Santanderin ilmoittama viisinkertainen hyöty on kyllä aika paksun epämääräinen tieto. Jos oletetaan, että sillä viitataan sekunti ja palstamilli -esiintymisiin medioissa niiden mediamyyntihinnoilla, niin sittenkin auki jää minkä tasoisen kontaktin asiakkaisiin tuolla hinnalla on saatu. Ohi vilahtava logo on hieman eri kuin televisiomainos. Tai kuva haalarista. Saati - onko kohderyhmä ollut otollinen. Pelkkänä imagomainontanakin tuolla tavoin saadaan osviittaa mediapanostuksen arvosta mutta ei hyödystä.
Hyödyn mittaaminen edellyttäisi kohdemaissa huolellisia kuluttajatutkimuksia, myös toteutuneiden asiakkuuksien parissa. Sitäkin tuossa on voitu tavoitella, mutta tuskin valmista saldoa olisi asiakkuusmielessä vielä saatu - ehkä otos tunnetuuden lisäyksessä jolle sillekin toki voidaan joitain arvoja antaa ja mittana on juuri vastaavan tunnetuuden saavuttaminen muilla maksullisilla medioilla.
Minä luen tuon uutisen oman hännän nostoksi, jossa mittari on jokin kevyt laskutoimitus jolla tuotto saadaan näin hyvän näköiseksi. Muutoin tulosta olisi toki hehkutettu enemmänkin ja asiallisin argumentein. Ja jos maikkarin tai tämän alueen journalistiikka on kovin ala-arvoista muutenkin, niin hiven jo taloustietoja ja pohjatyötä vaativa taitaa olla jo perin ylivoimaista edes käsitteenä - joten tuo menee satasella läpi. Vähän kuin Alonson autonkehitystaidot.
Sen sijaan miksi Santanderilta tuollainen uutinen on liikkeelle laskettu onkin jo merkittävämpää. Uutinenhan on muutoin tyhjä ( ei kerro tosiasiassa mitään perusteita ) mutta kertoo siitä, että tälläinen uutinen on pitänyt antaa. Toisin sanoen joitakin paineita on annettu ja perään kuulutettu panostuksen mielekkyyttä ja onhan näkyvyys jo sitä luokkaa, että tuollainen voi aina osakkeen omistajien kokouksiin asti puhututtaa. Tähän päälle espanjalaispankkien ahdingot, kuntotestit sun muut niin varmasti on agendalla. Haittana siis lähinna, ei rahan määrä vaan dominoiva ilme kyseisessä mediassa/lajissa. Tuolloihan saatu pr on entistä tiukemmin sidoksissa F1:n kulloiseenkin -imagoon.
Mutta kun yhtiö tuottaa yli 2 miljardia euroa voittoa jokaisella vuosineljänneksellä niin nämä F1-rahat on siellä ihan postikuluja. Todennäköisesti mediakin on hyvä jo pelkästään tunnetuuden lisäyksenä. Edelleen haittana vain saadun hyödyn kääntyminen itseään vastaan liian dominoivana, sidoksissa jonkin verran yhteen kuskiin ja sen myötä tuo myös vastustusta ja huonoa julkikuvaa, sidoksissa paljolti F1:ssä tapahtuviin kummallisuuksiin. Eli panostus on haavoittuva vaikka näkyvyyttä tuokin.