Kaahari
.
- Liittynyt
- 15.6.2008
- Viestit
- 205
This season has seen its fair share of rainfall compared with recent years, and the last four Grands Prix meetings in Monaco, Canada, France and Great Britain have been dominated by genuine fears of a wet weekend.
Almost unbelievably, the early forecasts suggest we could see yet more rain during this event.
Mikäli aikaisemmin oli vaikeuksia päättää lähteekö katselemaan etelän hetelmiä vai jääkö kotiin seuraamaan formuloita, niin nyt löytyy sellaiset perustelut jotka saattaisi kestää hellasärönkin.HS.fi sanoi:Formulat kuluttavat kauden kisoissa neljän Thaimaan-matkan verran
Julkaistu: 4:47
Juha Korhonen
HELSINGIN SANOMAT
LUCA BRUNO / AP
Formula 1 -sirkus jakaa jyrkästi kansan mietteet. Television katsojaluvut osoittavat, että suuri osa suomalaisista rakastaa autourheilun kuninkuusluokkaa.
Vastaavasti hyvin suuri joukko suhtautuu autourheiluun kielteisesti. Arvostelijoiden mielestä ratin takana istuminen ei ole edes urheilua ja mikä pahinta, laji tuhoaa luonnon.
Kriittisistä mielipiteistä huolimatta autourheilun asema on ollut Suomessa perinteisesti vahva. Suomalaisten menestys on siivittänyt formulat lähes kansallislajiksi.
Lajin urheilullisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta päästöt on mahdollista laskea.
HS tutki, kuinka paljon F1-kilpailut saastuttavat ja vertasi lukuja lentomatkailuun.
Formulatalleilta saatujen tietojen pohjalta tehtyjen laskelmien mukaan koko kauden kilometrit formula ykkösissä kuluttavat bensiiniä jonkin verran alle puoli miljoonaa litraa.
Laskuissa on mukana 22 auton kaikki kilometrit vuoden aikana niin kilpailuviikonloppuina kuin testeissä. Hiilidioksidipäästöjä kulutus aiheuttaa yli miljoona kiloa. Sama päästömäärä syntyy, kun 330 henkilöautolla ajetaan 20 000 kilometriä vuodessa.
Kun täysi lentokoneellinen, 227 suomalaista, lomailee viikon Thaimaan Phuketissa, syntyy edestakaisen reissun aikana hiilidioksidia noin 237 000 kiloa. Se on vajaa neljännes koko formulakauden päästöistä.
Yhtä formulakautta vastaavat päästöt aiheutuvat vähän yli neljän koneellisen, noin tuhannen suomalaisen Aasiaan suuntautuneesta lomareissusta.
Ympäristöministeriön ylitarkastaja Taina Nikulaa luvut eivät täysin yllätä.
"Toki noin voi laskea. Tuo on kuitenkin vain osatotuus. Jos haluaa koko totuuden, täytyy laskea myös päästöt siitä, kun formulat, tallien henkilökunta ja katsojat kiertävät kilpailupaikasta toiseen."
Formuloissa, aivan kuten muissakaan lajeissa, ei itse urheilusuoritus ole ympäristölle pahin rasite.
"Tutkimushankkeiden mukaan liikenne harrastuspaikoille kuluttaa paljon enemmän kuin itse harrastus", Nikula kertoo.
Finnair tekee Helsingistä pelkästään Phuketiin lokakuusta huhtikuuhun kestävän lomakauden aikana 260 edestakaista lentoa. Samalla päästömäärällä, jonka suomalaiset aiheuttavat Thaimaan-lomailullaan noin puolen vuoden aikana, voisivat formulakuskit testata, harjoitella ja kilpailla yli 50 vuotta.
Hesarin mielipidekeskusteluissa kyllä piru irti, kun tutkimuksessa uskallettu kertoa ettei ne Formulat nyt niin paljoa saastuta mitä vastustavat ekohipit ja vastarannan kiiskit väittävätMikäli aikaisemmin oli vaikeuksia päättää lähteekö katselemaan etelän hetelmiä vai jääkö kotiin seuraamaan formuloita, niin nyt löytyy sellaiset perustelut jotka saattaisi kestää hellasärönkin.
Mutta reiluuden nimissä täytyy todeta, että edelleen se saastuttavin vaihtoehto olisi jos Malesian, Singaporen, Japanin ja Kiinan osakilpailuja katsomaan kärrättäisiin jokaiseen koneellinen suomalaisia.
TOIVOTTAVASTI tuo tyyppi oli liikkeellä huumorilla.Eiköhän jo pikkuhiljaa olisi sopiva aika tehdä YK:n tasolla päätös moottori"urheilun" kieltämiseksi. Taitaisipa tällä päätöksellä jo säästyä Finnairin kokoisen lentoyhtiön useamman viikon kulutusta vastaavat polttoaineet. Moottori"urheilulle" on erittäin vaikea keksiä hyviä perusteita. Saastuttamisen lisäksi haittavaikutuksena nähdään liikenteessä rallikuskien palvonnasta johtuvaa asennevammaista käyttäytymistä päivittäin. Lisäksi pärinäharrastukset vievät nuoria pois oikeiden liikuntaharrastusten parista ja heikentävät tältäkin osin kansanterveyttä.
:eek!:Schumi lopetti Massan takia
Vähän antaa viitteitä että Schumi olisi halunut jatkaa uraansa. Eli Schumin lopettamisesta pitäisi syyttää Massaa ei Kimiä. Meinaan vaan kun jotkut käyttäjät ovat syyttäneet Schumin lähdöstä Kimiä.
..ja sitten kun mukaan lasketaan mukaan se, että formuloita rahdataan lentokoneella kaukomaihin jne. + rekkojen kulutukset + katsojien kuskaamiseen tarvittava menovesi..Formulat kuluttavat kauden kisoissa neljän Thaimaan-matkan verran
Mikäli aikaisemmin oli vaikeuksia päättää lähteekö katselemaan etelän hetelmiä vai jääkö kotiin seuraamaan formuloita, niin nyt löytyy sellaiset perustelut jotka saattaisi kestää hellasärönkin.
Mutta reiluuden nimissä täytyy todeta, että edelleen se saastuttavin vaihtoehto olisi jos Malesian, Singaporen, Japanin ja Kiinan osakilpailuja katsomaan kärrättäisiin jokaiseen koneellinen suomalaisia.
Tai sitten antaa ymmärtää, että olisi vienyt Kimiä kuin litran mittaa :eek!:Schumi lopetti Massan takia
Vähän antaa viitteitä että Schumi olisi halunut jatkaa uraansa. Eli Schumin lopettamisesta pitäisi syyttää Massaa ei Kimiä. Meinaan vaan kun jotkut käyttäjät ovat syyttäneet Schumin lähdöstä Kimiä.
Aika outo selitys schumilta. Kyllähän Ferrari olisi Massalle työpaikan löytänyt. Eiköhän schumin ole aika keskittyä eläkeläisten mopokisoihin.Schumi lopetti Massan takia
Vähän antaa viitteitä että Schumi olisi halunut jatkaa uraansa. Eli Schumin lopettamisesta pitäisi syyttää Massaa ei Kimiä. Meinaan vaan kun jotkut käyttäjät ovat syyttäneet Schumin lähdöstä Kimiä.
Varmasti joka kisassa on ainakin tuo neljä koneellista turisteja, varmaan reilusti enemmänkin. Enkä laske tähän mukaan Super Agurin tasoisten tallien henkilökuntaa...ja sitten kun mukaan lasketaan mukaan se, että formuloita rahdataan lentokoneella kaukomaihin jne. + rekkojen kulutukset + katsojien kuskaamiseen tarvittava menovesi..
Suomalaiset ei koskaan pärjää sateella. Aina masentaa kun kuulee että sadekisa tulossa, ja niin siinä sitten aina käykin.:nope:
Kyllähän ne ajaa osaa sateella, tiimin vain on tapana aina sössiä jotain hyvin tärkeää...Suomalaiset ei koskaan pärjää sateella. Aina masentaa kun kuulee että sadekisa tulossa, ja niin siinä sitten aina käykin.:nope:
Tällä kertaaa mua masentais tuplasti, koska oon menossa paikanpäälle katsomaan. On muuten ensimmäinen kerta kun menen katsomaan, jos keneltäkään löytyy jotain hyvää vinkkiä mitä kannattaa/ei kannata tehdä niin arvostaisin kovasti:thumbup:Suomalaiset ei koskaan pärjää sateella. Aina masentaa kun kuulee että sadekisa tulossa, ja niin siinä sitten aina käykin.:nope:
Älä juo alkomaholia liikaa! Olen nähnyt muutamia suomalaisia f1-turisteja, jotka sammuvat samaan aikaan kuin lähtövalot. Sitten kysellään jälkeenpäin, että kukash voitti?Tällä kertaaa mua masentais tuplasti, koska oon menossa paikanpäälle katsomaan. On muuten ensimmäinen kerta kun menen katsomaan, jos keneltäkään löytyy jotain hyvää vinkkiä mitä kannattaa/ei kannata tehdä niin arvostaisin kovasti:thumbup:
Ei hätää. Meikäläinen on katos absolutisti.:eek!:Älä juo alkomaholia liikaa! Olen nähnyt muutamia suomalaisia f1-turisteja, jotka sammuvat samaan aikaan kuin lähtövalot. Sitten kysellään jälkeenpäin, että kukash voitti?
Turha suunnitella mitään ihmettä, ensimmäinen auto kun ulvahtaa kohdalle niin unohtuu kaikki.