Vämpylä
Well-known member
Puhdasta parhautta! :thumbup:
http://www.ultimatecarpage.com/f1/&fyear=1980Joku listahirmu vois kaivella -86 vuoden F1-autojen tehot (vaikka 16 tehokkaimman auton/kahdeksan tehokkaimman tallin). Itseäni hiukan kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon enemmän siinä Lancian B-ryhmäläisessä oli tehoa verrattuna noihin formula ykkösiin (se nyt kuitenkin on vissiin aikalailla perusvaatimus jotta kovempaa päästäisiin radalla, siis kun kyseessä on vuoden 1986 ralliauto vs. saman vuotinen F1-auto).
Tuolla: http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines on seuraavanlaista infoa:
Ja ajanjakso on vuodesta 1966 vuoteen 1986 ja listaus aika epämääräinen. Olettaisin että nuo pienemmät teholukemat on 60-luvun puolelta ja isommat myöhemmiltä ajanjaksoilta, mutta vaikea sanoa. Jos tosiaan saisi kasaan vaikka niiden 16 tehokkaimman auton tehot niin voisi verrata tuohon Lancian viralliseen 550 hevosvoimaan ja hiukan heittää arviota Lancian mahdollisuuksista peitota niistä hitain.
http://www.ultimatecarpage.com/f1/&fyear=1980
1986 BMW M 12/13 Straight 4 - 900 bhp / 671 KW @ 11000 rpm
1985 Renault EF15 90º V 6 - 900 bhp / 671 KW @ 11000 rpm
1985 Honda RA163-E 80º V 6 - 750 bhp / 560 KW @ 11400 rpm
1984 Ferrari Type 021 120º V 6 - 800 bhp / 597 KW @ 11600 rpm
Tietty luotettavia, todellisia lukuja voi olla aika mahdoton googlettaa.
Noniin, eli jos mennään nyt näillä. Otetaan F1:lle kaikkein pienin teho eli 750 hevosvoimaa. Lancialta puolestaan tuo virallinen 550 hevosvoimaa. Lanciassa on varmaan pienempi ilmanvastus, mutta mites muut ominaisuudet? Renkaiden pito, jarrutusmatkat, downforce ... ... ei tää ainakaan mulle oikein taitu Lancian nopeammaksi kierrosajaksi mitenkään.Nämä ovat tehoja kisavireessä ja veikkaan että alakanttiin (ainakin Hondan noteeraus) mutta luotettavia lukuja on tuskin kellään muilla kuin tuon ajan moottorivelhoilla. Jos heilläkään.
Aika-ajokuosissa moteista otettiin huomattavasti enemmän tehoa irti(legendat 1000 hevosvoiman litratehoista eivät liene tuulesta temmattuja) koska luotettavuus oli toissijainen huolenaihe ja polttoainetta riittävästi. Kisoissa käytettävän polttoaineen määrä oli rajattu (noin 200l) joka myös vaikutti siihen että ahtopaineet pidettiin pääosin säädyllisissä lukemissa. Ilman tätä rajaa olisivat tehot kisoissakin olleet todennäköisesti hieman korkeampia.
Oliko ne jarrut juurikaan tehokkaammat 80-luvun puolen välin rallivälineissä mitä nykyajan sporttivehkeissä? Mitähän olisi tapahtunut, jos tuohon Bemariin olisi isketty slicksit alle ja ratakireät säädöt? Liekköhän 80-luvun puolen välin voimansiirtokaan ollut samaa luokkaa mitä nykyautoissa? Ja ne siivet, niillähän paikattiin sitä mitä ei vielä osattu muuten tehdä. Eli kunnon alusta, jolla kärry pysyy tiessä.Tosta puolet(!!) kevyempi koppiauto, tehoa useita satoja hevosvoimia lisää, huomattavasti tehokkaammat jarrut, slicksit, kilpavoimansiirto, siipien käyttö.. Niin kyllä kuulkaa ne b-ryhmäläiset kulkivat isoa kovaa, asfaltillakin
Itte oot tosikko:wink:.Siis Audihan oli noista hitain. Aika outo käsitys nöyryyttämisestä...
Hyvä :thumbup: Copypastean tänne että kaikki näkevät sen
Joko nyt riittää?Olisiko b-ryhmän Lancia Delta vionut olla tasapäinen sen aikaisten F1 autojen kanssa. Tästä olemme väitelleet F1 foorumissa jo kauan aikaa.
02.12.2008 17:45
Moottoriurheilupiireissä on liikkunut sitkeä huhu, jonka mukaan Henri Toivonen olisi ajanut vuonna 1986 B-ryhmän Lancia Delta -ralliautolla Estorilin radalla kierrosajan, joka olisi oikeuttanut kuudenteen lähtöruutuun saman vuoden Portugalin GP:ssä. Vaikka B-ryhmäläiset olivat hurjia vehkeitä, tuntuu mahdottomalta ajatukselta, että ralliautolla olisi päästy nopealla asfalttiradalla F1-autojen vauhtiin. F1-autojen teho-painosuhde on kuitenkin selvästi parempi ja autot on suunniteltu aerodynamiikaltaan ja alustaltaan kilparadoilla ajamiseen. Monacon kaltaisella hitaalla, mutkaisella ja pomppuisella radalla B-ryhmäläinen ralliauto olisi mahdollisesti voinut päästä melko lähelle formuloiden vauhtia.
Huhu on saattanut lähteä liikkeelle siitä, että Toivonen ajoi aikansa Estorilin radan lyhennetyllä versiolla tai Portugalin rallin yhteydessä ajetulla erikoiskokeella, jota ei edes ajettu varsinaisella radalla.
(MTV3)
"Monacon kaltaisella hitaalla, mutkaisella ja pomppuisella radalla B-ryhmäläinen ralliauto olisi mahdollisesti voinut päästä melko lähelle formuloiden vauhtia."
Joko nyt riittää?
Kuten itse tässä aiheessa väitinkin, Toivosen''shakedown''-aikaa verrattiin huvin vuoksi F1-autoihin samana viikonloppuna. Tämä riittää ainakin minulle.Joko nyt riittää?
- Mihin ne tehot siirtyy, jos ei hyötykäyttöön?Hassua kun jotkut eivät ymmärrä, että se on ihan sama vaikka tuossa Lanciassa olis tuplatehot formulaan verrattuna, niin se ei millään liiku tuota rataa nopeammin kuin oman aikansa ykkönen. Ne tehot eivät siirry hyöty käyttöön
Oliko ne jarrut juurikaan tehokkaammat 80-luvun puolen välin rallivälineissä mitä nykyajan sporttivehkeissä? Mitähän olisi tapahtunut, jos tuohon Bemariin olisi isketty slicksit alle ja ratakireät säädöt? Liekköhän 80-luvun puolen välin voimansiirtokaan ollut samaa luokkaa mitä nykyautoissa? Ja ne siivet, niillähän paikattiin sitä mitä ei vielä osattu muuten tehdä. Eli kunnon alusta, jolla kärry pysyy tiessä.
Mutta jatkakaa toki
Kohta voitte ryhtyä väittelemään olisko Lancia pärjännyt tuolle M3:lle? :doubtful:
Viimeistään huomenna pendellstock tulee taas toistamaan saman manifestinsa, kun on ensin, toivottavasti edes tietoisesti, jättänyt täydellisesti sisäistämättä edelliset kaksi sivua edellisen viestinsä jälkeen.Joko nyt riittää?
Täytyy huomioida, että myös Pendellstock kuuluu moottoriurheilupiireihin, mikäli on mtv3:n uskominen.Viimeistään huomenna pendellstock tulee taas toistamaan saman manifestinsa, kun on ensin, toivottavasti edes tietoisesti, jättänyt täydellisesti sisäistämättä edelliset kaksi sivua edellisen viestinsä jälkeen.
Siinähän ne käryää savuna ilmaan :tongue:- Mihin ne tehot siirtyy, jos ei hyötykäyttöön?
Jepjep- Jos nykyään ei sellaisia siipiä näy, niin se johtuu joko siitä, että ei ole tehoja kuten silloin tai sitten siivet on säännöillä tiukasti rajattu.
No toki, pelkkää arvailua sen suhteen olisiko Lancialla pystytty edes Monacossa haastamaanPelkkää arvailua tuossakin, joten ei riitä.
Mites sitten sen ajan takatuuppari formuloissa, oliko sutimisenesto, luistonestot ym käytössä??Siinähän ne käryää savuna ilmaan :tongue:
Minä lähetin kysymyksen, tiedoksi vaan. Ajattelin että olis aika kysyä joltakulta "viisaammalta"
Muuten hyvä, tosin ei ole täysin varma että kuka siellä vastaa.Minä lähetin kysymyksen, tiedoksi vaan. Ajattelin että olis aika kysyä joltakulta "viisaammalta"
Ei vielä 1986. Pointti lienee se, ettei se tehonlisäys auta, jollei pito-ominaisuudet parane. Niissähän F1 voittaa ralliauton. Seisovasta lähdöstä neliveto voi voittaa aluksi, mutta mutkissa ralliauto jää auttamatta tulemaan. Ja aika-ajokierrosta ei ajeta seisovasta lähdöstä.Mites sitten sen ajan takatuuppari formuloissa, oliko sutimisenesto, luistonestot ym käytössä??