www.grandprix.com toteaa, että Bridgeä ei ollut olemassakaan ennen vuotta 1991, ja myös Clubin ja Abbeyn luonne on muutettu kauas alkuperäisistä (1991 ja 1994). Mistään hirvittävän legendaarisista mutkista ei siis enää muutenkaan ole kyse.Mickey sanoi:Silverstonen moottoriradan kuuluisat Club-, Abbey- ja Bridge-mutkat saattavat tulevina vuosina joutyua historian lehdille, sillä The Daily Telegraph-lehden mukaan Silverstonen rataa tullaan muuttamaan perusteellisesti.
Minulta jos kysytään niin F1-kalenterissa on alle puolet kunnollisia ratoja, ja niistäkin viehätystä vievät hidastusmutkat.Mickey sanoi:..kommentteja ratoihin liittyen.
En kyllä keksi mitä mielenkiintoista on katsoa autoa yli kilometrin mittaisella suoralla. Toisaalta, en minä ymmärrä ovaaliratojen viehätystäkään.petrolhead sanoi:Minulle ideaalissa F1 radassa olisi pitkiä (reilusti yli km) suoria ja pelkästään nopeita mutkia (130R, Copse, Eau Rouge, Parabolica, Pouhon..)
En usko kuskien viehtyneen G-voimiin sinänsä. Vauhdin tunteeseen mutkien läpi kyllä. Mutkista sen verran, että yhtenä kunnioitetuimmista ja nimenomaan ajotaitoa mittaavimmista radoista pidetään Monacoa.Veikkaan että kuskillekin on ääretttömän turhauttavaa ajaa 50km/h neulansilmiä autolla joka kulkee 350km/h ja kykenee vetämään 4g nopeaan mutkaan.
Minä taas en hyväksy sitä, että urheilijoita asetetaan tietoisesti hengenvaaraan, jos asialle olisi tehtävissä jotain.Moottoriurheilu on aina vaarallista, ja se pitäisi tiettyyn rajaan asti hyväksyä, eikä formuloita pitäisi pilata laittamalla niitä ajamaan ympyrää "turvallisilla" mikkihiiriradoilla.
WebSlave sanoi:En kyllä keksi mitä mielenkiintoista on katsoa autoa yli kilometrin mittaisella suoralla. Toisaalta, en minä ymmärrä ovaaliratojen viehätystäkään.
Eihän se F1 ole nyt kumpaakaan. TV-showta noitten ratojen suunnittelija nyt viimeksi on ajatellut, eihän kisoissa tapahdu mitään. Jos F1:sestä saataisiin urheilua, eli tasaväkisempää kilpailua ja enemmän ohituksia, siitä tulisi myös TV-showta automaattisesti. Juuri tällä tavalla esim. NASCAR on Yhdysvalloissa saanut sen aseman mikä sillä nyt on, eli seuratuin urheilulaji.petrolhead sanoi:Ratoja suunnitellessa F1:sta pitäisi ajatella urheiluna, ei TV-showna (Ei tule toteutumaan :jaska:
Mistä kohdin? Kyllä se kuskien taito mitataan mutkissa eikä suorilla. Suoralla ei tapahdu mitään mielenkiintoista, paitsi silloin kun nopeampi auto ohittaa hitaamman. Eikä sekään ole kovin näyttävää, koska on suhteellisen yksinkertaista. Mutkissa ohittaminen on paljon näyttävämpää ja vaikeampaa.Joni sanoi:Ihme settiä WebSlavelta kyllä nyt.
mikki hiiri-radoilla ei tule noita ohituksia, kun ajovirheen jälkeenkin ehtii mutkasta hitaammin lähdettyään peippailemaan niin, ettei takaatuleva ehdi rinnalle tultaessa lyhyen suoran päässä olevaan mutkaan. Pitkät suorat mahdollistaisivat sen, jotta vähemmän virheitä tekevät (taitavammat) hiillostajat pääsisivät ohitse helpommin.WebSlave sanoi:Mistä kohdin? Kyllä se kuskien taito mitataan mutkissa eikä suorilla. Suoralla ei tapahdu mitään mielenkiintoista, paitsi silloin kun nopeampi auto ohittaa hitaamman. Eikä sekään ole kovin näyttävää, koska on suhteellisen yksinkertaista. Mutkissa ohittaminen on paljon näyttävämpää ja vaikeampaa.
Suoralla ei saa peippailla. Ajolinjaa saa vaihtaa vain kerran. Toki pitkät suorat mahdollistavat rinnalle tulon paremmin, mutta ei siinä hirvittävästi ole kyse taidosta, vaan siitä kummalla on suoralla nopeampi auto. Talla pohjassa suurimmalla vaihteella ratti suorassa ei voi olla kovin vaikeaa ajaa. Lyhyemmillä suorilla se suoraa edeltävän mutkan ottotaito korostuu, pitkillä pääsee ohi "pelkällä autolla".kouvotsvoni sanoi:mikki hiiri-radoilla ei tule noita ohituksia, kun ajovirheen jälkeenkin ehtii mutkasta hitaammin lähdettyään peippailemaan niin, ettei takaatuleva ehdi rinnalle tultaessa lyhyen suoran päässä olevaan mutkaan. Pitkät suorat mahdollistaisivat sen, jotta vähemmän virheitä tekevät (taitavammat) hiillostajat pääsisivät ohitse helpommin.
Tätä minäkin olen pitkään hiljaa itsekseni miettinyt. Uuden A1GP-sarjan myötä tuo ajatus osoittautui oikeaksi.hannu^ sanoi:Luulen, että useilla luokilla saadaan ihan pätevän näköistä kisaa suurimmalla osalla F1-radoista, joten kisailun näyttävyys on varmasti aika pitkälti kiinni itse autoista. Toisaalta jo autojen määrän lisääminen toisi automaattisesti äksöniä ainakin vähän enemmän. Sääntömuutoksia vaan kehiin ja lisää talleja!
Imusta ei ole hyötyä? Autojen ilmanvastus on edelleen sitä luokkaa että yli 300km/h:n nopeuksissa 85 % tehosta halkoo tuulta ja 15% kiihdyttää vaunua. Mitä suurempi nopeus ja mitä pidempään sitä nopeutta ajetaan, sitä enemmän imusta hyötyy.WebSlave sanoi:Nykysäännöillä "imusta" ei ole juurikaan hyötyä.
Niin, koska sitä ei nykyautojen aerodynamiikalla juuri synny. Olisihan siitä hyötyä, jos sitä olisi.petrolhead sanoi:Imusta ei ole hyötyä?
Ei tuo imuefekti kyllä mihinkään ole maailmasta hävinnyt, vaikka nykyautot enemmän turbulenssia taakseen aiheuttavatkin. Ongelmana ohitustilanteiden suhteen on pikemminkin se, ettei toista autoa pysty seuraamaan tarpeeksi lähellä kaarteissa, jotta imuun pääsisi suorilla.WebSlave sanoi:Niin, koska sitä ei nykyautojen aerodynamiikalla juuri synny. Olisihan siitä hyötyä, jos sitä olisi.
Myöskin sutimisenesto haittaa imuun pääsyä, kun edelläajava saa aina hyvät vauhdit suoralle eikä tee virhettä.Bobakki sanoi:Ei tuo imuefekti kyllä mihinkään ole maailmasta hävinnyt, vaikka nykyautot enemmän turbulenssia taakseen aiheuttavatkin. Ongelmana ohitustilanteiden suhteen on pikemminkin se, ettei toista autoa pysty seuraamaan tarpeeksi lähellä kaarteissa, jotta imuun pääsisi suorilla.
Jarrulla tarvitsisi käydä vain Lesmoihin ja Parabolicaan tullessa?312T4 sanoi:Vanha Monza ovaalilla terästettynä olisi kyllä varmaan aika mielenkiintoinen rata :ahem: