F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Mitäköhän oikein ajat takaa? Hamilton siis rikkoi sääntöjä ja rangaistus oli ehdottomasti ansaittu, mutta ei sen tuollainen olisi kuulunut olla. Kimiähän tuo oikaisu haittasi (todella pahasti haittasikin) eikä Massaa ja Hamilton oli kisan nopein kuski Kimin jälkeen -> voitto hänelle eikä Massalle. Seuraavaan kisaan sitten lähtöruuturangaistus miehelle shikaanin oikaisusta. Nyt Massa sai lahjavoiton ja Hamiltonia neljä pistettä kiinni sen sijaan, että olisi jäänyt kaksi lisää jälkeen.
Nimenomaan, vaikka Hamilton siinä rangaistavan rikkeen tekikin, rangaistus olisi kuulunut tulla seuraavaan kisaan. Muutenkin kaikki rangaistukset pitäisi aina tulla seuraavaan kisaan eikä alkaa edellisen kisan tuloksia muuttamaan kisan jälkeen. Kisan aikaiset stop and go jne. rangaistukset ovat ok, mutta Hamiltonin pudottaminen kaksi sijaa kisan jälkeen tänä vuonna Spassa tai Liuzzin pudottaminen pois pisteiltä 2007 Japanissa ovat vähän typeriä.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Nimenomaan, vaikka Hamilton siinä rangaistavan rikkeen tekikin, rangaistus olisi kuulunut tulla seuraavaan kisaan. Muutenkin kaikki rangaistukset pitäisi aina tulla seuraavaan kisaan eikä alkaa edellisen kisan tuloksia muuttamaan kisan jälkeen. Kisan aikaiset stop and go jne. rangaistukset ovat ok, mutta Hamiltonin pudottaminen kaksi sijaa kisan jälkeen tänä vuonna Spassa tai Liuzzin pudottaminen pois pisteiltä 2007 Japanissa ovat vähän typeriä.
Shikaanien oikaisusta on muistaakseni annettu yleensä varikon läpiajorangaistus ja jos kilpailua on ollut vain vähän jäljellä tai tuomarit eivät ole ehtineet käsitellä asiaa kilpailun aikana on rangaistus aina muutettu 25 sekunnin aikarangaistukseksi maalissa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Shikaanien oikaisusta on muistaakseni annettu yleensä varikon läpiajorangaistus ja jos kilpailua on ollut vain vähän jäljellä tai tuomarit eivät ole ehtineet käsitellä asiaa kilpailun aikana on rangaistus aina muutettu 25 sekunnin aikarangaistukseksi maalissa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Tämä löytyy ihan sääntökirjastakin, joten tässä kohdin ei sooloiltu.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nimenomaan, vaikka Hamilton siinä rangaistavan rikkeen tekikin, rangaistus olisi kuulunut tulla seuraavaan kisaan. Muutenkin kaikki rangaistukset pitäisi aina tulla seuraavaan kisaan eikä alkaa edellisen kisan tuloksia muuttamaan kisan jälkeen. Kisan aikaiset stop and go jne. rangaistukset ovat ok, mutta Hamiltonin pudottaminen kaksi sijaa kisan jälkeen tänä vuonna Spassa tai Liuzzin pudottaminen pois pisteiltä 2007 Japanissa ovat vähän typeriä.
Suuri metusalem! Tuohan tarkoittaisi sitä että keskikastin kaverit (jotka harvoin ajaa hyvistä pistesijoista) oikaisisi aina sopivan tilanteen tullen kisan lopussa ja nostaisi asemiaan. Ei haittaa vaikka tulisi rangaistus seuraavaan kisaan ku ei "harvoin pisteillä ajeleva kuski" kuitenkaan menetä mitään.

Skenaario: Jos Kimi ei olisi tuhonnut Monacossa Sutilin kisaa, niin eiköhän Sutilin ois kannattanu oikaista lopussa se tunnelin jälkeinen shikaani ja parantaa sijoitusta parilla pykälällä (autot oli kasassa turva-auton takia). Ei ois varmaan haitannu vaikka oiski tullu rangaistus seuraavaan kisaan.

Eli ei todellakaan näin, että rangaistus kuuluisi vasta seuraavaan kisaan, ei todellakaan.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Suuri metusalem! Tuohan tarkoittaisi sitä että keskikastin kaverit (jotka harvoin ajaa hyvistä pistesijoista) oikaisisi aina sopivan tilanteen tullen kisan lopussa ja nostaisi asemiaan. Ei haittaa vaikka tulisi rangaistus seuraavaan kisaan ku ei "harvoin pisteillä ajeleva kuski" kuitenkaan menetä mitään.

Skenaario: Jos Kimi ei olisi tuhonnut Monacossa Sutilin kisaa, niin eiköhän Sutilin ois kannattanu oikaista lopussa se tunnelin jälkeinen shikaani ja parantaa sijoitusta parilla pykälällä (autot oli kasassa turva-auton takia). Ei ois varmaan haitannu vaikka oiski tullu rangaistus seuraavaan kisaan.

Eli ei todellakaan näin, että rangaistus kuuluisi vasta seuraavaan kisaan, ei todellakaan.
Joo no olet kyllä oikeassa tuossa. Ehkä en ajatellut ihan loppuun asti :)
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tämä tilannehan olisi mennyt hyvin, jos Kimi olisi ajanut maaliin asti. Ei se ole Massan vika, että Kimi ajaa seinään edestä ja antaa näin voiton hänelle.
Mutta Kimi ajatteli kuten kuka tahansa kilpa-autoilija ajattelee, eli voittoa. Tietysti Ferrarilta olisi odottanut jotain korvanappitiedotetta jotta siellä kabiinissa ei olisi läikkynyt yli. Niin kovasti nämä Ferrarin miehet kun tuntuvat sitä sääntökirjaa pläräävän...

Skenaario: Jos Kimi ei olisi tuhonnut Monacossa Sutilin kisaa, niin eiköhän Sutilin ois kannattanu oikaista lopussa se tunnelin jälkeinen shikaani ja parantaa sijoitusta parilla pykälällä (autot oli kasassa turva-auton takia). Ei ois varmaan haitannu vaikka oiski tullu rangaistus seuraavaan kisaan.
Sutilhan olisi pitänyt diskata hyvissä ajoin ennen kohtalokasta kolaria. Mies veteli keltaisten lippujen aikana porukasta ohi täysin siekailematta. Sinänsä harmi, että saimme vielä joulukuussakin kuunnella sitä itsesäälissä vaikerointia kun "Kimi pilas kaiken". Mielestäni jos räikeästi laiminlyö turvallisuusmääräyksiä ja ohittelee keltaisten lippujen alueella niin ansaitsee joutua hylätyksi.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Translated Q&A with Massa:

Q: Please tell the truth, how many times have you seen the last lap of the Brazilian Grand Prix on television ?
Massa: ''Just one time, the day after with my family.''

Q: And what went through your mind ?
Massa: ''I thought that it had to end like that, that there was nothing I could do. There's no point in talking about bad luck: we knew a miracle would have been needed, it didn't happen. You don't win a championship in the final corner of the final race. You win it during the season.''

Q: Then when did you lose it ?
Massa: ''On various occasions: Malaysia, England, Hungary, Singapore.''

Q: You remember it well.
Massa: ''Whether you believe it or not, after the race at Interlagos I only mulled it over for a few hours, perhaps a day. And that was it, end of the story. I'm not someone that looks back. I've won in front of my homecrowd, I've conquered pole position and set the fastest lap, I've given my utmost but I wasn't lucky enough in the final 15 seconds. That's life. I've lost in the best way, after a fantastic season in which I've matured and gained more experience.''

Q: The mistakes that must not be repeated ?
Massa: ''No mistake should be repeated. I've made a mistake, a mechanic during the pitstop in Singapore has made a mistake, the engine in Hungary has made a mistake by failing three laps before the end.''

Q: Has there been something (special) that has helped you getting over the title loss ?
Massa: ''The affection of the people. Being cheered for gives you energy and adds to your motivation. I will never forget the applause from the crowd in San Paolo.''

Q: What do you make of the 2009 cars ?
Massa: ''A lot changes. In terms of aerodynamics we've gone backwards by ten years. The slick tyres, on the other hand are fun: the problem is though, that they wear out quickly and the car becomes instable, especially at the rear end.''

Q: Summing-up the situation: will you be coping well ?
Massa: ''Before entering Formula 1 I've already driven cars with these characteristics. On the whole - considering my driving style, I don't dislike the new things in 2009. But then it's clear: the more grip there is the more fun a driver has.''

Q: You've been testing at Jerez and at the new Portimao circuit, impressions ?
Massa: ''They're relative to the situation. As I said: we're doing well with new tyres. But this is not the Ferrari of next year: it's an F2008 we've 'destroyed' the aerodynamics of in order to simulate what is awaiting us, without working on the weight balance. We're obviously only talking about a hybrid car here: the new car will be better, eventhough it will be much uglier with a big front wing and a small one at the rear. However, Formula 1 is no beauty contest.''

Q: Will KERS be revolutionary ?
Massa: ''Nothing changes in case everyone's equipped with it.''

Q: It seemed to be the remedy to the boredom, do these extra 80 bhp for 7 seconds not favour more overtaking ?
Massa: ''No, because my opponent will be in the same conditions. I expect more from the slicks and the aerodynamics: it will become easier to come close to the car in front without losing stability.''

Q: When the regulations change the objective (usually) is to stir up the pecking order. The one that now is furthest progressed for next year may be beyond reach...
Massa: ''That risk is there and I don't exclude surprises but it's too early to talk about it. From the test on the 19th of January onwards we will begin to get some indications.''

Q: With regard to testing: it will no longer be allowed during the season. Will you be having holiday in between Grand Prix' ?
Massa: ''Us drivers will spend less time at the trackside and we will be closer to the team, being in contact with the technicians.''

Q: So you'll be working less. Has a cut in wages been proposed ?
Massa: ''It's a delicate matter. In a competitive sport like ours a driver has a fundamental role and can make the difference. Provided that you have a good car.''

Q: Would you've gone racing with a standard engine ?
Massa: ''It would have been the negation of Formula 1, it seems normal to me that the constructors have refused to have one. It's true that the need to cut the costs is there, but what's the point of doing away with the competition ? Each team should have its own chassis and engine.''

Q: What do you say to Honda withdrawing from the sport ?
Massa: ''A nasty blow. I like having important rivals, it hurts losing one. At the moment there's a general crisis, especially in the automotive industry: if F1 reduces its costs now then new teams will come when the economy starts to grow again.''

Q: Ecclestone would like to reward the first three finishers of a race with medals.
Massa: ''Yes, it's an interesting idea. We'll see. I know what you're willing to say: with this system I would have been worldchampion now. But it's a reasoning that doesn't stand because at the beginning of a year we know what the points system is and it's this we comply with.''

Q: Is there a strong point from Hamilton you would 'steal' from him ?
Massa: ''I like how I am. Lewis is fast and aggresive, which is what I am too I think. These two qualities are fundamental: you need to have them inside of you because you can't learn them. With experience you can only become more consistent and intelligent.''

Q: Do you not even envy him a little bit for his sensibility when driving in the wet ?
Massa: ''Listen, at Monaco it rained at the start and I pulled out a 15 second lead. In Brasil it rained and I won the race. In lower formulae I've won a whole lot of races in terrible weather conditions. You're either good in the wet or you're not. If Silverstone is regarded as a disaster then the reasons for that must be sought elsewhere.''

Q: Is Hamilton perhaps more of a personality ?
Massa: ''He is because he's become worldchampion.''

Q: For a year you've been asked about Alonso, whether he'll come to Ferrari, whether he'll take Raikkonen's spot, or yours. Are you up for it ?
Massa: ''Absolutely. In 2006 I was asked about Valentino Rossi, in 2007 everyone was certain I would be fired, the same goes for the start of 2008. I'm used to this and it doesn't bother me.''

Q: Perhaps you can clarify a mistery: how come Raikkonen has been able to win the title in his first year at Ferrari while this year you've basically always had the better of him ?
Massa: ''I've had a good season in 2007 also. I was often quicker than him in qualifying and in Monza I was still ahead of him in the standings. It could be that this year he hasn't improved as much as I did.''

Q: Hamilton is the number 1 at McLaren, Alonso is Renault's number one.
Massa: ''Kimi and I will start on par.''

Q: Who will first test the new car on track ?
Massa: ''We don't know yet.''

Q: Finishing second, in the championship how much do you owe to Schumacher ?
Massa: ''Michael always gives good advice when he's in the pitbox, especially on strategies, eventhough the decision-taking is up to those that drive. Above all he's friend. We often call each other. After the season we've met up again and have both raced in a kart race.''

Q: Let's try and imagine the front two rows of the Australian Grand Prix.
Massa: ''It's early for a prediction...''

Q: Come one, it's only a game.
Massa: ''Hamilton, Raikkonen, Alonso. And me somewhere in between. Then BMW Sauber and Red Bull.''

Q: Fellow countryman with an illustrious name - Bruno Senna - could be making his debut. What do you think of him ?
Massa: ''I know Honda was enthusiastic about him, I hope that he in any case will have a change to show he's fast. He has a lack of experience because as a boy he hasn't been racing karts, but in F3 and GP2 he's managed himself well.''

Q: And what about Mirko Bortolotti who's been testing an F2008 at Fiorano lately ?
Massa: ''I wish him to become a good driver.''

Q: That's what you wish for him ? But he's taken away your fastest lap round the track...
Massa: ''Wait a minute, that wasn't the right record. There's been little testing at Fiorano: at the beginning of the season with wet tyres and then the shakedowns before the Grand Prix': 50 km without pushing. The guy has been driving in the 0:59's whereas the limit is at 0:57. Just to point out, because it would be wrong to put too much pressure on him.''

Q: A personal wish for 2009 ?
Massa: ''I would like to have a baby. But my wife is holding back.''

Q: Is she ?
Massa: ''Yes. And she's right: for me it's easy, I'm always underway, it would be up to her to raise the child. We'll wait a little.''

Q: What would be a sacrifice you'd be willing to accept ?
Massa: ''I wouldn't know.''

Q: Say slimming down: you're engineers would be happy with that.
Massa: ''Certainly, in that way they could add more ballast to balance the car. Unfortunately there's no hope: I weigh less than 60 kg, I couldn't lose more weight.''
Tuo viimeinen kysymys pisti silmään.Tuleeko F1 kuskeista KERSin myötä anorektikkoja,kuten mäkihyppääjistä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3312
Sijainti
Lahti
Hyvä haastattelu. Omat sympatiapisteeni Massalle kohosivat tasaisesti viime kauden aikana, ja korkeimmalle ne nousivat tietysti viimeisen kisan aikana ja sen jälkeisissä fiiliksissä. Aiemmin pidin häntä jokseenkin värittömänä pikkupoikana, mutta olin väärässä. Kaveri on ihan A-ok.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Fernando Alonso turned down an opportunity to switch immediately to Ferrari out of loyalty to his current F1 employer Renault.

That is the claim of a Spanish newspaper, following reports from Italy that the former champion has now penned a deal to race with the famous Maranello-based team in 2011.

Diario AS said Ferrari were prepared to replace Kimi Raikkonen but Alonso put a stop to the deal because it would have left Renault in the lurch less than three months from the start of the 2009 season.

"In short, the Italian team's sudden interest came too late for Fernando," AS said.
Naurettavaa uutisointia:D Kimi ajanut 2 kautta Ferrarilla ottanut 8 voittoa ja pitäisi antaa potkut:nope:Minä niin toivon kimin vievän MM:n ja haistatta v:n espanjalais lehdille.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Sutilhan olisi pitänyt diskata hyvissä ajoin ennen kohtalokasta kolaria. Mies veteli keltaisten lippujen aikana porukasta ohi täysin siekailematta. Sinänsä harmi, että saimme vielä joulukuussakin kuunnella sitä itsesäälissä vaikerointia kun "Kimi pilas kaiken". Mielestäni jos räikeästi laiminlyö turvallisuusmääräyksiä ja ohittelee keltaisten lippujen alueella niin ansaitsee joutua hylätyksi.
Eikös tästä ole puhuttu että Sutilia ei olisi diskattu, kun ohitukset tulivat ns. ruuhka tilanteessa? Varmitusta, pyydän :confused:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Eikös tästä ole puhuttu että Sutilia ei olisi diskattu, kun ohitukset tulivat ns. ruuhka tilanteessa? Varmitusta, pyydän :confused:
Sutil sai varoituksen tuomareilta kisan jälkeen, joten voi olla että vähintäänkin aikasakkoa olisi tullut jos olisi selvinnyt maaliin asti.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Naurettavaa uutisointia:D Kimi ajanut 2 kautta Ferrarilla ottanut 8 voittoa ja pitäisi antaa potkut:nope:Minä niin toivon kimin vievän MM:n ja haistatta v:n espanjalais lehdille.
Hehheh, ensin kirjoittavat että Ferrari haluu Alonson, ja sittenkun Alonso ei pääsekään Ferrarille, kirjoittavat että Alonso ei haluu Ferrarille :D:D:thumbdown
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hehheh, ensin kirjoittavat että Ferrari haluu Alonson, ja sittenkun Alonso ei pääsekään Ferrarille, kirjoittavat että Alonso ei haluu Ferrarille :D:D:thumbdown
Olisi mun mielestä aika Ferrarin ottaa kantaa näihin paska puheisiin.Kimillä on varmaan helvetin hyvä fiilis,jos johto ei vakuuta,että ollaan tyytyväisiä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kimillä on varmaan helvetin hyvä fiilis,jos johto ei vakuuta,että ollaan tyytyväisiä.
Kimiä tuskin nuo puheet kiinnostaa.
Hookah sanoi:
Sutilhan olisi pitänyt diskata hyvissä ajoin ennen kohtalokasta kolaria. Mies veteli keltaisten lippujen aikana porukasta ohi täysin siekailematta. Sinänsä harmi, että saimme vielä joulukuussakin kuunnella sitä itsesäälissä vaikerointia kun "Kimi pilas kaiken". Mielestäni jos räikeästi laiminlyö turvallisuusmääräyksiä ja ohittelee keltaisten lippujen alueella niin ansaitsee joutua hylätyksi.
Tuossa sääntövaihtoehdossa, josta puhuimme niin luultavasti myös tämä rangaistus olisi siirtynyt seuraavaan kisaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sutil sai varoituksen tuomareilta kisan jälkeen, joten voi olla että vähintäänkin aikasakkoa olisi tullut jos olisi selvinnyt maaliin asti.
Ei olisi tullut. FIA:n kanta oli erittäin selkeä
FIA spokeman sanoi:
It is out of the question that Sutil would have been given a penalty at the Monaco Grand Prix if he had finished.
Nuhtelu lisäksi ei tarvitse välttämättä käyttää mitään muuta FIA:n sääntökirjassa mainittavaa rangaistusta kuten aikasakkoa. Diskausuhan alla Sutil ei missään vaiheessa ollut, koska hän ei räikeästi rikkonut FIA:n turvallisuusmääräyksiä. Kuten ei Sennakaan matkallaan Monacon GP2-voittoon. Olisi muutenkin naurettavaa väittää, että radan ollessa blokattu ohittaminen alle viiden kilometrin tuntivauhdilla olisi Monacon neulansilmässä jonkinlainen turvallisuusriski.

Hämmästyttävää miten Paul Gutjahrin näkemys on jäänyt elämään näinkin vahvasti. Autosportin uutinen FIA dismisses Sutil penalty claims
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Olisi mun mielestä aika Ferrarin ottaa kantaa näihin paska puheisiin.Kimillä on varmaan helvetin hyvä fiilis,jos johto ei vakuuta,että ollaan tyytyväisiä.
No eikös ne Montezemoloa myöten ole vähän väliä lehdissä toitotelleet olevansa kuskeihin tyytyväisiä.
Ja tuskin niitä kaikkia palautteita lehtiin asti päästetäänkään.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Olisi mun mielestä aika Ferrarin ottaa kantaa näihin paska puheisiin.Kimillä on varmaan helvetin hyvä fiilis,jos johto ei vakuuta,että ollaan tyytyväisiä.
Onhan Montezemolo moneen kertaan jo sanonut, että heillä on parhaat kuskit ja ovat tyytyväisiä Räikköseen ja Massaan.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Hesarin F1-blogi lopettaa

Sääli, Juha Päätalon F1-blogi lopetetaan. Vähän on erikoista kustannusten pudottaminen F1-lehdistössä, jos on välillä itse Ykkösissäkin. Tuskin Hesari lopettamisella nyt suuriakaan säästöjä saa aikaiseksi.

Päätalon blogi on ollut itselläni TS:n jälkeen heti toisena tärkeimpien suomenkielisten F1-linkkien listalla. Mutta eipähän ole enää. :thumbfh:

http://blogit.hs.fi/formula1/
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Lewis Hamilton juoksenteli Interlagosin radan varikkosuoralla sen jälkeen, kun oli voittanut formula ykkösten viimevuotisen maailmanmestaruuden Brasilian GP:ssä.

Nyt Hamilton on paljastanut, ettei kyseessä ollut kunniakierroksen juokseminen, vaan hän etsi isäänsä.

- Tilanne oli sekasortoinen. Kaikki olivat ihan hullaantuneita. Minulla oli kypärä päässäni enkä nähnyt isääni. Naamani edessä oli kameroita ja kaikki huusivat ja tuuppivat, Hamilton kertoi Daily Mail -lehdessä ensihetkistään MM-tittelin voittamisen jälkeen.

- Joku antoi minulle Britannian lipun ja etsin sen kulmia, jotta pystyin pitämään sitä takanani. Tuntui kuluvan ikuisuus enkä vieläkään löytänyt isääni. Ihmettelin, missä hän oli. Myöhemmin minulle selvisi, että hän oli ollut edessäni huhuilemassa minulle, mutta kaiken mielenkuohun keskellä en ollut nähnyt enkä kuullut häntä, Hamilton jatkoi.

Hamilton päätti juosta McLarenin varikkopilttuuseen etsimään isäänsä Anthonya.

- Aloin juosta varikkosuoraa pitkin päästäkseni takaisin varikkopilttuuseen, koska ajattelin hänen olevan siellä. Takaani kuului ääni, mutta kypäräni takia en kuullut kunnolla. Se ääni jatkoi minun kutsumistani ja lopulta käännyin ympäri. Se oli isäni, joka juoksi mukanani. "Onko mitään mahdollisuutta saada halausta?", hän huudahti. Yhtäkkiä koko vuoden jännitys putosi hartioiltani ja kiedoin käteni hänen ympärilleen, Hamilton kertoi.
MTV3

On tää jätkä kyllä yks sankari.. :eek:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös