F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Vaikka Ferrari jostain syystä Kimin viskaisikin pihalle, niin halutessaan Kimi jatkaa kuitenkin ykkösissä. Ottajia löytyy satavarmasti. Tosin eihän Ferrari Kimistä tietenkään luovu.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Medals aar bäk.

Ecclestone jyrähtää: F1:n pistejärjestelmä typerä
17.08.2009 17:27

F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone on yhä sitä mieltä, että hänen ennen kauden alkua ajamansa mitalijärjestelmä olisi sarjan nykyistä pistejärjestelmää toimivampi ratkaisu.

Ecclestonen kaavailuissa formulamestaruus ratkaistaan pisteiden sijaan mitaleilla. Eniten osakilpailuvoittoja ajanut kuljettaja voittaisi kauden päätteeksi maailmanmestaruuden.

Ecclestone olisi halunnut ottaa mitalit käyttöön jo tälle kaudelle, mutta formulapomon suunnitelmat kariutuivat tallien vastustukseen. Ecclestonen mukaan mitalijärjestelmällä kauden mestaruustaistelu olisi edelleen kutkuttavan jännittävä.

Formulapomo ei usko nykyisen järjestelmän antavan Red Bull -tallin Mark Webberille ja Sebastian Vettelille mahdollisuuksia BrawnGP:n Jenson Buttonin tavoittamiseen loppukauden kisoissa.

- Jos mitalijärjestelmä olisi otettu ehdotukseni mukaisesti käyttöön, niin Vettel olisi yhä mukana mestaruustaistelussa. Uskon Vettelin olevan kykenevä voittamaan viisi kisaa tai enemmänkin, mutta tämän typerän pistejärjestelmän kanssa se ei vielä riitä, puhisi Ecclestone saksalaiselle Auto Bild -lehdelle.

(MTV3)
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3837
Pakko sanoa että väitteena tuo on vähintäänkin outo ...
Nyt mestaruustaistossa on Button, Webber, Vettel (ja Barrichello)

Voitoilla ratkaistaessa, peli olisi pelkästään Button vs Vettel lähes...
Okei, 23 pistettä on paljon, mutta helpompi se on kuroa kuin ottaa viisi voittoa jäljellä olevista kisoista...

Muutenkin koko mitali-idea on mielestäni aivan järjetön
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Medals aar bäk.
Kaikilla tuntuu olevan kova tarve pilata Formulat.

EDIT:
Nordicilta hyviä pointteja. Mitalijärjestelmä pakottaisi tallit suosimaan toista kuskeistaan. Ei olisi ollut Webberillä mitään asiaa ajaa Nyrrellä voittoon.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pakko sanoa että väitteena tuo on vähintäänkin outo ...
Nyt mestaruustaistossa on Button, Webber, Vettel (ja Barrichello)

Voitoilla ratkaistaessa, peli olisi pelkästään Button vs Vettel lähes...
Okei, 23 pistettä on paljon, mutta helpompi se on kuroa kuin ottaa viisi voittoa jäljellä olevista kisoista...

Muutenkin koko mitali-idea on mielestäni aivan järjetön
Joo typerä olisi että voittojen perusteella jaettaisiin mestaruus. Silloin täytyisi aina voittaa, vaikka toinen keskeyttäsikin. Ei riittäisi muille kakkossijat vaikka button keskeyttäisi kaikki loput kisat. Tallimääräykset vain lisääntyisivät. Niistähän tykkää kaikki.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Uskon, että Vettelille on huomattavasti helpompi kiriä Buttonin piste-etumatka kiinni kuin voittaa kaikki loput kisat. Ja onhan siellä se Webberkin.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Kyllähän tuo nykyinen pistejärjestelmä on typerä, mutta mitaliehdotus vieläkin typerämpi. FOTA:n ehdotukset vain sysätään sivuun...
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1086
Entistä 10-6 jne pistelaskua pidettiin typeränä Ferrarin/Schumin huippuvuosina, jolloin tallimääräystenkin saattelemana MM-taisto kävi liian helpoksi. Nykyään kilpailu radoilla on parantunut ja pisteuudistus toi myös osaltaan positiivista vaikutusta kun pisteitä on useammalle jaossa ja niistä viimeisistäkin todenteolla taistellaan. Voiton merkitystä tulisi kuitenkin korostaa joten olen varmasti monen muun kanssa ihmetellyt miksi 12-8-6-5-4-3-2-1 järjestelmää ei ole otettu käyttöön. Paskapuhetta että tilastot menisivät uusiksi, niinhän ne ovat menneet jo edellisellä kerralla kun pistejärjestelmää muutettiin.

Mitali-idea on täysin naurettava. Periaatteessa Kimi vois kurvata Ferrarin varikolle kisan loppupuolella sijalta neljä kun kuitenkin kaikki kuljettajat ajavat loppupeleissä vain kilpailujen voitoista ja mestaruudesta. Mestaruuden kannalta tärkeistä jämä pisteistä ei kannattaisi edes vaivautua taistelemaan vaan säästää autoa(moottori, vaihdelaatikko) seuraaviin kilpailuihin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Ei mielestäni mitenkään mahdoton ajatus, että seuraavista kolmesta kisasta Hamilton ja Webber voittavat molemmat yhden ja kolmas voitto jollekin, joka ei ole vielä tällä kaudella voittanut. Tuossa tapauksessahan oltaisiin Bernien ehdotuksella tilanteessa, jossa joko Vettelin, Hamiltonin tai Webberin pitäisi voittaa kaikki sen jälkeen olevat kisat, vaikka teoriassa Webber voisi olla 7,5 pisteen etumatkalla Buttoniin (Webber voittonsa lisäksi kahdesti toinen ja Button jää kolmesti pisteittä)
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Nyt ei kyllä Berniellä ole taaskaan "kaikki timantit kassakaapissa". Jaa että mestaruustaistelu olisi nyt jännempi? :confused:

Näyttääkö reilulta?
1. Button 6-0-1
2. Vettel 2-2-1
3. Webber 1-3-2
4. Hamilton 1-0-0
5. Barrichello 0-3-1
6. Räikkönen 0-1-1
7. Heidfeld 0-1-0
8. Trulli 0-0-2
9. Massa 0-0-1
10. Glock 0-0-1
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pakko sanoa että väitteena tuo on vähintäänkin outo ...
Nyt mestaruustaistossa on Button, Webber, Vettel (ja Barrichello)

Voitoilla ratkaistaessa, peli olisi pelkästään Button vs Vettel lähes...
Okei, 23 pistettä on paljon, mutta helpompi se on kuroa kuin ottaa viisi voittoa jäljellä olevista kisoista...

Muutenkin koko mitali-idea on mielestäni aivan järjetön
Bernie ilmeisesti laskee, ettei Red Bullien ja Brawnien väliin nouse riittävästi autoja, jolloin piste-eroon kiinni saaminen ei onnistu. Muutenkin tuo oli ennen Unkarin kisaa ihan oikeutettu näkemys, koska näytti, että valtikka siirtyi yksiselitteisesti Red Bullille. Unkarin jälkeen näyttää siltä, että McLaren ja Ferrari ovat nousseet vähintään pistekärkitallien väliin, ehkä jopa ajoittain ohi, mikä muuttaa tilannetta huomattavasti. Enää Vettel/RBR ei voikaan ajaa helposti voitosta voittoon.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Ihan älytön ajatuksenjuoksu Berniellä taas. Tuo mitali-idea on ihan syvältä jo muutenkin.. Jos nykyistä pistejärjestelmää pitäisi lähteä muokkaamaan, niin mieluiten näkisin joko kaavan 10-6-4-3-2-1 paluun tai sitten tämän ehotetun 12-8-6-5-4-3-2-1.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että palattaisiin tuohon vanhan kunnon pistejärjestelmään, vaikkakin jämäpisteitä saisi vähemmän ja tietyt tallit pääosin tuon kuuden sakin miehittäisikin. Järkevin vaihtoehto kuitenkin olisi tuo ehotettu systeemi, että annetaan voitosta 12 pojoa.

Mutta täältä ehdoton jyrkkä ei mitaleille :thumbdown
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Nimeä aluksi edes yksi rata, joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana muutettu vaikeammin ohituksia tarjoavaksi? Hocken ja Nürburgringin muutokset ainakin ovat toimineet päinvastaisesti.
Sarkasmi on jännä asia. Yhden sanan puuttuminen sen voi jo kokonaan vesittää. Eli lauseeni olisi kuulunut olla muodossa:
"Niin ja mitä tulee nykypäivän ohituksiin. On se kumma miten melkein kaikki radat on mukamas raiskattu viimeisen kymmenen vuoden aikana niin että niissä ei pysty ohittamaan." <- Menee :alppu: piikkiin.

Zandvoort ja Kyalami nykymuodoissaan olisivat vain uusia Hungaroringejä. Se on luettavissa rataprofiileista.
Tästäkin syyttäisin ennemmin nykyisiä sääntöjä/autoja kun itse ratoja. Ajetaanhan niillä muilla luokilla ja uskoisin että siellä myös ohitellaan.

On se kumma kun tuon seniilin Bernien annetaan vielä sekoilla vapaasti. Luulisi että englannin lainsäädännöstä löytyisi joku pykälä jolla käppänä voitaisiin jo raijata pakkohoitoon johonkin saattohoitolaan. Onneksi suurin osa näistä Bernien "kuningas" ideoista ei ota tuulta alleen.

Muuttaisivat vaan sen pistelaskun joko 12-8-6-5-4-3-2-1 tai 10-6-4-3-2-1. Sille jos joku on täysin ylivoimainen muihin nähden, kuten Ferrari+Schumi tai Brawn alkukaudesta, ei voida ilman kepulikonsteja mitään. Tuskin kovin moni haluaisi pisteiden mukaan jaettavia lisäpainoja tai muita keinotekoisia tasoittimia mukaan formuloihin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sarkasmi on jännä asia.
Jep. Välittyy huonosti pelkästään tekstimuotoisessa viestinnässä. Varsinkaan jos vastaanottaja ei tunne kirjoittajan ajatusmaailmaa tai tyylilajia.
Tästäkin syyttäisin ennemmin nykyisiä sääntöjä/autoja kun itse ratoja. Ajetaanhan niillä muilla luokilla ja uskoisin että siellä myös ohitellaan.
Toki näin. Talleille ja insinööreille on luonnollisesti myös eduksi suunnitella vaikeasti ohitettavia autoja. Tähän on pyritty säännöillä puuttumaan, toistaiseksi sikäli laihoin tuloksin, ettei ohitusmäärät ole ainakaan nousseet. Eivät onneksi laskeneetkaan.

Peräosan aerodynamiikkaa pitäisi muuttaa radikaalimmin ja sallia sivuponttoonien (vähäinen) downforce, jolloin diffuusorin ja takasiiven osuutta voitaisiin pienentää. Toimii GP2:ssa, joten ei olisi edes arpapeliä. Muiden luokkien ohitukset ovat osin myös seurausta siitä, että ne ovat yksityyppiluokkia, joten insinöörit eivät pääse kehittelemään autoja epätoivottuihin suuntiin.

Lisäksi olen - vailla minkäänlaista todistetta asiasta - sitä mieltä, että nykyään takarenkaiden välistä ohjattu ilma sotkee takanatulevan aerodynamiikkaa. Ennen autot oli perästään täysin koteloituja, joten ne varmaankin tekivät suuremman "reiän" ilmavirtaan.
Tuskin kovin moni haluaisi pisteiden mukaan jaettavia lisäpainoja tai muita keinotekoisia tasoittimia mukaan formuloihin.
Odotan pelon ja huvittuneisuuden sekaisin tuntein FOTA:n "Commercial Working Groupin" ehdotuksia "shown parantamiseksi". Saapa nähdä mitä Flavion johtama ryhmä vielä keksiikään. ;)
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Talleille ja insinööreille on luonnollisesti myös eduksi suunnitella vaikeasti ohitettavia autoja. Tähän on pyritty säännöillä puuttumaan, toistaiseksi sikäli laihoin tuloksin, ettei ohitusmäärät ole ainakaan nousseet. Eivät onneksi laskeneetkaan.
Muiden luokkien ohitukset ovat osin myös seurausta siitä, että ne ovat yksityyppiluokkia, joten insinöörit eivät pääse kehittelemään autoja epätoivottuihin suuntiin.

Lisäksi olen - vailla minkäänlaista todistetta asiasta - sitä mieltä, että nykyään takarenkaiden välistä ohjattu ilma sotkee takanatulevan aerodynamiikkaa. Ennen autot oli perästään täysin koteloituja, joten ne varmaankin tekivät suuremman "reiän" ilmavirtaan.
Olet aivan oikeassa. En muista mistä kuulin (tallilähteistä kuitenkin), että Williams on ollut oikein mestari tässä ilmavirtojen sotkemisessa. Siis auto suunnitellaan seuraavasti:
1. oman auton aerodynamiikka kohdalleen
2. lisätään takaosaan ilmavirtausta sotkevia elementtejä niin ettei häiritse oma autoa

Täsät syystä nuo yksityyppiluokat poikkeavat radikaalisti.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Pat Symonds sanoi:
"He's certainly one of the best in the series at overtaking and with the reverse grids he has shown that he's good at fighting his way through the field. It will take him a while to settle into Formula 1, but I'm sure that he will adapt well."
Itse asiassa mielestäni juuri ohittaminen on tuntunut tuottavan Grosjeanille melkoisia vaikeuksia, etenkin kärjessä. Mutta saapas nähdä miten selviytyy Valenciassa, Q3-paikasta on turha uneksia.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Itse asiassa mielestäni juuri ohittaminen on tuntunut tuottavan Grosjeanille melkoisia vaikeuksia, etenkin kärjessä. Mutta saapas nähdä miten selviytyy Valenciassa, Q3-paikasta on turha uneksia.
Miten voi ohittaa jos on kärjessä? Tarkoitatko kierroksella ohitettavia? Tai kärkisijoista taisteltaessa?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös