-- McLaren team principal Martin Whitmarsh thinks Canada – allied to a number of similarly exciting races this season – has proved that there is not that much wrong with the current F1 regulations despite the poor season-opener in Bahrain.
"Lots of people want to write negative things, but we've now had seven fantastic races," said Whitmarsh, referring to Bahrain being the only boring event so far this year. -- "We've been very fortunate and have had some classic motor racing this year."
Ohittamisen pitää olla riittävän vaikeaa, jos tasoerot sarjassa ovat suuret. Tällöin heikommallakin kalustolla on mahdollista menestyä hyvin onnistumalla, ja nopeampi saa tosissaan tehdä töitä voittaakseen. Jos tasoerot ovat olemattoman pienet, ohittamisen pitää olla helpompaa ettei menisi jonossa ajeluksi.Ehkä avaan puhki kalutun aiheen, mutta entäs jos ohittaminen olisikin helppoa? Mitä sitten tapahtuisi?
Vastaus: nopeampi auto menisi ohi tuosta vain ja se siitä. Kilvanajoa olisi vielä vähemmän, kun edessäolija ei pystyisi puolustamaan sijoitustaan.
MotoGP:n, varsinkin pienempien luokkien, kisat on joskus harvoin sikäli tylsiä, että takana oleva menee ohi halutessaan ja sitten odotellaan sitä viimestä kierrosta. Eli ääripään esimerkkinä olen ennenkin sanonut, että jos ohitukset olisivat äärettömän helppoja niin formuloiden nykyinen "katso vain lähtö, siinä se ratkeaa" menttaliteetti voitaisiin vaihtaa "katso vain viimeinen kierros, sielä se ratkeaa" meininkiin...Jostain syystä täällä otetaan aina vasta-argumentiksi tuo ohituksien helppous Sanon tämän taas: En ole vielä koskaan nähnyt kisaa, jossa olisin häiriintynyt ohituksien liiallisuudesta ja helppoudesta - oli kyseessä sitten mikä tahansa ovaalikisa spec-kilpureilla, vakioautosarja tai useamman luokan mittelö.
Hyvin aseteltu.Ohittamisen pitää olla riittävän vaikeaa, jos tasoerot sarjassa ovat suuret. Tällöin heikommallakin kalustolla on mahdollista menestyä hyvin onnistumalla, ja nopeampi saa tosissaan tehdä töitä voittaakseen. Jos tasoerot ovat olemattoman pienet, ohittamisen pitää olla helpompaa ettei menisi jonossa ajeluksi.
Minä olen. Tai en nyt varsinaisesti häiriintynyt, mutta kyllästynyt. Jossain ovaalikisoissa ohittaminen menettää täysin merkityksensä koska se on niin helppoa. Ai jaa, se meni ohi, so what? Kohta toisinpäin sitten taas. ZZZZzzzz... Ohittamisen pitää olla riittävän vaikeaa jotta sillä on jotain merkitystä. F1:ssä se on liian vaikeaa, NASCAR:ssa ja ovaaleilla useimmiten yleensäkin liian helppoa. Jos on pakko valita, niin mieluummin sitten F1-tyyliin ohittaminen liiankin vaikeaksi jottei ajoliikkeet kärsi playstation-devalvaatiosta. Kanadan kisassa hyvää oli oikeastaan vain se, että kerrankin kuskit joutuivat tekemään töitä pitääkseen renkaansa hyvässä kunnossa. Sekin tosin sitten lässähti kisan puolivälissä kun kovilla renkailla pystyi ajamaan melko surutta maaliin asti. Jos homma olisi ollut alusta loppuun yhtä vaikeaa kuin se oli alussa, olisin tyytyväinen. Tai ei sen nyt ihan niin haastavaa tarvitsisi välttämättä olla, mutta lähelle kuitenkin. Vielä kun kuskit joutuisivat itsenäisesti valvomaan bensankulutustaan ilman tallin tai elektroniikan apuja ja vaihteiden vaihtaminen olisi oikeasti haastavaa kuten 80-luvulla, niin hyvä show olisi siinä. Nähtäisiin muuten niitä ohituksiakin tuolloin enemmän vaikka aerodynamiikka säilyisikin ennallaan.Jostain syystä täällä otetaan aina vasta-argumentiksi tuo ohituksien helppous Sanon tämän taas: En ole vielä koskaan nähnyt kisaa, jossa olisin häiriintynyt ohituksien liiallisuudesta ja helppoudesta - oli kyseessä sitten mikä tahansa ovaalikisa spec-kilpureilla, vakioautosarja tai useamman luokan mittelö.
Maikkari vahvistaa:Pirelli kuulemma on F1:n valittu rengastoimittajaksi alkaen kaudelta 2011. Sopimus on kolmevuotinen.
Ja loput videot (yht 6 kpl tähän mennessä) suoraan Allenin blogista: http://www.jamesallenonf1.com/Ja uutiseen liittyvät videot:
Täytyy sanoa, että niin odotan itekkin ihan märkänä kun Mclarenit kolaroivat viimeisellä kierroksella toisensa ulos kotikisoissa... :ahem:Ex-mestari odottaa McLarenin sisällä tulista taistelua
Formulaykkösten entinen maailmanmestari Damon Hill odottaa McLarenin Lewis Hamiltonin ja Jenson Buttonin välisen taistelun kiehahtavan yli viikonlopun Britannian GP:ssä.
Vuoden 2008 maailmanmestari Hamilton johtaa MM-sarjaa kuuden pisteen erolla viime vuoden mestari Buttoniin, kun kausi on käännekohdassaan.
- Kaksi brittikuskia ehkä parhaalla autolla; siitä tulee mahtava taistelu, joka ei jätä ketään kylmäksi, vuoden 1996 maailmanmestari Damon Hill näkee.
- Taistelu kytee parhaillaan ja alkaa pikkuhiljaa kiehumaan yli. Tämä voi olla alku loppukaudelle.
MM-sarjan johtopaikka on vaihtunut tiuhaan alkukauden aikana. Pistejohdossa on ollut jo viisi eri kuljettajaa.
- Alkukisat ovat nyt ohi ja tästä lähtien kello tikittää. Jos ei nyt ole tarkkana, mestaruus luiskahtaa sormien välistä. Kuskit ovat lämmitelleet ja tietävät asemansa ja vain yksi voi olla mestari, Hill kuvaili asetelmia ja alkoi suitsuttaa Buttonia.
- Hänellä on selkeästi valtavasti lahjoja. Hän nauttii siitä, että teki oikean ratkaisun vastoin kaikkien epäilyksiä.
Hillin mukaan McLaren on kaivannut Buttonin tyylistä ihmistä.
- Hän on todistanut kaikkien epäilykset vääriksi siirtyessään McLarenille. Button on osoittanut olevansa laadukas ja kypsä kuljettaja.
- Hänen asenteensa ja persoonallisuutensa ovat tuoneet McLarenille vähän ekstraa. Mielestäni talli tarvitsee jonkin Jensonin kaltaisen, joka on vähän rennompi, mutta erittäin kilpailunhaluinen, Hill muistuttaa.
MTV3