Eikö ihan varmasti?Ei enää naurata. Tätä on koettu jo ihan tarpeeksi...
Eikö ihan varmasti?Ei enää naurata. Tätä on koettu jo ihan tarpeeksi...
Ben, hyvin sä vedät.http://www.superhonda.com/forum/f62/bugatti-veyron-nurburgring-319811/
Sieltä löytyy yhdestä linkistä painot, Bugatti Veyron 20 kg vajaa 2 tonnia.
B-ryhmän Lanciassa yli tonni vähemmän...
Paljonkohan luulet Scheckterin f1:n kierrosajan hidastuvan kun laitetaan sille formulan perään tonnin painoinen lasti perävaunuun? Eli ymmärrät nyt varmaan, että siihen nähden itseasiassa Veyronin aika oli todella nopea, ja mitä tapahtuu kun laitetaan lähelle samoilla tehoilla se yli tonnin kevyempi kilpa-auto kiertämään rataa= aikalaisia F1-autoja pilkkanaan pitävä rata-ohjus tyypiltään B-ryhmäläinen. Mot.
Ei Sääliä tämä aiheuttaa pikemminkin.Eikö ihan varmasti?
Jep, vaikea uskoa pendellstockin tosissaan moista väittävän. Tosin vielä nolompaa teksitiä tuo on trolliksi.Hyvä Legnum :thumbup: Tulis jo loppu tästä...
Katsokaapa ihan tosissan ja ilman "silmälaseja" noiden B-ryhmäläisten menoa. Se on siis aivan hirveää: alustat ovat (siis asfaltillakin) nykymittapuun mukaan käsittämättömän löysiä, auto kallistelee ja erityisesti nyökkii hervottamasti: niin kiihdytettäessä kuin jarrutettaessakin. Ja kurvit: voi vee, mitä ns tiukka neliveto tekee: monet neulansilmäthän vedetään käsittämättömällä sladilla, ilmeisesti peli ei vaan taivu. Onhan autojen meno todella räyhäkkään näköistä. Valitettavasti kello vaan tykkää toista, siis, jos verrataan nykyisiin WRC-autoihin.Itsekkin olen sitä ikäluokkaa, että kerkesin muutaman vuoden B-ryhmäläisiä pusikoista katsella. Kyllähän se meteli ja pauke on omaankin sydämmeen jäänyt. Täysin älyvapaita autoja ek-olosuhteisiin ja kaikki kunnia hirviöiden kuljettajille.
Ihan sama muuten tuli itselle mieleen. Todella hitaan näköistä menoa noissa asfalttipätkissä mitä youtubessa näkyy. Kuskit pumppaavat kaasua eikä tehoa vain saada tiehen.Katsokaapa ihan tosissan ja ilman "silmälaseja" noiden B-ryhmäläisten menoa....
Ja noilla ajettaessa varmaan tiesi mitä ns turbopotku tarkoittaaIhan sama muuten tuli itselle mieleen. Todella hitaan näköistä menoa noissa asfalttipätkissä mitä youtubessa näkyy. Kuskit pumppaavat kaasua eikä tehoa vain saada tiehen.
Tai ihan niinkun tuo olisi ollut toikin toinen posti.Ei voi olla totta. Taas ihan niin kuin paria kolmea edellistä sivua ei olisi olemassakaan.
Siis B-ryhmäläisisten ja kasariturboformuloiden moottoritehot nousevat vuosi vuodelta, suurinpiirtein kaksinkertaistuvat aina 10 vuoden jälkeen :tongue:Ai nyt b-ryhmän tykissä olikin jo 1000hv? Miks sen formulan pitäis olla vakiotehoinen jos Lanciassa pitää olla ne sun "uusin superturbo, siivet ja nykyainen alusta ja jarrut"
Nuo viralliset tehoilmoitukset voivat heittää paljonkin, virallinen teho F1 autolla ~850hv kun aika-ajoissa mentiin pitkälti yli tuhannen kaakin. Sama Group-B:ssä, nuo on vain ilmoitettuja tehoja, ei ainakaan siihen aikaan millään tallilla ollut syytä/halua elvistellä tehoilla, mielummin pidettiin matalampaa profiilia.Ben, hyvin sä vedät.
Melko relevantteja perusteluja sekä vertauksia. Laitahan vielä videoklippi näkyviin, missä Veyron kiersi Nyrreä peräkärri mukana.
Niin kuin itsekkin olet mieltä, paino ja erityisesti tehopainosuhde rata-ajossa on hyvinkin merkittävä tekijä. Kilpa-autoista kun puhutaan, valmistajien ilmoittavat moottoritehot ei ole täysin luotettavia, mutta käyttämällä molemmissa tapauksissa ilmoitettuja lukemia, on tilanne siltä osin sama.
Ferrari F1 -86
850 hv
545 kg
0,6 kg/hv
Lancia Delta S4
550 hv
890 kg
1,6 kg/hv (+kartturi +varapyörä)
Eli aikalaisen F1:n tehopainosuhde on lähes kolme kertaa kovempi kuin ihannoimasi koppiauton. Päästäkseen samaan tehopainosuhteeseen Delta S4:n vaatisi ~1500 hv (valm.ilmoittamaa) moottoritehoa ja vielä siinäkin tapauksessa todellinen vetopyöräteho jäisi F1:stä ralliauton voimansiirtohäviöiden johdosta useampia satoja hevosvoimia.
Tämän puuttuvan tuhannen hevosvoiman lisäksi B-ryhmän ralliauto olisi ollut vähintään yhtä paljon altavastaajana kaikilta muiltakin teknisiltä ominaisuuksiltaan, kuten maaefekti, downforce, painopiste, ilmanvastus, jarrut (jarruteho/kg), renkaat, alusta, pyöräntuenta (geometria), kallistuskeskiö, omamassa, pituus, leveys, vetotapa jne... koko lista olisi liian pitkä lueteltavaksi.
Jos et trollaa, niin kerrothan meille sen huomaamatta jääneen "yliluonnollisen" argumenttin, jonka avulla Delta S4 väittämääsi ihmetekoon olisi kyennyt. Näytä samalla mahdollinen piiloon jäänyt asiantuntemuksesi ja lopeta hyvä mies jo tuon paskan suoltaminen.
Kuten täällä niin moneen kertaan on todettu, Delta S4:sen kyvyt olisivat loppuneet jo ulostulokierroksella viimeistään ensimmäisessä mutkassa. Siitä on pitkä matka aika-ajoihin. Kolmen kierroksen kilpailussa, Delta S4 olisi tullut mitä todennäköisemmin kierroksen jäljessä maaliin.
LÄHDE:
Ferrari F1 1986 spec.
Lancia S4 1985-86 spec.
Perunalla on kyllä niin huono teho-painosuhde, että veikkaisin sen jäävän seitsemänneksi :ahem:.On se sitten outoa että vielä pitää vain vertailla. Lyön vetoa että peruna kiihtyy ominvoimin 6 parhaan joukkoon kiihdydytyskilvassa viittä Lantsiaa vastaan.
Mitä enemmän todelliset tehot poikkeavat tehtaan ilmoittamista, niin sitä surkeammaksi käy B-ryhmäläisen osa.Nuo viralliset tehoilmoitukset voivat heittää paljonkin, virallinen teho F1 autolla ~850hv kun aika-ajoissa mentiin pitkälti yli tuhannen kaakin. Sama Group-B:ssä, nuo on vain ilmoitettuja tehoja, ei ainakaan siihen aikaan millään tallilla ollut syytä/halua elvistellä tehoilla, mielummin pidettiin matalampaa profiilia.
Kolme sanaa, omamassa, nopeus, liike-energia.Maaefektistä olisi mielenkiintoista saada jotain faktaa, Formuloissa oli helmat ja tunnelit kielletty kun taas B-ryhmässä sallittu. Formuloissa oli taas paljon suuremmat siivet verrattuna B-ryhmäläisiin. Painopiste formulalle edullisempi. Ilmanvastuksesta voisi löytyä jopa mitattua tietoa. Jarrut. liekö niissä ollut oleellista eroa? Renkaat olisi siihen aikaan ainakin formuloissa alimitoitetut, liekö sama B-ryhmässä? Pyöräntuennasta voisi joku kaivaa tietoa jne. jne. tiedonpuutetta riittää.
Mutta peruna onkin tasaPÄÄ!Perunalla on kyllä niin huono teho-painosuhde, että veikkaisin sen jäävän seitsemänneksi :ahem:.
Tuohon voitaisin päästä ehkä 2020-luvulla....Eli B-ryhmäläisen moottorista tarvittaisiin pitkälle yli 2000hv tehot...
Se nyt vaan on mahdotonta sanoa mihin suuntaan ja paljonko ilmoitetut tehot heittävät. Siksi onkin jokseenkin turhaa tuollaisia laskelmia tehdä.Mitä enemmän todelliset tehot poikkeavat tehtaan ilmoittamista, niin sitä surkeammaksi käy B-ryhmäläisen osa.
Lasketaan molempiin vaikka kolmesataa hevosvoimaa lisää, niin F1 etumatka kasvaa aina vain sietämättömämmäksi.
Ferrari F1 -86
850 hv (+300 hv mutuvoimaa)=1150hv
545 kg
0,47 kg/hv
Lancia Delta S4
550 hv (+300 hv mutuvoimaa)=850hv
890 kg
1,05 kg/hv (+kartturi +varapyörä)
Nyt B-ryhmäläinen vaatisi jo ~1900hv moottoritehon päästäkseen F1:n tehopainosuhteeseen ja voimansiirtohäviöt veisi todellisesta pyörätehosta vähintään 300hv enemmän, kuin F1 auton vastaavasta. Eli B-ryhmäläisen moottorista tarvittaisiin pitkälle yli 2000hv tehot, ollakseen edes tältä osin tasavertainen. Valmistajan ilmoittamasta tehosta puuttuu jo 1500 hv.
Joko riittää haaveilut?
Kolme sanaa, omamassa, nopeus, liike-energia.
Ajattele kuinka moninkertaisen määrän 600 kiloiseen F1 autoon verrattuna lähes tuhatkiloinen B-ryhmän auto tarvitsisi maaefektiä, downforcea,mekaanista pitoa, jarrujen jäähdytystehoa (eli jarrutehoa) yms. ollakseen liike-energiaansa suhteutettuna tasavertainen F1 auton kanssa. Ero on vielä suurempi kuin teho-/painosuhteessa. Ero on niin käsittämätön, että mitään sen kummempaa "factaa" asiasta ei edes tarvita.
Selkokielellä F1 auto siis tarvii näitä suureita vain murto-osan B-ryhmän ralliautosta, ollakseen silti moninkertaisesti ralliautoa parempi.
Mickey voi sitten miettiä tämän vaikutusta ilmanvastukseen. Jos et ymmärrä, niin joku muu saa jatkaa. Oma osallistumiseni vuosituhannen nettisaagaan alkaa olla tässä.
Tämä on kyllä niin epätoivoinen aihe B-ryhmän ralliauton "joukkueelle", ettei voi kuin ihmetellä topikin elämänlankaa. No, ittehän tuli taas tulta ja trollia ruokittua. Vähän hävettää.