F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Ilmeisesti FOTA on aika pitkälti saanut sanella concorde-sopimuksen ehtoja, kun kerran uusien sääntöjen pitää kiertää FOTAn (johon ei edes kuulu kaikki tiimit) teknisen komission kautta?

Kullan lähde uutiselle olisi hieno tietää (tuskin heikki on ihan omilla silmillään päässyt lukemaan sopimuksen ehtoja).
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ilmeisesti FOTA on aika pitkälti saanut sanella concorde-sopimuksen ehtoja, kun kerran uusien sääntöjen pitää kiertää FOTAn (johon ei edes kuulu kaikki tiimit) teknisen komission kautta?

Concorde-sopimuksen myötä ei liene mitään estettä sille, että kaikki F1-tiimit tulevat FOTA:n jäseniksi tai vähintäänkin saavat oman edustajansa tuohon teknisen komissioon. Kaikki tiimit sääntöjen mukaan joka tapauksessa äänestävät, joten pikkutallitkin pääsevät vaikuttamaan. Enemmän FOTA:n (tai Ferrarin) onnistumisesta kertoo väitetty Ferrarin veto-oikeus, joka toimisi edelleen viimeisenä keinona estää pienten tiimien ja parin keskisuuren tiimin kannattamien ratkaisujen läpimeno.

Autosportissa julkaistun FOTA:n tiedote saattaa olla Kullan uutisen taustalla. FOTA:n tekninen komissio olisi silloin yksi elin "various other Working Groups" -ryhmästä ja Formula 1 Comission olisi se tärkein elin sääntöjen laadinnassa. Ferrarin mahdollisesta veto-oikeudesta tuskin kukaan antaa mitään vahvistavaa lausuntoa.

"The terms of Concorde 2009 will reinvigorate the role of the Formula 1 Commission and various other Working Groups. The Formula 1 Commission will henceforth be a key decision-making body for change in Formula 1.

"FOTA's attention will now turn to other issues we believe to be in the long-term interest of F1: racing at the best tracks, in front of the biggest audiences and expanding F1's reach."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77595
 
Viimeksi muokattu:

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Concorde-sopimuksen myötä ei liene mitään estettä sille, että kaikki F1-tiimit tulevat FOTA:n jäseniksi tai vähintäänkin saavat oman edustajansa tuohon teknisen komissioon. Kaikki tiimit sääntöjen mukaan joka tapauksessa äänestävät, joten pikkutallitkin pääsevät vaikuttamaan. Enemmän FOTA:n (tai Ferrarin) onnistumisesta kertoo väitetty Ferrarin veto-oikeus, joka toimisi edelleen viimeisenä keinona estää pienten tiimien ja parin keskisuuren tiimin kannattamien ratkaisujen läpimeno.

Autosportissa julkaistun FOTA:n tiedote saattaa olla Kullan uutisen taustalla. FOTA:n tekninen komissio olisi silloin yksi elin "various other Working Groups" -ryhmästä ja Formula 1 Comission olisi se tärkein elin sääntöjen laadinnassa. Ferrarin mahdollisesta veto-oikeudesta tuskin kukaan antaa mitään vahvistavaa lausuntoa.


http://www.autosport.com/news/report.php/id/77595
Jos kaikki tiimit pääsevät FOTAan concorde-sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, niin miksi Williams ja Force India ovat edelleen "jäädytettyinä" FOTA:sta? Ja miksi yksikään tallipäällikkö suostuisi allekirjoittamaan yhdelle tiimille etuoikeuden joka tuo huomattavan kilpailullisen eron?

Kullan mainitsimista teknisistä komissioista minullekin tuli eri lehdistötiedotteista mieleen nämä mainitut "working groups", mutta sehän ei tarkoita että FOTA olisi niiden takana, vaan ne olisivat FIA:n alaisuudessa, hieman OWG:n tapaan (jossa oli muistaakseni kolmen tiimin edustajat ja yksi edustaja FIA:lta).

Epäilen kyllä edelleen tätä ainoastaan Heikki Kullan saamaa tietoa juuri allekirjoitetusta sopimuksesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kullan mainitsimista teknisistä komissioista minullekin tuli eri lehdistötiedotteista mieleen nämä mainitut "working groups", mutta sehän ei tarkoita että FOTA olisi niiden takana, vaan ne olisivat FIA:n alaisuudessa, hieman OWG:n tapaan (jossa oli muistaakseni kolmen tiimin edustajat ja yksi edustaja FIA:lta).
FOTA:lla on kyllä omatkin working groupit.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Montreal palaa ensi kaudeksi kalenteriin, hieno uutinen.

