Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
No otetaanpa esimerkki. Kuljettaja x ajaa nopeudella 130 km/h. Kuljettaja y on lähtenyt juuri risteyksestä ja nopeus on vain 20 km/h. Kuljettaja x:n vauhti on huomattavasti suurempi, y:n ollessa liki pysähdyksissä. Näin ollen kuljettaja y jää "alakynteen" kolarissa. Näin minun logiikkani asian sanoo, korjatkaa jos olen väärässä.
Mulla on sellainen mielikuva, että autojen törmäyksen suuntainen nopeusero ratkaisee riippumatta siitä, mikä yksittäisen auton nopeus on. Eli on suurinpiirtein sama asia jos kaksi 60 km/h etenevää autoa ajaa nokkakolarin tai sitten 120 km/h etenevä auto törmää paikallaan olevaan autoon.
 

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
Mulla on sellainen mielikuva, että autojen törmäyksen suuntainen nopeusero ratkaisee riippumatta siitä, mikä yksittäisen auton nopeus on. Eli on suurinpiirtein sama asia jos kaksi 60 km/h etenevää autoa ajaa nokkakolarin tai sitten 120 km/h etenevä auto törmää paikallaan olevaan autoon.
Ok. Ei näköjään kannata alkaa puhumaan asioista mistä ei tiedä mitään. :jaska:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mulla on sellainen mielikuva, että autojen törmäyksen suuntainen nopeusero ratkaisee riippumatta siitä, mikä yksittäisen auton nopeus on. Eli on suurinpiirtein sama asia jos kaksi 60 km/h etenevää autoa ajaa nokkakolarin tai sitten 120 km/h etenevä auto törmää paikallaan olevaan autoon.
Myytinmurtajathan testasivat tätä, ja heidän mukaansa Newton oli tässä asiassa oikeammassa kuin JPP. Eli jos kaksi 60 km/h ajavaa autoa ajaa nokkakolarin, ne vaikuttavat toisiinsa yhtäsuurella voimalla, joka vastaa sitä kun ajaisi 60 km/h seinään.

Myös tuo Sinäputken "mitä nopeampaa ajaa, sen turvallisempaa" -juttu lienee väärää päättelyä. Nopeuden muutokseen vaikuttaa auton massa.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Noinhan se oli just niin. Liike-energiahan jakautuu niiden kahden auton kesken, joten vaikka yhteenlaskettu energia vastaa 120kmh vauhtia on yksittäiseen autoon kohdistuva energia puolet siitä. Eihän energia mystisesti tuplaannu, jonka siis pitäisi tapahtua jotta molempiin autoihin kohdistuisi 120kmh nopeutta vastaava energia.. ihan nyt noin niinku järjellä taas funtsii.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Myös tuo Sinäputken "mitä nopeampaa ajaa, sen turvallisempaa"
Sikäli kyllä hitaampi on risteyskolarissa suuremmassa vaarassa, kun se on todennäköisesti se jonka kylkeen törmätään. Rattijuoppojen logiikka tuppukylärallissa: Ajaa täysiä päätien yli, ettei kukaan ehdi tulla kylkeen.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Myytinmurtajissa muistan sen, että ensin oli otettu ne pienoisheilurit, joiden päissä oli pehmeät, kiinteät savet. Ne kilautettiin yhtäaikaa yhteen. Oikeassa tilanteessa näytti olevan sama kuin mitä teoriassa oikean auton rysähdettyä testiseinään.

Muutenkin jäi mieleen, että seinähän on pultattu täysin kiinni. Ihan sama kuin jos kallio olisi ollut tiellä törmäyksessä.

Mutta en tiedä mitenkä yhteentörmäys. Sitä ei varmaan ole testattu, että kaksi yhteentörmäystä toisiinsa. Tuossa jaksossa oli vain pelkästään muuri pultattuna maahan. Mutta oliko siitä testattu kahden saman nopeuden yhteentörmäyksiä lainkaan?

Hemmetti, kun on vaikeaa saada myytinmurtajien paketteja Suomeen tekstitettyinä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Sikäli kyllä hitaampi on risteyskolarissa suuremmassa vaarassa, kun se on todennäköisesti se jonka kylkeen törmätään. Rattijuoppojen logiikka tuppukylärallissa: Ajaa täysiä päätien yli, ettei kukaan ehdi tulla kylkeen.
Mulle tuli sama päättelyjuttu mieleen useasti autokoulussa, kun opettaja valitti, etten hidastanut tasa-arvoisiin risteyksiin tarpeeksi. Kai sieltä nyt ehtii joku tulla, kun pitää mateluvauhtia ajella. Ei tarvi pysähdellä ja väistellä muita, kun ajaa riittävän ripeästi risteysalueen läpi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mutta en tiedä mitenkä yhteentörmäys. Sitä ei varmaan ole testattu, että kaksi yhteentörmäystä toisiinsa. Tuossa jaksossa oli vain pelkästään muuri pultattuna maahan. Mutta oliko siitä testattu kahden saman nopeuden yhteentörmäyksiä lainkaan?
Testattiin oikeassa koossakin, ja tulokset olivat samanlaisia kuin pienoismallikokeessa.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Noinhan se oli just niin. Liike-energiahan jakautuu niiden kahden auton kesken, joten vaikka yhteenlaskettu energia vastaa 120kmh vauhtia on yksittäiseen autoon kohdistuva energia puolet siitä. Eihän energia mystisesti tuplaannu, jonka siis pitäisi tapahtua jotta molempiin autoihin kohdistuisi 120kmh nopeutta vastaava energia.. ihan nyt noin niinku järjellä taas funtsii.
Näin. Ja sitten siinä ratkaisee nykyään se, miten hyvin se kori osaa ottaa vastaan, ja tapaa sen energian. Eli on kaiken maailman joustavaa palkkia/oikeeseen suuntaan taipuvaa/pullistuvaa saumaa jne jne.


Eli jos ajaa samaa kokoluokkaa olevilla autoilla nokkakolarin ja toinen on 30 vuotta vanha (siis suuniteltu/tehty, ei ruosteessa yhtään) ja toinen on nykyisillä turva suunnittelu tsydeemeillä tehty, niin saattaapi olla että sattuu enempi tuossa vanhassa autossa. Vaikka ei turva tyynyä olisikaan. Vissiin.

Tai mitä kysyttiin :thumbfh:

Mitä ihimettä mä itseasiassa aloin selittää :D
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Näin. Ja sitten siinä ratkaisee nykyään se, miten hyvin se kori osaa ottaa vastaan, ja tapaa sen energian. Eli on kaiken maailman joustavaa palkkia/oikeeseen suuntaan taipuvaa/pullistuvaa saumaa jne jne.


Eli jos ajaa samaa kokoluokkaa olevilla autoilla nokkakolarin ja toinen on 30 vuotta vanha (siis suuniteltu/tehty, ei ruosteessa yhtään) ja toinen on nykyisillä turva suunnittelu tsydeemeillä tehty, niin saattaapi olla että sattuu enempi tuossa vanhassa autossa. Vaikka ei turva tyynyä olisikaan. Vissiin.

Tai mitä kysyttiin :thumbfh:

Mitä ihimettä mä itseasiassa aloin selittää :D
Ei tästä pitkä aika ole, kun katsoin videota, missä laitettiin Volvo 740 ajamaan puolittaisen nokkakolarin pienen uudehkon Rellun kanssa. Volvon kuljettajalle olisi käynyt huomattavasti pahemmin.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ei tästä pitkä aika ole, kun katsoin videota, missä laitettiin Volvo 740 ajamaan puolittaisen nokkakolarin pienen uudehkon Rellun kanssa. Volvon kuljettajalle olisi käynyt huomattavasti pahemmin.
Siitä oli jossain juttuaa, että sen takia uudet autot menee niin paljon kasaan ja lunastukseen, kun se kori on tehty joustamaan ja tappamaan energia. Kuitenkin säilyttäen ohjaamon muodon, eli saattaa olla ns. tuulilasia myöden kasassa, mutta kaikki ovet aukee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaksamisia. Kova paikka se varmasti on, mutta miehen viimeinen palvelus ystävälleen. Turha pitkittää kärsimystä.
Oli kieltämättä haikea fiilis, kun kuitenkin se palveli suvussamme koko ikänsä, 22 vuotta.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Kaverillani oli joku Fordin Coshworthi ja sen elinkaari loppui. Moottorista vuoti joka puolelta öljyä ja muuta ongelmaa ja lisäksi takavetoinen aiheutti suuria ongelmia talvella. Myi pois autoliikkeessä ja vaihtoi paremman tilalle.
 
Ylös