F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Tulevia renkaita Bridgestonelta:

Hockenheim: superpehmeä, kova
Hungaroring: superpehmeä, keskikova
Spa: pehmeä, kova
Monza: pehmeä, kova
Singapore: superpehmeä, keskikova
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hockenheimissa renkaan kulutus oli jo vanhaan aikaankin todella suurta sillä pitkällä radalla edes A-renkaat eivät kestäneet millään vaihtamatta renkaita kisan aikana. D-seokset eivät kestäneet 4-5 kierrosta enempää joten uskoisin melkein kaikkien käyttävän kovia renkaita kisassa. Tosin pituutta on vähennetty ja kierroksia lisätty joten vanhojen renkaiden vertailu uusiin renkaisiin nykyisellä radalla on melkein kosmeettista.

Hungaroringilla on melko samanlainen profiili kuin ennen joten renkaiden vertailu on hieman helpompaa tällä radalla. Kierroksia on hieman vähennetty joten renkaiden kestävyys on hieman heikompaa, mutta D-seokset aikoinaan kestivät radalla varsin hyvin ja B-renkailla ajoi jo maaliin asti joten jos ajetaan keskikovilla niin todella myöhässä nähdään pysähdyksiä siinä kisassa. Tosin joidenkin vuosien kisoissa kuten vuoden 1994 kisassa renkaat eivät aina kuitenkaan kestäneet odotetusti ja jotkut joutuivat käymään muistaakseni kolmekin kertaa varikolla alkuperäisen kahden stopin sijaan. Spassa A-renkaat eivät myöskään kestäneet maaliin saakka joten renkaita vaihdettiin ja B-seoksia vaihdettiin myös joten varikkopysähdyksiä nähdään myös nyt olevassa kisassa. Monzassa taas ainakin vanhaan aikaan B ja A-seoksilla ja myös C-seoksilla ainakin silloin tällöin selvisi maaliin saakka tarvitsematta vaihtaa renkaita. Nyt tietysti on rengassääntö joten ainakin pysähdyksiä nähdään. Monzan rata oli aikoinaan varsin vähän rengasta kuluttava rata joten D-seoksillakin nähtiin vain 1-2 pysähdystä.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
F1 urged to learn from Canada show

-- McLaren team principal Martin Whitmarsh thinks Canada – allied to a number of similarly exciting races this season – has proved that there is not that much wrong with the current F1 regulations despite the poor season-opener in Bahrain.

"Lots of people want to write negative things, but we've now had seven fantastic races," said Whitmarsh, referring to Bahrain being the only boring event so far this year.
-- "We've been very fortunate and have had some classic motor racing this year."


7 fantastista kilpailua? Muistan nähneeni korkeintaan yhden hyvän ja pari-kolme nojoo räpellystä, eikä nykyisillä autoilla ollut mitään tekemistä niiden "viihdyttävyyden" kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No on tässä nyt kuitenkin nähty mielestäni viihdyttävintä Formula ykköstä pitkiin aikoihin. Tilanne kärjessä on ollut kohtalaisen tiukkaa, ja oman mausteensa on tuonut renkaiden kestäminen. Kärkiporukoissa on mielestäni nähty enemmän mies miestä vastaan taistelua kuin yhteensä vuosikausiin. Mua on tällä kaudella kiinnostanut myös aikaisempaa enemmän peräpään uudet sankarit. Oikeastaan tästä puuttuu enää se, että Räikkönen olisi ajamassa...

Toisaalta jos rehellisesti ajatellaan, niin onhan nuo autot ja niiden aerodynamiikka edelleen aika perseestä. Se että toinen voi kruisalilla perään ja roikkua siinä monta kymmentä kierrosta vailla ensimmäistäkään ohitusyritystä kertoo kaiken olennaisen. Vaikka kilpailut ovatkin olleet tapahtumarikkaampia, niin se perimmäinen ongelma, eli ohittamisen vaikeus, on edelleen läsnä.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Ehkä avaan puhki kalutun aiheen, mutta entäs jos ohittaminen olisikin helppoa? Mitä sitten tapahtuisi?

Vastaus: nopeampi auto menisi ohi tuosta vain ja se siitä. Kilvanajoa olisi vielä vähemmän, kun edessäolija ei pystyisi puolustamaan sijoitustaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jostain syystä täällä otetaan aina vasta-argumentiksi tuo ohituksien helppous :D Sanon tämän taas: En ole vielä koskaan nähnyt kisaa, jossa olisin häiriintynyt ohituksien liiallisuudesta ja helppoudesta - oli kyseessä sitten mikä tahansa ovaalikisa spec-kilpureilla, vakioautosarja tai useamman luokan mittelö.

Minkä takia avaan töllön nähdäkseni astianpesukone-Seatit taistelemassa mitättömästä Eurocupistaan, kiinnostavien autojen ja merkittävän historian takia? Ei, ohituksien ja kilpailutapahtumien. Miksi olen seurannut Uuden-Seelannin Toyota -pikkuformulakisoja, lupaavien nuorien kuljettajien ja pikku puskaratojen vuoksi? Ei, ohitukset ja kilpailutapahtumat.

Miksi laahustan koneelle ja kuuntelen woof-miehen selostamaa ykköskisaa, ohituksien ja kilpaiutapahtumien vuoksi? Ei, siellä on pari kivaa kuskia ja tallia mukana, ja joskus voi ehkä sataa. Oh well.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Toisaalta näistä Seat- ja Skoda-autojen koppikolistelusta puuttuu se ainutlaatuisuuden tunne, kun radalla paahtaa kahta-kolmea merkkiä ja kuskeina on jotain vanhoja F1-jyriä kuten Gabriele Tarquini ja Alessandro Zanardi. Ensinmainittu on WTCC:n hallitseva mestari. On tietysti kiva, jos saa ohituksista sävärinsä, vaikka niiden näyttävyydessä F1 pesee seatit mennen tullen.

Formuloiden ulkopuolelta on ehdottomasti mainittava Le Mans 24 heuers ja ALMS. Joskus näin jonkun Youtube-pätkän jossa Stefan Johansson ja jotkut muut formulajyrät taistelivat mestaruudesta viimeisiin mutkiin saakka ja sitten rytisi oikein kunnolla. Siinä on kyllä todellinen moottoriurheilun maraton; kuningasmatka, vaikkei lajina ihan sitä olekaan. Harmi vain, että Suomessa tuota kisaa ei televisioida lainkaan.

Ja nyt tarkistettuani ajot on Ranskassa ajettu jo viikko sitten :thumbfh: Hyvin ollaan täälläkin päässä ajan hermolla :eek:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Ei nyt mielestäni seitsemää fantastista kilpailua ole nähty, mutta jos Bahrainin kisan jälkeen reaktiot tylsyydestä nousivat esiin, niin sen jälkeen on enemmän vaikuttanut siltä, että Bahrainin kisa oli poikkeus. Varsinkin nyt mieleen tulee se, että ensimmäisen tylsän kisan jälkeen vaadittiin heti tankkauksia takaisin, ikään kuin siinä olisi ainoa syy tylsään kisaan. Jos jokaisen tylsän kisan jälkeen vastaavanlaisia reaktioita ja äkillisiä sääntömuutoksia niin kovin pitkään ei samoilla säännöillä mentäisi.

Jos jakaisi kisat vaikka viiteen kategoriaan: erinomaisiin, hyviin, keskivertoihin, huonoihin ja surkeisiin, niin mielestäni enemmän ollaan plussan puolella tällä kaudella. Parhaaseen kategoriaan nostaisin neljä kisaa, eli Australian, Kiinan, Turkin ja Kanadan. Bahrainin kisa ainoana alimpaan kategoriaan.

Itse en todellakaan ole kaivannut tankkauksia takaisin kauden aikana, en edes Bahrainin jälkeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ehkä avaan puhki kalutun aiheen, mutta entäs jos ohittaminen olisikin helppoa? Mitä sitten tapahtuisi?

Vastaus: nopeampi auto menisi ohi tuosta vain ja se siitä. Kilvanajoa olisi vielä vähemmän, kun edessäolija ei pystyisi puolustamaan sijoitustaan.
Ohittamisen pitää olla riittävän vaikeaa, jos tasoerot sarjassa ovat suuret. Tällöin heikommallakin kalustolla on mahdollista menestyä hyvin onnistumalla, ja nopeampi saa tosissaan tehdä töitä voittaakseen. Jos tasoerot ovat olemattoman pienet, ohittamisen pitää olla helpompaa ettei menisi jonossa ajeluksi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jostain syystä täällä otetaan aina vasta-argumentiksi tuo ohituksien helppous :D Sanon tämän taas: En ole vielä koskaan nähnyt kisaa, jossa olisin häiriintynyt ohituksien liiallisuudesta ja helppoudesta - oli kyseessä sitten mikä tahansa ovaalikisa spec-kilpureilla, vakioautosarja tai useamman luokan mittelö.
MotoGP:n, varsinkin pienempien luokkien, kisat on joskus harvoin sikäli tylsiä, että takana oleva menee ohi halutessaan ja sitten odotellaan sitä viimestä kierrosta. Eli ääripään esimerkkinä olen ennenkin sanonut, että jos ohitukset olisivat äärettömän helppoja niin formuloiden nykyinen "katso vain lähtö, siinä se ratkeaa" menttaliteetti voitaisiin vaihtaa "katso vain viimeinen kierros, sielä se ratkeaa" meininkiin...
Eipä sillä, jälkimmäisessä olisi kyllä ainakin niitä ohituksia.... :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ohittamisen pitää olla riittävän vaikeaa, jos tasoerot sarjassa ovat suuret. Tällöin heikommallakin kalustolla on mahdollista menestyä hyvin onnistumalla, ja nopeampi saa tosissaan tehdä töitä voittaakseen. Jos tasoerot ovat olemattoman pienet, ohittamisen pitää olla helpompaa ettei menisi jonossa ajeluksi.
Hyvin aseteltu.
Tasoerojen ollessa suuri ja ohituksen ollessa helppoa ohitus vain tapahtuu ja kisailu on siinä. Ohitettu jää kuin Heikki suoran alkuun... :rolleyes:

Tasoerojen ollessa pieni ja ohituksen ollessa helppoa ohittava jää vuorostaan ohitettavaksi ja sijat vaihtuu....ja vaihtuu...ja vaihtuu, kunnes tulee ruutulippu...

Joten miten varmistaa, että tasoerojen ollessa pieni ohittaminen olisi mahdollista, mutta ei sata varmaa... :cool:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jostain syystä täällä otetaan aina vasta-argumentiksi tuo ohituksien helppous :D Sanon tämän taas: En ole vielä koskaan nähnyt kisaa, jossa olisin häiriintynyt ohituksien liiallisuudesta ja helppoudesta - oli kyseessä sitten mikä tahansa ovaalikisa spec-kilpureilla, vakioautosarja tai useamman luokan mittelö.
Minä olen. Tai en nyt varsinaisesti häiriintynyt, mutta kyllästynyt. Jossain ovaalikisoissa ohittaminen menettää täysin merkityksensä koska se on niin helppoa. Ai jaa, se meni ohi, so what? Kohta toisinpäin sitten taas. ZZZZzzzz... Ohittamisen pitää olla riittävän vaikeaa jotta sillä on jotain merkitystä. F1:ssä se on liian vaikeaa, NASCAR:ssa ja ovaaleilla useimmiten yleensäkin liian helppoa. Jos on pakko valita, niin mieluummin sitten F1-tyyliin ohittaminen liiankin vaikeaksi jottei ajoliikkeet kärsi playstation-devalvaatiosta. Kanadan kisassa hyvää oli oikeastaan vain se, että kerrankin kuskit joutuivat tekemään töitä pitääkseen renkaansa hyvässä kunnossa. Sekin tosin sitten lässähti kisan puolivälissä kun kovilla renkailla pystyi ajamaan melko surutta maaliin asti. Jos homma olisi ollut alusta loppuun yhtä vaikeaa kuin se oli alussa, olisin tyytyväinen. Tai ei sen nyt ihan niin haastavaa tarvitsisi välttämättä olla, mutta lähelle kuitenkin. Vielä kun kuskit joutuisivat itsenäisesti valvomaan bensankulutustaan ilman tallin tai elektroniikan apuja ja vaihteiden vaihtaminen olisi oikeasti haastavaa kuten 80-luvulla, niin hyvä show olisi siinä. Nähtäisiin muuten niitä ohituksiakin tuolloin enemmän vaikka aerodynamiikka säilyisikin ennallaan.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Pirelli kuulemma on F1:n valittu rengastoimittajaksi alkaen kaudelta 2011. Sopimus on kolmevuotinen.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pirellin renkaat ovatkin mielenkiintoiset nähdä. Seoksia on tulossa vain kolme joten ensi kaudella menee taas hieman erilaiseksi kestävyyden suhteet kun on kolmen seoksen kanssa tekemistä kun kaikkein pehmeimmät renkaat häviävät käytöstä. Sama juttu oli aikoinaan kauden 91 jälkeen D-seoksien poistuminen formuloista ja kausilla 92 ja 93 renkaat pääsääntöisesti lukuunottamatta C-renkaita heikkenivät suhteessa edeltävän kauden renkaisiin. C-renkaat taas eivät ollenkaan heikentyneet ja joillakin radoilla ne olivat jopa vahvempia kuin ennen. Kaudella 94 kun D-seokset tulivat takaisin niin renkaat keskimäärin taas vahvistuivat kovemmasta päästä ja heikkenivät pehmeämmästä päästä. Poikkeuksiakin oli muun muassa Ranskassa, Italiassa ja Unkarissa joissa seoksien päätelmät menivät insinööreillä poskelleen.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ex-mestari odottaa McLarenin sisällä tulista taistelua

Formulaykkösten entinen maailmanmestari Damon Hill odottaa McLarenin Lewis Hamiltonin ja Jenson Buttonin välisen taistelun kiehahtavan yli viikonlopun Britannian GP:ssä.

Vuoden 2008 maailmanmestari Hamilton johtaa MM-sarjaa kuuden pisteen erolla viime vuoden mestari Buttoniin, kun kausi on käännekohdassaan.

- Kaksi brittikuskia ehkä parhaalla autolla; siitä tulee mahtava taistelu, joka ei jätä ketään kylmäksi, vuoden 1996 maailmanmestari Damon Hill näkee.

- Taistelu kytee parhaillaan ja alkaa pikkuhiljaa kiehumaan yli. Tämä voi olla alku loppukaudelle.

MM-sarjan johtopaikka on vaihtunut tiuhaan alkukauden aikana. Pistejohdossa on ollut jo viisi eri kuljettajaa.

- Alkukisat ovat nyt ohi ja tästä lähtien kello tikittää. Jos ei nyt ole tarkkana, mestaruus luiskahtaa sormien välistä. Kuskit ovat lämmitelleet ja tietävät asemansa ja vain yksi voi olla mestari, Hill kuvaili asetelmia ja alkoi suitsuttaa Buttonia.

- Hänellä on selkeästi valtavasti lahjoja. Hän nauttii siitä, että teki oikean ratkaisun vastoin kaikkien epäilyksiä.

Hillin mukaan McLaren on kaivannut Buttonin tyylistä ihmistä.

- Hän on todistanut kaikkien epäilykset vääriksi siirtyessään McLarenille. Button on osoittanut olevansa laadukas ja kypsä kuljettaja.

- Hänen asenteensa ja persoonallisuutensa ovat tuoneet McLarenille vähän ekstraa. Mielestäni talli tarvitsee jonkin Jensonin kaltaisen, joka on vähän rennompi, mutta erittäin kilpailunhaluinen, Hill muistuttaa.

MTV3
Täytyy sanoa, että niin odotan itekkin ihan märkänä kun Mclarenit kolaroivat viimeisellä kierroksella toisensa ulos kotikisoissa... :ahem:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös