Liikenteessä ärsyttää:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko kusipäistä ohittaa oikealta 39 autoa ja palata vasemmalle kaistalle alle kilsan matkalla?
Moottoritie? Lahden moottoritie ja ohituskaistan jonoutuminen? Moottoritiellä on ajettava oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa. On myös ok ajaa oikealla kaistalla vasenta nopeammin, jos liikenne on ruuhkautunut. En oikein ymmärrä miksi pitäisi "palata vasemmalle kaistalle", koska oikealla on ajettava. Mutta siinä vaiheessa kun oikealla tulee hitaampi vastaan, on ok ohittaa se vasemman kautta, ja ohituksen jälkeen palata oikealle.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Moottoritie? Lahden moottoritie ja ohituskaistan jonoutuminen? Moottoritiellä on ajettava oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa. On myös ok ajaa oikealla kaistalla vasenta nopeammin, jos liikenne on ruuhkautunut. En oikein ymmärrä miksi pitäisi "palata vasemmalle kaistalle", koska oikealla on ajettava. Mutta siinä vaiheessa kun oikealla tulee hitaampi vastaan, on ok ohittaa se vasemman kautta, ja ohituksen jälkeen palata oikealle.
http://www.youtube.com/watch?v=o-nfxUL23zo
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Onko kusipäistä ohittaa oikealta 39 autoa ja palata vasemmalle kaistalle alle kilsan matkalla?
Toi meni just niinkun pitää. Oikeanpuoleisen kaistan käyttö on hyväksi, jotta ruuhkan aiheuttaneiden valojen läpi selviää enemmän liikennettä. Viimeisten valojen jälkeen jono vetää aina, joten kaistanvaihto oli parempi tehdä siellä kuin 1:55 kohdalla, missä loppui suositukset oikeanpuoleisen kaistan käytölle.
Jos oikeanpuoleinen kaista ei ole bussikaista, niin en mäkään näe tuossa mitään väärää (mikäli tässä ajetaan rajoitusten mukaan).. Ihmettelen vaan miksi kaikki autot ovat ryhmittyneet vasemmalle kaistalle noin hyvissä ajoin? niin paljon vasemmalle kääntyviä vai ohjaako tieopasteet vain vasemmalle kaistalle? Jos ohjaavat, niin sille on varmaan olemassa jokin syy.

Edessä ajava punainen auto kyllä tekee väärin, koska vaihtaa kaistaa sulkuviivan yli, mutta valojen jälkeen kaistan vaihto on mielestäni ihan laillinen, koska sulku loppuu.

Jos sitten puhutaan siitä onko tuo kusipäistä, niin eihän tuo nyt ihan reilultakaan näytä. Tuon videoauton kuljettaja on varmasti niin perkeleen kiireinen, että hän saa etuilla jonossa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ihmettelen vaan miksi kaikki autot ovat ryhmittyneet vasemmalle kaistalle noin hyvissä ajoin? niin paljon vasemmalle kääntyviä vai ohjaako tieopasteet vain vasemmalle kaistalle? Jos ohjaavat, niin sille on varmaan olemassa jokin syy.
Uskoakseni useimmat menevät vasemmalle kaistalle hyvissä ajoin, koska sille kaistalle lopulta haluavat ja sitten se tarvittava kaistanvaihto on tehty. Ehkä hieman epäröivät tehdä videossa nähdyn kaltaista kaistanvaihtoa, tai sitten eivät kehtaa ajaa hitaan jonon ohi. Onhan tuo tavallaan etuilua, mutta ei sen kummempaa kuin että kaupassa hoksaisi jonkun kassajonon vetävän paremmin kuin toisen.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Uskoakseni useimmat menevät vasemmalle kaistalle hyvissä ajoin, koska sille kaistalle lopulta haluavat ja sitten se tarvittava kaistanvaihto on tehty. Ehkä hieman epäröivät tehdä videossa nähdyn kaltaista kaistanvaihtoa, tai sitten eivät kehtaa ajaa hitaan jonon ohi. Onhan tuo tavallaan etuilua, mutta ei sen kummempaa kuin että kaupassa hoksaisi jonkun kassajonon vetävän paremmin kuin toisen.
Se on röyhkeää etuilua ja kiilaamista. Tästä vetoketjuhommasta on jo väännetty joten ei siitä enempää. Jos mennään paremmin vetävään kassajonoon, mennään myös läpi sen jonon kassasta. Tässä kävellään härskisti kassajonon ohi suoraan kassalle. Vertaus on harvinaisen huono.

Edit: Vääksyntien risteykseen ajavilla on opasteet kaistan yläpuolella, ja reunimmaiselta ei ajeta Itäkeskuksen suuntaan. Jos kiilaus ei onnistu, jäädään tukkeeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se on röyhkeää etuilua ja kiilaamista. Tästä vetoketjuhommasta on jo väännetty joten ei siitä enempää. Jos mennään paremmin vetävään kassajonoon, mennään myös läpi sen jonon kassasta. Tässä kävellään härskisti kassajonon ohi suoraan kassalle. Vertaus on harvinaisen nolo.
Höpöhöpö. Tässä tilanteessa jonoja muodostavat kassat ovat nuo viimeset liikennevalot, ja sen jälkeen on enää ulko-ovi. Ei kannata jättää toista kassaa tyhjilleen, kun niitä kerran kaksi on tarjolla. Minä en ainakaan asettuisi kaupassa puolet pidempään jonoon vain siksi, että se on lähempänä ovea. Enkä haukkuisi sen toisen kassan käyttäjiä etuilijoiksi, vaikka samasta ovesta ehtivät ulos nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Höpöhöpö. Tässä tilanteessa jonoja muodostavat kassat ovat nuo viimeset liikennevalot, ja sen jälkeen on enää ulko-ovi.
Kassa on siinä missä alkaa yhtenäinen kaistaviiva suoraan jatkavan ja kääntyvän kaistan välissä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kassa on siinä missä alkaa yhtenäinen kaistaviiva suoraan jatkavan ja kääntyvän kaistan välissä.
Kyllähän tuo muuten olis erittäin selkeä tapaus että molempia kaistoja kannattaa käyttää niin kauan kun ne on olemassa, mutta kun oikealta kaistalta pääsee myös kääntyilemään oikealle, niin sikäli ei ole niiden kannalta kivaa jos suoraan ajavat turhaan tukkivat sen. Ei tossa kyllä koskaan hirveesti oikeelle menijöitä ole, eikä se kyllä hirveen tukossa kuvan perusteella näytä olevan. Joskus molempien kaistojen tukkiminenkin voi olla pienempi paha kuin että se yksi ainoa jono ulottuisi puolet kauemmaksi. Toi pitkä jonohan aika tehokkaasti hidastaa vasemmalle haluuvien matkaa...

Mutta pääasia kai sitten että annetaan kuskeille jonotusnumerot ja kaikki joutuu varmasti odottamaan :alppu:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Kassa on siinä missä alkaa yhtenäinen kaistaviiva suoraan jatkavan ja kääntyvän kaistan välissä.
Tuo pätee edellisiin liikennevaloihin asti. Jos ne edelliset liikennevalot pysäyttää pitkän jonon siten, että edessä oleva "kassa" tyhjenee, niin tuo kahden kaistan käyttö on täysin perusteltua. Ottaen tietysti huomioon sen, ettei estetä muualle kuin vasemmalle menijöiden etenemistä turhaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tuo pätee edellisiin liikennevaloihin asti. Jos ne edelliset liikennevalot pysäyttää pitkän jonon siten, että edessä oleva "kassa" tyhjenee, niin tuo kahden kaistan käyttö on täysin perusteltua. Ottaen tietysti huomioon sen, ettei estetä muualle kuin vasemmalle menijöiden etenemistä turhaan.
Se jonohan oli aika pitkä, joten esim. puolet siinä jonossa olevista käyttäisi samaa taktiikkaa , niin olisihan vasemmalle mänijöiden reitti olisi takuuvarmasti tukossa.

Sinänsä tuossa ei kaiketi ole mitään rikettä (jos ja kun ei sulkuviivojen kohdalla vaihda kaistaa). Ilmeisesti siinä missä jono alkaa muodostua (sillan kohdalla/jälkeen valot) on kaistamerkinnät siihen "kaukana tulevaisuudessa tulevaan" risteykseen. Tuon jälkeen ilmeisesti "kuuliaiset" ja pahaa pelkäävät (tilaa ei anneta) autoilijat jonottavat kiltisti.

Normaalisti pitäisi kyl mulkkuina niitä, jotka menevät oikaa kaistaa ja tunkevat muiden eteen "loppusuoralla".
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Näin Turkulaisena näyttäis siltä että kyseisen paikan liikennesuunnittelu en mennyt aivan päin vittua.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Se jonohan oli aika pitkä, joten esim. puolet siinä jonossa olevista käyttäisi samaa taktiikkaa , niin olisihan vasemmalle mänijöiden reitti olisi takuuvarmasti tukossa.

Sinänsä tuossa ei kaiketi ole mitään rikettä (jos ja kun ei sulkuviivojen kohdalla vaihda kaistaa). Ilmeisesti siinä missä jono alkaa muodostua (sillan kohdalla/jälkeen valot) on kaistamerkinnät siihen "kaukana tulevaisuudessa tulevaan" risteykseen. Tuon jälkeen ilmeisesti "kuuliaiset" ja pahaa pelkäävät (tilaa ei anneta) autoilijat jonottavat kiltisti.

Normaalisti pitäisi kyl mulkkuina niitä, jotka menevät vasempaa kaistaa ja tunkevat muiden eteen "loppusuoralla".
Katottiinkohan me samaa videota? Mun mielestä noi suuntimat meni just toisinpäin.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Liikenteessä ei kannata kuvitella olevansa viisaampi ja parempi kuski kuin muut ja pujottelevat ääliöt selviävät vain muiden hyvän käytöksen ansiosta. Kukaan ei ole niin fiksu että osaa ennakoida kaikki yksinkertaiseltakin vaikuttavaan liikennetilanteeseen vaikuttavat asiat.

Ihmettelen vaan miksi kaikki autot ovat ryhmittyneet vasemmalle kaistalle noin hyvissä ajoin? niin paljon vasemmalle kääntyviä vai ohjaako tieopasteet vain vasemmalle kaistalle? Jos ohjaavat, niin sille on varmaan olemassa jokin syy.
Uskoisin että kyseessä on hyväksi osoittautunut käytäntö koska noin pitkä jono ajaa kurinalaisesti. Tuossa on paljon työmatkaliikennettä ja tilanne on kuskeille tuttu. Outo voi hyvinkin ajaa vahingossa oikeaa kaistaa, mutta liikenteessä yleensäkin selvitään vähemmän hyvistä tapauksistakin siksi että suuri enemmistö ajaa riittävän hyvin. Röyhkeät minäminä -kusipäät käyttävät sitä hyväkseen.

Sturenkadun sillan alituksen jälkeisessä liikennevaloissa alkaa ongelmat, koska autoja on liikaa, eikä täysin hyvää tilannetta voi olla. Oikealta tulevien autojen voi olla pakko jäädä oikealle kaistalle, mutta sieltä selvästikin on syytä pyrkiä jo ajoissa vasemmalle. Vieraspaikkakuntalaiset voivat alkaa ihmettelemään, mutta liikenne sietää näitä poikkeuksia ja siksi on laillista vaihtaa vielä Hämeentien sillan jälkeenkin.

Edessä ajava punainen auto kyllä tekee väärin, koska vaihtaa kaistaa sulkuviivan yli, mutta valojen jälkeen kaistan vaihto on mielestäni ihan laillinen, koska sulku loppuu.
Laillinen se on, mutta silti huono tapa, kaikki eivät voi ajaa noin tai syntyy sumia ja kaupungin liikenne seisoo. Narsistinen minä-vammainen käyttää muiden yhteispeliä hyväkseen.

Tuo pätee edellisiin liikennevaloihin asti. Jos ne edelliset liikennevalot pysäyttää pitkän jonon siten, että edessä oleva "kassa" tyhjenee, niin tuo kahden kaistan käyttö on täysin perusteltua. Ottaen tietysti huomioon sen, ettei estetä muualle kuin vasemmalle menijöiden etenemistä turhaan.
Kun suoraan menevälle jonolle näytetään punaista, alkaa Vääksyntieltä tulla autoja jotka menevät sekä Itäväylälle että keskustaan. Jääkö öykkäri odottamaan risteykseen ja vaihtaa kaistaa sivusta tulevien eteen vai ajaa pidemmälle kärkkymään suoraan Itäväylän kassalle? Molempi pahempi.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Samaa harrastetaan myös Vääksyntiellä, kun ollaan menossa keskustaan. Koska keskustaan vievä kaista lähtee oikealta, on siinä usein huomattavasti enemmän autoja jonossa.

Siitä sitten älypäät on keksineet ottaa vasemman, Itäkeskukseen vievän kaistan käännöksen ajaksi ja hups, käännyttyään änkeävät sille oikeanpuoleiselle, keskustaan vievälle kaistalle. Toki muiden eteen ja niin että ne jotka valmiiksi valitsivat oikeanpuoleisen kaistan, kokevat liikenteen töksähtämisen ja uudet valot. Ja uudet vasemman kaistan pässinpäät.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Uskoisin että kyseessä on hyväksi osoittautunut käytäntö koska noin pitkä jono ajaa kurinalaisesti. Tuossa on paljon työmatkaliikennettä ja tilanne on kuskeille tuttu. Outo voi hyvinkin ajaa vahingossa oikeaa kaistaa, mutta liikenteessä yleensäkin selvitään vähemmän hyvistä tapauksistakin siksi että suuri enemmistö ajaa riittävän hyvin. Röyhkeät minäminä -kusipäät käyttävät sitä hyväkseen.

Sturenkadun sillan alituksen jälkeisessä liikennevaloissa alkaa ongelmat, koska autoja on liikaa, eikä täysin hyvää tilannetta voi olla. Oikealta tulevien autojen voi olla pakko jäädä oikealle kaistalle, mutta sieltä selvästikin on syytä pyrkiä jo ajoissa vasemmalle. Vieraspaikkakuntalaiset voivat alkaa ihmettelemään, mutta liikenne sietää näitä poikkeuksia ja siksi on laillista vaihtaa vielä Hämeentien sillan jälkeenkin.
Ei Suomen liikennekulttuurissa ole tuollaista käytäntöä, että työmatkaliikenne menis itsestään hitaammalle kaistalle vain koska kaikki muutkin menevät.
Mä kyllä epäilisin että tolla tiellä on liikenneopastein ohjattu autot tuolle vasemmalle kaistalle. Ihan pakosti on jotain sellaista oltava tuolla.. Videossa ei noita kylttejä kovin selvästi näe ja itselleni tuo paikka ei oikein hahmotu, kun en varmaan kovin montaa kertaa ajanut siitä.

Sitä kautta on sitten helpompi moralisoida koko jonon ohittajaakin.

Laillinen se on, mutta silti huono tapa, kaikki eivät voi ajaa noin tai syntyy sumia ja kaupungin liikenne seisoo. Narsistinen minä-vammainen käyttää muiden yhteispeliä hyväkseen.


Kun suoraan menevälle jonolle näytetään punaista, alkaa Vääksyntieltä tulla autoja jotka menevät sekä Itäväylälle että keskustaan. Jääkö öykkäri odottamaan risteykseen ja vaihtaa kaistaa sivusta tulevien eteen vai ajaa pidemmälle kärkkymään suoraan Itäväylän kassalle? Molempi pahempi.
Sen takia tuo kaistanvalinta suositus on kai pakosti ohjeistettu jotenkin liikennemerkein? Silloin voidaan tosiaan puhua minä-vammaisesta idiootista, vaikka hän ei lakia rikkoisikaan. :)
 
Ylös