Autoleasing!

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Runar ja Kyllikki sanoi:
Noin mäkin asian ajattelen enkä oo missään vaiheessa elämääni autoa ostanut velaks. Jos ei oo varaa ostaa käteisellä, niin sitten olen ilman tai ostan halvemman.
Sitten on myös meitä onnettomia joilla on sen verran kallis automaku, että on pakko ottaa lainaa, että saa edes käytettynä vähän sinnepäin olevan auton kuin haluaisi. Onnellisia ovat he, joille auto ei ole sillain tärkeä. :thumbfh: :thumbfh: :thumbfh:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Sam sanoi:
Ymmärtääkseni tuossa rahoitushommassa saa valita ottaako vakuutuksen itse omilla bonuksilla vai rahoitusyhtiön kautta. Työkaverini aikoo pitäytyä jatkuvassa lainakannassa, kun hänellä ei ole minkäänlaisia bonuksia...
Varmaan autoissa sit poikkeaa prätkäpuolesta. Prätkissäkin tietty saa valita mistä sen vakuutuksen ottaa, mutta bonukset on ihan samat riippumatta siitä ottaako sen suoraan vakuutusyhtiöstä ite vai rahoitusyhtiön kautta.

Lisäks on sen verran eroa, että rahoitusyhtiön kautta otettuna prätkän kaskoa ei saa talveks poikki, vaikka pyörä seisoiskin. Tasoittaa hintaeroa kummasti vaikka rahoitusyhtiön kautta ensin alkuun näyttääkin paljon edullisemmalta.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Matxi sanoi:
Sitten on myös meitä onnettomia joilla on sen verran kallis automaku, että on pakko ottaa lainaa, että saa edes käytettynä vähän sinnepäin olevan auton kuin haluaisi. Onnellisia ovat he, joille auto ei ole sillain tärkeä. :thumbfh: :thumbfh: :thumbfh:
Tällä hetkellä auto ei mulle sillai ole tärkeä, että ottaisin ison lainan saadakseni Bemun, vaikka moisen haluaisinkin. Mieluummin asuntolainaa lyhentelen, son kuitenkin järkevämpi sijoitus.

Lähinnä syssyllä, jos muut liikkuvat osat menee (tai ei mene) kuten tällä hetkellä näyttää ois tarkoitus ostaa kulkupeli. Valitettavasti vain uudessa on tiettyjä etuja käytettyyn verrattuna, joten se näyttää todennäköisemmältä :rolleyes:

.. no syssyllä tuo ratkeaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
jaska sanoi:
Tällä hetkellä auto ei mulle sillai ole tärkeä, että ottaisin ison lainan saadakseni Bemun, vaikka moisen haluaisinkin. Mieluummin asuntolainaa lyhentelen, son kuitenkin järkevämpi sijoitus.

Lähinnä syssyllä, jos muut liikkuvat osat menee (tai ei mene) kuten tällä hetkellä näyttää ois tarkoitus ostaa kulkupeli. Valitettavasti vain uudessa on tiettyjä etuja käytettyyn verrattuna, joten se näyttää todennäköisemmältä :rolleyes:

.. no syssyllä tuo ratkeaa.
Jep. Rehellisesti sanottuna mä en näe itseäni maksamassa yhtään Golffia pienemmästä (tahi huonommasta) autosta senttiäkään. Siksi ajankin nyt vielä tolla vanhalla paskalla kun ei ihan tolkutonta autolainaa viittiis ottaa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Matxi sanoi:
Sitten on myös meitä onnettomia joilla on sen verran kallis automaku

Mä uskon, että enemmänkin on kyse arvomaailmasta kuin maun kalleudesta.

Ihan varmaan moneltakin uudella keskiluokan autolla ajavalta jos asiaa kysytään, millasen auton hankkis jos ei ois rahalla mitään väliä, vastaukseks tulis ihan saatanan kalliita arvoautoja. Maun kalleudesta ei olis kahta kysymystäkään.

Mutta se arvomaailma on erilainen. Mieluummin ajetaan vaikkapa uudella keskiluokan autolla koko ajan tietäen että siihen mahdolliseen unelma-autoon ei ole varaa eikä ehkä oikeesti tiukan paikan tullen halujakaan. Siihen saattaisi meinaan olla varaa, jos otettaisiin velkaa, mutta arvomaailma on sellainen ettei haluta tehdä sellaista velkaa perheelle iskän poikamaisen autounelman takia.
Mieluummin, jos velkaa otetaan, toteutetaan joku _omasta mielestä_ järkevämpi unelma kuin joku auton ostaminen.

Joka vaikkapa 80-luvulla osti omasta mielestään unelma-auton vaikkapa just Audi Quattro-luokasta, omisti joskus nykysilmin katsottuna ruman, epämukavan ja äänekkään, joskin siihen aikaan kalliin auton.
Se joka silloin laittoi rahat unelmoimaansa asuntoon merenrannalla, omistaa edelleen käypäsen asunnon, joka mahdollisesti edelleen on se unelma-asunto.
Siinä se arvomaailman ero. Monet haluaa nimenomaan jälkimmäistä tilannetta kun tosipaikka tulee eteen.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mä uskon, että enemmänkin on kyse arvomaailmasta kuin maun kalleudesta.

Ihan varmaan moneltakin uudella keskiluokan autolla ajavalta jos asiaa kysytään, millasen auton hankkis jos ei ois rahalla mitään väliä, vastaukseks tulis ihan saatanan kalliita arvoautoja. Maun kalleudesta ei olis kahta kysymystäkään.

Mutta se arvomaailma on erilainen. Mieluummin ajetaan vaikkapa uudella keskiluokan autolla koko ajan tietäen että siihen mahdolliseen unelma-autoon ei ole varaa eikä ehkä oikeesti tiukan paikan tullen halujakaan. Siihen saattaisi meinaan olla varaa, jos otettaisiin velkaa, mutta arvomaailma on sellainen ettei haluta tehdä sellaista velkaa perheelle iskän poikamaisen autounelman takia.
Mieluummin, jos velkaa otetaan, toteutetaan joku _omasta mielestä_ järkevämpi unelma kuin joku auton ostaminen.

Joka vaikkapa 80-luvulla osti omasta mielestään unelma-auton vaikkapa just Audi Quattro-luokasta, omisti joskus nykysilmin katsottuna ruman, epämukavan ja äänekkään, joskin siihen aikaan kalliin auton.
Se joka silloin laittoi rahat unelmoimaansa asuntoon merenrannalla, omistaa edelleen käypäsen asunnon, joka mahdollisesti edelleen on se unelma-asunto.
Siinä se arvomaailman ero. Monet haluaa nimenomaan jälkimmäistä tilannetta kun tosipaikka tulee eteen.
Melko hyvin tiivistetty.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Sam sanoi:
Ymmärtääkseni tuossa rahoitushommassa saa valita ottaako vakuutuksen itse omilla bonuksilla vai rahoitusyhtiön kautta. Työkaverini aikoo pitäytyä jatkuvassa lainakannassa, kun hänellä ei ole minkäänlaisia bonuksia...
jep, rahoituksella oli pari autoa ja se mitä korkoja maksoi niin vakuutuksessa säästi kun otti rahoitusyhtiön vakutuuksen kun itsellä ei paljon prosentteja ole... ja nyt kun siirtyi omaan omistukseen niin kirpaisi aika hemmetisti :nope:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Nostetaanpa vanha toikki esille. On ajankohtaista ensi vuoden puolella. Maalis-huhtikuussa.

Olen tehnyt laskelmia muutaman vaihtoehdon välillä:
1) Oma uusi auto (Hintaluokka: 12000-18000 eli pikkuauto)
2) Käytetty
3) leasing (ja nimenomaan huoltoleasing)
Laitan (ehkä) myöhemmin laskelmiakin, mutta pidetään nyt hetki jännityksessä.

Löytyisikö tuoreempia mielipiteitä asiasta eli onko jolla kulla leasingautoa?! (siis yksityisleasing, ei firman kautta)

Kieltämättä ratkaisuun siitä, mikä on hankintatapa - joskus ensi vuoden puolella, vaikuttaa autojen hintojen kehitys tässä lamatilanteessa. Ja miten se vaikuttaa autojen arvonalennukseen ja myyntimahdollisuuksiin tulevaisuudessa.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Löytyisikö tuoreempia mielipiteitä asiasta eli onko jolla kulla leasingautoa?! (siis yksityisleasing, ei firman kautta)

Yhellä Rummukaisella oli kerran liisingauto, pukeutui tyylillä, ajeli kiiltäväkylkisellä Preludella ja asui huonomaineisen betonilähiön vuokrakasarmissa Riihimäellä.
En tiedä kannattiko.
Mä olen suosinut aina omistusautoja. Omistamisessa on etunsa.
Rummukainen hävisi sittemmin lama-aikana maisemista. Liekö ollut tuo liisaus niin kannattavaa, että lähti sitten etelän lämpöön asumaan täältä loskasta niillä rahoilla jotka se Hondan liisauksella voitti?
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Yhellä Rummukaisella oli kerran liisingauto, pukeutui tyylillä, ajeli kiiltäväkylkisellä Preludella ja asui huonomaineisen betonilähiön vuokrakasarmissa.
En ole Rummukainen. En pukeudu tyylillä, enkä varmaan ajele luteella. Tämä betonilähiö on hyvämaineinen ja omistuskartano. :)

Auto ei tule olemaan minulle peeniksen jatke. Ei ole mitään käyttöä...eikun siis juu ei.:eek:
En tiedä kannattiko, enkä tiedä oliko firman.
Mä olen suosinut aina omistusautoja. Omistamisessa on etunsa.
Omistaminenhan on kivaa. :)

Arvonalennus on se, joka arveluttaa oman ostamisessa. Sen jälkeen kun oma on maksettu (mitään käteiskauppoja ei varmaan ole varaa tehdä), niin ollaan uudessa vain hiukan pienemmässä kk-maksussa kiinni. Edellyttäen, että arvonlasku on pysynyt rajoissa ja takuuseen kuulumattomia huoltoja ei tule jne.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Vakavammin S-ryhmällä oli joku autoliisausviritelmä yksityisille (olisko ollu S-etuauto tms.), jonka hinnoittelu oli tehty melko houkuttelevaksi.
Liekö hinnoiteltu alkuun liiankin houkuttelevaksi, kun en ole tästä mahdollisuudesta enää vuoteen mitään kuullut...

Edit: pikainen googletus paljasti, että S-etuautoliising on edelleen olemassa. Näyttää nuo hinnat vaan paljon korkeammilta kuin ne mielikuvat siitä, mitä edullinen lanseeraushinnoittelu alkuun oli....
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Vakavammin S-ryhmällä oli joku autoliisausviritelmä yksityisille (olisko ollu S-etuauto tms.), jonka hinnoittelu oli tehty melko houkuttelevaksi.
Liekö hinnoiteltu alkuun liiankin houkuttelevaksi, kun en ole tästä mahdollisuudesta enää vuoteen mitään kuullut...

Edit: pikainen googletus paljasti, että S-etuautoliising on edelleen olemassa. Näyttää nuo hinnat vaan paljon korkeammilta kuin ne mielikuvat siitä, mitä edullinen lanseeraushinnoittelu alkuun oli....
Juu ja noita leasing vaihtoehtoja tuntuu olevan lähes jokaisella autonvalmistajalla/myyjällä.

Itse olen toistaiseksi eniten paneutunut nimenomaan s-etuautoon (Automaa) ja EasyLeasingiin (Delta). Lisäksi jonkin verran ALD:hen.

Listahintojen (siis leasing) lisäksi on toisiaan myös tarjouksia.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Muistikuvani S-etuauton menneistä, halvoista hinnoista oli oikea. Tuolloin laskin itsekin, että olisi ollut lähes houkuttelevaa alkaa liisaajaksi.

Autoveromuutos yllätti S-ryhmän Peugeotia ja Fordia myyvän Automaan ja rahoituskumppanin Nordean, ja jokaisesta uudesta leasing-sopimuksesta tuli takkiin.
S-Etuauton hinnoittelu oli aluksi myyjän kannalta aivan liian halpa.


"Autoveropäätöksen jälkeen hinnat hakivat paikkaansa. Nyt autojen jäännösarvot on laskettu kohdalleen", Vuoti sanoo.
Kuukausihinnat ovat siis nousseet. Mainoksissa autojen kuukausihinnat on saatu houkuttelevan mataliksi laskemalla leasingsopimus vähäisen ajomäärän ja pitkän maksuajan mukaan. Vuotin mukaan tyypillinen leasing-asiakas ajaa tavallista vähemmän. Kyseessä on yleensä kaupunkilaisperhe tai iäkkäämpi pariskunta.
Artikkeli : http://www.duuniauto.fi/artikkelit/article110494.ece
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Muistikuvani S-etuauton menneistä, halvoista hinnoista oli oikea. Tuolloin laskin itsekin, että olisi ollut lähes houkuttelevaa alkaa liisaajaksi.


Artikkeli : http://www.duuniauto.fi/artikkelit/article110494.ece
Juu. Olen tuonkin jossakin vaiheessa lukenut (eli olen tosiaan paljon tätä kuuklettanut ja tutkinut + lukenut keskustelupalstoja). Ja yksi tekijä (vaikeasti ennakoitava) onkin, kun tätä kannattavuutta arvio mitä tapahtuu tulevaisuudessa. Nouseeko hinnat esim. neljä vuoden päästä (jos 48 kk sopimus) eli mitä sitten kun sopimus tulee täyteen, siten ettei enää kannattaisi. (vrt. oma auton osto"kierre")

Varmaan aiemmin olisi saanut edellisemmin, mutta voisiko hinta edelleen olla sopiva. (ja mahdollisesti seuraavassakin vaiheessa?)

Selvää on sekin, että ei leasing ilmaista ole ja, että leasingtarjoajat ottavat kyllä omansa pois. Homman täytyy olla heille kannattavaa. Se kiinnostaa tietty vähän, mutta tärkeämpää on "kannattaisiko" tämä myös minulle. :)
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Autoja saa ostaa velaksi lähes nollakorolla.
Mielestäni on paljon motivoivampaa pitää autonsa hyväkuntoisena (ja jälleenmyyntiarvo hyvänä) jos sitä ostaa itselleen, kuin maksaa liisingsopimuksen sisältämät ylimääräiset kulut (keskiarvoliisaajan mukaan lasketut auton arvon alenemiset sun muut) ja liisingyhtiön voitto.

En koe liisausta noilla hinnoilla omistusautolle mielekkääksi vaihtoehdoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Laitan tähän yhden laskelmista, jossa on näitä vaihtoehtoja vertailtu. (mukana ei ole polttoainekuluja, mutta arvonalennus on huomioitu sekä omassa että käytetyssä)
PHP:
	Kuukausikohtaiset kulut per vuosi arvonalennus huomioiden (ilman polttoainekuluja)					
	Käytetty	S-Etuauto	EasyLease	Oma uusi	Oma uusi, kierto	
1	370,65 €	353,33 €	300,83 €	642,91 €	606,05 €	
2	359,97 €	353,33 €	300,83 €	516,55 €	488,62 €	
3	350,57 €	353,33 €	300,83 €	502,55 €	475,61 €	
4	342,30 €	353,33 €	300,83 €	490,23 €	464,16 €	
5	155,04 €	353,33 €	300,83 €	181,15 €	175,54 €	
6	148,63 €	353,33 €	300,83 €	171,62 €	166,67 €	
7	143,00 €	353,33 €	300,83 €	163,22 €	577,06 €	
8	138,04 €	353,33 €	300,83 €	155,83 €	459,63 €
Mukaan on laskettu leasing vaihtoehdoissa vakuutukset + sopimukseen kuulumattomia muita kuluja. Arvonalennus on huomioitu siten, että se on laskettu kuluksi ja on ensimmäisenä vuotena 20% ja seuraavina 12%. (excelissä voi noita prosentteja tarvittaessa muuttaa).

Vasemmassa laidassa on vuodet. Oma auto, kierto -kohdalla tarkoitetaan sitä, että esim. 6 vuoden päästä ostaisi uuden auton käyttäen käsirahana auton sen hetkistä arvoa. Tuo on todennäköisesti liian pitkä aika ja olenkin laskenut saman jo 4 vuoden mukaan. Joskin tässä taulussa sitä ei ole mukana.

Jossakin paikassa oli seuraavanlainen kysely:
Päivän kysymys – 18.6.2008

Kuinka usein vaihdat autoa?
Vuoden välein 5 %
2–3 vuoden välein 20 %
4–6 vuoden välein 34 %
7–10 vuoden välein 20 %
11–15 vuoden välein 9 %
16–19 vuoden välein 4 %
Yli 20 vuoden välein 9 %
Vastauksia yhteensä: 9205 kpl
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Se, mikä noissa vertailuista luonnollisesti aina jää pois on auton ostossa saatava alennus. Lukemat on laskettu OVH:sta.
Itse olen ostanut 2 autoa uutena. Ensimmäisestä tinkasin alennusta oli 11% ja toisesta 12%.
Toi tarkoittaa käytännössä, että toisen tai kolmannen vuoden arvon alenema on nolla, koska se on säästetty jo hankintahinnassa.

Uuden ovh-hintaisen auton arvohan laskee keskiarvoisesti suunnilleen näin (huom. ulkomuistista, kannattaa tarkastaa):
1. vuosi -14-16 %
2. vuosi -10-12%
3 vuosi -9 -11%

Tuon alennuksen kun huomioi kannattavuuslaskelmissa, niin tulokset alkavat puoltaa auton ostoa.
Toki kannattaa vertailla, mutta liisaus ei ole katteetonta puuhaa ja tuon ylimääräisen väliportaan katteen maksaja on aina lopulta se joka liisiautoa pitää.

Edit: Tuolta löytyy tilastoa siitä, kuinka paljon eri autot ovat menettäneet arvoaan noin kahdessa vuodessa (2006 -> kesäkuu 2008)
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Tämä on sama kuin kämpänkin kanssa: on edullisempaa maksaa lainaa kuin vuokraa ja sama on näköjään liisarissa, vaikka auto ei sijoituskohteena niitä parhaimpia olekaan.
 
Ylös