhan kliinisikisi eivätkä ne olleet tarpeeksi vaativia. Mestari oli monien mielestä tuurivoittaja joka ei olisi oikeasti ansainnut titteliä. Aika-ajorenkaat ja koko järjestelmä oli ihan hanurista. Kuskit lakkoilivat ja E-Afrikan kisa meinasi jäädä ajamatta. Imolassa ajettiin vain tynkäkisa 13 auton voimin, kun normaalisti kisaviikonloppuun osallistui liki 30 autoa.

En itse seurannut tuota kautta, mutta tosiasiahan se on, että jälkeenpäin katsottuna se on ihan klassinen f1-kausi. Mutta nuo kommentit siltä ajalta kertovat että f1:ssä on kuskien, journalistien, fanien yms. mielestä harvoin mitään oikein, vaikka se on juuri sellaista kuin sen pitääkin olla.
Noinhan se pitkälti oli... Valittaminen on kivaa...

Kauhean helppoa ei "82 kauden seuraaminen ollut. Suomessa telkasta tuli vain Monaco ja Las Vegas kunnollisina lähetyksinä, muista vain sekavia koosteita. Höyry Häyrinen tosin selosti radiossa mutta niin päin persettä että paras seuraamistapa oli kuunnella lyhytaalloilta BBC World Servicen suoria selostuksia - ja toivoa ettei selostusta oltu peruttu Promenadikonsertin, kuninkaallisen juhlan tai jonkun muun suurtapahtuman takia.

Ratojen kliinisyys ei tietysti ollut mitään nykypäivään - ei kyllä turvallisuuskaan - mutta silloin vielä muisteltiin kaiholla pitkää Spata, kunnollista Zandvoortia yms, Nordschleife olisi ollut käytössä mutta sinne ei sentään ainakaan kukaan kuski kaivannut.
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
ettelbruck sanoi:
Noinhan se pitkälti oli... Valittaminen on kivaa...

Kauhean helppoa ei "82 kauden seuraaminen ollut. Suomessa telkasta tuli vain Monaco ja Las Vegas kunnollisina lähetyksinä, muista vain sekavia koosteita. Höyry Häyrinen tosin selosti radiossa mutta niin päin persettä että paras seuraamistapa oli kuunnella lyhytaalloilta BBC World Servicen suoria selostuksia - ja toivoa ettei selostusta oltu peruttu Promenadikonsertin, kuninkaallisen juhlan tai jonkun muun suurtapahtuman takia.

Ratojen kliinisyys ei tietysti ollut mitään nykypäivään - ei kyllä turvallisuuskaan - mutta silloin vielä muisteltiin kaiholla pitkää Spata, kunnollista Zandvoortia yms, Nordschleife olisi ollut käytössä mutta sinne ei sentään ainakaan kukaan kuski kaivannut.
Ei muuten tullut Las Vegasin osakilpailukaan "kunnollisena", vaikka olikin mm-sarjan viimeinen ja mestaruuden ratkaissut kisa. Tuohon aikaan MTV:llä oli ykköskanavalla oma muutaman tunnin ohjelmablokkinsa joka päättyi johonkin amerikkalaiseen etsiväsarjaan puolenyön paikkeilla. Tämän jälkeen alkoi YLE:n suora lähetys Las Vegasista. Harmi vaan että kisa oli alkanut jo tuntia aikaisemmin ja suorana nähtiinkin vain sen jälkipuolisko. Seuraavana aamuna sitten näytettiin koko kilpailu kokonaisuudessaan nauhalta. Tuntuu aika uskomattomalta näin jälkikäteen ajateltuna!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Mielenkiintoisa aihe tämäkin. Itselläni alkaa tänään nimenomaan ensi vuoden Keken kauden 30-vuotisjuhla aiheen väsäys. En tiedä vielä, että perustaisiko uuden toikin vai laittaisinko tähän toikkiin näitä Keken kauden juttuja. 30 vuotta tosiaan on pitkä aika ja Kekellä kyseinen kausi ei vielä tuolloin alkuvuodesta merkinnyt muuta kuin erilaisuutta aikaisempaan verrattuna.

F1:siä varjosti superlisenssien kohu ja Laudan paluu radoille. TV:ssä ja lehdissä vähäteltiin Keken menestymismahdollisuuksia. Kyalamista ei tainnut edes koostetta tulla kun eräässä VM:ssä oli kritiikkiä edeltävän kauden TV-lähetyksistä. Lehdissä kirjoitettiin toki rajoitetusti myönteisiäkin juttuja siitä että Keke ajaa Williamsilla. Keken asemasta oli kiistelyä myös sen kohdalla että paljonko Keke saa palkkaa. Eihän nälkäpalkalla voinut ajaa...:rolleyes:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kausikoosteen edistymisestä voisi mainita tutkimuksen edenneen Long Beachin kilpailuun saakka ja ei kyllä toistaiseksi ole Brasilian lyhyttä koostetta lukuunottamatta tullut juuri TV-lähetysten mainintoja. Jossakin välissä voisi laittaa tänne Keken kauden hovitoimittaja Hannu Hännisen juttuja Keken kisoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Mielenkiintoista on ollut myös etsiä yleisiä tietoja vanhoista renkaista joita tiimit käyttivät kaudella 1982. Erityisesti Goodyearin kilpailijoiden seoksista. Pirelli käytti tuolloin Lyhytjyväistä rengasta joka oli eräänlainen C tai D-seoksen kilpailija. Siinä missä Pirellin kovan renkaan vastine oli Pitkäjyväinen ja karkea niin Lyhytjyväinen oli pehmeä ja jouheva. Lyhytjyväinen pystyi jauhamaan pieniä määriä pölyä ja hiekkaa. Se sopi paremmin kevyihin kisoihin ja pehmeälle lastille kuin kovalle.

Pitkäjyväinen taas rouhensi isojakin määriä hiekkaa ja soraa ja sopi hyvin Zolderin ja Zandvoortin kaltaisille likaisille radoille. Pirellin aika-ajorenkaat sopivat myös hyvin ja olivat yleensä jopa Goodyearia paremmat, mutta sitäkin heikommat. Avonilla oli pehmeät renkaat ja kovat renkaat joilla ei ollut mainittavia eroja paitsi siinä, että pehmeä ei kestänyt juurikaan mitään liian kuumilla radoilla ja kovat renkaat taas kestivät todella pitkiä aikoja ilman vaihtoja. Avonilla oli kuitenkin mielenkiintoiset aika-ajon renkaat.

Renkaisiin otettiin vanhoista renkaista paikkoja irti ja niihin lisättiin kumimassaa joka lisäsi renkaisiin tarvittavaa pitoa. Näitä Extra-pidon renkaita käytettiin usein aika-ajoissa.

Michelin käytti pehmeissä renkaissa kevyen vyön renkaita. Niissä oli eräänlaisia liitoksia lisätty renkaisiin jotka olivat kuin naruja renkaissa. Nämä renkaat olivat pehmeitä renkaita.

Sitten Michelinillä oli niin sanottuja Enduro-renkaita jotka olivat ylivoimaisesti varikon kovimmat. Vain Vapaiden Harjoitusten Puurenkaat olivat kovemmat ja Goodyearin AA-renkaatkin olivat näitä heikompia.
Enduro-renkaat olivat erityisen toimivia täydellä lastilla ja ne myös kestivät usein ilman renkaanvaihtoa maaliin asti.

Michelinin aika-ajorengas oli Slicks-seos johon oli pehmennetty rengasta jonka jälkeen renkaan uloimpiin osiin lisättiin kumimassaa vain ohuen ohut kerros joka takaisi riittävän pidon yhden kierroksen aika-ajoon.

Massan hajottua rengas ei kestäisi kauan joten kuljettajalla oli parhaimmillaan vain kaksi kierrosta aikaa saada hyvä aika tauluun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoisa aihe tämäkin. Itselläni alkaa tänään nimenomaan ensi vuoden Keken kauden 30-vuotisjuhla aiheen väsäys. En tiedä vielä, että perustaisiko uuden toikin vai laittaisinko tähän toikkiin näitä Keken kauden juttuja. 30 vuotta tosiaan on pitkä aika ja Kekellä kyseinen kausi ei vielä tuolloin alkuvuodesta merkinnyt muuta kuin erilaisuutta aikaisempaan verrattuna.
Ei perhana, joko siitä ensi vuonna tulee taas täysiä. Alunperin 25-vuotisjuhlan kunniaksi aloittamani (ja sokkelivaiheeseen jääneeseen) projektiin voisi varmaan palata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Näin tulee tasan 30 vuotta ensi vuonna. Itselläni projekti on menossa Long Beachin kisassa, mutta mitään konkreettista juttua en ole vielä kerennyt tehdä kun nämä HTV:n kisojen tutkinta ja YLE:n taustatietojen haku on vielä kesken. Vahvasti näyttää kuitenkin siltä, että kaudesta 82 ei juuri nähty alkukaudesta mitään paitsi yksi sekava Brasilian kooste ja Urheiluruudun pätkiä.:eek: Olisi hienoa jos tuo kauden 2007 projekti tulisi kunniakkaasti tehtyä.:thumbup:
 
Ylös