F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Abu Dhabissa on kiistetty tuo uutinen. Autosportin artikkelissa puhutaan, että Korea olisi tullut Abu Dhabin tilalle huhujen mukaan.
Ei puhuta, vaan että keskeinen henkilö olisi siirtynyt Korean radan valmisteluihin. Ei Koreassa käsittääkseni olla niin pitkällä, että siellä voisi kisaa tänä vuonna järjestää.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ei puhuta, vaan että keskeinen henkilö olisi siirtynyt Korean radan valmisteluihin. Ei Koreassa käsittääkseni olla niin pitkällä, että siellä voisi kisaa tänä vuonna järjestää.
Niin taitaa olla. Ymmärsin lauseen väärin.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ferrarin F1-talli saa autonsa uuden diffuusorin valmiiksi aikaisintaan kauden viidenteen osakilpailuun Espanjan GP:hen. Asian myöntää tallin kisataktikko Luca Baldisseri.

Ferrarin on käytännössä pakko rakentaa autoonsa uudenlainen diffuusori, mikäli Kansainvälisen autoliiton FIA:n vetoomustuomioistuin toteaa 14. huhtikuuta sääntöjenmukaiseksi Williamsin, Toyotan ja Brawn GP:n kaksikerroksisen diffuusorin. Australian GP:n perusteella kaksikerroksinen ratkaisu antaa selvää suorituskykyetua verrattuna Ferrarin nykyään käyttämään yksinkertaisempaan diffuusoriin.

- Meidän täytyy alkaa kehittää samanlaista ratkaisua. Malesia on liian lähellä, kuten ovat myös Kiina ja Bahrain. Niiden suhteen ei ole toivoa. Meidän tavoitteenamme on tuoda uusi versio Espanjan GP:hen, Baldisseri sanoi italialaisen Sportevai-nettisivuston haastattelussa.

Ferrari ei ehtinyt paneutumaan riittävästi tämänvuotisen autonsa diffuusorin suunnitteluun, koska talli joutui kehittämään viimevuotista autoaan kauden loppuun asti tiukan MM-taiston johdosta.

- Olemme valitettavasti antaneet vastustajillemme 4-5 kuukauden etumatkan diffuusorin kehitystyössä. Sitä on vaikea ottaa kiinni, Baldisseri myönsi.

Auton perässä sijaitseva diffuusori ohjaa pohjan ilmavirtauksia tuottaen pitoa parantavaa downforcea (autoa sen liikkuessa rataan painava voima).

(MTV3)

:D:D:D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Niin mikä se downforce on:confused: Ei Maikkarin uutisia lukemalla ainakaan selviä..

Niin tuli löyhästi formuloihin liittyvä "uutinen". Ylläpito-osastolla ihan oma ketju parannusehdotuksille ja muulle tuli perustettua. Jos sinne ei sitten marmata, niin turha valittaa:eek:
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Ross Brawnin ristiriitainen asema kuohuttaa
31.03.2009 13:31
Ross Brawn, kuva: EPA/ROLAND WEIHRAUCH

Australian GP:ssä kaksoisvoiton ottaneen Brawn GP:n tallipäällikkö Ross Brawn johtaa F1-tallin yhdistyksen FOTA:n teknistä työryhmää. Hänet valittiin tehtävään viime vuoden elokuussa.

Brawnin kahtalainen asema tulevien sääntöesitysten tekijänä ja oman tallinsa päällikkönä aiheuttaa F1:n kaupallisista asioista vastaavan Bernie Ecclestonen mielestä eturistiriidan.

- Ross Brawn johtaa tallien teknisten asioiden komiteaa. Hän luultavasti tietää muita ennen, mitä tuleman pitää, tai on asemassa, jossa hän päättää asioiden suunnasta. Siinä on suuri eturistiriita, Ecclestone sanoi The Times -lehdelle Australian GP:n alla.

Brawn-tallin autoihin on suunniteltu kaksikerroksinen diffuusori. Kaikki tallit eivät tienneet sellaisen olevan sääntöjenmukainen. Renault'n tallipäällikkö Flavio Briatore on julkisesti ilmaissut närkästyksensä Brawnin toimintaan.

- En pidä FOTA:n teknisistä asioista vastaavan edustajan Ross Brawnin asenteesta, sillä hänen olisi pitänyt tuoda johtokunnan tietoon tällainen tilanne, mutta niin ei tapahtunut. Tällainen ei ole hyväksi formula ykkösille. Sääntöjen pitäisi olla selvät kaikille - siitä seuraisi enemmän hyvää kuin huonoa. Jos tapauksessa olisi toimittu asiallisesti, niin ongelma olisi nostettu esille muutama kuukausi sitten, Briatore purnasi italialaismedialle.

(MTV3)
Hävytöntä, törkeetä, tuo jätkä on kauhee huijari. :nope:
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Mistäs ne muuta tallit kuin Brawn ovat tämän porsaanreiän keksineet? Onhan tuossa kyllä melkoinen eturistiriitä. No saa nähdä mitä tapahtuu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mistäs ne muuta tallit kuin Brawn ovat tämän porsaanreiän keksineet? Onhan tuossa kyllä melkoinen eturistiriitä. No saa nähdä mitä tapahtuu.
Jonnekin jo kirjoittelinkin, että alun perin keksinnön väitetään tulleen Super Agurilta, jonka insinöörit siirtyivät Hondalle ja Toyotalle. Williams olisi sitten keksinyt jutun näistä erillään.

Itse uutinen on minusta paljon melua tyhjästä. Mahdollinen eturistiriita on kyllä ollut tiedossa jo silloin, kun FOTA on Brawnin tehtävään valinnut. Ecclestone ei varsinaisesti ole asemassa, jossa hän voisi Brawnin sopivuutta tehtävään arvioida, vaan se on muiden tallien tehtävä. Jos tallit kokevat Brawnin aseman nyt ongelmalliseksi, niin kyllähän ne voivat syyttää tasan itseään. Erityisesti tämä on huvittavaa sikäli, että diffuusorisäännöissä oli tuo porsaanreikä jo ennen viimeisintä sääntömuutosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hävytöntä, törkeetä, tuo jätkä on kauhee huijari. :nope:
Koko järjestön johdossa on Ferrarin Montezemolo! :eek: Urheilujaosta johtaa McLarenin Whitmarsh! :eek: Kaupallista jaosta Renaultin Briatore! :eek:

Vähän vaikea tuonne on riippumattomia tahoja saada, kun kyse on tallien omasta organisaatiosta. ;)
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Koko järjestön johdossa on Ferrarin Montezemolo! :eek: Urheilujaosta johtaa McLarenin Whitmarsh! :eek: Kaupallista jaosta Renaultin Briatore! :eek:

Vähän vaikea tuonne on riippumattomia tahoja saada, kun kyse on tallien omasta organisaatiosta. ;)
No joo, mut Brawn varmasti järjesti sinne sen porsaanreiän ja muut nuijat ei huomannu. Eli se on huijannu varmasti. :eek:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
No joo, mut Brawn varmasti järjesti sinne sen porsaanreiän ja muut nuijat ei huomannu. Eli se on huijannu varmasti. :eek:
hä, ei tasan järjestäny kun se oli siellä jo ennen brawnia.. jotkut oli vaan nyt viisaita ja huomas sen. kaateelliset vois kattoa peiliin :mad:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No joo, mut Brawn varmasti järjesti sinne sen porsaanreiän ja muut nuijat ei huomannu. Eli se on huijannu varmasti. :eek:
Kuten Bobakikin jo totesi sama porsas on siitä reiästä mahtunut aikaisempinakin vuosina.

Silloin vaan ei ollut niin tarpeen kun downforcea sai helposti muutenkin kasapäin takapäähän... Ongelma asiasta tuli kun downforcea piti saada alemmas ja ohituksia helpotettua. Nyt tällä tavoin talleilla on oikeasti keino jopa lähestyä viimevuoden maaefektitasoja...

Katotaan mitä tapahtuu. Aloin jo epäillä että FIA josta ei koskaan tiedä sallii noi melko varmasti? Mutta nyt jo kauden alussa mennään viimevuotista vauhtia joka sotii kyllä FIA:n toitotuksia vastaan. Saa nähdä jos vanhaksi elää....
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
FIA:lla on kyllä viime vuodet ollut pahasti pallo hukassa nopeushillinnän suhteen. Tuolla saralla on karannut mopo paikoin pahasti käsistä. Ymmärtäisin huolen huomattavasti paremmin jos tuolla paranneltaisiin kierrosaikoja n.5-10 sekunnilla automaattisesti joka vuosi, mutta kun puhutaan korkeintaan tasosta 0,5 - 1,0 - äärim. max. 1,5 sekuntia, niin ylireagointi on ainoa sana kuvaamaan kattojärjestön toimintaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA:lla on kyllä viime vuodet ollut pahasti pallo hukassa nopeushillinnän suhteen. Tuolla saralla on karannut mopo paikoin pahasti käsistä. Ymmärtäisin huolen huomattavasti paremmin jos tuolla paranneltaisiin kierrosaikoja n.5-10 sekunnilla automaattisesti joka vuosi, mutta kun puhutaan korkeintaan tasosta 0,5 - 1,0 - äärim. max. 1,5 sekuntia, niin ylireagointi on ainoa sana kuvaamaan kattojärjestön toimintaa.
Nyt en ymmärrä. Nyt on saavutettu jokseenkin haluttu taso. 2004 on tehty useimpien ratojen kierrosennätykset ja sen jälkeen on pysytelty aika lailla tuntumassa.

Show ei parane vaikka tästä vauhteja kasvatettaisiinkin. Sääntöjä muutettiin nyt radikaalisti ja sikäli ylireagointi voisi olla oikea sana, mutta nopeudet kasvoivat!

Pääpaino muutoksilla oli ohitusmahdollisuuksien parantaminen. Nopeudet varmaankin haluttiin pitää about samalla tasolla (kierrosrajoitus ja downforcen pudotus edesauttoivat tätä), mutta siinä epäonnistuttiin. Uskoisin, ettei sitä osattu ennustaa, että näillä säännöillä mennään lujempaa kuin 2004.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
FIA:lla on kyllä viime vuodet ollut pahasti pallo hukassa nopeushillinnän suhteen. Tuolla saralla on karannut mopo paikoin pahasti käsistä. Ymmärtäisin huolen huomattavasti paremmin jos tuolla paranneltaisiin kierrosaikoja n.5-10 sekunnilla automaattisesti joka vuosi, mutta kun puhutaan korkeintaan tasosta 0,5 - 1,0 - äärim. max. 1,5 sekuntia, niin ylireagointi on ainoa sana kuvaamaan kattojärjestön toimintaa.
Tämän vuoden Australian kisan kierrosennätys oli viime vuotta huonompi.
Tässä kaikki 2000-luvun kierrosennätykset Australian kisassa. Välissä ei ole ollut monien muiden ratojen tapaan sadekisoja, joten vertailupohja on mielestäni ihan järkevä.
Eli vauhdissa on nyt palattu vuoden 2003 tasolle.

2009: 1.27,706
2008: 1.27,418
2007: 1.25,235
2006: 1.26,045
2005: 1:25.683
2004: 1.24,125
2003: 1.27,724
2002: 1:28.541
2001: 1.28,214
2000: 1:28.541
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämän vuoden Australian kisan kierrosennätys oli viime vuotta huonompi.
Tässä kaikki 2000-luvun kierrosennätykset Australian kisassa. Välissä ei ole ollut monien muiden ratojen tapaan sadekisoja, joten vertailupohja on mielestäni ihan järkevä.
Eli vauhdissa on nyt palattu vuoden 2003 tasolle.
Itse viittasin aika-ajoon. Uudet säännöt tuntuivat kisassa enemmän.

Mutta tuollaiset neljän sekunnin erot eivät näy televisiokuvissa, joten pitkälti samaa vauhtia ollaan menty koko vuosikymmen, vaikka hivenen nopeampi jakso tuossa puolivälissä nähtiinkin.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Itse viittasin aika-ajoon. Uudet säännöt tuntuivat kisassa enemmän.

Mutta tuollaiset neljän sekunnin erot eivät näy televisiokuvissa, joten pitkälti samaa vauhtia ollaan menty koko vuosikymmen, vaikka hivenen nopeampi jakso tuossa puolivälissä nähtiinkin.
Kyl mä ainakin nään telkunkuvasta kun Button ja Barrichello veti niitä kovimpia aikojaan Q2:sessa 1:24.7-8 ne viimeset mutkat niin aivan järkyttävän kovaa ne meni niihin mutkin ja tuli jo 2004 vuosi mieleen. :ahem: Ja niin... Aika-ajoissa jäätiin Q2:ssä vain siis 3 kymmenyksen päähän 2004 paaluajasta joten ei kaukana todellakaan olla, vaikka tietysti se 04 paalu on edelleen kova koska kisabensat tankis. ;)
 
Viimeksi muokattu:

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Tuliko jollekin yllätyksenä että F1 on sisäpiirin touhua vähän niinkuin amerikkalainen vapaapaini? No, parempi myöhään...:alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös