Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
"Monacon kaltaisella hitaalla, mutkaisella ja pomppuisella radalla B-ryhmäläinen ralliauto olisi mahdollisesti voinut päästä melko lähelle formuloiden vauhtia."

Riippuen radasta.. :ahem:[/QUOTE

Sori, ei edes Monacossa. Ei lähellekkään. Vaikka se on vielä lyhyt ratakin. Jollain kaavalla laskettuna pääsee varmaan lähimmäksi mutta ero on jotain uskomatonta. No joku varmaan muistaa mikä on Porschen ja Fykkösen ero vaikka vime vuodelta? Lancia nyt ei pese edes tuota Porschen aikaa.......
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jeroen Bleekemolenin paaluaika Monacossa tänä vuonna oli 1.36,500. Alain Prostin aika vuoden 86 GP:n aika-ajoissa taas oli 1.22,627. Aikoja ei tietenkään voi verrata, sillä rataan on tehty muutoksia vuoden 86 jälkeen.

Cup-Possut on kyllä melko hitaita autoja, enkä ole kovinkaan vakuuttunut niiden vertailukelpoisuudesta Lanciaan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Heitetään lisää vettä myllyyn ja mietitään miten Pikes Peak Pösö olisi pistänyt kaikille päihin 10-0.. Tai sittemmin vastaavan kisan Escudo tai Toyotat...
Pikes Peak or Bust 1954 Colorado Springs promotional Video

http://uk.youtube.com/watch?v=3MXrJM12Di0

1957 Pikes Peak Hill Climb

http://uk.youtube.com/watch?v=omCAkCV9GB8

1966 Oldsmobile Toronado Pike's Peak Hill Climb 425 Rocket

http://uk.youtube.com/watch?v=ziYJVoaOeiI&feature=related

1985 Pikes Peak Audi quattro S1 Mouton

http://uk.youtube.com/watch?v=EKKfzR7dX-c

Walter Rohrl 1987 Pikes Peak with Audi S1

http://uk.youtube.com/watch?v=kQnTkV0hA9E

Peugeot 205 T16 Pikes Peak Ari Vatanen 1987

http://uk.youtube.com/watch?v=zzGIdxMZUI8

Pikes Peak 1989 Ari Vatanen Peugeot 405 T16

http://uk.youtube.com/watch?v=MSrDD3tcibU

Pikes Peak Hill Climb 2008

http://uk.youtube.com/watch?v=HeMcJSfPcsU
 

Miksan

Well-known member
Liittynyt
19.4.2008
Viestit
109
Riippuu myytin versiosta verrataanko vuoden 1985 vai 1986 aika-ajoon (85 oli kosteaa). Jossain myytin versiossa (löytyy tämän threadin kätköistä) Toivonen teki oman aikansa kaveri kyydissä, pimeällä ja sateessa. :D
Tulikin tästä mieleen tarkistaa, että 86 Portugalin ralli ajettiin maaliskuussa ja 86 F1 kisa Esotrilissa syykuun lopulla, ei ole siis ollut olemassa vuoden 86 F1 aika-ajo tuloksia kun toivonen on siellä kuuleman mukaan ajanu.
Eli hyvin todennäköstä, että on verrattu vuoden 85 (kostea) aikoihin mutta on vuosien mittaan muuttunu vuodeks 86?
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Ei tarvihe muuta kuin laittaa Group C ja Group B -autot vierekkäin niin näkee että on "hieman" eri lähtökohdista suunnitellut vehkeet.

Ja nelivedon puutetta en missään nimessä pidä heikkoutena C-ryhmäläisessä autossa, parhaana esimerkkinä tästä se moneen kertaan edellä mainittu Super GT -luokka.
Totta kai on ne on eri lähtökohdista suunniteltuja. Sitähän sanoin, toinen on optimoitu ralliin alusta asti, toinen vastaavasti radalle. Yksinkertaistin asiaa vertaamalla autoja toisiinsa. Kun tuo yksinkertaistettukin vertailu osoittaisi eron olevan F1:n eduksi reilusti, tosiasiallinen ero B-ryhmäläisen ja F1:n välillä on vielä merkittävämpi.
 

Grandi

Active member
Liittynyt
18.3.2008
Viestit
25
Totta kai on ne on eri lähtökohdista suunniteltuja. Sitähän sanoin, toinen on optimoitu ralliin alusta asti, toinen vastaavasti radalle. Yksinkertaistin asiaa vertaamalla autoja toisiinsa. Kun tuo yksinkertaistettukin vertailu osoittaisi eron olevan F1:n eduksi reilusti, tosiasiallinen ero B-ryhmäläisen ja F1:n välillä on vielä merkittävämpi.
Juu tarkoituksenihan oli samaistaa omaa mielipidettäni siihen, mitä itse sanoit.

Ja nyt kun Pikes Peak -autoista ruvettiin puhumaan, pystyn heittämään omat mausteet soppaan: Tämän kesän Goodwood Festival of Speedin mäkiajon. Kyse on siis lyhyestä, alle minuutin kestävästä ylämäkipätkästä, joka luonteeltaan muistuttaa asfalttirallipätkää. Tie on pölyinen ja likainen, ajo suoritetaan seisovalla lähdöllä.

Vain osa tapahtumaan osallistujista ajaa täysin tosissaan, mutta tänä vuonna muutama mielenkiintoinen tapaus taisteli nopeimman ajan tittelistä. Nämä olivat:

- Rod Millenin Pikes Peak Celica

- Jaguar XJR-9 '88 (Group C)

- Williams FW07 '81


Lopputuloksena oli,

1. XJR-9
2. FW07 '81
3. Pikes Peak Celica

Voittoaika oli n. 44s ja erot kärkikolmikon välillä suhteellisen pieniä (sekunnin paikkeilla, jos en aivan väärin muista). Ennätys radalle on 41s (Nick Heidfeld, 90-luvun lopun mäkkärillä). Olin yllättynyt, että pätkällä, joka on kapea, hidas ja hyvin likainen, vanhat ratatykit pärjäsivät uudelle varta vasten mäkiajoon suunnitellulle autolle, jonka teho/paino-suhde on jo melkoisen lahjakas.

Voittajasta, XJR-9:stä, saammekin hyvän vertailukohdan saman ajan F1:siin.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
- Rod Millenin Pikes Peak Celica (taitaa olla Pikes Peakin ennätyksen haltija)
Ei ole. Ennätys on viime vuodelta ja Monster Tajiman nimissä. Japsi vetäisi ajan 10.01,408 Suzuki "Escudolla" ja löi Millenin ennätyksen vajaalla kolmella sekunnilla. Näin ainakin jos uskomme Wikipediaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ei ole. Ennätys on viime vuodelta ja Monster Tajiman nimissä. Japsi vetäisi ajan 10.01,408 Suzuki "Escudolla" ja löi Millenin ennätyksen vajaalla kolmella sekunnilla. Näin ainakin jos uskomme Wikipediaan.
Tuohonkaan uuteen ennätykseen ei kannata enään kannata tukeutua vanhoihin päiviin verraten, kun Pikes Peakikin on jo asfaltoitu melkein kokonaan. :(
 

Grandi

Active member
Liittynyt
18.3.2008
Viestit
25
Ei ole. Ennätys on viime vuodelta ja Monster Tajiman nimissä. Japsi vetäisi ajan 10.01,408 Suzuki "Escudolla" ja löi Millenin ennätyksen vajaalla kolmella sekunnilla. Näin ainakin jos uskomme Wikipediaan.
Uskokaamme siis siihen.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Juu tarkoituksenihan oli samaistaa omaa mielipidettäni siihen, mitä itse sanoit.

Ja nyt kun Pikes Peak -autoista ruvettiin puhumaan, pystyn heittämään omat mausteet soppaan: Tämän kesän Goodwood Festival of Speedin mäkiajon. Kyse on siis lyhyestä, alle minuutin kestävästä ylämäkipätkästä, joka luonteeltaan muistuttaa asfalttirallipätkää. Tie on pölyinen ja likainen, ajo suoritetaan seisovalla lähdöllä.

Vain osa tapahtumaan osallistujista ajaa täysin tosissaan, mutta tänä vuonna muutama mielenkiintoinen tapaus taisteli nopeimman ajan tittelistä. Nämä olivat:

- Rod Millenin Pikes Peak Celica

- Jaguar XJR-9 '88 (Group C)

- Williams FW07 '81


Lopputuloksena oli,

1. XJR-9
2. FW07 '81
3. Pikes Peak Celica

Voittoaika oli n. 44s ja erot kärkikolmikon välillä suhteellisen pieniä (sekunnin paikkeilla, jos en aivan väärin muista). Ennätys radalle on 41s (Nick Heidfeld, 90-luvun lopun mäkkärillä). Olin yllättynyt, että pätkällä, joka on kapea, hidas ja hyvin likainen, vanhat ratatykit pärjäsivät uudelle varta vasten mäkiajoon suunnitellulle autolle, jonka teho/paino-suhde on jo melkoisen lahjakas.

Voittajasta, XJR-9:stä, saammekin hyvän vertailukohdan saman ajan F1:siin.
ONko moista muuten videoita?
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
- Rod Millenin Pikes Peak Celica

- Jaguar XJR-9 '88 (Group C)

- Williams FW07 '81


Lopputuloksena oli,

1. XJR-9
2. FW07 '81
3. Pikes Peak Celica

Voittoaika oli n. 44s ja erot kärkikolmikon välillä suhteellisen pieniä (sekunnin paikkeilla, jos en aivan väärin muista). Ennätys radalle on 41s (Nick Heidfeld, 90-luvun lopun mäkkärillä). Olin yllättynyt, että pätkällä, joka on kapea, hidas ja hyvin likainen, vanhat ratatykit pärjäsivät uudelle varta vasten mäkiajoon suunnitellulle autolle, jonka teho/paino-suhde on jo melkoisen lahjakas.

Voittajasta, XJR-9:stä, saammekin hyvän vertailukohdan saman ajan F1:siin.
Hienoa, että keskusteluun tuodaan lisää fakta-ainesta analysoitavaksi!

Mielenkiintoista, Goodwoodin rataennätys ajettu nykyformuloitakin tehokkaammalla modernilla F1-autolla (tuo Heidfeldin McLaren), joka kykeni vain muutaman sekuntin kovempaan aikaan kuin koppiautot kyseisellä matkalla!

B-ryhmän tykithän toimivat aikanaan perusrunkona, joita vain hieman säädettiin Pikes Peakia varten (mm.tuo Vatasen 205 ja Moutonin Audi), ja ne dominoivat kauan näitä mäkikisoja miten halusivat. Nämä ovat kaikki aspekteja, jotka asettavat jälleen kerran mielestäni selväksi sen, että villeimmät kehitysversiot B-ryhmän peleistä olisivat pystyneet haastamaan 80-luvun puolen välin formulat lähes radalla kuin radalla vauhtinsa puolesta.

Itseasiassa kun noita Goodwoodin aikoja katsoo, niin jopa nykyformuloidenkin voitaisiin olettaa joutuvan tiukille Lancia&Toivonen-akselin puristuksessa monella keskinopeudeltaan matalammalla radalla. Ja nyt on kyse siis yli 20 vuotiaista ralliautoista, vain taivas olisi rajana jos noita autoja olisi kehitetty näihin päiviin asti B-ryhmän hengen mukaisesti: ei olisi millään formulalla mitään jakoa millään radalla.

Kunnoittakaamme B-ryhmän tykkejä sekä kuljettajia, jotka noita rajoittamattomia ohjuksia aikanaan puiden välissä hallitsivat: He olivat todellisia rattimiehiä, selvisivät sitten hengissä noista vuosista tai eivät.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Huomatkaa kuitenkin että edistystä tapahtuu. Ensin B-ryhmäläisten piti olla pitelemätön F1:sille radalla kuin radalla; nyt sitä etua on enää vain hitailla, pomppuisilla ja mutkikkailla radoilla.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
B-ryhmän tykithän toimivat aikanaan perusrunkona, joita vain hieman säädettiin Pikes Peakia varten (mm.tuo Vatasen 205 ja Moutonin Audi), ja ne dominoivat kauan näitä mäkikisoja miten halusivat.
Kyllä, tämähän johtuu kylläkin myös siitä että Jenkit eivät osaa ajaa!
Miettikää nyt vaikka Bourdaista, hallitsi Champeissa miten halusi ja nyt formuloissa ei esittänyt mitään erityisen mullistavaa.

Ja vielä räikeämpi tapaus on Travis Pastrana joka hallitsee ameriikan ralleja mutta ison Nryhmän kovimpien nimien seurassa yltää hädin tuskin keskikastiin.

Joku Petteri, Loeb tai muu vastaava kova luu pystyisi varmaan helpohkosti tekemään Pikes Peak ennätyksen. Taino Garde tai PG:hän voisivat kokeilla Suzukin mäkitykillä kyseistä sprinttiä.

Alan olla humalassa...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös