F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikös Mersulla ollu suorasuihkutus jo 1950-luvulla

Vai puhutaanko nyt eri asiasta?
Tokihan Mercedes-Benz kokeili bensiinin suorasuihkutusta 1950-luvulla legendaarisessa 300SL-mallissan, muttei tietääkseni F1:ssä.
Todellisen suorasuihkutuksen juuret ulottuvat kuitenkin jo vuoteen 1925 :)eek:), jolloin ruotsalainen keksijä Jonas Hesselman keksi nimeään kantavan moottorityypin (Hesselman-moottori):

Polttoaineen suihkutus suoraan sylinteriin on kuitenkin mielestäni ennennäkemätön asia F1:ssä. :doubtful:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4356
Polttoaineen suihkutus suoraan sylinteriin on kuitenkin mielestäni ennennäkemätön asia F1:ssä. :doubtful:
Suoraruiskutuksen käyttö F1-moottoreissa on säännöllä kielletty. Luulen että syy tällä halu hillitä tehoja, jos oikein muistan niin kielto tuli voimaan 3.5 litraisten hirmumoottoreiden aikana.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Motorsport.com kertoo, että Williams on sopinut toimittavansa ensi vuonna hydrauliikkajärjestelmän joillekin uusille talleille. Samaisessa uutisessa arvellaan, että Lotus rakentaa ensi kaudeksi oman hydrauliikkajärjestelmänsä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Williamsin järjestelmä saattaisi olla hyvä vaihtoehto Lotuksellekin, sillä eivät Williamsit ole liian montaa kertaa keskeyttäneet hydrauliikan takia. Toki vielä parempi on, jos Lotus onnistuu kehittämään yhtä hyvän tai vielä paremman järjestelmän itse.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Eikös Mersulla ollu suorasuihkutus jo 1950-luvulla

Vai puhutaanko nyt eri asiasta?
Päätin tarkistaa, ja Wikipediassa sanotaan W196-aiheessa että Remarkable firsts included the use of Desmodromic valves and fuel injection developed by Mercedes engineers through experience gained on the Messerschmitt Bf 109 fighter engine during World War II.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eikös Mersulla ollu suorasuihkutus jo 1950-luvulla
Päätin tarkistaa, ja Wikipediassa sanotaan W196-aiheessa että Remarkable firsts included the use of Desmodromic valves and fuel injection developed by Mercedes engineers through experience gained on the Messerschmitt Bf 109 fighter engine during World War II.
Joo, mutta mihin sitä bensaa suihkittiin ja miten tää liittyy fykkösiin?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Päätin tarkistaa, ja Wikipediassa sanotaan W196-aiheessa että Remarkable firsts included the use of Desmodromic valves and fuel injection developed by Mercedes engineers through experience gained on the Messerschmitt Bf 109 fighter engine during World War II.
-Saattoihan tuossa Mercedeksen 1950-luvun F1-autossa ollakin bensiinin suihkutus suoraan sylinteriin:
A real novelty was the Bosch developed direct Fuel Injection system, which had already been used successfully on the 300 SL racing cars.
http://www.ultimatecarpage.com/car/362/Mercedes-Benz-W196.html
Parasta olisi, jos joku saisi kaivettua jostain tuon moottorin kaaviokuvan. :ahem:

Ajatus 4-sylinterisistä F1:stä tulevaisuudessa ei jotenkin kuitenkaan houkuttele, varsinkin kun muistelee, kuinka esim. Ferrari käytti pitkään 12-sylinterisiä ja B.R.M. jopa 16-pyttysiä (!).
Ferrarilla väitettiin jopa olleen kehittillä 18-sylinterinenkin:
In 1967, Scuderia Ferrari built an experimental 500cc W3 engine in order to assess the potential for a 3-litre W18 Formula 1 engine.
http://en.wikipedia.org/wiki/W18_engine:eek!:
V10-moottoreiden aikaan F1 vielä tuntui kuninkuusluokalta.
80-luvun turbomoottoreidenkin aikaan kai suurin osa koneista oli sentään
V6:ia. :cool:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
rajoittaisivat moottorin ilman ja bensan saantia ja antaisivat muuten vapaat kädet moottorin rakentamiseen.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
-F1:t eivät enää oikein tunnu kuninkuusluokalta Corolla-moottoreilla, varsinkin jos esim.
Formula Renault-luokassa ajetaan mahtavilla 4 l V8:eilla. :thumbfh:
Tuntuivatko 80-luvun turbo-ykköset kuninkuusluokalta sitten? Niissähän oli vielä pienemmät koneet :p

Jospa mä nyt lisään tähän vielä että mun mielestä paras olisi että rajoitettaisiin ainoastaan sitä moottorin tilavuutta. Että konfiguraatio saisi olla mikä vaan, vaikka V7 tai kahdeksan sylinterin bokseri
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuntuivatko 80-luvun turbo-ykköset kuninkuusluokalta sitten? Niissähän oli vielä pienemmät koneet :p
-tuolloin suurin osa koneista oli kuitenkin V6:ia, tätähän Ferrari yrittää juuri puolustaa. Itse olisin myös 1,8 litraisten 6:ten puolella, sylinterijärjestys voisi olla vapaa, tällöin olisi hienoa kun eria autot tunnistaisi jo äänestä, jos jossain olisi B6, jossain R6 ja lopuilla V6. :thumbup:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
F1-kalenteri paisuu ennätyspitkäksi
08.09.2010 16:08
Sebastian Vettel, kuva: Mark Thompson/Getty Images

Formula ykkösten MM-sarjassa ajetaan ensi kaudella ennätykselliset 20 osakilpailua.

Kisat lisääntyvät tähän kauteen verrattuna yhdellä, kun kalenteriin lisätään Intian osakilpailu, joka ajetaan ensi vuonna 30. lokakuuta.

Kauden päätöskisa palaa jälleen Brasilian Interlagosiin, kun Abu Dhabi siirtyy viimeisen kisan paikalta toiseksi viimeiseksi kisaksi.

F1-kalenteri 2011:
13.03. Bahrain
27.03. Australia
10.04. Malesia
17.04. Kiina
08.05. Turkki
22.05. Espanja
29.05. Monaco
12.06. Kanada
26.06. Eurooppa (Valencia)
10.07. Iso-Britannia
24.07. Saksa
31.07. Unkari
28.08. Belgia
11.09. Italia
25.09. Singapore
09.10. Japani
16.10. Korea
30.10. Intia
13.11. Abu Dhabi
27.11. Brasilia
En, suoraan sanoen, pidä tästä suuntauksesta. 20 on ihan ehdoton maksimi. Tästä ei enää yhtään enempää kisoja. Loppukausi näyttää aivan hirveältä. Kuusi viimeistä kisaa ajetaan Euroopan ulkopuolella, ja näistä kolme on katuratoja. Yhteensä katuratoja on tungettu kalenteriin viisi eli 25 % olettaen, ettei Intiaankin valata betoniränniä. Abu Dhabi ja Interlagos vielä todennäköisesti vaihtavat paikkaansa.

Muutenkin vähän arveluttavaa viedä kisoja valtioihin, joista puuttuu F1-kulttuuri kokonaan (arabimaat, Korea, Singapore) tai valtioihin, jotka ovat puhtaita kehitysmaita (Intia). Aasian yliedustus ihmetyttää sekin; 8/20 kilpailusta ajetaan Aasiassa, Eurooppaan jää yhdeksän ja P-Amerikka, E-Amerikka ja Australia saavat kukin yhden.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Ihmettelen että miksi ketään ykkösiä seuraavaa haittaa se että kauteen tulee ENEMMÄN kisoja? Ainahan voi jättää katsomatta jos ei kiinnosta. Minulle ainakin kelpaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös