F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei sinänsä uutinen, mutta eipä tälle oikein omaa paikkaa ole. Brian Lawrence kaivoi kisatuomarit parin viime kauden ajalta (kauempaakin, mutta se tieto ei ole yhtä kattavaa). Jos tuomarointia pitää epätasaisena, se ei ainakaan voi johtua siitä, että tuomaristo vaihtuu liikaa. Käytännössä kun FIA:n nimeämät tuomarit tulevat hyvin pienestä joukosta, jotka kaikki tuomitsevat useassa kisassa per vuosi.

Koodi:
2010

     FIA appointee 1       FIA appointee 2          FIA driver rep.     Local ASN steward
============================================================================================
BRN  Paul Gutjahr [SUI]    Vincenzo Spano [VEN]     A Prost [FRA]       Mazen Al-Hilli [BRN]
AUS  Gert Ennse  [GER]     Paul Gutjahr [SUI]       T Kristensen [DEN]  Steve Chopping [AUS]
MAL  Garry Connelly [AUS]  Radovan Novak [CZR]      J Herbert [GBR]     Abdul Malik [MAL]
CHN  Paul Gutjahr [SUI]    Vincenzo Spano [VEN]     A Wurz [AUT]        Wan Heping [CHN]
ESP  Garry Connelly [AUS]  Nicholas Deschaux [FRA]  D Warwick [GBR]     Joaquin Verdegay [ESP]
MON  Jose Abed [MEX]       Paul Gutjahr [SUI]       D Hill [GBR]        Christian Calmes [MON]
TUR  Gert Ennser [GER]     Radovan Novak [CZR]      J Herbert [GBR]     Haluk Unsal [TUR]
CDN  Lars Osterlind [SWE]  Vincenzo Spano [VEN]     E Fittipaldi [BRA]  Roger Peart [CDN]
EUR  Gert Ennser [GER]     Radovan Novak [CZR]      H-H Frentzen [GER]  Manuel Vidal Perucho [ESP]
GBR  Lars Osterlind [SWE]  Garry Connelly [AUS]     N Mansell [GBR]     Ron McCabe [GBR]
GER  Jose Abed [MEX]       Paul Gutjahr [SUI]       D Sullivan [USA]    Waltraud Wunsch [GER]
HUN  Radovan Novak [CZR]   Vincenzo Spano [VEN]     D Warwick [GBR]     Lajos Herczey [HUN]
BEL  Lars Osterlind [SWE]  Garry Connelly [AUS]     N Mansell [GBR]     Yves Bacquelaine [BEL]
ITA  Lars Osterlind [SWE]  Gert Ennser [GER]        E Fittipaldi [BRA]  Paolo Langoni [ITA]
SIN  Garry Connelly [AUS]  Vincenzo Spano [VEN]     D Sullivan [USA]    Harold Netto [SIN]
JPN  Paul Gutjahr [SUI]    Radovan Novak [CZR]      A Wurz [AUT]        Kazuwani Yamanashi [JPN]
KOR  Garry Connelly [AUS]  Gert Ennser [GER]        A Jones [AUS]       Nam Ung Vaque [KOR]
BRA  Gert Ennser [GER]     Paul Gutjahr [SUI]       J Herbert [GBR]     Felipe Giaffone [BRA]
ABD  Lars Osterlind [SWE]  Nicholas Deschaux [FRA]  E Pirro [ITA]       Khaled bin Shaiban [ABD]

2011

     FIA appointee 1       FIA appointee 2          FIA driver rep.      Local ASN steward
==============================================================================================
AUS  Paul Gutjahr [SUI]    Steve Stringwell [GBR]   J Herbert [GBR]      Steve Chopping [AUS]
MAL  Garry Connelly [AUS]  Vincenzo Spano [VEN]     E Pirro [ITA]        ?
CHN  Garry Connelly [AUS]  Vincenzo Spano [VEN]     E Pirro [ITA]        ?
TUR  Lars Osterlind [SWE]  Silvia Bellot [FRA]      D Warwick [GBR]      Metin Ceker [TUR]
ESP  Paul Gutjahr [SUI]    Radovan Novak [CZR]      M Blundell [GBR]     Silvia Bellot [ESP]
MON  Lars Osterlind [SWE]  Jose Abed [MEX]          A McNish [GBR]       ?
CDN  Garry Connelly [AUS]  Tim Mayer [USA]          E Fittipaldi [BRA]   Roger Peart [CDN]
EUR  Radovan Novak [CZR]   Roger Peart [CDN]        H-H Frentzen [GER]   ?
GBR  Lars Osterlind [SWE]  Nicholas Descheaux [FRA] N Mansell [GBR]      Dennis Carter [GBR]
GER  Garry Connelly [AUS]  Farhan Vohra [IND]       T Kristensen [DEN]   ?
HUN  Gert Ennser [GER]     Radovan Novak [CZR]      A McNish [GBR]       ?
BEL  Paul Gutjahr [SUI]    Paolo Longoni [ITA]      N Mansell [GBR]      Yves Bacquelaine [BEL]
ITA  Paul Gutjahr [SUI]    Silvia Bellot [ESP]      D Daly [IRL]         ?
SIN  Gert Ennser [FER]     Radovan Novak [CZR]      H-H Frentzen [GER]   Harold Netto [SIN]
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos piiri on pieni, niin FIAn rangaistuskäytäntö on vielä isompi vitsi kuin luulin.:thumbfh:
Yksi Jean Todtin vaaliteeseistä oli tuomaroinnin parantaminen, ja jos tuo vakiotuomareiden käyttö on yksi hänen uudistuksistaan, niin ainakin asiassa on tehty jotain. Minusta tuomarointi on nyt parempaa. Toki myös aktiivisempaa, mikä ei kaikkia miellytä.

No, kaikkia on mahdoton miellyttää. Toisten mielestä suurempi osa tilanteista pitäisi tulkita kisatilanteiksi ja jättää rankaisematta ja samaan aikaan toiset vaativat kilpailukieltoja.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tarkoitin, että luulisi sitten samanlaisesta rikkeestä saavan saman rangaistuksen, mutta ne heittelevät ilman logiikkaa kisasta toiseen. Toivoisin kyllä, että enemmän laitettaisiin racing incidenteiksi kolareita.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tarkoitin, että luulisi sitten samanlaisesta rikkeestä saavan saman rangaistuksen, mutta ne heittelevät ilman logiikkaa kisasta toiseen. Toivoisin kyllä, että enemmän laitettaisiin racing incidenteiksi kolareita.
Totta. Toki yhtenäisen linjan etsiminen on hankalaa. Vaikkapa tuoreimman Hami-Massa tapauksessa.

Ehkä toimiva varoituskäytäntö olisi kuitenkin parempi kuin läpiajorangaistukset. Sillä toisaalta on tyhmää tuomita ja rangaista ohitusten yrittämisestä ja samalla toivoa saavansa niitä lisää. Toki eipä kai rangaistus noita ammattilaisia juuri jarruttele tai ohjaa tulevaa käytöstä ajatellen...

Jos puhkoo toisen renkaan tai rikkoo autoa on rangaistus ihan ok, koska on mennyt pilaamaan toisen kisan. Jos sen sijaan rikkoo vaikka etusiipensä ajamalla perään ilman, että toinen siitä pahemmin kärsii, voisi varoituksenkaltainen olla parempi....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos puhkoo toisen renkaan tai rikkoo autoa on rangaistus ihan ok, koska on mennyt pilaamaan toisen kisan. Jos sen sijaan rikkoo vaikka etusiipensä ajamalla perään ilman, että toinen siitä pahemmin kärsii, voisi varoituksenkaltainen olla parempi....
Noinhan se yleensä meneekin. Hamilton puhkoi Massan renkaan -> drive through.
Alguersuari puhkoi Trullin renkaan -> Drive through.
Schumacher puhkoi Perezin renkaan -> varoitus (keskeyttäneelle on turha antaa läpiajorangaistusta).
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Noinhan se yleensä meneekin. Hamilton puhkoi Massan renkaan -> drive through.
Alguersuari puhkoi Trullin renkaan -> Drive through.
Schumacher puhkoi Perezin renkaan -> varoitus (keskeyttäneelle on turha antaa läpiajorangaistusta).
Jep, mutta sitten on näitä kun kun joku rusikoi etusiipensä toisen persustaan ja saa rangaistuksen vaikka edellä ajava ei kärsinyt kuin korkeintaan pyörähdyksen. Silloin siis etusiipensä menettänyt saa jo yhden rangaistuksen, kun nilkuttaa varikolle siipeä vaihtamaan.
Toki se rajan piirtäminen tässäkin on hankalaa...emmä sitä sano.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jep, mutta sitten on näitä kun kun joku rusikoi etusiipensä toisen persustaan ja saa rangaistuksen vaikka edellä ajava ei kärsinyt kuin korkeintaan pyörähdyksen. Silloin siis etusiipensä menettänyt saa jo yhden rangaistuksen, kun nilkuttaa varikolle siipeä vaihtamaan.
Toki se rajan piirtäminen tässäkin on hankalaa...emmä sitä sano.
No se riippuu ihan tilanteesta. Jos kyse on kilvanajosta niin ei siitä pitäisi rangaista. Esim. ensimmäisen mutkan kolareista on aika turha rangaista. Jos joku pyörähtää tai muuten kärsii (auto hajoaa, menettää kohtuuttomasti aikaa/sijoituksia) jonkun muu hölmöilyjen vuoksi niin siitä pitää antaa rangaistus, vaikka etusiipi olisikin mennyt rikki. Ihan hyvin sen etusiiven voi rikkoa jonkun perään viimeisessä mutkassa kun on jo muutenkin tulossa varikolle kärsimättä juuri yhtään. Se että rikkoo oman autonsa hölmöilyjensä vuoksi ei ole mikään syy olla rankaisematta. Vähän kuin ryöstäisi pankin, mutta välttyisi tuomiolta koska ampui itseänsä jalkaan. Jos kolarilla ei ole kärsijöitä niin ei siitä pidä rangaistakaan. Eli kukaan ei pyörähdä tai auto ei mene rikki tai menetä kohtuuttomasti aikaa. Ellei sitten ole jotenkin todella pahalla tavalla vaarantanut turvallisuutta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jep, mutta sitten on näitä kun kun joku rusikoi etusiipensä toisen persustaan ja saa rangaistuksen vaikka edellä ajava ei kärsinyt kuin korkeintaan pyörähdyksen. Silloin siis etusiipensä menettänyt saa jo yhden rangaistuksen, kun nilkuttaa varikolle siipeä vaihtamaan.
Toki se rajan piirtäminen tässäkin on hankalaa...emmä sitä sano.
Ei se, että töpeksimisellään rikkoo autonsa ole mikään rangaistus, eikä se voi toimia minkäänlaisena argumenttina hölmöilijän puolesta. Indycarin pösilötuomaristo toimii kuvaamaasi tapaan ja tuloksena on ollut loputon sekamelska tulkintaerimielisyyksiä ja suosimissyytöksiä. Ylipäätään järkevät rangaistukset perustuvat tekoon eivätkä seurauksiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Formula 1:ä (ja muuta motorsporttia) italialaisin silmin - mutta englanniksi.

La Gazzetta dello Sport in English

-Edit- Oikean laidan tulosplanssiin on jotenkin jäänyt Silverstonen kisan - jonka Ferrari voitti - tulokset. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Edellisen ulosantini oli ilmeisen epäselvä... :)

Jos joku pyörähtää tai muuten kärsii (auto hajoaa, menettää kohtuuttomasti aikaa/sijoituksia) jonkun muu hölmöilyjen vuoksi niin siitä pitää antaa rangaistus, vaikka etusiipi olisikin mennyt rikki. Eli kukaan ei pyörähdä tai auto ei mene rikki tai menetä kohtuuttomasti aikaa. Ellei sitten ole jotenkin todella pahalla tavalla vaarantanut turvallisuutta.
Eli kuten sanoin edellistä aiemmassa postauksessani...

Ei se, että töpeksimisellään rikkoo autonsa ole mikään rangaistus, eikä se voi toimia minkäänlaisena argumenttina hölmöilijän puolesta. Indycarin pösilötuomaristo toimii kuvaamaasi tapaan ja tuloksena on ollut loputon sekamelska tulkintaerimielisyyksiä ja suosimissyytöksiä. Ylipäätään järkevät rangaistukset perustuvat tekoon eivätkä seurauksiin.
Tämähän ei suinkaan ollut tarkoitukseni. Siis että töpeksinnästä ei pitäisi rangaista. Pointti oli, että joskus kovassa väännössä saattaa vähän osua, johon syyllisiä voi olla molemmat osapuolet...
Niitäkin tilanteita on ollut missä hyvin väännön jälkeen vähän osuu, jotain hajoaa tai ei edes hajoa kummaltakaan, ja sitten mennään vielä veteleen rankkua päälle.
Sellaisista tilanteista ja rangaistuksista pitäisi päästä eroon. Antakoot vaikka sit varoituksen ja muutaman varoituksen jälkeen rankkua tms...

Ihan heti ei tule mieleen missä viimeksi oli näitä tarkoittamiani tilanteita, joten kenties asianlaita on jo parantunutkin... :)
Viime kaudelta kuitenkin sellaista koitan tässä muistella...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Virginille :thumbdown ja HRT:lle :thumbdown eikä paljon parempi oo Lotuskaan. Nyt vähän yritystä hei! Kohta kaks kautta ajeltu ja kehitys on ollut todella hidasta.
No onneksi aika-ajossa on yleensä menty sekka pari nopeempaa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali pitää Sebastian Vettelin hankkimista Fernando Alonson tallikaveriksi mahdollisena.

Alonsolla on Ferrari-sopimus kauden 2016 loppuun asti. Vettelin Red Bull –pesti jatkuu 2014 asti.

- Uskon, että he pystyisivät olemaan rinnakkain. Fernandon vahvuus on siinä, ettei hän pelkää ketään, Domenicali sanoo Gazzetta dello Sport -lehdelle.

Ferrarille on todennäköisesti luvassa kuljettajavaihdos jo ennen vuotta 2015, sillä Felipe Massan sopimus päättyy ensi kauden jälkeen. Lewis Hamilton on yksi Ferrarin vaihtoehdoista.

- Massa tekee kaikkensa osoittaakseen olevansa Ferrarin arvoinen ja muut kuljettajat, joiden sopimukset päättyvät, haluavat osoittaa olevansa valmiita tulemaan Ferrarille. Hamilton on myös yksi niiden kuljettajien joukossa, mutta nyt on vielä aikaista, Domenicali pyörittelee kauden 2013 kuskivalintaa.
Ferrarin vetovoima hyytyi siinä vaiheessa kun palkkasivat Alonso, eli sama tilanne kuin Schumin kanssa männä vuosikymmenellä.

En itse usko että kukaan maailmanmestari menee "Alonson-talliin" ajamaan....paitsi ehkä pienellä varauksella Hamilton.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös