Se nyt vaan on mahdotonta sanoa mihin suuntaan ja paljonko ilmoitetut tehot heittävät. Siksi onkin jokseenkin turhaa tuollaisia laskelmia tehdä.
Se nyt vaan on mahdotonta, että todelliset tehot heittävät johonkin suuntaan niin paljon että sillä olisi loppudilemman kannalta merkitystä. Puhutaan kuitenkin vähintään puuttuvasta tuhannesta hevosvoimasta. Siis vähintään. Sinäänsä laskelmat ovat turhia.
Ei teho-painosuhde kaikkea merkitse, vaikka tärkeä seikka onkin.
Olet oikeassa, rata-ajossa teho-/painosuhteen lisäksi kilpa-auton omamassalla on erittäin suuri merkitys. Kaikkeen.
Mielenkiintoista olisi myös tietää, mistä olet repinyt nuo voimansiirtohäviöpäätelmät.
Puhdasta mekaniikkaa. Huomioi ettei voimansiirtohäviössä ole mukana vielä edes inertian osuutta, joka tuollaisessa 80-luvun nelikossa on aivan tolkuton verrattuna aikalaiseensa rwd F1 -formulaan.
Kuka tässä on haaveillut, taidat ottaa tämän toikin turhankin vakavasti. Kannattaa välillä hengittää syvään ja laskea vaikka kymmeneen…
Jep, sen verran vakavasti etten ihan mitä tahansa paskaa tänne päästäni suoltaisi. Saati sitten väittäisi B-ryhmän ralliauton olleen radalla formula 1:stä nopeampi
.
Tuskin F1 radalla B-Ryhmän autossa tarvitaan kartturia ja vararengasta? No tietysti joku voisi varmaan eksyä sielläkin…
Juuri tästä johtuen jätin kyseiset massat teho-/painosuhteesta pois. Legenda tosin kertoo Toivosella olleen joku V.I.P kyydissä, joten siltä osin Delta ottaisi vielä lisää pataansa.
Sitten tuleekin hirveesti mutua… paljonko tarvitsisi…blaa blaa blaa…maaefektiä…blaa… blaa blaa… downforecea…. blaa… blaa blaa… mekaanista pitoa … blaa… blaaa blaa… jarrujen jäähdytystehoa… NO PALJONKO?
Jos fysiikan peruskäsitteet ovat vieraita, asia voi tuntua vaikealta. Sorry...
Ja varmasti B-ryhmän auton jarrut muutaman kierroksen olisi F1 radallakin kestänyt, ei tässä nyt sentään täyspitkästä GP:stä ollut kysymys.
Totta kai B-ryhmäläisen jarrut olisivat yhden aika-ajokierroksen kestänyt, useammankin. Mutta jos B-ryhmäläinen olisi ollut yhtä nopea tai nopeampi kuin F1 -auto niin jarrut ei ikimaailmassa olisi kestänyt sellaisenaan ainuttakaan kunnon aika-ajokierrosta. Taas se hankala liike-energia juttu
.
En osaa miettiä tuota ilmanvastusta, joten heitätkö tähän faktaa, vai meneekö taas mutuiluksi?
Taas se sama juttu lisättynä downforcen tarpeella.
Entäpä sitten jos mennään mikki hiiri radalle sateisena päivänä.
Olisit ehdottanut Ouninpohjaa. Siellä järjestys olisi vaihtunut ja topikki voitu sulkea.
En tiedä, onko sulla mitään käsitystä Formulakaudesta -86
Olisitkin yllättänyt, jos tietäisit.
Ja jos hävettää, niin varmaan kannattaa juu olla postailematta enempiä tähän.
Myötähäpeä on ehkä tunteista voimakkain, mutta taidan silti hiljentyä. Sen verran myönnän olleeni tosikko, kun luulin jonkun oikeasti uskovan ralliauton olleen nopeampi. No, eipä ollut ensimmäinen kerta kun huonoon trolliin lankesin.