F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ehkä parempi esimerkki olisi Toyotan muinoinen rallijupakka, jossa oli oikeasti sääntöjen vastainen viritelmä moottorissa ja tietoisesti sinne piilotettu. Siitähän tulikin sitten isompi bänni ja aiheesta.
Sama tuli mieleen esimerkkinä. Silloin eli 1995 bannia tuli 12 kk sääntöjenvastaisesta turbon kuristimisesta joka oli Mosleyn sanoin "the most sophisticated device I've ever seen in 30 years of motor sports".
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei oikein hyvä esimerkki, Ferrarin pohja oli täysin sääntöjen mukainen silloisen mittaustavan mukaisesti. Samaan menisi nämä taipuvat siivet.
Taipuva pohja ja siivet ovat sääntöjenvastaisia, koska liikkuvat enemmän kuin säännöissä sallitaan. Se, ettei mittaustapa sitä paljasta on säännöistä riippumaton asia ja hankaloittaa ainoastaan säännön kontrollointia.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Taipuva pohja ja siivet ovat sääntöjenvastaisia, koska liikkuvat enemmän kuin säännöissä sallitaan. Se, ettei mittaustapa sitä paljasta on säännöistä riippumaton asia ja hankaloittaa ainoastaan säännön kontrollointia.
Tietääkseni kaikki siivet ja pohja taipuu jonkin verran materiaaleista johtuen. Siksi kai noita toleransseja ja mittaustapoja tuonne laitetaan. Jos sanotaan että se mitataan "alle 5mm 500kg:lla", niin sitten ylimenevä yli 500kg on sallittua. Ei ehkä sääntöjen hengen mukaisia mutta sillähän ei ole väliä, kuten diffujen osalla juuri todettiin. Sääntöjen henki on yhtä kuin FIAn ajatuspieru. Sääntöjä luetaan kuin ne on sinne kirjoitettu ja jos joku ajatus mahtuu noiden toleranssien sisälle, niin sen saa rakentaa. Ferrarin pohjaahan ei koskaan todettu laittomaksi. Kaikki pisteet sai pitää, mutta sääntötulkintaa muutettiin. Tässä diffutapauksessa todettiin, että mitat ei täyty, mutta se ei haittaa, koska se ei ole diffu, vaikka tekeekin saman asian.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietääkseni kaikki siivet ja pohja taipuu jonkin verran materiaaleista johtuen. Siksi kai noita toleransseja ja mittaustapoja tuonne laitetaan. Jos sanotaan että se mitataan "alle 5mm 500kg:lla", niin sitten ylimenevä yli 500kg on sallittua. Ei ehkä sääntöjen hengen mukaisia mutta sillähän ei ole väliä, kuten diffujen osalla juuri todettiin. Sääntöjen henki on yhtä kuin FIAn ajatuspieru. Sääntöjä luetaan kuin ne on sinne kirjoitettu ja jos joku ajatus mahtuu noiden toleranssien sisälle, niin sen saa rakentaa. Ferrarin pohjaahan ei koskaan todettu laittomaksi. Kaikki pisteet sai pitää, mutta sääntötulkintaa muutettiin.
Ei todettu, kun ei ollut välineitä todeta. Ferrari kuitenkin muutti ratkaisuaan, kun mittaustapa muutettiin paljastamaan epäilty liiallinen liikkuminen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ei todettu, kun ei ollut välineitä todeta. Ferrari kuitenkin muutti ratkaisuaan, kun mittaustapa muutettiin paljastamaan epäilty liiallinen liikkuminen.
Eli se oli sallittu ratkaisu silloisilla säännöillä, mittaustavoilla ja tulkinnoilla. Jos ei, niin sitten auto olisi hylätty. Tästä ei voi olla eri mieltä. Siitähän tässä nyt väännetään.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Hyvä kun käsiteltiin loppuun tuo diffuusoripäätös. Voi viimein mennä veikkailemaan sille kuuluvalle alueelle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli se oli sallittu ratkaisu silloisilla säännöillä, mittaustavoilla ja tulkinnoilla. Jos ei, niin sitten auto olisi hylätty. Tästä ei voi olla eri mieltä. Siitähän tässä nyt väännetään.
Mittaussäännön osalta kyllä. Mutta pohja liikkui vauhdissa, mikä on kiellettyä toisessa sääntökohdassa. Autoa ei voitu hylätä, koska liikkumista ei voitu todistaa.

3.15 Aerodynamic influence:

With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane) and the ducts described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance:
- Must comply with the rules relating to bodywork.
- Must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom).
- Must remain immobile in relation to the sprung part of the car.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mutta edelleen...FIA ei hylännyt autoa, joten se oli sääntöjen mukainen niissä kisoissa, joissa sitä käytettin. Jos ei olisi ollut, niin olisi hylätty. Mutta ei hylätty, joten jarna loppuu tähän.

Tuo Ferrarin viritelmä rikkoi säännön henkeä kyllä, mutta johan on todettu, että säännön henki on vaan FIAn ajatuspieru, jota saa muovata miten itse haluaa. Pääasia on että auto rakennetaan vaan sääntökirjan mittojen mukaisesti ja siinä kuvattujen mittaustapojen sisällä pysytään. Aivan sama liikkuuko joku osa, jos sitä ei voida todeta. Kaikki liikkuu ja vääntyy kuitenkin jonkin verran, joten absoluttisia mittoja ei voida tuohon tehdä. Tai mittojakaan ei aina tarvitse noudattaa, voidaan ottaa toleransseja ja referenssitasoja apuun, tai kutsua ilmanohjaimia peileiksi tai tehdä 7-kerroksinen diffuusori, tai moottori, jossa 10 pyttyä, mutta kahta ei lasketa, koska niitä ei käytetä koko aikaa - tai koska ne on oikeastaan mukitelineitä tai työkalujen säilytykseen tarkoitettuja koloja, männät asennetaan vaan roskien esteeksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta edelleen...FIA ei hylännyt autoa, joten se oli sääntöjen mukainen niissä kisoissa, joissa sitä käytettin. Jos ei olisi ollut, niin olisi hylätty. Mutta ei hylätty, joten jarna loppuu tähän.
Jääkäämme siis olemaan eri mieltä. Minusta sääntöjenmukaisuuteen ei riitä se, ettei jää sääntöjen rikkomisesta kiinni.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Jääkäämme siis olemaan eri mieltä. Minusta sääntöjenmukaisuuteen ei riitä se, ettei jää sääntöjen rikkomisesta kiinni.
No jatketaan nyt vielä vähän aikaa... tästähän tässä ei ole kyse. Tuosta lauseestasi olen samaa mieltä, mutta tässä Ferrarin pohjajupakassa ei ollut kyse siitä. Epäilyhän heräsi tuosta rakenteesta, että se olisi tuon viittamasi säännön hengen vastainen, mutta sillähän ei ole väliä. Säännöissä oli määritelty tapa mitata tuo ja sen Ferrarin pohjalevy läpäisi. Tällöin se oli sääntöjen mukainen niissä kilpailuissa, joissa tuo mittaustulkinta oli voimassa. Jos ei olisi ollut, niin auto olisi hylätty. Tämä on päivänselvä juttu. /end-of-jarna

Ihan samalla lailla kuin nyt diffujupakassa. Kaikilla nk. kyseenalaisilla diffuilla varustetuissa autoissa on diffuusori, joka on tuolla nerokkaalla tuplarakenteella tehty suuremmaksi kuin se alunperin sääntöjen hengen mukaan tarkoitettiin. Sääntöjen hengellä ei ole siis mitään väliä, kun nyt todettiin, että tuollainen voitiin sääntöjen mukaan tehdä, koska se ei riko kirjaimellisesti mitään olemassa olevaa sääntöä.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuossa teiän jarnassa ei ole kyse mistään hengestä, ei mitään sääntöjen henkeä ole..

Säännöt kielsi pohjan liikkumisen, mutta ne myös määritteli tavan jolla asia mitataan. Ferrarin pohja kenties oli laiton, mutta ei sitä voitu näyttää toteen. Eli eihän Ferrarilla auto ollut minkään mittauksen mukaan laiton, mutta jos se pohja oli (absoluuttisesti) liikkuva, niin silloinhan auto oli laiton, edelleenkään ei sitä voitu toteen näyttää..

Kysehän on vähän samasta kuin valehtelusta, tiedetään toisen puhuvan paskaa, mutta entä jos tämä toinen luuleekin olevansa oikiassa eikä tarkoituksella puhu paskaa.. Eli tiedetään, mutta ei silti tiedetä.. Sama tässäkin jutussa, ei kukaan voinu näyttää sitä että Ferkun auto oli laiton, mutta tiedettiin että ne joutuu sitä muuttamaan ku muutetaan mittaustapaa..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jääkäämme siis olemaan eri mieltä. Minusta sääntöjenmukaisuuteen ei riitä se, ettei jää sääntöjen rikkomisesta kiinni.
Kukaan ei vissiin voi näyttää toteen, että Ferrarin pohja liikkui tai oli laiton? Vai?

Jos piirrustuksen näytti, että se on tarkoitettu liikkumaan, niin ei se tarkoita että auton pohja oikiasti liikkuisi, piirrustuksethan on piirrustuksia..

Eli ei WebSlave eikä muut voi tietää oliko auto laiton, todennäköisesti oli, mutta se ei riitä, pitäs todistaa..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kukaan ei vissiin voi näyttää toteen, että Ferrarin pohja liikkui tai oli laiton? Vai?
Ei voikaan, siksi Ferrari ei jäänytkään kiinni ja siksi mittaustapaa muutettiin.

Epäilyksiä toki herätti se, että Ferrari oli virittänyt pohjaansa tuen, joka erityisesti esti pohjaa liikkumasta 500 N: voimaan asti, mutta suuremmassa rasituksessa (suoralla) salli taipumisen. Eli viritys oli tehty sääntöjenkiertoa silmälläpitäen. FIA sitten muutti mittaustapaa siten, että pohja mitataan ilman moisia tukia, jolloin Ferrarin pohja meni uusiksi.

We have no objection to a device in this area which is fitted to prevent the bodywork from moving downwards, provided it is clear that it is not designed to circumvent the test described in Article 3.17.4. Therefore, with immediate effect, we will be testing bodywork in the relevant area with any such devices removed
Eli ei WebSlave eikä muut voi tietää oliko auto laiton, todennäköisesti oli, mutta se ei riitä, pitäs todistaa..
Juu, ei voikaan tietää, ja siksi ei voida rangaistakaan. Mutta FIA:lla oli niin vahva epäilys, että esti moisen systeemin käytön. Jokainen voi itse mielessään muodostaa oman mielikuvansa siitä oliko se Ferrarin pohja "immobile", kuten säännöt vaativat.
 
Viimeksi muokattu:

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Ei voikaan, siksi Ferrari ei jäänytkään kiinni ja siksi mittaustapaa muutettiin.

Epäilyksiä toki herätti se, että Ferrari oli virittänyt pohjaansa tuen, joka erityisesti esti pohjaa liikkumasta 500 N: voimaan asti, mutta suuremmassa rasituksessa (suoralla) salli taipumisen. Eli viritys oli tehty sääntöjenkiertoa silmälläpitäen. FIA sitten muutti mittaustapaa siten, että pohja mitataan ilman moisia tukia, jolloin Ferrarin pohja meni uusiksi.

Juu, ei voikaan tietää, ja siksi ei voida rangaistakaan. Mutta FIA:lla oli niin vahva epäilys, että esti moisen systeemin käytön. Jokainen voi itse mielessään muodostaa oman mielikuvansa siitä oliko se Ferrarin pohja "immobile", kuten säännöt vaativat.
nää on kyllä aika vanhoja uutisia, jos uutisia lainkaan. :thumbfh:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös