Jep. Välittyy huonosti pelkästään tekstimuotoisessa viestinnässä. Varsinkaan jos vastaanottaja ei tunne kirjoittajan ajatusmaailmaa tai tyylilajia.
Tästäkin syyttäisin ennemmin nykyisiä sääntöjä/autoja kun itse ratoja. Ajetaanhan niillä muilla luokilla ja uskoisin että siellä myös ohitellaan.
Toki näin. Talleille ja insinööreille on luonnollisesti myös eduksi suunnitella vaikeasti ohitettavia autoja. Tähän on pyritty säännöillä puuttumaan, toistaiseksi sikäli laihoin tuloksin, ettei ohitusmäärät ole ainakaan nousseet. Eivät onneksi laskeneetkaan.
Peräosan aerodynamiikkaa pitäisi muuttaa radikaalimmin ja sallia sivuponttoonien (vähäinen) downforce, jolloin diffuusorin ja takasiiven osuutta voitaisiin pienentää. Toimii GP2:ssa, joten ei olisi edes arpapeliä. Muiden luokkien ohitukset ovat osin myös seurausta siitä, että ne ovat yksityyppiluokkia, joten insinöörit eivät pääse kehittelemään autoja epätoivottuihin suuntiin.
Lisäksi olen - vailla minkäänlaista todistetta asiasta - sitä mieltä, että nykyään takarenkaiden välistä ohjattu ilma sotkee takanatulevan aerodynamiikkaa. Ennen autot oli perästään täysin koteloituja, joten ne varmaankin tekivät suuremman "reiän" ilmavirtaan.
Tuskin kovin moni haluaisi pisteiden mukaan jaettavia lisäpainoja tai muita keinotekoisia tasoittimia mukaan formuloihin.
Odotan pelon ja huvittuneisuuden sekaisin tuntein FOTA:n "Commercial Working Groupin" ehdotuksia "shown parantamiseksi". Saapa nähdä mitä Flavion johtama ryhmä vielä keksiikään.