Montrealin pormestari Gerald Tremblay vahvisti, että Montrealissa ajetaan ensi vuonna Formula 1 -osakilpailu.

Tremblay kertoi, että kilpailun ajankohtaa ei ole vielä sovittu, ja osa yksityiskohdistakin on vielä auki. Jo aikaisemmin F1-pomo Bernie Ecclestone sanoi, että Montreal tekee todennäköisesti paluun F1-kisakalenteriin.

Kaupunki putosi vuoden 2009 F1-kalenterista ensimmäistä kertaa 20 vuoteen.

MTV3


Mikä lie taas maikkarilla lähteenä, kun en ainakaan vielä löytänyt uutista autosportilta, mutta uskotaan nyt tuohon.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hienoa että Kanada tulee takaisin,mutta Bernie aikoo ensi kaudesta lähtien vuorotella Nurren ja Span välillä:mad_old: Span pitäisi olla joka vuosi kalenterissa.:frank:

http://www.motorsport-total.com/f1/news/20...a_09080404.html

Eccelstone promises: "In 2010 we will race again in Montréal. Everyone in the F1-Circus loves the Canadian GP."

Also: "Forget Indianapolis. We will never go back there again. I will try to get back Hockenheim and keep it in the calendar. In addition to that, alternate a race between the Nürburgring and Spa-Francorchamps."
FU Bernie!!!
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jos saavat Hockenheimin 'takaisin' ja siirtävät Nurburgringin & Span vuorottelemaan, tulee joka toiseksi vuodeksi kaksi kilpailua Saksaan? Ei edes Eurooppa-nimikkeitä...

Span vuorottelu olisi joka tapauksessa niin syvältä että että...
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
"Forget Indianapolis. We will never go back there again."

:thumbup::thumbup:

Span ja Nürren vuorottelu :mad_old: :thumbfh: Mutta parempi sekin, kun ei Spata ollenkaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos saavat Hockenheimin 'takaisin' ja siirtävät Nurburgringin & Span vuorottelemaan, tulee joka toiseksi vuodeksi kaksi kilpailua Saksaan? Ei edes Eurooppa-nimikkeitä...

Span vuorottelu olisi joka tapauksessa niin syvältä että että...
Jos Hocke palaa, niin kyllä se Nürre vuorottelisi sen kanssa.

Vuorottelua voisi harrastaa enemmänkin, niin nähtäisiin kahden vuoden jaksolla enemmän ratoja. Ei mikään niin pyhä lehmä ole, etteikö voisi olla välillä poissakin. Onpahan sitten vieläkin merkityksellisempi, kun sinne palataan. Ei Olympialaisiakaan tarvitse joka vuosi järjestää.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos Hocke palaa, niin kyllä se Nürre vuorottelisi sen kanssa.

Vuorottelua voisi harrastaa enemmänkin, niin nähtäisiin kahden vuoden jaksolla enemmän ratoja. Ei mikään niin pyhä lehmä ole, etteikö voisi olla välillä poissakin. Onpahan sitten vieläkin merkityksellisempi, kun sinne palataan. Ei Olympialaisiakaan tarvitse joka vuosi järjestää.
En vastusta vuorottelua, mutta sitä aiotaan harrastaa nyt väärillä radoilla. Nyrre ja Spa ovat sirkuksen parhaita ratoja. Jos vuorotella täytyy, niin itämaiden ratoja, kuten Malesia, Kiina, Japani, E-Korea jne. omana ryhmänään. Toisena ryhmänä Euroopan radat, mutta osa radoista kuuluisi mielestäni joka vuosi mukaan. Näitä olisivat ainakin Spa, Monza ja Monaco. Espanjan radat voisivat hyvin vuorotella, samoin Unkari esim. Portugalin kanssa. Muutenkin olisi mielestäni aiheellista, että Euroopassa järjestettäisiin joka vuosi kisa Italiassa, Saksassa, Britanniassa, Ranskassa ja Espanjassa.

Euroopasta löytyy tukuttain loistavia ratoja, jotka eivät mahdu kalenteriin, koska eivät täytä Bernien vaatimuksia. Nämä BE:n standardit ovatkin pahasti eri linjassa lajin muun budjettileikkuun kanssa. Kisat viedään sinne, missä ykisttäisellä taholla on rahaa rakentaa upea rata, mutta kansalla ei ole varaa lippuihin. Esimerkiksi A1GP kiertää toinen toistaan paremmilla radoilla, mutta puitteet eivät tyydytä Bööniä. Syynä lienee osittain se, että kaupalliset oikeudet omistava taho hengittää niskaan, mutta en silti voi ymmärtää lajin viemistä maihin, missä ei edes tunneta sanaa "moottoriurheilukulttuuri".

FOTA:n sarjassa olisi ollut paremmat radat..
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Esimerkiksi A1GP kiertää toinen toistaan paremmilla radoilla, mutta puitteet eivät tyydytä Bööniä.
En keksi A1GP:n kalenterista kuin yhden, Algarve/Portimao. Eikä silläkään kyllä nähtäisi ohituksia, mutta olisi ainakin moderni. Sama ongelma luonnollisesti Kyalamissa ja Zandvoortissa. Muut eivät taida olla lähelläkään F1-tasoa (paitsi tietysti ne radat, joilla F1:kin ajaa). Edes FIA-luokituksen puolesta, joten kyse ei ole pelkästään Berniestä.
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
En keksi A1GP:n kalenterista kuin yhden, Algarve/Portimao. Eikä silläkään kyllä nähtäisi ohituksia, mutta olisi ainakin moderni. Sama ongelma luonnollisesti Kyalamissa ja Zandvoortissa. Muut eivät taida olla lähelläkään F1-tasoa (paitsi tietysti ne radat, joilla F1:kin ajaa). Edes FIA-luokituksen puolesta, joten kyse ei ole pelkästään Berniestä.
Pitkältihän nämä ovat mielipiteitä. Toivon silti syvästi että arvon herra Websalave on vähemmistössä mielipiteineen. Monet vanhat F1 näyttämot saataisiin suht pienellä panostuksella kilpailu kelpoisiksi ja uskon että olisivat monien katsojien mielestä mielenkiintoisempia kohteita kuin jotkut kauko-arsen radat. Greedy-bernie ei tietenkään laske kuin rahojaan. Tilannetta vääristää käsittääkseni se, että bernie-sedän sopparit ratayhtiöiden kanssa on tyyliin. "Maksakaa XX.000.000€, niin satte kilpailun, lipputuloista viis."
Onko se sitten fanien kannalta hyvä asia että kisoja ajetaan jossain vinku-intiassa kolmelle katsojalle sen sijaa että ne ajettaisiin radoilla jonne kiinnostuneet viitsivät matkan ja kisamaksujen puolesta vaivautua? Puhumattakaan että rata itsessään kiinostaa. Taaskin olen varrmaan fanina väärässä siinä että pentti perus taaleri maksaa xxxx.xx summan rahaa vain nähdäkseen formulata ajamassa lähikaupungin kadulla jonossa ilmain turhaa pään rasitetta eli kilpailua ja ohituksa. Se kun on niin kovin vaikea seurata kilpailua jos kärkisijat vaihtuvat kokoajan.

Herra Webslave saa minua vapaasti korjata jos olen väärässä siinä että käsittääkseni Bernie tekee ratasopparit (Lue: FOM). Ja nämä sopimukset tehdään periaatteella. "Maksakaa meille summa X ja saatte kisan. Meitä ei kiinnosta teidän lipputon paskavitunvertaa kuhan saamme rahamme."
Monaco ja ehkä muutama muu on tässä poikkeuksen tekevänä sääntönä.

Niin ja mitä tulee nykypäivän ohituksiin. On se kumma miten melkein kaikki radat on raiskattu viimeisen kymmenen vuoden aikana niin että niissä ei pysty ohittamaan. Vai olisikohan sittekin vika kaikkitietävän FIA:n säännöissä? Vai onko tässäkin asiassa vanhan juopon käynyt niin että aika kultaa muistot? Sinolihuurujeni hämärästä muistelisin kuitenkin että ohituksia tapahtui jonkin verran tiuhempaan kymmenisen vuotta sitten ja siitä vielä taakse päin.

Jos faktoissani erehdyn, niin korjata saa, mutta mielipiteissäni pysyn aina krapulaan asti...


P.S. Pahoittelen mahdollisia kirjoutus virheitä ja asiattomuuksia. Yritin olla johdonmukainen ja kunnioittava järkyttävän suuresta humalatilastani huolimatta. :alppu:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Niin ja mitä tulee nykypäivän ohituksiin. On se kumma miten melkein kaikki radat on raiskattu viimeisen kymmenen vuoden aikana niin että niissä ei pysty ohittamaan. Vai olisikohan sittekin vika kaikkitietävän FIA:n säännöissä? Vai onko tässäkin asiassa vanhan juopon käynyt niin että aika kultaa muistot? Sinolihuurujeni hämärästä muistelisin kuitenkin että ohituksia tapahtui jonkin verran tiuhempaan kymmenisen vuotta sitten ja siitä vielä taakse päin.

Jos faktoissani erehdyn, niin korjata saa, mutta mielipiteissäni pysyn aina krapulaan asti...
Tässä ainakin hieman statistiikkaa Brian Lawrencen toimesta, vuoteen 1997 saakka.. siitä taaksepäin en osaa sanoa.

Ohituksien kokonaismäärä kaudessa:

2009: 150 (10/17 ajettu.)
2008: 303
2007: 276
2006: 318
2005: 226
2004: 307
2003: 322
2002: 285
2001: 257
2000: 311
1999: 288
1998: 240
1997: 331
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pitkältihän nämä ovat mielipiteitä. Toivon silti syvästi että arvon herra Websalave on vähemmistössä mielipiteineen.
Kieltämättä olen huomannut edustavani jonkinlaista toisinajattelijaa F1:n suhteen, mutta ohitusmahdollisuudet eivät ole pelkästään mielipidekysymys. Zandvoort ja Kyalami nykymuodoissaan olisivat vain uusia Hungaroringejä. Se on luettavissa rataprofiileista.
Herra Webslave saa minua vapaasti korjata jos olen väärässä siinä että käsittääkseni Bernie tekee ratasopparit (Lue: FOM). Ja nämä sopimukset tehdään periaatteella. "Maksakaa meille summa X ja saatte kisan. Meitä ei kiinnosta teidän lipputon paskavitunvertaa kuhan saamme rahamme."
Monaco ja ehkä muutama muu on tässä poikkeuksen tekevänä sääntönä.
Kärkevästä muotoilustasi huolimatta olen pitkälti samaa mieltä. Bernien/FOMin yksi tärkeimmistä motiiveista on raha, koska sillä on pääomistajansa CVC:n jättivelat maksettavana. Toisaalta uusi rahalla pystyyn pykätty rata ei välttämättä ole huono, minkä (Bernien omistama) Turkki ja Bahrain osoittavat. Sepangiakin pidetään ainakin kuskien puolelta hyvänä ratana. Katsojia ei ehkä paikan päällä ole, mutta mitäpä se meitä televisionkatsojia haittaa, jos radalla kuitenkin on actionia?
Niin ja mitä tulee nykypäivän ohituksiin. On se kumma miten melkein kaikki radat on raiskattu viimeisen kymmenen vuoden aikana niin että niissä ei pysty ohittamaan.
Nimeä aluksi edes yksi rata, joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana muutettu vaikeammin ohituksia tarjoavaksi? Hocken ja Nürburgringin muutokset ainakin ovat toimineet päinvastaisesti.
Vai onko tässäkin asiassa vanhan juopon käynyt niin että aika kultaa muistot? Sinolihuurujeni hämärästä muistelisin kuitenkin että ohituksia tapahtui jonkin verran tiuhempaan kymmenisen vuotta sitten ja siitä vielä taakse päin.
Jos 80-luvulle asti mennään, niin olet oikeassa, mutta sekin johtui enempi autoista.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana mitään olennaista muutosta ei ohitusmäärissä ole tapahtunut, kuten tästä vuosittaisesta (Brian Lawrencen) keskiarvotilastosta voidaan nähdä:
Koodi:
           2009 '08 '07 '06 '05 '04 '03 '02 '01 '00 '99 Total  Avg.
Race Avg.    15  17  16  18  12  17  20  17  15  18  18    17
(2009 vuoden tilasto on luonnollisesti vielä kesken, joten se ei ole vertailukelpoinen.)
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös