Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Minä lähetin kysymyksen, tiedoksi vaan. Ajattelin että olis aika kysyä joltakulta "viisaammalta"
Enpä kyllä tiedä ovatko viisaampia kuin täällä... Noh, näkee ainakin että ne oikeasti ottavat kysymyksiä vastaan eivätkä keksi itse helppoja niinkuin että "Vaihtoiko Lewis Hamilton tosiaan sukunimensä Hämäläiseksi?" tai "Mitä eroa on slickseillä ja näillä nykyisillä?"
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Enpä kyllä tiedä ovatko viisaampia kuin täällä... Noh, näkee ainakin että ne oikeasti ottavat kysymyksiä vastaan eivätkä keksi itse helppoja niinkuin että "Vaihtoiko Lewis Hamilton tosiaan sukunimensä Hämäläiseksi?" tai "Mitä eroa on slickseillä ja näillä nykyisillä?"

Paljonko noissa slikseissä on enempi kulutuspinnassa pintaalaa verrattuna nykyisiin ?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Toi maikkarin vastaushan sisälsi vaan samoja perusteluja mitä tällä. En edelleenkään usko tähän myyttiin, mutta ei tätä tuollaisen vastauksen perusteella voi täysin kumota. Top Gear on saatava asialle!
 

Grandi

Active member
Liittynyt
18.3.2008
Viestit
25
Edelleen huvittaa ihan mielettömästi, miksi tästä vielä puhutaan, olkoon ratana sitten Monza tai Monaco.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Satoikos Estorillin aika-ajoissa vai oliko kuiva keli? Sori en jaksa kahlata triidiä läpi.
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Niinpä, jossain vaiheessa se Lancia vielä varmaan ottaa hitaampia formuloita kierroksella kiinni tai jotain.
Niin, kaikilla kymmenellätuhannella hevosvoimalla. Kuulin muuten luotettavasta lähteestä että joku oli vetänyt ihan näytöstyyliin ja rennosti Barcelonan radalla Peugeot T15-ralliautolla uuden kierrosennätyksen, noin 1:02. Autossa oli ihan sorasäädöt ja katurenkaat ja mukana oli vielä neljä vip-vierastakin. Lisäksi kuljettaja pysäköi auton takasuoralla ja vielä varmojen tietojen mukaan ajoi varikon läpi neljääkymppiä sillä kierroksella. Ja paikaltaan se sieltä varikoltakin lähti! Itseasiassa kuulin sen saman tyypin ottaneen kilvan Ferrarin vuoden 2008 F1-malliakin vastaan. Kolmen kierroksen jälkeen Pökötti tuli jo kierroksella ohi!

Oli ne hurjia ne B-ryhmäläiset :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Satoikos Estorillin aika-ajoissa vai oliko kuiva keli? Sori en jaksa kahlata triidiä läpi.
Riippuu myytin versiosta verrataanko vuoden 1985 vai 1986 aika-ajoon (85 oli kosteaa). Jossain myytin versiossa (löytyy tämän threadin kätköistä) Toivonen teki oman aikansa kaveri kyydissä, pimeällä ja sateessa. :D
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Heh, tätä menoa :D :rolleyes:

Eilen tuli Top Gearissa jakso, missä The Stig ajoi -72 vuoden Lotuksella, aika pitkälti tällaisella:


Jonkin espanjalaisen radan ympäri aikaan 2:15'16.

Tuo oli siis vertailuaika seuraaville peleille: Audi RS4 V8 muistaakseni 4,2 litrasella koneella, BMW M3 V8 myös 4,2 litrasella sekä Mersun AMG C-luokan kärry jossa oli muistaakseni 6,2 litranen aika pitkälti samantehoinen mylly ku tuossa Lotuksessa.

Bemari oli noista vikkelin ja aika stoppas muistaakseni noin 2:38'9 aikaan. Ja näissä vehkeissä on sentään kaikki mahdolliset apuvälineet.

Jokainen voi tehdä taas tästä omanlaisensa johtopäätökset :D
Mikä jakso?
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Heitetäänpä vielä tähän soppaan yksi vertailu: Vuoden 1986 F1 vs. saman vuoden C-ryhmäläiset:

Brands Hatch
F1: paaluaika 1:06.961 (kisassa 1:09.563)
Gr. C: 1:16,270 (1:18.680)
C-ryhmän paaluajalla taakse olisi taisteltu Osellojen ja toisen Zakspeedin kanssa kolmesta viimeisestä sijasta F1-ruudukossa, mutta kaikki muut olivat 3s nopeampia.

Monza
F1: 1:24.078 (1:28.099)
Gr. C: 1:32,370 (1:36,960)
Jälleen c-ryhmäläisellä oltaisiin oltu kolmen viimeisen F1:en seassa, mutta seuraaviin olisi matkaa yli 2s.

Ja miksi tämä vertailu? Koska C-ryhmäläiset lienevät paras käytettävissä oleva välimuoto F1:n ja B-ryhmäläisten välillä; Hieman vähemmän painoa (800-900 kiloa), tehot (huom. ilmoitetut)jossain siellä optimistisimpien B-ryhmän lukemien (huom. arvioidut) tasolla noin 700 hevosessa. Eli puhutaan täysin radoille suunnitelluista laitteista joiden teho-painosuhde on hieman B-ryhmäläistä parempi. Ja silti eroa tulee se 8 - 10 sekuntia kierroksella. B-ryhmäläisten ainoa etu näihin laitteisiin verrattuna olisi neliveto, joten B-ryhmäläisellä tuskin olisi mitään jakoa C-ryhmäläistäkään vastaan radalla elleivät olosuhteet olisi suunnilleen talviset.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jos omistatte rFactorin, myyttiähän voitte ihan itse testata.

Estoril '88 täältä, historic rally cars modi täältä. Valitettavasti vuoden 1986-modia ei löydy, mutta ei hätää! Vuoden 1988 vormulat on onnistuneesti siirretty virtuaalikuskien ulottuville. Löydät ne täältä.

Sennan paalupaikka-aika vuonna 1986 Portugalissa oli 1.16.673 ja Prostin vastaava vuodelta 1988 1.17.411. Noita on hankala googlettaa, mutta luultavasti pitävät paikkansa. Aikaeroa siis vajaa sekunti.

Nyt kaikki forumin Toivoset yrittämään Lancian lyömistä fykkösellä. Eiku siis.. :D:wink:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Heitetäänpä vielä tähän soppaan yksi vertailu: Vuoden 1986 F1 vs. saman vuoden C-ryhmäläiset:

Brands Hatch
F1: paaluaika 1:06.961 (kisassa 1:09.563)
Gr. C: 1:16,270 (1:18.680)
C-ryhmän paaluajalla taakse olisi taisteltu Osellojen ja toisen Zakspeedin kanssa kolmesta viimeisestä sijasta F1-ruudukossa, mutta kaikki muut olivat 3s nopeampia.

Monza
F1: 1:24.078 (1:28.099)
Gr. C: 1:32,370 (1:36,960)
Jälleen c-ryhmäläisellä oltaisiin oltu kolmen viimeisen F1:en seassa, mutta seuraaviin olisi matkaa yli 2s.

Ja miksi tämä vertailu? Koska C-ryhmäläiset lienevät paras käytettävissä oleva välimuoto F1:n ja B-ryhmäläisten välillä; Hieman vähemmän painoa (800-900 kiloa), tehot (huom. ilmoitetut)jossain siellä optimistisimpien B-ryhmän lukemien (huom. arvioidut) tasolla noin 700 hevosessa. Eli puhutaan täysin radoille suunnitelluista laitteista joiden teho-painosuhde on hieman B-ryhmäläistä parempi. Ja silti eroa tulee se 8 - 10 sekuntia kierroksella. B-ryhmäläisten ainoa etu näihin laitteisiin verrattuna olisi neliveto, joten B-ryhmäläisellä tuskin olisi mitään jakoa C-ryhmäläistäkään vastaan radalla elleivät olosuhteet olisi suunnilleen talviset.
Zampan kierrosaikavertailu perusteluineen on kaiken järjen mukaan viimeistään kuolinisku tälle väittelylle.

Karkeasti yleistettynä (yllä lainatun tekstin perusteella) C-ryhmän kilpureita voisi siis pitää rata-ajoon optimoituina B-ryhmäläisinä? Ainoana heikkoutenaan B-ryhmäläisiin nähden C-ryhmässä oli siis nelivedon puute, eikä liene kovin järkevää olettaa, että neliveto nipistäisi auton kierrosajasta 8-10 sekuntia. Kaikki muu - alusta, voimansiirto lukkoineen, renkaat, jarrut, ym. - oli C-ryhmäläisessä autossa paremmin rata-ajoon soveltuvaa kuin rallin kiistattomassa kuninkaassa B-ryhmäläisessä.

Kun Lancian paremmuuden puolesta puhuneet hahmot seuraavan kerran vastaavat tähän ketjuun, toivon heidän todella ottavan kantaa Zampan esittämiin faktoihin. Eritoten haluaisin nähdä perustellun vastauksen siihen, minkä nimenomaisten ominaisuuksien avulla B-ryhmän Delta olisi voinut olla ilmeisen vastaavilla suoritusarvoilla varustettua, rata-ajoon optimoitua C-ryhmäläistä nopeampi ratakierroksella.
 

Grandi

Active member
Liittynyt
18.3.2008
Viestit
25
Zampan kierrosaikavertailu perusteluineen on kaiken järjen mukaan viimeistään kuolinisku tälle väittelylle.

Karkeasti yleistettynä (yllä lainatun tekstin perusteella) C-ryhmän kilpureita voisi siis pitää rata-ajoon optimoituina B-ryhmäläisinä? Ainoana heikkoutenaan B-ryhmäläisiin nähden C-ryhmässä oli siis nelivedon puute, eikä liene kovin järkevää olettaa, että neliveto nipistäisi auton kierrosajasta 8-10 sekuntia. Kaikki muu - alusta, voimansiirto lukkoineen, renkaat, jarrut, ym. - oli C-ryhmäläisessä autossa paremmin rata-ajoon soveltuvaa kuin rallin kiistattomassa kuninkaassa B-ryhmäläisessä.
Ei tarvihe muuta kuin laittaa Group C ja Group B -autot vierekkäin niin näkee että on "hieman" eri lähtökohdista suunnitellut vehkeet.

Ja nelivedon puutetta en missään nimessä pidä heikkoutena C-ryhmäläisessä autossa, parhaana esimerkkinä tästä se moneen kertaan edellä mainittu Super GT -luokka.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Heitetään lisää vettä myllyyn ja mietitään miten Pikes Peak Pösö olisi pistänyt kaikille päihin 10-0.. Tai sittemmin vastaavan kisan Escudo tai Toyotat...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös