Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Katselin noita 2009 veroprosentteja kohdilleen, kun pikapuoliin tulee siirtyminen palkolliseksi.
Ei tarvitse varmaankaan kauheasti verottajalle selitellä, miksi käytän omaa autoa työmatkoihin ja miksi haluan siitä täysmääräisen vähennyksen :

Aika mukavat matka-ajat ja kävelyosuudet :D


Edit: Niin siis työmatka on kokonaisuudessaan noin 35 tai 48 kilometriä. Riippuen siitä kummalle toimistolle olen kulloinkin menossa (Nokia tai Tre)
Veikkaan, että verottaja hyväksyy oman auton käytön kotoa bussille ja bussilta töihin ja palatessa sama juttu. ;) Ratkaisut ovat joskus niin outoja. Velipoika kulki Porvoosta Helsinki-Vantaalle töihin ja työvuorot olivat välillä sellaisia, että aamulla ei päässyt julkisella kulkimella, mutta töistä paluu onnistui busseilla. Verottajan ratkaisu oli, että töihin saa mennä omalla autolla, mutta julkisella piti palata. Useamman perättäisen aamuvuoron aikana kävi omat autot vähäksi, kun ne piti jättää aina työpaikan parkkiin. :eek:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Veikkaan, että verottaja hyväksyy oman auton käytön kotoa bussille ja bussilta töihin ja palatessa sama juttu. ;) Ratkaisut ovat joskus niin outoja. Velipoika kulki Porvoosta Helsinki-Vantaalle töihin ja työvuorot olivat välillä sellaisia, että aamulla ei päässyt julkisella kulkimella, mutta töistä paluu onnistui busseilla. Verottajan ratkaisu oli, että töihin saa mennä omalla autolla, mutta julkisella piti palata. Useamman perättäisen aamuvuoron aikana kävi omat autot vähäksi, kun ne piti jättää aina työpaikan parkkiin. :eek:
Vähän hankalaa kun lapset voi viedä hoitoon aikaisintaan 06:30 ja hakea pois viimeistään klo 17:00.
Viimeinen joukkokuljetusväline kuitenkin lähtee 11 kilometrin päästä klo 05:52 ja ensimmäinen joukkokuljetusväline työpäivän päättymisen jälkeen on kotona klo 18:55.
Eli alkupäässä pitäisi matkaan lähteä tuntia aiemmin kuin mahdollista ja tullessa pitäisi olla perillä 2 tuntia aiemmin kuin joukkokuljetusvälinein on mahdollista. Lisäksi tarvitsen autoa työssäni todennäköisesti lähes päivittäin.

Onhan se varmaankin verottajan mielestä kohtuullista että 8 tunnin työpäivä venyy työmatkojen vuoksi 14 tuntiseksi :D Kunhan ei tarvitse korvata oman auton käyttöä.

Jos tuo oman auton käyttö menee läpi (ja meneehän se), niin veroprosenttini tulee olemaan huikeat 17%. Työmatkoistani vähennyksiin hyväksytään tuolloin maksimit, eli 7000 euroa.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Jos tuo oman auton käyttö menee läpi (ja meneehän se), niin veroprosenttini tulee olemaan huikeat 17%. Työmatkoistani vähennyksiin hyväksytään tuolloin maksimit, eli 7000 euroa.
Just joo. Tuntuu uskomattomalta. :doubtful: Toisaalta oma auto kuluttaakin, joten tuloveroista säästyy, mutta polttoaineissa kuluu.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Just joo. Tuntuu uskomattomalta. :doubtful: Toisaalta oma auto kuluttaakin, joten tuloveroista säästyy, mutta polttoaineissa kuluu.
No, tuohon tuli laitettua tulot vain 11 kuukaudelta, koska tammikuu menee vielä huiliessa. Se vähentää vuosituloja sen verran, että prosentti on pienempi.
Kokeilin, että ensi vuonna, täyden vuoden tuloilla laskettuna nousee jo 19 prosenttiin.

 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mulla tais puhjeta 2008 uus kymmentuhatluku nettotuloissa.:thumbup:
Mä olenkin alipalkattu tulevassa duunissani. (Näkeehän sen jo tosta veroprosentistakin!) ;)
Alkupalkka jää aika tavalla muiden enginöörien keskiansioiden alle. Engineerit kun tienaavat keskimäärin 3700 euroa kuussa. Mulle jää viiden satkun ero tuohon ansiotasoon.
Mutta näytän niille ekana vuotena mistä pöhkö on tehty, jonka jälkeen ne ei halua enää luopua puolikkaastaan, eikä palkankorotusvaateita tarvitse esittää niska kumarassa.

Eiköhän tämä tästä. Pääasia että tullaan toimeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös