Merkkihuolto ei ole enää pakollinen
(Kirjoitettu 1.10.2003)
EU:n autoalaa koskeva uusi ryhmäpoikkeusasetus astui voimaan 1.10.2003
Nyt autonvalmistaja ei enää voi vaatia takuun alaista autoa huollettavaksi pelkästään merkkiorganisaation piirissä eikä käytettäväksi pelkästään merkkiliikkeestä hankittuja varaosia.
Autonvalmistajat ovat tukeneet omia huolto- ja varaosapalveluorganisaatioitaan asettamalla takuuehdoissaan vaatimukseksi mm. määräaikaishuoltojen teettämisen vain merkkikorjaamoissa ja tarvittavien varaosien hankkimisen pelkästään merkkiliikkeistä. Tämä, kuten myös uusien autojen myynnin rajoittaminen pelkästään valmistajan hyväksymiin liikkeisiin, on rajusti poikennut EU:n yleisistä kilpailusäännöistä. Autoalalle oli myönnetty asiassa erivapaus ns. ryhmäpoikkeusasetuksella, jonka voimassaolo päättyi vuosi sitten.
Uusi ryhmäpoikkeusasetus saatiin lopulta aikaan vuosi sitten pitkän väännön jälkeen. Tehtyjen suurten muutosten takia vanhaa käytäntöä jatkettiin vuoden mittaisella siirtymäajalla, joka päättyi syyskuun lopussa. Uusi asetus siis astui lopullisesti voimaan lokakuun alussa.
Asetus sisältää useita merkittäviä muutoksia aiempaan käytäntöön. Jatkossa autoja voidaan myydä muistakin kuin vain maahantuojan tai valmistajan hyväksymistä myyntipisteistä, vaikkapa supermarketeista. Myös ulkopuolinen, esimerkiksi saksalainen autokauppias voi perustaa liikkeen Helsinkiin tai Peräseinäjoella ja myydä siellä autoja täysin ns. virallisesta maahantuojasta riippumatta.
Varaosat ja huolto vapautettu
Riippumattomat autokorjaamot ja varaosaliikkeet odottavat paljon asetuksen toiselta, merkittävältä osalta. Valmistaja ei enää voi asettaa tehdastakuun ehdoksi sitä, että auto on huollettu vain virallisessa merkkikorjaamossa. Niin ikään varaosia ei enää ole pakko hankkia pelkästään merkkiliikkeestä.
Aivan villin lännen menoon ei uusi asetus kuitenkaan johda. Takuun antaja saa edelleen pitää takuun ehtona, että autoa on huollettu valmistajan ohjeiden mukaisesti ja asianmukaisilla välineillä. Myös käytettävien varaosien pitää olla laadultaan alkuperäisiä vastaavia.
Jotta autojen huoltaminen olisi myös merkkiorganisaatioiden ulkopuolisille mahdollista, uusi asetus määrää, että valmistajien on annettava kaikille tarvitseville käytettäväksi kaikki auton huollossa tarvittavat tiedot. Periaatteessa siis myös vapaiden korjaamoiden pitää saada lähettää henkilökuntaansa valmistajan edustajan järjestämään koulutukseen samansuuruista maksua vastaan kuin virallisten merkkikorjaamoidenkin.
Käytännön vaikutus vähäinen
Uusi käytäntö tekee parhaille vapaille autokorjaamoille mahdolliseksi ryhtyä huoltamaan myös uusia autoja, mutta käytännössä muutokset kaikkiaan jäänevät pieniksi. Valmistajien vaatimusten täyttäminen ei ole aivan helppoa, koulutus on kallista ja vie myös paljon aikaa, ja myös erikoistyökalut ovat kalliita.
Jos korjaamo täyttää nuo vaatimukset, sille aiheutuu ylimääräisiä kuluja. Niinpä korjaamon kustannusrakenne ei voi kovinkaan paljon erota pienen merkkikorjaamon vastaavasta. Tällöin ei liioin hinnoittelussakaan voi olla merkittäviä eroja.
Uusi ryhmäpoikkeusasetus vapauttaa myös merkkikorjaamot käyttämään muita kuin merkkiorganisaation kautta hankittuja varaosia. Käytännössä tältäkään osin tilanne tuskin muuttuu, ainakin fiksuimmat merkkiorganisaatiot pystyvät säätämään osiensa hinnat kilpailukykyisiksi. Ja kaikesta huolimatta merkkiliikkeen ns. alkuperäisosalla on kuitenkin käyttäjien mielikuvissa selvästi parempi maine kuin ”tarvikkeella”, olkoonkin että kumpikin osa tulisi samasta paikasta.
Korjaamoketjuille markkinarakoa
Ryhmäpoikkeusasetuksen muuttuminen tuo korjaamoketjuille uusia näkymiä. Yksittäisen korjaamon on hankala lähteä hankkimaan tarvittavaa huoltotietoa, mutta ketjuilta se onnistunee edullisemmin.
Tilanteen on nähnyt otolliseksi mm. korjaamolaitetoimittajanakin suuri saksalainen Bosch, joka on käynnistänyt omaa nimeään kantavia autokorjaamoketjuja. Korjaamolaitteiden ohella Bosch pystyy tarjoamaan myös korjaus- ja huoltotietoa sekä testauslaitteisiinsa ohjelmistoja, joita korjaamot tarvitsevat. Näiden sitominen yrittäjiä houkutteleviksi paketeiksi edistää laitemyyntiä.
Myös suomalainen Autoalan Laatuyhdistys ry, joka pitää yllä Tarkastettu autokorjaamo- ja Tarkastettu autovaraosaliike -järjestelmiä, näkee tilanteessa markkinarakoa nimenomaan asiansa hyvin hoitaville korjaamoille. Tarkastusjärjestelmä pyrkii pitämään korjaamoiden laatutason vakaana ja riittävän korkeana.
Tapio Ketonen