Nyt varmaan jokainen alkaa omassa mielessään totuttautua ajatukseen että tehokkaampi rata-auto radalla on itseasiassa nopeampi kuin rallipoluille tehty ralliauto. Mikään hirmuinen ihme tämän ei pitäisi olla, ennemminkin voisi ajatella että jotain on tehty melkoisesti pieleen jos ralliauto olisikin parhaimmillaan jossain muualla kuin siellä missä sitä on tarkoitus käyttää.
Ei tässä mitään epäselvää pitäisi ollakaan.
Seuraavaksi ihmettelen miksi ralliauto olisikin suhteessa nopeampi märällä? Toki silloin aurodynamiikan osuus heikkenee, mutta olisiko -86 ralliautossa enemmän pitoa kuin saman vuoden formulassa? Ykkösissä oli kuitenkin radalle märkään keliin radalle tehdyt renkaat joissa noin arviona sanoisin olevan paljon enemmän pitoa kuin ralliauton renkaissa. Formuloissahan aika-ajorenkaat oli tehty vain yhden kierroksen ajamiseen. Ralliautojen renkaat olivat aina tehty pidemmille vedoille (ja ei-radalle).
- neliveto antaa etua
- nopeuden ollessa pieni, aerodynaminen merkitys on pienempi
- B-ryhmäläisessä pitoa oli mahdollisesti enemmän mutkasta uloskiihdytettäessä
- ykkösissä oli varmasti paremmat ratarenkaat, mutta varmasti sadekelin renkaat löytyi B-ryhmäläisistäkin
Ralliauton neliveto auttaa kiihdytyksissä muttei mutkissa. Vaikka esm Monacon rata on hyvin hidas niin silti sateellakin ykkönen saa merkittävän pitoedun aerodynamiikasta. Muutamissa mutkissa mennään hyvin hitaasti mutta muuten ollaan kyllä nopeusalueella jossa aerodynamiikka auttaa. 97 Monacossa oli sateista ja kylmää, silloin ykkösien kierrosajat olivat n 30 sekuntia hitaampia kuin kuivalla kelillä. Jos ralliauto jää kuivalla jo tuon 20-30 sekuntia kierrokselle niin vaikeaa kuvitella että sateella tilanne merkittävästi paranisi.
- mutkasta ulostultaessa voisi auttaakin, takavetoisesta lähtee helpommin perä alta
- saattaisi olla, että b-koppa lähtee liukkaalla mutkasta nopeammin, ykkönen ottaa sitten suoralla kiinni
- vuosi -97 on siitä huono esimerkki, että turbo aikana ykköset olivat huomattavasti vaikeammin ajettavia
Laitetaan tähän muutamia videota.
Nelivedon eduista:
http://www.youtube.com/watch?v=_hskTWUx2vw&feature=related
Remmin & turbon yhteiskäytön eduista:
http://www.youtube.com/watch?v=VsCBw9J3xxw
http://www.youtube.com/watch?v=Pdp5ibjfo7o&feature=related
Tosin ei varmasti noin hienostuneesti toimineet yhteen vuonna 1986, mutta kuitenkin...
Toiselta sivustolta lainattua jossa BMW:n Formula 1 -moottoria oli penkitetty.
Etusivun tietoa bemarin moottorin kapeasta tehoalueesta voi vain ihmetellä:
"The power band of the german 4 cylinders was well known for no being large: the engine is going from 450 to 800 hp in about 1000 Rpm..."
Dynokäppyrä löytyy linkistä.
http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html
Tekniikanmaailma 1989(?) kertoo seuraavaa:
"Puolitoistalitrainen moottori kehittää nykyaikaisessa henkilöautossa 70-90 hevosvoimaa, joissain urheilullisemmassa
versiossa alun toistasataa. Turboahtimen avulla tämänkokoisesta käyttömoottorista voidaan ottaa 120-140 hv.
Samankokoinen Renaultin F1-moottori aloitti 500 hevosvoiman tienoilta. Mutta kukaan ei olisi 1970-luvun lopulla
uskonut, miten nopeasti ja miten pitkälle tehot nousisivat.
Kun turbomoottorit alkoivat vallata F1-areenoita 1983, oli päästy jo puolitoistakertaiseen tehoon eli noin 750
hevosvoiman tasolle. Kilpailuissa käytettiin kuitenkin vain noin 650 hv:n tehoja kestävyyden varmistamiseksi.
Vain pari vuotta myöhemmin kauden 1985 lopulla, moottoreista puristettiin jo 900 hevosvoimaa huolimatta siitä, että
polttoaineen kulutusta oli rajoitettu. Harjoituksissa voitiin käyttää korkeampaa ahtopainetta ja nostaa teho yli
tuhannen hevosvoiman.
Ensimmäisenä tämän maagisen rajan ilmoitti ylittäneensä BMW vuoden 1984 lopulla jolloin ahtopaine oli 4,5 bar.
BMW vaihtoi KKK-ahtimen Garrettiin ja nosti painetta vuoden 1985 mittaan yli viiden barin. Teho nousi yli 1100
hevosvoiman ja yli - sitä ei enää pystytty mittaamaan, koska BMW:n dynamometristä loppui asteikko.
Monzassa 1986 Gerhard Berger näki Benetton-BMW:nsä ahtopainemittarin nousevan hetkeksi 5,5 bariin. Moottorisuunnittelija
Heini Mader arvioi sen silloin kehittäneen yli 1300 hv!
F1-autojen rengassäännöt oli päätetty silloin, kun tehot liikkuivat 500 hv:n tietämissä. Tuhannella hevosvoimalla
takapyörät sutivat joka paikassa, kaikilla vaihteilla ja kaikilla nopeuksilla."
Eli mitenkäs olisi ollut esim. Monacon sateessa... ?
"Tehoja yritettiin saada takaisin "kohtuulliselle" tasolle rajoittamalla kilpailuissa käytettävä polttoainemäärä 220
litraan vuonna 1984; tankkaukset oli kielletty turvallisuussyihin vedoten.
Mutta tolueenin kauppabensiiniä parempi nakutuskestävyys auttoi nostamaan puristussuhteita. Peruspuristussuhde oli sekä
TAG-Porschella että BMW:llä 7,5:1, mutta yli 4 barin nousevalla ahtopaineella se vastasi reilusti yli 20:1 dynaamista
puristussuhdetta."
Millasta polttoainetta B-ryhmän autoissa käytettiin?
"Ahtopaineen rajoittaminen 4 bariin ja polttoainemäärän pudottaminen 220 litrasta 195 litraan kaudelle 1987 ei sekään
ratkaissut ongelmaa. Tehot pysyivät tuhannen hevosvoiman tuntumassa. Rajoitukset vain pakottivat moottorinsuunnittelijat
kehittämään kalliisti elektroniikkaa moottorinohjaukseen.
Säännöt kiristyivät edelleen vuodelle 1988: rajat olivat nyt 150 litraa ja 2,5 bar. Jo putosivat tehotkin - esimerkiksi
Honda kertoi laskeutuneensa tuhannesta hevosvoimasta 700 hv tasolle."
FISA oli kuitenkin ilmoittanut, että kaudela 1989 ei ahdettuja moottoreita saa enää käyttää. Sen sijaan ahtamattomien
moottorien iskutilavuus nostetaan 3,5 litraan.
Acta est fabula, plaudite - näytelmä on esitetty, taputtakaa
Sanoi keisari Augustus viimeisiksi sanoikseen, ja se sopii myös turbokauden saatesanoiksi."
- TM
Tässä F1 autot "kiirehtimässä" Monacossa vuonna 1984:
http://www.youtube.com/watch?v=naxmkNmtrT8
F1 Preparations 1985
http://www.youtube.com/watch?v=QiUaV1yYOq8&feature=PlayList&p=5F8D309EFB05CCBE&playnext=1&playnext_from=PL&index=41
Ayrton Senna Estoril 1985
http://www.youtube.com/watch?v=FLpXUQl94JY
Patrick Tambay On Board Qualyfing Lap Estoril 1985
http://www.youtube.com/watch?v=W_pkpuiykAw
F1 Estoril 1985 Portugal
http://www.youtube.com/watch?v=tqntnV6pHmg
Ja kyllä se koppiautokin voi liikahtaa:
http://uk.youtube.com/watch?v=tkwVdJYO864&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=vjpTeFg8NuY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=1EAmc7eQz9w&feature=related