F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Valtaosa F1-ajajista asuu verotussyistä joko Monacossa tai Sveitsissä, muta Toro Rosso-tallin tuore kilpakuljettaja sveitsiläinen Sebastien Buemi asustelee Bahrainissa. Öljyvarojensa takia hyvin rahakas Bahrain on tunnettu vähäisestä verotuksestaan ja maa verottaa kaikkien asukkaidensa tuloista vain yhden prosentin.

- Vietän ehkä enemmän aikaa Faenzassa, jotta olisin lähellä tallin tehdasta, mutta kotini on yhä Bahrainissa, Buemi kertoo Gulf Daily News-lehdelle.

Bahrainissa asustelevat myös Buemin setä ja täti sekä hänen kolme serkkuaan.

(SPORTTI)
Heh siellä ei menetä rahojaan verottajalle iha heti
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
No nyt sit loppu perjantain ajelut. Minen ymmärrä noita päättäjiä?

mtv3.fi sanoi:
Kukin kuljettaja saa käyttää kauden aikana kahdeksaa eri moottoria. Tämä kiintiö pitää sisällään myös GP-perjantaiden ajot. Vielä viime kaudella perjantaiharjoitukset ajettiin eri moottorilla kuin muu GP-viikonloppu.

F1-tallit eivät saa ajaa lainkaan erillisiä testejä kauden aikana, joten kaikki testaaminen suoritetaan perjantaiharjoituksissa. McLarenin tulevan tallipäällikön Martin Whitmarshin mielestä uusi sääntö aiheuttaa aikamoista päänvaivaa talleille.

- Meillä on halu säästää kahdeksan moottorimme suorituskykyä mahdollisimman paljon kisaan, mutta haluamme silti testata perjantaisin, Whitmarsh totesi Autosport.comille.
Siis eikös sille perjantaille aiemmin haluttu äksöniä ja siksi testaamista muuten rajoitettiin, että kuluttajille olisi tiirattavaa myös perjantaisin? Nyt sit laitetaan näitä naurettavia "kestä moottori, kestä" -sääntöjä.

Kohta sitä näytetään kun kuskit ajelee simulaattoreilla harjotukset ja aika-ajot ja sit parin kierroksen säästökisa jossain sirkuksessa neonvalojen loisteessa, naurettavaa :yuck:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
No nyt sit loppu perjantain ajelut. Minen ymmärrä noita päättäjiä?



Siis eikös sille perjantaille aiemmin haluttu äksöniä ja siksi testaamista muuten rajoitettiin, että kuluttajille olisi tiirattavaa myös perjantaisin? Nyt sit laitetaan näitä naurettavia "kestä moottori, kestä" -sääntöjä.

Kohta sitä näytetään kun kuskit ajelee simulaattoreilla harjotukset ja aika-ajot ja sit parin kierroksen säästökisa jossain sirkuksessa neonvalojen loisteessa, naurettavaa :yuck:
Tosiaan melko älyttömältä kuulostaa. Nyt taas palataan siihen vanhaan ettei kukaan vaivaudu paikalle katsomaan perjantaisin ja lipputulot kärsii. Mitäköhän tallit tuossa oikeasti säästää ettei paria testikonetta anneta käyttää perjantaisin?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
No nyt sit loppu perjantain ajelut. Minen ymmärrä noita päättäjiä?



Siis eikös sille perjantaille aiemmin haluttu äksöniä ja siksi testaamista muuten rajoitettiin, että kuluttajille olisi tiirattavaa myös perjantaisin? Nyt sit laitetaan näitä naurettavia "kestä moottori, kestä" -sääntöjä.

Kohta sitä näytetään kun kuskit ajelee simulaattoreilla harjotukset ja aika-ajot ja sit parin kierroksen säästökisa jossain sirkuksessa neonvalojen loisteessa, naurettavaa :yuck:
Naurettavaa, sanon minä. Voi olla, että kauden aikana ei kovin paljoa kehitetä autoja, kun saa pelätä, että moottori kuluu testatessa paljon. Perjantaisin kuljettajat yrittävät luultavasti jälleen selvitä mahdollisimman vähillä kierroksilla, jotta ei vain moottori kärsisi. Tiedossa on taas entistä tylsempiä perjantaiharjoituksia :nope:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No nyt sit loppu perjantain ajelut. Minen ymmärrä noita päättäjiä?



Siis eikös sille perjantaille aiemmin haluttu äksöniä ja siksi testaamista muuten rajoitettiin, että kuluttajille olisi tiirattavaa myös perjantaisin? Nyt sit laitetaan näitä naurettavia "kestä moottori, kestä" -sääntöjä.

Kohta sitä näytetään kun kuskit ajelee simulaattoreilla harjotukset ja aika-ajot ja sit parin kierroksen säästökisa jossain sirkuksessa neonvalojen loisteessa, naurettavaa :yuck:
Eikö alkuperäinen idea ollut tehdä perjantaista testauspäivä,koska testausta on rajoitettu? Jos yksi tiimi on vuoden alussa ylivoimainen,niin miten tälläisillä rajoituksilla pystytään etumatkaa kaventamaan? sMax ja sen aivofartit:thumbfh:
 

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
Entäs ne testi kuskit?
Niiltä loppuu työt.
Jos mää olisin F1 driver, niin en antaisi kenekään runkata autoni moottoria.

Sama juttu kun joku ratsastais mun Oriilla.
Siltä menee ohjakset poskelle, ja ei käyttäydy niinkuin pitäis. :D
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
"Tallien kulujen säästäminen" alkaa mennä vähän liian pitkälle. Mielestäni tämä yksi pannu per kisaviikonloppu oli erittäin hyvä sääntö. Valmistusvirheitä tietenkin kytätään tulevalla kaudella enemmän ja luultavasti laaduntarkkailuun panostetaan se raha mitä olisi mennyt isojen tehtaiden kehitystyöhön. Säästämistä, mutta samalla tuhlaamista toisella tavalla.

Ecclestonen kannattaisi lopettaa vastakkainasettelunsa tallien kanssa. Ilmiselvästi kansainvälinen talouskriisi on syönyt papan sijoituksia ympäri maailmaa ja taskun pohjalle yritetään raapia ne viimeiset eurot mitä teameilta liikenee. Muutenkin osallistumismaksu on miljoonia. Menisi eläkkeelle tämä Roope Ankan irvikuva.

Perjantaiajelulle on olemassa myös ratkaisu: 6-7 moottoria kuskille per kausi harjoitusajoja varten. 6 moottoria pääasiallisesti ja sitten kun kaikki moottorit ovat hajonneet, otetaan esiin jokerikone jonka hajottua voi vaihtoehtoisesti maksaa sakkoa tai jättää harjoitusajelut väliin tai ajaa aika-ajo ja kisakoneella harkat. Etenkin loppukaudesta peli saattaisi käydä mielenkiintoisesti kun alkukaudesta säästellen ajaneet paahtavat baanalla ja ne joilla ei ole konetta tarkastelevat tilannetta varikon puolelta. Sakko menisi tallien ja kuljettajien ns. yhteiseen kassaan, josta maksetaan vaikkapa kuskeille tulevia ylinopeussakkoja.

Yo. mallissa kisamoottorien tulisi kestää kaksi kisaviikonloppua, kuten tässä männäkausina on ollut tapana. Kuitenkin lähtöruutupenaltia lievennettäisiin viiteen ruutuun. Pääasia on, että perjantai ja lauantai säilyvät toiminnantäyteisinä päivinä jotta kisajärjestäjät eivät tekisi tappiota perjantain ja lauantain aamupäivien lippuhävikillä. Samalla konsepti olisi riittävän selkeä kaikille eikä erimielisyyksiä tulisi. Win-Win-Win -tilanne.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ecclestonen kannattaisi lopettaa vastakkainasettelunsa tallien kanssa. Ilmiselvästi kansainvälinen talouskriisi on syönyt papan sijoituksia ympäri maailmaa ja taskun pohjalle yritetään raapia ne viimeiset eurot mitä teameilta liikenee. Muutenkin osallistumismaksu on miljoonia. Menisi eläkkeelle tämä Roope Ankan irvikuva.
Kuten moneen kertaan todettua, eivät FOMille suuntautuvat roposet ole enää aikoihin menneet Bernien taskuun.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kuten moneen kertaan todettua, eivät FOMille suuntautuvat roposet ole enää aikoihin menneet Bernien taskuun.
Kai papalla joku rooli on...Formula One Group = CVC Capital Partners' funds (n. 70%), JPMorgan (n. 20%) ja papan perheellä loput 10%. Vai onko tämä tästä muuttunut. Eli noin 10% FOM:n tuloista menee "böönille".
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Perjantait ovat olleet F1-viikonlopun "välipäiviä" aina siitä lähtien kun kyseisen päivän aika-ajot lopetettiin. Ellei kaksipäiväisiä aika-ajoja palauteta, niin välipäivinä ne myös pysyvät. Oli sitten tarve säästää moottoria tai ei.

Tosin se on myönnettävä, että rangaistus moottorivaihdosta on nykyään kohtuuton. Viisi ruutua olisi tarpeeksi.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Mitenkäs se on tällä kaudella, jos ajaa auton romuks kisassa. Saako silloin vaihtaa moottorin ilman rangaistusta? :confused:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Perjantait ovat olleet F1-viikonlopun "välipäiviä" aina siitä lähtien kun kyseisen päivän aika-ajot lopetettiin. Ellei kaksipäiväisiä aika-ajoja palauteta, niin välipäivinä ne myös pysyvät. Oli sitten tarve säästää moottoria tai ei.

Tosin se on myönnettävä, että rangaistus moottorivaihdosta on nykyään kohtuuton. Viisi ruutua olisi tarpeeksi.
Olen vahvasti eri mieltä. Testikiellon vuoksi perjantait ovat huipputärkeitä talleille. Tod.näk perjantaina käytetään vanhat koneet sitten ihan finaaliin. Voipi tulla jokunen moottoririkko kauden aikana.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Olen vahvasti eri mieltä. Testikiellon vuoksi perjantait ovat huipputärkeitä talleille. Tod.näk perjantaina käytetään vanhat koneet sitten ihan finaaliin. Voipi tulla jokunen moottoririkko kauden aikana.
Perjantaina voitaisiin ajaa loppuun vanhat kisakoneet, tosin kauden alussa ei niitä vanhoja koneita vielä ole.

Voikin oikeasti tiimille tulla ongelmia jos vaikkapa kaksi konetta menee heti ekassa kisassa. Pitää alkaa varmaan jo tehoja laskemaan loppukaudelle jotta koneet riittävät loppuun asti. Tietysti voihan olla myös niin että noita kolaroituja koneita saa korjata enemmän, eli niitä sitten vielä saisi uuteen käyttöön.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenkäs se on tällä kaudella, jos ajaa auton romuks kisassa. Saako silloin vaihtaa moottorin ilman rangaistusta? :confused:
Saa, mutta jos ajaa sen romuksi aika-ajoissa, joutuu ruudukon hännille (vaikka aika oikeuttaisikin parempaan). Parc ferme-sääntö on edelleen voimassa. Näin Martin Whitmarshin mielestä.

Muutoin hänkin on sitä mieltä, että moottorisääntö on edelleen epäselvä. Esim. ei ole tiedossa tuleeko yhdeksännen moottorin käytöstä rangaistus vain ensimmäisellä kerralla, vai joka kisassa.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72845

Itse oletan tallien käyttävän vapaissa siihen valittua moottoria ja vaihtavan toisen aika-ajoihin ja kisoihin. Loppukaudesta testimoottorina voi toimia myös kisan läpikäyneitä koneita.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Olisi mielestäni väärin jos yhdeksännestä koneesta tulisi rangaistus joka kisaan. Jos tarvitsee vielä kymmenennenkin koneen niin sitten rangaistus on tietysti paikallaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Perjantaina voitaisiin ajaa loppuun vanhat kisakoneet, tosin kauden alussa ei niitä vanhoja koneita vielä ole.

Voikin oikeasti tiimille tulla ongelmia jos vaikkapa kaksi konetta menee heti ekassa kisassa. Pitää alkaa varmaan jo tehoja laskemaan loppukaudelle jotta koneet riittävät loppuun asti. Tietysti voihan olla myös niin että noita kolaroituja koneita saa korjata enemmän, eli niitä sitten vielä saisi uuteen käyttöön.
En usko, että alkavat koko vuodeksi laskemaan tehoja vaan ottavat ennemmin yhteen kisaan lähtöruuturangaistuksen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Olen vahvasti eri mieltä. Testikiellon vuoksi perjantait ovat huipputärkeitä talleille. Tod.näk perjantaina käytetään vanhat koneet sitten ihan finaaliin. Voipi tulla jokunen moottoririkko kauden aikana.
Talleille - kyllä, mutta eivät nuo katsojille ole tarjonneet mitään erikoista enää vuosiin. Valitettavasti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös