F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
HTV:llä ei paljon katsojia varmasti ollut sillä kaudella 1979 HTV:n ja koko Suomen kaapelitelevisioiden määrä oli vain 56 000 katsojan hallussa. Vuonna 1990 määrä oli kymmenkertaistunut. Ainakaan yli 100 000:nen ei ollut määrä kaudella 1982 ja sekin olisi ollut varsin suuri.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1982 projekti on edennyt Imolaan ja Zolderia on myös laitettu ja Monacon kisasta on laitettu alkusanat. TV-lähetyksistä ei paljoakaan ole uutta vaikkakin Zolderin kohdalla kilpailu tuli täysin yllättäen koosteena TV2:lla.

Keken ajettua toiseksi tunteikkaassa kisassa joka olisi voinut olla Keken voitto niin Suomessa otettiin puheeksi Keken kisaseuranta ja sekin, että Keke ei enää vain tuurilla ajellut pisteille tai palkinnoille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Toinen mielenkiintoinen tieto oli Gilles Villeneuven muistoviikolla ennen Monacoa lehdissä ollut tieto Villeneuven oman tiimin perustamishankkeista. Edellisen vuoden lopussa Villeneuve oli miettinyt oman tiimin perustamista ,mutta hanketta rahoittaneet yhteistyökumppanit olivat huijareita ja nimen hyötyjiä joten Villeneuve pisti hankkeet kauden 1981 lopussa jäihin. Mahdollisuus oman tiimin perustamisesta ja siinä ajamisessa oli varmasti mielessä loppuun asti.

Tuohon aikaan Villeneuve olisi ajanut kauden loppuun asti Ferrarilla ja kaudeksi 1983 luultavasti olisi mennyt McLarenille sillä sen verran vihainen hän oli Pironille. McLarenilla olisi ollut 1-2 kautta ja sen jälkeen olisi perustanut oman tallin ja luultavasti vielä ajanut ennen lopettamista Jackin tyyliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kausiprojekti on edennyt Monacoon saakka ja Detroitia valmistellaan. Lehdissä Monacon aikaan ihmeteltiin ja ylistettiin Keken ensimmäistä selviämistä Monacoon ja seuraavien päivien lehdissä oli YLE:n F1-tuottaja Seppo Kannaksen mielipiteitä toimittajille ja Zandvoortin ja Jaraman kisat olisivat olleet seuraavina lähetysvuorossa sillä Jalkapallon MM-kisat ja Tenniksen Wimbledon olivat tuolloin korkeammalla lähetyslistalla.

Zandvoortin kisa olisi tullut suorana tai tarvittaessa 35 minuutin koosteena TV1:ssä ja Jarama koosteena tai suorana aikataulusta riippuen. Jaraman kisasta oli tuolloin jo liikkeellä huhuja jotka vahvistuivat myöhemmin todeksi eli kilpailua ei kyetty ajamaan lainkaan kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kisaprojekti on edennyt Detroitiin asti, mutta edelleen on paljon tehtävää ja nähtäväksi jää että miten edetään. Toisaalta on tullut paljon mielenkiintoista tietoa kisoista ja muutenkin Keken kauden kuvioista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Seuraava posti on off-topicia, mutta on varsin mielenkiintoista miten jotkut tiimit ovat yrittäneet lähteä kisoihin täysin erilaisilla taktiikoilla. Zandvoortin kisassa 1983 Williamsit yrittivät lähteä välitankkauksilla ja pehmeillä C-seoksilla mukaan kisaan. Arrowsit sen sijaan tankattiin täyteen ja laitettiin A-renkaat alle. Tarkoitus oli edetä muiden tiimien pysähtyessä mahdollisimman korkealle taulukossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Virallisten harjoitusten kierrosmääriä kritisoitiin usein kausien 1982-1984 välillä F1:ss. Noina vuosina aika-ajon renkaat eivät kestäneet usein kuin 1-2 kierrosta ja niiden aikana radalla oli usein ruuhkaa mikä aiheutti harmaita hiuksia. Varsinaisesti tiimit eivät halunneet kieltää aika-ajon renkaita mutta ne halusivat niistä parempia ja pitkään kestäviä.

Lisäksi turbotalleilla oli aika-ajon erikoismoottoreita jotka olivat pitkäkestoisempia ja tehokkaampia. Aika-ajon erikoismoottorit olivat rajattu kahteen per aika-ajo. Kisamoottoreita aika-ajossa sai käyttää vapaasti ja Ferrarilla aikoinaan kaudella 1983 olikin sellainen kausi jolloin jonkin kilpailun Virallisissa harjoituksissa koneet paukkuivat peräti 8 kertaa aika-ajon aikana.

Kauden 1983 Zandvoortin alla Balestre ehdotti kaudesta 1985 yhden kierroksen aika-ajoa jossa kuljettajat menevät radalle yksi kerrallaan. Ehdotus hylättiin kuljettajien tahdosta sillä aika-ajon renkaat haluttiin kieltää sen takia. Balestre hylkäsi kostoksi kuljettajien ehdotuksen Amerikan Indy 500-ajon tyylisestä aika-ajosta jossa ajajalla olisi ollut 4 kierrosta aikaa tehdä nopein aika.

Kierroksista yksi olisi ollut ajokierros ja kaksi kierrosta aikakierroksia. viimeinen kierros olisi ollut varikolle ajamisen kierros. Yhden kierroksen aika-ajo tuli sääntöihin kaudeksi 2003. Sen sijaan Indy 500:n aika-ajot jätettiin pois suunnitelmista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Detroitin kilpailussa edetään ja seuraavaksi onkin sitten kohtalokas Kanadan kilpailu. Kyseisen kilpailun TV-aikataulut menivät varsin sekaisin sillä jalkapallon MM-kisat sotkivat myös Kanadan tv:n lähetysajat ja kilpailua siirrettiin muutenkin niin paljon, että Kanadassa kilpailu aloitettiin neljän aikoihin iltapäivällä. Suomessa sunnuntaina oli keskiyöllä kilpailun startti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Zolderin 1982 kisassa Kekellä oli D-seokset alla mitkä aiheuttivat kilpailun häviämisen yhdessä jarrujen kulumisen kanssa. Laudalla olivat Michelinin Kevyen liitoksen renkaat ja Watsonilla olivat Michelinin Enduro-renkaat mitkä kestivät kisan loppuun saakka.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Montreal on melkein valmis ja sitten seuraavana vuorossa onkin Zandvoort. Projekti etenee hyvin ja tällä vauhdilla pieni taukokin olisi paikallaan.:wink:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kuukauden tauon jälkeen voisi toikkia ruveta jatkamaan. Kausikooste etenee Zandvoortin kohdalla ja pian sen jälkeen vuorossa onkin Keken 100 pullon shampanjan kisa Brands Hatch. Kyseisesssä kisassa Keke otti paalupaikan.

Projektia ovat hidastaneet nämä kausien 1998 ja 1999 f1-juttujen kirjoitukset ja muutkin kiireet. Muihin kiireisiin lukeutuu muun muassa Urheiluautojen MM-kisojen 1988 Kolmosen lähetysten tarkistus. Kausikooste on kuitenkin edistynyt tilanteeseen nähden hyvin.
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
82 syksyllä, muistaakseni heti kauden jälkeen - tai ehkä ennen Vegasia? - oli maikkarilla Kyllösen toimittama kausikooste, jossa käytiin kisat läpi Keken kommentoidessa niitä karismaattiseen tyyliinsä Mäntyharjun mökin terassilta. Mielenkiintoista tarinaa. Pahus, kun vhs on kadoksissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ettei vain olisi hakusessa Keke Rosberg Autourheilun Huippumies? Kyseinen dokumentti ainakin oli Matti Kyllösen, Crean ja MTV:n tuottama dokumentti Keijo Rosbergista.

Toki MTV näytti myös oman pienen kausikoosteen Keken mestaruuskaudella. Tuo Autourheilun Huippumies tuli aikoinaan päivä Keken mestaruuden varmistumisen jälkeen TV2:lla heti RR-ajojen päätyttyä Hockenheimilla.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Veikkaan että kyseessä taitaa sittenkin olla MTV:ssä näytetty CreaVideon dokumentti "Keke Rosberg - Maailmanmestari"? Siinä ainakin käytiin Keken haastattelussa miehen kesämökillä kautta aina Monzan kisaan asti, jonka jälkeen Monzasta ja Las Vegasista näytettiin Crean omia otoksia + Kyllösen haastattelu Las Vegasin kisan jälkeen (jossa Matti tuntuu olevan enemmän täpinöissä kuin Keke).

Millainen tuo "Autourheilun huippumies" -dokumentti mahtaa olla? Olisiko kenties sama mikä on nähtävillä YLE:n elävässä arkistossa?

Tosiaan mielenkiinnolla odotellaan CCMK:n läpikäyntiä kaudesta 1982... ;)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Autourheilun huippumiehellä oli mittaa noin 40 minuuttia ja siinä oli myös pieniä osuuksia moottoriurheilusta yleensäkin. Ja muuten Keke kävi kautta läpi ja Matti kyseli minkä ehti ohjelma-ajan puitteissa kysyä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Zandvoortin kisa on melkein valmis ja Brands Hatchin kisaa on aloiteltu tekemään. 100 pullon kisassa Rosberg otti paalupaikan ja kenties jos tilanne olisi silloin hymyillyt niin Keke olisi saattanut hyvällä onnella ottaa siellä ensimmäisen uran voittonsakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ei varsinaisesti liity Keken kauteen, mutta aikoinaan Jerezin kisassa 1986 Kekellä ja kaikilla Renaultin moottoreita käyttäneillä kuljettajilla oli käytössä B-renkaat. Kisan lopussa nähtiin huippua ajoa kun Mansell ja Senna ajoivat D-seoksilla ja eroa oli vain 14 tuhannesosaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monacossa 1986 Kekellä oli viikonlopun ajan käytössä poislukien Vapaat Harjoitukset ja Viralliset Harjoitukset (aika-ajot) C-renkaat. Alain Prostilla oli Vapaissa harjoituksissa Harjoitusrenkaat ja C-renkaat. Virallisissa Harjoituksissa Prost ajoi kolme kierrosta B-renkailla saaden huonoja kierroksia ja sitten aika-ajorenkailla hyviä tuloksia. Kisan startissa Prost otti alleen C-renkaat ja piti varikkokäynnin jälkeen C-renkaat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kaudella 1982 Rion kisassa Kekellä oli melkoisen lähellä ulosajo kilpailun lopussa kun autoon iski Fittipaldin ajoilta tuttu tärinä. Fittipaldilla auton keventyessä kilpailun lopulla auto tärisi ja hyppi minne sattui ja Williamsilla oli alkukaudesta sama ongelma röykkyisillä radoilla.

Keke menetti muun muassa juomavedet kun tärinän takia vedet roiskuivat silmille ja Keke oli ajaa ulos radalta. Keke olisi hyvällä tuurilla voinut voittaa kilpailun sillä Nelson Piquet oli ajaa ulos tärinän aiheuttaman heikon olon vuoksi ja viimeiset kaksi kierrosta Piquetillä oli tajunnan rajamailla taistelua.

Piquet kärsi kuumuuden aiheuttamasta nestehukasta ja jousituksen hakkaamisesta. Kekellä taas oli kypärän kiinnikkeen löystymisestä aiheutunut heiluminen ongelmana ja ratin aiheuttama tärinä ja vaihteenvaihto sormille aiheuttama kuluminen.

Kisan lopussa nähtiin hämmästys sillä Kekeä ei kuumuus haitannut. Kuumien maiden mies Piquet oli aivan loppu ja hän pyörtyi ennen palkintokoroketta 2 kertaa kisan jälkeen ja palkinoillakin kerran ennen kuin lopulta Piquet sai nostetuksi pokaalin pystyyn. Muutamille muille kuljettajille röykytys aiheutti pahoinvoinnin ja Mansellille jalkoihin mustelmia.
 
Ylös