Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
iRacing pääsee kyllä melko lähelle.
Tosielämää vai? Hoh, hoijaa.
Videopeleille on ihan oma topikki, pelikeskustelua voi jatkaa siellä.

Moderaattorit voisi siivota pelikeskustelun tästä aiheesta (ja samalla tämän viestin).
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tosielämää vai? Hoh, hoijaa.
Videopeleille on ihan oma topikki, pelikeskustelua voi jatkaa siellä.

Moderaattorit voisi siivota pelikeskustelun tästä aiheesta (ja samalla tämän viestin).
"Real life is only a training tool for iRacing." Tai jotain.

sori ot :eek:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Siis B-ryhmän huippuauton ja kasari formulan?
En mä kasariformulaa ole nähnyt kuin 07 Unkarissa Historic racessa.
Siellä oli toki 60 ja 70 luvultakin autoja mutta kyllä ne kaikki meni vähän helvetin lujaa. Ihan eri vauhtia kun muut luokat.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nyt varmaan jokainen alkaa omassa mielessään totuttautua ajatukseen että tehokkaampi rata-auto radalla on itseasiassa nopeampi kuin rallipoluille tehty ralliauto. Mikään hirmuinen ihme tämän ei pitäisi olla, ennemminkin voisi ajatella että jotain on tehty melkoisesti pieleen jos ralliauto olisikin parhaimmillaan jossain muualla kuin siellä missä sitä on tarkoitus käyttää.
Ei tässä mitään epäselvää pitäisi ollakaan.

Seuraavaksi ihmettelen miksi ralliauto olisikin suhteessa nopeampi märällä? Toki silloin aurodynamiikan osuus heikkenee, mutta olisiko -86 ralliautossa enemmän pitoa kuin saman vuoden formulassa? Ykkösissä oli kuitenkin radalle märkään keliin radalle tehdyt renkaat joissa noin arviona sanoisin olevan paljon enemmän pitoa kuin ralliauton renkaissa. Formuloissahan aika-ajorenkaat oli tehty vain yhden kierroksen ajamiseen. Ralliautojen renkaat olivat aina tehty pidemmille vedoille (ja ei-radalle).
- neliveto antaa etua
- nopeuden ollessa pieni, aerodynaminen merkitys on pienempi
- B-ryhmäläisessä pitoa oli mahdollisesti enemmän mutkasta uloskiihdytettäessä
- ykkösissä oli varmasti paremmat ratarenkaat, mutta varmasti sadekelin renkaat löytyi B-ryhmäläisistäkin


Ralliauton neliveto auttaa kiihdytyksissä muttei mutkissa. Vaikka esm Monacon rata on hyvin hidas niin silti sateellakin ykkönen saa merkittävän pitoedun aerodynamiikasta. Muutamissa mutkissa mennään hyvin hitaasti mutta muuten ollaan kyllä nopeusalueella jossa aerodynamiikka auttaa. 97 Monacossa oli sateista ja kylmää, silloin ykkösien kierrosajat olivat n 30 sekuntia hitaampia kuin kuivalla kelillä. Jos ralliauto jää kuivalla jo tuon 20-30 sekuntia kierrokselle niin vaikeaa kuvitella että sateella tilanne merkittävästi paranisi.
- mutkasta ulostultaessa voisi auttaakin, takavetoisesta lähtee helpommin perä alta
- saattaisi olla, että b-koppa lähtee liukkaalla mutkasta nopeammin, ykkönen ottaa sitten suoralla kiinni
- vuosi -97 on siitä huono esimerkki, että turbo aikana ykköset olivat huomattavasti vaikeammin ajettavia


Laitetaan tähän muutamia videota.


Nelivedon eduista:

http://www.youtube.com/watch?v=_hskTWUx2vw&feature=related


Remmin & turbon yhteiskäytön eduista:

http://www.youtube.com/watch?v=VsCBw9J3xxw

http://www.youtube.com/watch?v=Pdp5ibjfo7o&feature=related

Tosin ei varmasti noin hienostuneesti toimineet yhteen vuonna 1986, mutta kuitenkin...


Toiselta sivustolta lainattua jossa BMW:n Formula 1 -moottoria oli penkitetty.


Etusivun tietoa bemarin moottorin kapeasta tehoalueesta voi vain ihmetellä:

"The power band of the german 4 cylinders was well known for no being large: the engine is going from 450 to 800 hp in about 1000 Rpm..."

Dynokäppyrä löytyy linkistä.

http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

Tekniikanmaailma 1989(?) kertoo seuraavaa:

"Puolitoistalitrainen moottori kehittää nykyaikaisessa henkilöautossa 70-90 hevosvoimaa, joissain urheilullisemmassa
versiossa alun toistasataa. Turboahtimen avulla tämänkokoisesta käyttömoottorista voidaan ottaa 120-140 hv.

Samankokoinen Renaultin F1-moottori aloitti 500 hevosvoiman tienoilta. Mutta kukaan ei olisi 1970-luvun lopulla
uskonut, miten nopeasti ja miten pitkälle tehot nousisivat.

Kun turbomoottorit alkoivat vallata F1-areenoita 1983, oli päästy jo puolitoistakertaiseen tehoon eli noin 750
hevosvoiman tasolle. Kilpailuissa käytettiin kuitenkin vain noin 650 hv:n tehoja kestävyyden varmistamiseksi.

Vain pari vuotta myöhemmin kauden 1985 lopulla, moottoreista puristettiin jo 900 hevosvoimaa huolimatta siitä, että
polttoaineen kulutusta oli rajoitettu. Harjoituksissa voitiin käyttää korkeampaa ahtopainetta ja nostaa teho yli
tuhannen hevosvoiman.

Ensimmäisenä tämän maagisen rajan ilmoitti ylittäneensä BMW vuoden 1984 lopulla jolloin ahtopaine oli 4,5 bar.

BMW vaihtoi KKK-ahtimen Garrettiin ja nosti painetta vuoden 1985 mittaan yli viiden barin. Teho nousi yli 1100
hevosvoiman ja yli - sitä ei enää pystytty mittaamaan, koska BMW:n dynamometristä loppui asteikko.

Monzassa 1986 Gerhard Berger näki Benetton-BMW:nsä ahtopainemittarin nousevan hetkeksi 5,5 bariin. Moottorisuunnittelija
Heini Mader arvioi sen silloin kehittäneen yli 1300 hv!

F1-autojen rengassäännöt oli päätetty silloin, kun tehot liikkuivat 500 hv:n tietämissä. Tuhannella hevosvoimalla
takapyörät sutivat joka paikassa, kaikilla vaihteilla ja kaikilla nopeuksilla."

Eli mitenkäs olisi ollut esim. Monacon sateessa... ?


"Tehoja yritettiin saada takaisin "kohtuulliselle" tasolle rajoittamalla kilpailuissa käytettävä polttoainemäärä 220
litraan vuonna 1984; tankkaukset oli kielletty turvallisuussyihin vedoten.

Mutta tolueenin kauppabensiiniä parempi nakutuskestävyys auttoi nostamaan puristussuhteita. Peruspuristussuhde oli sekä
TAG-Porschella että BMW:llä 7,5:1, mutta yli 4 barin nousevalla ahtopaineella se vastasi reilusti yli 20:1 dynaamista
puristussuhdetta."

Millasta polttoainetta B-ryhmän autoissa käytettiin?

"Ahtopaineen rajoittaminen 4 bariin ja polttoainemäärän pudottaminen 220 litrasta 195 litraan kaudelle 1987 ei sekään
ratkaissut ongelmaa. Tehot pysyivät tuhannen hevosvoiman tuntumassa. Rajoitukset vain pakottivat moottorinsuunnittelijat
kehittämään kalliisti elektroniikkaa moottorinohjaukseen.

Säännöt kiristyivät edelleen vuodelle 1988: rajat olivat nyt 150 litraa ja 2,5 bar. Jo putosivat tehotkin - esimerkiksi
Honda kertoi laskeutuneensa tuhannesta hevosvoimasta 700 hv tasolle."

FISA oli kuitenkin ilmoittanut, että kaudela 1989 ei ahdettuja moottoreita saa enää käyttää. Sen sijaan ahtamattomien
moottorien iskutilavuus nostetaan 3,5 litraan.

Acta est fabula, plaudite - näytelmä on esitetty, taputtakaa

Sanoi keisari Augustus viimeisiksi sanoikseen, ja se sopii myös turbokauden saatesanoiksi."

- TM


Tässä F1 autot "kiirehtimässä" Monacossa vuonna 1984:

http://www.youtube.com/watch?v=naxmkNmtrT8

F1 Preparations 1985

http://www.youtube.com/watch?v=QiUaV1yYOq8&feature=PlayList&p=5F8D309EFB05CCBE&playnext=1&playnext_from=PL&index=41

Ayrton Senna Estoril 1985

http://www.youtube.com/watch?v=FLpXUQl94JY

Patrick Tambay On Board Qualyfing Lap Estoril 1985

http://www.youtube.com/watch?v=W_pkpuiykAw

F1 Estoril 1985 Portugal

http://www.youtube.com/watch?v=tqntnV6pHmg


Ja kyllä se koppiautokin voi liikahtaa:


http://uk.youtube.com/watch?v=tkwVdJYO864&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=vjpTeFg8NuY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=1EAmc7eQz9w&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Tulipa mieleeni, että muuan Pentti Airikkala joka kirjoittelee (tai ainakin kirjoitteli) motorsportforums.com:issa, olisi joskus ottanut sen verran kantaa tähän tähän suureen kysymykseen että olisi kuullut tämän väitteen ihan HENRILTÄ ITSELTÄÄN. Lisäsi kyllä vielä perään ettei uskonut sitä silloin, eikä usko nytkään.

Henrillä tuskin oli selvänäkijän kykyjä, eli varmaankin verrannut kellottamaansa tulosta vuoden 85 aika-ajoihin...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tulipa mieleeni, että muuan Pentti Airikkala joka kirjoittelee (tai ainakin kirjoitteli) motorsportforums.com:issa, olisi joskus ottanut sen verran kantaa tähän tähän suureen kysymykseen että olisi kuullut tämän väitteen ihan HENRILTÄ ITSELTÄÄN. Lisäsi kyllä vielä perään ettei uskonut sitä silloin, eikä usko nytkään.

Henrillä tuskin oli selvänäkijän kykyjä, eli varmaankin verrannut kellottamaansa tulosta vuoden 85 aika-ajoihin...
En ole koskaan ko. forumilla edes käynyt, mutta kokeilin tuuria haulla ja löysin ko. viestin:

http://www.motorsportforums.com/forums/showthread.php?p=211094l#post211094

(Ja pendellstockille taas lisävirtaa...)
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
http://www.motorsportforums.com/foru...94l#post211094

Kiitos linkin löytämisestä sille, joka sen löysi! Henri on siis itse(kin) kertonut päihittäneensä useimmat f1-autot noissa aika-ajoissa!

Ottaen huomioon sen tosiasian, että Henri tunnettiin äärimmäisen, paitsi rehellisenä ja kunniallisena kuljettajana, niin myös tällaisena henkilönä siviilissä, voidaan antaa tälle tekijälle suuri painoarvo pohdittaessa tapahtuiko tämä B-ryhmän huippusuoritus vai ei.

Nyt meillä on kahden B-ryhmää voitokkaasti ITSE AJANEEN kuljettajan sana siitä, että sen ajan B-ryhmäläisillä todella voitiin piestä sen ajan formula-1-autot. Itseasiassa prosentuaalisesti siis 100% ajokokemusta noista autoista omaavista (niistä joiden mielipide tiedetään eli Kankkunen ja Toivonen) on ollut tätä mieltä!

Tämä "legenda" on osoittautumassa entistä painokkaammilla tosiasioilla oikeaksi legendaksi, joka todella tapahtui vuonna 1986. Aikana jolloin B-ryhmäläiset pedot pitivät koko maailman muuta moottoriurheilua pilkkanaan voimallaan, näyttävyydellään, pakoäänillään ja nopeudellaan..
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
...Henri on siis itse(kin) kertonut [B]päihittäneensä useimmat f1-autot noissa aika-ajoissa![/B]...[/QUOTE] Juu että siellä ajoi formula ykköset aika-ajoa ja sitten oli lisäksi Henry Toivonen b-ryhmän ralliautolla. [QUOTE="pendellstock, post: 42137, member: 4654"]Nyt meillä on kahden B-ryhmää voitokkaasti ITSE AJANEEN [B]kuljettajan sana[/B] siitä, että sen ajan B-ryhmäläisillä todella voitiin piestä sen ajan formula-1-autot. Itseasiassa prosentuaalisesti siis 100% ajokokemusta noista autoista omaavista (niistä joiden mielipide tiedetään eli Kankkunen ja Toivonen) on ollut tätä mieltä![/QUOTE] Mites se Kankkusen keissi menikään? Ajoi jossain b-ryhmäläisellä ja samassa kisassa oli formula ykkönen? Ja se F1-auto jäi jälkeen Kankkusesta? [QUOTE][I][B]Vissiin Pentti Airikkala toisella foorumilla[/B] "Henry himself told me about this Estoril test that he would have been 5th in F1 grid but you have to remember that [B]he was comparing both car types in wet[/B]. I still not believed then and now.But maybe he was."[/I][/QUOTE] Tiedä sitten mitä vaikutusta tuolla radan märkyydellä on ollut. Enkä nyt taas just muista onko ollut juttua siitä oliko rata märkä Estorilissa vuonna 1986. Joka tapauksessa jos nyt vaikka lähdetään siitä, että F1-auto ja b-ryhmäläinen olisivat olleet noin suurinpiirtein yhtä nopeita radalla (ja tää ei sitten ole kolmas todiste siitä että näin on, Pendelstock!) niin eri päivinä ajetuilla ajoilla ei oikein ole todistusarvoa aikoja vertailtaessa.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Juu että siellä ajoi formula ykköset aika-ajoa ja sitten oli lisäksi Henry Toivonen b-ryhmän ralliautolla.
:ahem:

Mites se Kankkusen keissi menikään? Ajoi jossain b-ryhmäläisellä ja samassa kisassa oli formula ykkönen? Ja se F1-auto jäi jälkeen Kankkusesta?
Taisi olla autonlevyisellä hill climb-pätkällä Goodwoodissa...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
Taisi olla autonlevyisellä hill climb-pätkällä Goodwoodissa...
Jotain tuon tyylistä olin muistelevinanikin, mutten tohtinut laittaa viestiini. Jos olisi mennyt väärin niin kyseinen vääristely olisi varmaan todistanut b-ryhmäläisen nopeammaksi kuin F-ykkönen, tai jotain.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Tiedä sitten mitä vaikutusta tuolla radan märkyydellä on ollut. Enkä nyt taas just muista onko ollut juttua siitä oliko rata märkä Estorilissa vuonna 1986.
Kuten jo totesin viestissä #986, vertaaminen 86 aika-ajoihin on virhe, koska Toivonen itse kertoi silloin että hänen aikansa oli olisi ollut kuudes aika-ajoissa, ja -86 aika-ajot Estorilissa vedettiin vasta Henrin kuoleman jälkeen.
Tällöin on jokseenkin selvää että aikaa tulee verrata vuoden -85 aika-ajojen tuloksiin...

Ja kyllä, -85 aika ajoissa oli märkää.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Katsokaapa ihan tosissan ja ilman "silmälaseja" noiden B-ryhmäläisten menoa. Se on siis aivan hirveää: alustat ovat (siis asfaltillakin) nykymittapuun mukaan käsittämättömän löysiä, auto kallistelee ja erityisesti nyökkii hervottamasti: niin kiihdytettäessä kuin jarrutettaessakin. Ja kurvit: voi vee, mitä ns tiukka neliveto tekee: monet neulansilmäthän vedetään käsittämättömällä sladilla, ilmeisesti peli ei vaan taivu.
Jostain syystä tulee mieleen että oot kattonu pätkiä esim. Montesta tms. jossa alusta ei ole ihan normaalissa asvaltti vireessä.

Vai voisitko esim. mainita missää kohtaa tätä videota esiintyy väittämääsi hervotonta kallistelua ja nyökkimistä ???

http://www.youtube.com/watch?v=ERBn460NN3M

Eikä ole muuten ensimmäistäkään videopätkää tullut vastaa missä nelivetoinen Beeläinen vetäisi neulansilmän asvaltilla "käsittämättömällä sladilla"... jos voit linkittää johonkin sellaiseen niin olisin iloinen, jokunen video aiheesta on kuitenkin tullut katsottua.

Syy miksi B ryhmäläiset on hitaampia kuin nyky WRC:t tai edes 90-luvun alun vehkeet johtuu siitä, että erityisesti renkaat ja iskarit on kehittyneet huimasti niistä ajoista ja tietty vaihteistot.

Jos B ryhmäläiset varustettaisiin moderneilla lisäsäiliöisillä iskareilla ja renkailla nii ne saattaisivat kulkea aika vitun lujaa. Sitten kun vielä moderni voimansiirto niin... B-ryhmäläinen on kuitenkin suunniteltu puhtaalta paperilta kilpa-autoksi, menemään lujaa. Aihio on paljon ideaalimpi kilvanajoon kuin yhdessäkään nyky WRC:ssä tai ysärien A ryhmäläisessä(keskimoottorinen, hiton kevyt jne...).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös