Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Nonii lähti raiteiltaan taas. Siis tottakai Focuksessa se on kiinni downforcesta että luistelee ja mekaanisesta pidosta myös, mutta tarkoitan että ei se Lancia tosta suoriudu Focusta kovempaa....
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tässä sateella 4-veto Focus vs F1
http://www.youtube.com/watch?v=21_JCx3_vlc
Ei se neliveto auta yhtään edes sateella. Luisuu vain enemmän. Ja jos tehoa enemmän kuin Focuksessa niin ei auta yhtään.
Hmph. Eli kerrataanko taas pari asiaa. Tuo ralli-Focus oli lussu perheauto B-ryhmän villeimpien versioiden Lanciaan. Miksikö? No, tässä ihan nyt vaikka muutama perusero:

-Focus painaa kutakuinkin puoli tonnia (!!) enemmän, ainakin noin 400 kg enemmän.

-Focuksessa reilusti yli 2 kertaa (!!) vähemmän tehoa.

Lisäksi B-ryhmäläisissä sallittiin lähes olemattomista säännöistä johtuen mm. down forcea selvästi lisäävien siivekkeiden käyttö.

Siihen kun lisätään kirsikaksi kakun päälle se, että tuossa videolla ajettiin modernilla F1-autolla eikä B-ryhmäläisten ajan formula ykkösellä, niin jaksaa ihmetyttää kuinka joku perusmatematiikan alkeet hallitseva ei pysty laskemaan 1+1 ja uskomaan, että B-ryhmän tykeillä todella on voitu piestä aikalaiset f1-autot.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Focus jäi kuitenkin 37 sekuntia että se siittä...vaikka olis ollu 1000hp vaikka siivet
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Focus jäi kuitenkin 37 sekuntia että se siittä...
Kutakuinkin yhtä paljon kuin tavis-Fordi jäi Focuksesta, ja niillä tehoeroa vain reilu 100 hv ja painoeroakin vähemmän kuin B-ryhmäläisellä ja Focuksella...

Että näin.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Aivan 2 ei rata-autoa ja 1 radalle tehty. Siinä se ero näkyy. Ne B-ryhmäläiset eivät olleet myös rata-autoja muistakaas se.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kutakuinkin yhtä paljon kuin tavis-Fordi jäi Focuksesta, ja niillä tehoeroa vain reilu 100 hv ja painoeroakin vähemmän kuin B-ryhmäläisellä ja Focuksella...

Että näin.
Nämä WRC:t taisivat mennä jo tuolloin nopeampaa kuin B-ryhmäläiset. Ja formulat oli -86 jotakuinkin 10 sekuntia nykyistä hitaampia (puhdas arvio). Ero on siis mieletön formulan hyväksi.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Ok myönnetään että Focus 500 heppasena olis menny nopeammin tuon radan mutta en ihan sitä tarkoittanut jotkut ymmärsi väärin pahoittelen. Kurvi nopeudet ei muutu oli tehoa 500 tai 300 hp joskus siinä heikompitehoisessa on jopa parempi kurvipito mutta se siitä
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Aivan 2 ei rata-autoa ja 1 radalle tehty. Siinä se ero näkyy. Ne B-ryhmäläiset eivät olleet myös rata-autoja muistakaas se.
Hassua kun se toinen "ei-rata-auto" hävisi kutakuinkin samalla marginaalilla toiselle "ei-rata.autolle" kun se nopeampi "ei-rata-auto" hävisi "rata-autolle",

vaikka kuten selostin, oli tavis-Fordin ja Focuksen välillä tehoeroa vain reilu 100 hv Focuksen hyväksi ja painoa Focuksessa vain muutama sata kg vähemmän.

B-ryhmäläinen muistutti painoltaan ja voimaltaan tuota modernia formulaa enemmän kuin tuota perheautotehoista Focusta, joka siis sekin onnistui jättämään varsin pienellä paino ja-tehoerolla noinkin selvästi toista koppiautoa, eli tavis-Fordia.

No, kertaus on opintojen äiti.

Ja sille joka höpötteli WRC:n nopeudesta b-ryhmäläisiin, niin näyttäisitkö f1-radan jossa näiltä löytyy kummaltakin vertailukelpoinen aika. Pointtina se, että soralla tarvitaan "vähän" eri ominaisuuksia kuin mistä on hyötyä asfaltilla: Esim 70-luvulla pärjättiin jyskälän ikimetsissä kuopien hyvin 150 hv sämpylä-Saabeilla vaikka vastustajilla oli 260 hv Porscheja..Tästä on ihan aikamittauksiakin.
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Jos vastauksia haluat niin lue noita Silk Cut Jaguarin viestejä, hänellä lienee jonkinlaista informaatiota.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
*
*
*
Tästä lienee unohtunut myös se, että B-ryhmäläiset olivat "maaefektiautoja" siihen asti kun Toivonen ajoi ulos. Eli niissä oli siipien lisäksi samankaltaiset helmat ja venturitunnelit(?) kuin formula-autoissa vuoteen -82.

Tässä ylipainoisessa ja alitehoisessa Focuksessa ei sellaisia ole ollut, joten pitokin/vauhti oli aivan persiistä.
*
*
*
 
Viimeksi muokattu:

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
After the first year, all Group B cars rapidly developed from very fast racing cars to all-wheel-drive adrenalin-pumping beasts filled with the amount of technology you could find in the first space shuttle. Aluminium, magnesium and kevlar are just a few of the cornucopia of high-tech materials which could be found in a regular Group B supercar. They had quickly reached a point where the best of them were actually quicker than a Formula One car. F1 champion Nigel Mansell once tested a race-prepped Group B Peugeot 205 T16 and actually said that he felt the little bugger could out-accelerate his F1 car. Considering other rally cars like the Lancia Delta S4 in race-stage form could go from naught to 100 km/h (62 mph) in under three seconds on gravel, we tend to believe Nigel.

It is said that rally legend Henri Toivonen once drove his Delta S4 around the Estoril Formula One track so fast that people who timed him said he would have qualified 6th for the 1986 Portuguese Grand Prix. Pretty impressive, especially taking into account that the Lancia was made to be used on asphalt, gravel, snow, mud etc. The Group B monsters became so blistering fast that the pilots' reaction times had to be cut in half from the previous rally classes. If that doesn't scare normal people, we don't know what does.

"Rallying has reached a point such that the speed limitation is the profile of the road. If everything goes right for the drivers, there is no more than two or three seconds of difference on a stage. Which means the judge is not the car, the tires, or the drivers - it is the road. They cannot go any faster!" Maurice Guaslard, the former head of Michelin's rally program once said.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24283
Sijainti
lappeen Ranta
:D Ei vittu! Laitoin googleen hakusanoiksi "f1" ja "tehopainosuhde". Ette ikinä arvaa mihin keskusteluun pääsi heti toisesta ehdotetusta linkistä? :ahem:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös