Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

lara

Namupala
Liittynyt
12.5.2007
Viestit
6165
Sijainti
Onnela
Heh, Massa.
Vallan piti googlettaa. Se on viroa, tarkoittaa tanssimista. Tiedoksi kaikille!
Ai oikeesti on!? :D Mie oon ottanu sen käytöön et jorata-jortsata ja sitten tuli tanssia - tantsuta. Ja aiemmin kun asuin vielä hollandiassa käytin sanaa huomattavasti useammin..
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ai oikeesti on!? :D Mie oon ottanu sen käytöön et jorata-jortsata ja sitten tuli tanssia - tantsuta. Ja aiemmin kun asuin vielä hollandiassa käytin sanaa huomattavasti useammin..
Minkäs firman slogan se olikaan, "olet tietämättäsi hyvä"?
Sinä Lara, osaat tietämättäsi viroa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ai hepan pylly! Unohdin jo toisen kerran veikata tallikunkkua. Ei hyvä nyt tämä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
HÄhäh!! Aku laitto pohjat!

Italiaanot hehkuttaneet, että Suomi osti penskuja ja hyvin on menny. Aku-poika vaan nyökytteli!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tästäpä oiva harrastus dompparille.
Uusi Suomi sanoi:
Kuva: Puppetry of the Penis
Kuva
Alan pioneerit, australialaiset Simon Morley ja David Friend taivuttelevat, kääntelevät ja taittelevat peniksiään eri muotoihin.
Kuva: Puppetry of the Penis
Alan pioneerit, australialaiset Simon Morley ja David Friend taivuttelevat, kääntelevät ja taittelevat peniksiään eri muotoihin.

Ympäri maailman mainetta niittänyt Puppetry of the Penis -show saapuu ensimmäistä kertaa Suomeen. Esitykset ovat kulttuurikeskus Gloriassa marraskuussa.

Show perustuu "penistemppuihin", joita kutsutaan myös nimellä penisorigamit. Lavalla alan pioneerit, australialaiset Simon Morley ja David Friend taivuttelevat, kääntelevät ja taittelevat peniksiään eri muotoihin.

Esitys on ollut maailmalla valtavan suosittu. Erikoinen show on tavoittanut jo yli 1,5 miljoonaa katsojaa ympäri maailman.

Esitys on pyörinyt menestyksekkäästi muun muassa Lontoon West Endissä ja New Yorkin Broadwaylla
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Voi helvetti.
Varasin aikaa auton määräaikaishuoltoon Lantikan merkkihuollosta. Varailtiin päivä ja aika. Käytiin läpi rekisterinumerot sun muut pakolliset kuviot.
Kertoi, että tämä sisältääkin vain öljyt, suodattimet ja nestepintojen tarkastukset, isompaa ei ole tiedossa.

Kysyin vielä mitä maksaa, ettei tule yllätyksenä.
Reippaalla äänellä : "Reilu seittemän ja puolisataa näkyy olevan!"

Ällistykseltäni, parin sekunnin viiveellä, sain murahdettua: "äsken varaamani aika on nyt peruttu. Kiitos. Näkemiin!"
Jumaleissön!!! Öljyn ja suodattimien vaihto melkeen 800. Parin-kolmen tunnin työ max.

Takuuta jäljellä 1,5 vuotta mutta merkkiliikkeessä en helvetti huollata. Aika varattu pajalle, jossa homma sujuu parilla satasella. Aivan Lantikan ohjelman mukaisesti. Vaihtavat vielä talvikiekot alle samalla käynnillä hintaan 20 euroa.

On sellasta kusetusta nuo lasipalatsien huoltohinnat että kiillottakoot tunkkiansa rauhassa minun puolestani. Öljyt ja suotimet vaihtuu hienosti muuallakin.
Ei se ole mieletön joka pyytää...jne.
 
Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Voi helvetti.
Varasin aikaa auton määräaikaishuoltoon Lantikan merkkihuollosta. Varailtiin päivä ja aika. Käytiin läpi rekisterinumerot sun muut pakolliset kuviot.
Kertoi, että tämä sisältääkin vain öljyt, suodattimet ja nestepintojen tarkastukset, isompaa ei ole tiedossa.

Kysyin vielä mitä maksaa, ettei tule yllätyksenä.
Reippaalla äänellä : "Reilu seittemän ja puolisataa näkyy olevan!"

Ällistykseltäni, parin sekunnin viiveellä, sain murahdettua: "äsken varaamani aika on nyt peruttu. Kiitos. Näkemiin!"
Jumaleissön!!! Öljyn ja suodattimien vaihto melkeen 800. Parin-kolmen tunnin työ max.

Takuuta jäljellä 1,5 vuotta mutta merkkiliikkeessä en helvetti huollata. Aika varattu pajalle, jossa homma sujuu parilla satasella. Aivan Lantikan ohjelman mukaisesti. Vaihtavat vielä talvikiekot alle samalla käynnillä hintaan 20 euroa.

On sellasta kusetusta nuo lasipalatsien huoltohinnat että kiillottakoot tunkkiansa rauhassa minun puolestani. Öljyt ja suotimet vaihtuu hienosti muuallakin.
Ei se ole mieletön joka pyytää...jne.
Ohhoh. Aika törkeetä. Miten takuun kans menee tuossa tapauksessa? Eipä tossa mitään uutta ollut, mutta en ihan noin törkeeksi rahastukseksi arvannut.

Noihan vaihtaa ite. Paitti että öljyn- ja suodattimen vaihdot ei paljoa enempää maksa kuin öljyn ja suodattimen hinta.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ohhoh. Aika törkeetä. Miten takuun kans menee tuossa tapauksessa? Eipä tossa mitään uutta ollut, mutta en ihan noin törkeeksi rahastukseksi arvannut.

Noihan vaihtaa ite. Paitti että öljyn- ja suodattimen vaihdot ei paljoa enempää maksa kuin öljyn ja suodattimen hinta.
Nykyasetus on se, että takuuseen ei saa vaikuttaa se missä auto on huollettu. Ymmärtääkseni tulee kuitenkin käyttää alkuperäisosia.
Tämä juuri monopolihinnoittelun välttämiseksi. Mikä onkin varsin hyvä.

Ennenvanhaan olit naimisissa merkkihuollon kanssa jos meinasit säilyttää takuun voimassa. Se ei päde enää nykyään.
 

Örfil

Guest
Noihan vaihtaa ite. Paitti että öljyn- ja suodattimen vaihdot ei paljoa enempää maksa kuin öljyn ja suodattimen hinta.
Ennen Seattia koin kunnia-asiaksi tehdä kaikki huollot (poislukien jakis) itse.

Nyt vaihdatan laiskuuttani öljyt tossa Hatanpäänvaltatien päässä Akkusalolla ja ottavat öljyt + suodatin siitä savotasta n.75e.

Mitäs jos ajaisit sinne seuraavan kerran?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ei pätenyt tuo varaosajuttukaan. Eli saa käyttää mitä tahansa osia, kunhan ne ovat "yhtä laadukkaita" kuin merkkivaraosat.

Kuluttajan etuna tässä on hinnoittelun lisäksi se, että yleensä kuluttajalla ei ole näyttövelvollisuutta riitatilanteessa, vaan esim. auton takuuasiassa takuuorganisaation tulee pystyä näyttämään toteen, että kuluttaja on toiminut takuuehtojen vastaisesti. Eli käytännössä osoittamaan, että käyttämälläni huoltoliikkeellä ei ole ollut riittävän laadukkaita työkaluja tai että autoa ei ole huollettu ohjeiden mukaisesti.
Jos hommat on hoidettu huollossa asianmukaisesti, tuollaisen näytön hankkiminen on hankalaa tai mahdotonta. Eli takuujutuissa ei pitäisi tulla vaikeuksia.

Merkkihuolto ei ole enää pakollinen
(Kirjoitettu 1.10.2003)

EU:n autoalaa koskeva uusi ryhmäpoikkeusasetus astui voimaan 1.10.2003

Nyt autonvalmistaja ei enää voi vaatia takuun alaista autoa huollettavaksi pelkästään merkkiorganisaation piirissä eikä käytettäväksi pelkästään merkkiliikkeestä hankittuja varaosia.

Autonvalmistajat ovat tukeneet omia huolto- ja varaosapalveluorganisaatioitaan asettamalla takuuehdoissaan vaatimukseksi mm. määräaikaishuoltojen teettämisen vain merkkikorjaamoissa ja tarvittavien varaosien hankkimisen pelkästään merkkiliikkeistä. Tämä, kuten myös uusien autojen myynnin rajoittaminen pelkästään valmistajan hyväksymiin liikkeisiin, on rajusti poikennut EU:n yleisistä kilpailusäännöistä. Autoalalle oli myönnetty asiassa erivapaus ns. ryhmäpoikkeusasetuksella, jonka voimassaolo päättyi vuosi sitten.

Uusi ryhmäpoikkeusasetus saatiin lopulta aikaan vuosi sitten pitkän väännön jälkeen. Tehtyjen suurten muutosten takia vanhaa käytäntöä jatkettiin vuoden mittaisella siirtymäajalla, joka päättyi syyskuun lopussa. Uusi asetus siis astui lopullisesti voimaan lokakuun alussa.

Asetus sisältää useita merkittäviä muutoksia aiempaan käytäntöön. Jatkossa autoja voidaan myydä muistakin kuin vain maahantuojan tai valmistajan hyväksymistä myyntipisteistä, vaikkapa supermarketeista. Myös ulkopuolinen, esimerkiksi saksalainen autokauppias voi perustaa liikkeen Helsinkiin tai Peräseinäjoella ja myydä siellä autoja täysin ns. virallisesta maahantuojasta riippumatta.

Varaosat ja huolto vapautettu
Riippumattomat autokorjaamot ja varaosaliikkeet odottavat paljon asetuksen toiselta, merkittävältä osalta. Valmistaja ei enää voi asettaa tehdastakuun ehdoksi sitä, että auto on huollettu vain virallisessa merkkikorjaamossa. Niin ikään varaosia ei enää ole pakko hankkia pelkästään merkkiliikkeestä.

Aivan villin lännen menoon ei uusi asetus kuitenkaan johda. Takuun antaja saa edelleen pitää takuun ehtona, että autoa on huollettu valmistajan ohjeiden mukaisesti ja asianmukaisilla välineillä. Myös käytettävien varaosien pitää olla laadultaan alkuperäisiä vastaavia.

Jotta autojen huoltaminen olisi myös merkkiorganisaatioiden ulkopuolisille mahdollista, uusi asetus määrää, että valmistajien on annettava kaikille tarvitseville käytettäväksi kaikki auton huollossa tarvittavat tiedot. Periaatteessa siis myös vapaiden korjaamoiden pitää saada lähettää henkilökuntaansa valmistajan edustajan järjestämään koulutukseen samansuuruista maksua vastaan kuin virallisten merkkikorjaamoidenkin.

Käytännön vaikutus vähäinen
Uusi käytäntö tekee parhaille vapaille autokorjaamoille mahdolliseksi ryhtyä huoltamaan myös uusia autoja, mutta käytännössä muutokset kaikkiaan jäänevät pieniksi. Valmistajien vaatimusten täyttäminen ei ole aivan helppoa, koulutus on kallista ja vie myös paljon aikaa, ja myös erikoistyökalut ovat kalliita.

Jos korjaamo täyttää nuo vaatimukset, sille aiheutuu ylimääräisiä kuluja. Niinpä korjaamon kustannusrakenne ei voi kovinkaan paljon erota pienen merkkikorjaamon vastaavasta. Tällöin ei liioin hinnoittelussakaan voi olla merkittäviä eroja.

Uusi ryhmäpoikkeusasetus vapauttaa myös merkkikorjaamot käyttämään muita kuin merkkiorganisaation kautta hankittuja varaosia. Käytännössä tältäkään osin tilanne tuskin muuttuu, ainakin fiksuimmat merkkiorganisaatiot pystyvät säätämään osiensa hinnat kilpailukykyisiksi. Ja kaikesta huolimatta merkkiliikkeen ns. alkuperäisosalla on kuitenkin käyttäjien mielikuvissa selvästi parempi maine kuin ”tarvikkeella”, olkoonkin että kumpikin osa tulisi samasta paikasta.

Korjaamoketjuille markkinarakoa
Ryhmäpoikkeusasetuksen muuttuminen tuo korjaamoketjuille uusia näkymiä. Yksittäisen korjaamon on hankala lähteä hankkimaan tarvittavaa huoltotietoa, mutta ketjuilta se onnistunee edullisemmin.

Tilanteen on nähnyt otolliseksi mm. korjaamolaitetoimittajanakin suuri saksalainen Bosch, joka on käynnistänyt omaa nimeään kantavia autokorjaamoketjuja. Korjaamolaitteiden ohella Bosch pystyy tarjoamaan myös korjaus- ja huoltotietoa sekä testauslaitteisiinsa ohjelmistoja, joita korjaamot tarvitsevat. Näiden sitominen yrittäjiä houkutteleviksi paketeiksi edistää laitemyyntiä.

Myös suomalainen Autoalan Laatuyhdistys ry, joka pitää yllä Tarkastettu autokorjaamo- ja Tarkastettu autovaraosaliike -järjestelmiä, näkee tilanteessa markkinarakoa nimenomaan asiansa hyvin hoitaville korjaamoille. Tarkastusjärjestelmä pyrkii pitämään korjaamoiden laatutason vakaana ja riittävän korkeana.

Tapio Ketonen
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kysyin vielä mitä maksaa, ettei tule yllätyksenä.
Reippaalla äänellä : "Reilu seittemän ja puolisataa näkyy olevan!"

Ällistykseltäni, parin sekunnin viiveellä, sain murahdettua: "äsken varaamani aika on nyt peruttu. Kiitos. Näkemiin!"
Jumaleissön!!! Öljyn ja suodattimien vaihto melkeen 800. Parin-kolmen tunnin työ max.
Mua hiukka ihmetyttää joidenkin suostuvan maksamaan tuollaiset summat, pitää olla helvetin laiska, tyhmä ja rikas samanaikaisesti.
 
Ylös