Autoleasing!

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Se, mikä noissa vertailuista luonnollisesti aina jää pois on auton ostossa saatava alennus. Lukemat on laskettu OVH:sta.
Itse olen ostanut 2 autoa uutena. Ensimmäisestä tinkasin alennusta oli 11% ja toisesta 12%.
Toi tarkoittaa käytännössä, että toisen tai kolmannen vuoden arvon alenema on nolla, koska se on säästetty jo hankintahinnassa.

Uuden ovh-hintaisen auton arvohan laskee keskiarvoisesti suunnilleen näin (huom. ulkomuistista, kannattaa tarkastaa):
1. vuosi -14-16 %
2. vuosi -10-12%
3 vuosi -9 -11%

Tuon alennuksen kun huomioi kannattavuuslaskelmissa, niin tulokset alkavat puoltaa auton ostoa.
Toki kannattaa vertailla, mutta liisaus ei ole katteetonta puuhaa ja tuon ylimääräisen väliportaan katteen maksaja on aina lopulta se joka liisiautoa pitää.

Edit: Tuolta löytyy tilastoa siitä, kuinka paljon eri autot ovat menettäneet arvoaan noin kahdessa vuodessa (2006 -> kesäkuu 2008)
Alennus on tosiaan hyvä pointti, sitähän ei varmaan leasing autoon saa. Mutta en tiedä voiko sitä kuitenkaan ajatella noin kuin kirjoitit eli arvonalennus tapahtuu joka tapauksessa myös siitä alennetusta hinnasta.

Arvonalennuksesta olen löytänyt seuraavia sääntöjä eli 20 ensimmäisenä vuotena ja 10% seuraavina vuosina JA 12% per vuosi. (=autoliitto: laskurissa taisi olla niin http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/
) Tuollaista jaksotus esimerkkiä en ole aiemmin nähnyt. Excelissä oli 20 eka ja 12 per vuosi. (pessimistinen näkemys pohjalla siis...;) )

Merkkikohtaisesti en ole huomionut, mutta pitää ehkä jatkossa tehdä - viimeistään sitten kun merkki on enämpi selvillä. Ihan hyvä tuo lista, mutta mitenköhän se on noin optimistinen. Otin tuon taulukon (linkin talteen).
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Autoja saa ostaa velaksi lähes nollakorolla.
Nollakorollisissa laina-aika oli mielestäni aika lyhyt. (ja sen lainasummankin piti olla tietyn suuruinen) Niissäkin siis autokaupat ottavat ns. omat pois eli ei välttämättä kannata. (tai kk-maksut voivat olla liian suuret jne.)

Mulla on sellainen tunne, että joudun tässä opponeeraamaan vähän leasingin puolesta.

Joka tapauksessa siis ekan postaukseni vaihtoehdot ovat auki. Eikä pelkästään senkään takia, että edessä on todennäköisesti ns. ostajan markkinat. :)
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
:idea:

Hävitessä voit aina selittää, että annoit "armovoiton", kun se on kuitenkin Nomi - eihän sillle oikeasti voi hävitä....
Olen kyllä aiemminkin kirjoittanut, että tärkeintä ei ole voitto (tai häviö) vaan hyvä osallistuminen.

Kait just siksi kun olen niin huono tai niin luullaan. ;)
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
eli arvonalennus tapahtuu joka tapauksessa myös siitä alennetusta hinnasta.
Toki arvonalentuminen tapahtuu kokoajan, se ei pidä välivuotta. MUTTA nuo taulukoidut arvonalenemisprosentit on huomioitu ohjehinnasta, ei todellisesta kauppahinnasta (tämä on toki aivan luonnollista). Ei se käytetyn auton ostaja hinnoittele ostostaan sen perusteella oletko SINÄ maksanut uutena autostasi ohjehinnan vai saanut alennusta.

Esimerkki :

Ford Focus Eco:n hintalapussa lukee 22520 euroa.
Sen hinta putoaa melko keskiarvoisesti (tuon antamani Ajovalo.net taulukon perusteella), ja sen arvosta on tilastotietojen perusteella 2 vuoden jälkeen jäljellä keskimäärin 75% OVH:sta.
(vastaa melko tarkasti hinnan alenemaa 1. vuonna -15% ja toisena vuonna -12%)

Jos saat tingattua auton 10% alennuksella itsellesi ja myyt auton kahden vuoden käytön jälkeen keskihinnalla olet hävinnyt 22520*0,9 - 22520*0,75 = 3378 euroa kahdessa vuodessa
Mutta jos maksoit pyydetyn hinnan oletkin hävinnyt 22520-22520*0,75 = 5630 euroa kahdessa vuodessa.

Jälkimmäinen tarkoittaisi todellisena arvonalenemisena 25% ja ensimmäinen vain 15% kahden ensimmäisen vuoden aikana. Pointti on se, että arvonalentumisesta tai sen vauhdista riippumatta olet säästänyt heti lähes 2300 euroa tinkaamalla ostoksestasi. Minä en maksaisi autosta ohjehintaa. En usko että kovin moni muukaan normivaroin varustettu hlö maksaa.

Palaan asiaan kun saan vähän laskelmia tehtyä. Ennakkotietona voin kertoa, ettei näytä kovin lupaavalta liisingauton kannalta. Liisarin takkiin tulee että paukkuu.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ei paskempia pointteja. Odotan laskelmiasi vesikielellä. :thumbup:

Muutama laskelmiin vaikuttava tekijä. Auton hinnan pitäisi pyöriä sekä leasing, että oman auton osalta rajoissa 12000-18000e. Kun vertaillaan näiden pitäisi siis olla kyse täsmälleen samasta autosta. (laitan tähän nyt tämän hetkisen suosikkini helpottaakseni esimerkkilaskemien teko, vaikka lopullinen valinta onkin vielä täysin avoin: uusi Ford Fiesta)

Olen arvioinnut, että tiukasti säännöstellen 40tkm 48 kk:ssa olisi sopiva leasingin kesto ja kilometriraja. Autolla en siis tule tekemään työmatkoja, kuin nimeksi. Tämä vaikuttanee myös verovähennyksiin tms. (näitä en laskelmassani ole ottanut huomioon) s-etuautossa on otettava noin 5% bonus huomioon. (myös vakuutuksesta).

Lainojen osalta olen useasti päätynyt autokaupan lainalaskimia käyttäessäni 48kk:n lainaan. (siis minulle sopivan tuntuiseen kk maksuun joka pyörii 280 - 360 e hujakoilla). Käsiraha on mahdollista (sen takia olenkin ajoissa liikkeellä) säästää ja maksaa käteisellä. (en ole kuitenkaan täysin varma, joutuuko siihen ottamaan pankin kalliimpaa lainaa KUN on tulossa yksi isompi kuluerä just ensi vuoden puolella)

Toki tähän liittyy myös sellaisia asioita, joita ei voi hinnoitella...ööh...olen esim. täysi käsi eli peukalo on keskellä kämmentä. Mitään huoltoja tms. en tule tekemään itse.:eek:
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
S-etuliisingiin kuuluu auton lisäksi huollot ja rengaskulut.

Tehdään muutama lähtökohtaoletus parhaan saatavissa olevan tiedon mukaan:
Auto : Ford Focus Eco
Hinta : 22520 - alennus 10% = 20268 euroa
Käyttöaika : 3 vuotta
Arvon alenema : 1v: 15%, 2v: 12% 3v. : 12% (ajovalo.net : -25%/2 ensimmäistä vuotta)
-> jäännösarvo 3 v. kuluttua = 14824 euroa
-> arvonalenema ostohinnasta = 5444 euroa
Kilometrit 3 v aikana: 60000 km (20 tkm/v)
Rengaskulut : 0,96 eur/ 100 km (kts liite lopussa) = 576 euroa
Huoltokulut : 1,55 eur/100 km (kts liite lopussa) = 930 eur
Omistusautosta aiheutuvat luottokustannukset 3 vuoden aikana: 2000 eur (huomattavasti halvemmallakin rahoituksen saa)

Liisingautosta aiheutuu seuraavat kustannukset : 36 kk * 500,00 euroa = 18 000 euroa.

Omistusauton kustannukset ovat (10% alennus huomioiden)
Arvonalenema+huoltokulut+rengaskulut+rahoituskulut = 8950 euroa
Liising auton - omistus auton kulujen erotus = 9050 euroa / 3 vuotta.

Vaikka omistusauton ostaja ostaisi autonsa ohjehinnalla jäisi hänelle silti 3 vuoden käyttöjakson jälkeen tilille 6800 euroa enemmän pätäkkää kuin sille joka fokuksensa liisasi!

Jotain varmasti jäi huomioimatta, mutta ei mitään sellaista joka kumoaisi tuon kannattavuuslaskelman lopputuloksen. Omistaminen kannattaa.

Toki liisingautossa on paljon hyviä puolia, kuten luopumisen helppous (ei tarvitse myydä tai vaihtaa). Mutta ovatko ne 7-9 tuhannen euron arvoisia?
Eivät mielestäni.

EDIT: Joo, en nähnyt noita reunaehtojasi ennen tämän kirjoittamista, joten niitä ei ole huomioitu. Valkkasin auton sen perusteella millaisen itse voisin kuvitella tarpeisiini (tosin farmariversiona). Kilometrit ovat myös omien km-suoritteiden mukaiset. Lisäksi Fokuksesta oli tuo TM:n kulutaulukko käytettävissä.

Tämä laskelma koskee tietysti vain tätä liisingyhtiötä ja tätä autoa. Tällä pohjalla sun on helppo laskea minkä tahansa muun liisingyhtiön, auton ja kilometrisuoritteen mukaisia vertailuja.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
EDIT: Joo, en nähnyt noita reunaehtojasi ennen tämän kirjoittamista, joten niitä ei ole huomioitu. Valkkasin auton sen perusteella millaisen itse voisin kuvitella tarpeisiini (tosin farmariversiona). Kilometrit ovat myös omien km-suoritteiden mukaiset. Lisäksi Fokuksesta oli tuo TM:n kulutaulukko käytettävissä.
Arvasinkin, että myöhästyn.

Tuo 36kk on suhteessa aika paljon 48kk kalliimpi. Auton hinnankin pitää mennä tiettyihin rajoihin eli kk hinta (ja kulut kk tasolla tai vuosi tasolla) ovat kiinni siitä.

Ajan siis sitä takaa, että njotta leasing olisi kannattava vaihtoehto verrattuna omaan, niin aika monen parametrin osua kohdilleen.

Ei vastaa omia laskelmiani. Tutkin vielä myöhemmin mistä johtuu.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
En jaksa näpyttää koko laskelmaa uusiksi, mutta pikainen laskutoimitus Fiestasta / 4 vuotta / 45 tkm:

Hinta : 13550 euroa
Arvonalenema 4 vuotta = 5523 euroa
Liisingkulut = 48 kk * 298 eur = 14304 euroa (HUOM : enemmän kuin auton ostohinta!!!!!!)
Rahoituskulut = 1400
Rengaskulut = 700 eur (arvaus)
Huoltokulut = 1000 eur/4vuotta (arvaus)

Omistamisen ja liisaamisen erotus 4 vuotta/45000 km = 14304 - (5523+1400+700+1000)* = 5861 euroa säästää jos omistaa.
* suluissa= arvonalenema + rahoituskulut + rengaskulut + huoltokulut

Edit :laskin vahingossa arvonaleneman ohjehinnasta, en ostohinnasta, joten poistin nuo maininnat alennuksesta. Eli jos tinkaat autoa ostaessasi - laskelma muuttuu vielä edukkaammaksi omistusautoilun puolesta! (säästön ollessa tällöin noin 7000 euroa)

Tässä laskelmassa arvon aleneman vuosittaisina muuttujina on kätetty seuraavia prosentteja :
ensimmäinen v : 15%
2.v : 12%
3.v : 12%
4.v : 12%
Ajovalo. netin mukaan Fiestan arvosta on 2 vuoden kuluttua jäljellä 78%, eli pitää arvonsa aavistuksen paremmin kuin fiikus. Laskelmat tehty kuitenkin fiikuksen kanssa samoilla prosenteilla.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tuo ekan laskelman arvon alenema. Onko oikein laskettu?

Itse päädyin 6775,29e 3 vuodessa. Laskenkohan sen itse väärin.:confused: Eli lasken edellisen vuoden jäännösarvosta.

Olen itse laskennut arvonaleneman kuukausikohtaiseksi menoksi. Samoin kuin lainan takaisin maksun mukaan lukien siis lyhennyksen. Auton arvo eli se mitä saa takaisin realisoituu vasta uuteen vaihdettaessa. Mättääkö tämä ajattelutapa?

Ja tämä laskelma oli siis loppuyhteenveto:
PHP:
	Kuukausikohtaiset kulut per vuosi arvonalennus huomioiden (ilman polttoainekuluja)					
	Käytetty	S-Etuauto	EasyLease	Oma uusi	Oma uusi, kierto	
1	370,65 €	353,33 €	300,83 €	642,91 €	606,05 €	
2	359,97 €	353,33 €	300,83 €	516,55 €	488,62 €	
3	350,57 €	353,33 €	300,83 €	502,55 €	475,61 €	
4	342,30 €	353,33 €	300,83 €	490,23 €	464,16 €	
5	155,04 €	353,33 €	300,83 €	181,15 €	175,54 €	
6	148,63 €	353,33 €	300,83 €	171,62 €	166,67 €	
7	143,00 €	353,33 €	300,83 €	163,22 €	577,06 €	
8	138,04 €	353,33 €	300,83 €	155,83 €	459,63 €
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tuo ekan laskelman arvon alenema. Onko oikein laskettu?
Itse päädyin 6775,29e 3 vuodessa. Laskenkohan sen itse väärin.:confused: Eli lasken edellisen vuoden jäännösarvosta.
Focus, ovh. 22520 euroa (10% tingitty ostohinta 20268 eur):

Auton arvo ekan vuoden jälkeen = 22520 - 22520*0,15 = 19 142 euroa
Auton arvo toisen vuoden jälkeen = 19142 - 19142*0,12 = 16 845 euroa
Auton arvo kolmen vuoden päästä = 16845 - 16845*0,12 = 14824 euroa

Ostohinta 20268 - myyntiarvo 3 v päästä 14824 = 5444 euroa
Eli kyllä tuon laskelmani pitäisi olla ihan oikein.

Tuo täsmää lisäksi ajovalo.netin hinnanalenemataulukon kanssa 2 vuoden kohdalla hyvinkin tarkasti.
Ajovalon jäännösarvo 75% tuottaa 2 vuoden kohdalla hinnan 16890 euroa (eroa vain 45 euroa tuohon omaan kaavaani)


Kaikkein järkevintähän (jos oma auto pitää olla) olisi hankkia joku 3-5 vuotta vanha, vähän ajettu ja rakkaudella pidetty käytetty, joka menettää nopeasti arvoaan uutena.
Ajovalon mukaan tällaisia ovat esim. Hyundai Getz, Mitsubishi Colt, Renault Megane, Fiat Punto, Citroen C4, jne...
Hankkia joku tuollainen ja ajaa sillä p i t k ä ä ä n.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Focus, ovh. 22520 euroa :

Auton arvo ekan vuoden jälkeen = 22520 - 22520*0,15 = 19 142 euroa
Auton arvo toisen vuoden jälkeen = 19142 - 19142*0,12 = 16 845 euroa
Auton arvo kolmen vuoden päästä = 16845 - 16845*0,12 = 14824 euroa

Ostohinta 20268 - myyntiarvo 3 v päästä 14824 = 5444 euroa
Eli kyllä tuon laskelmani pitäisi olla ihan oikein.

Tuo täsmää lisäksi ajovalo.netin hinnanalenemataulukon kanssa 2 vuoden kohdalla hyvinkin tarkasti.
Ajovalon jäännösarvo 75% tuottaa 2 vuoden kohdalla hinnan 16890 euroa (eroa vain 45 euroa tuohon omaan kaavaani)


Kaikkein järkevintähän (jos oma auto pitää olla) olisi hankkia joku 3-5 vuotta vanha, vähän ajettu ja rakkaudella pidetty käytetty, joka menettää nopeasti arvoaan uutena.
Ajovalon mukaan tällaisia ovat esim. Hyundai Getz, Mitsubishi Colt, Renault Megane, Fiat Punto jne...
Juu. Nyt sain saman. Oli tuo ensimmäinen arvo väärin. (excelissä viitattiin hinnan osalta väärään paikkaan -seliseli)

Juu käytetyn suhteen olen päätynyt samaan.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Summasummarum :
Pikkuauton (Fiestan perusmalli) liisaus on puhtaan taloudellisesti perusteltua jos sen saa noin 175 eurolla / kk. (4 vuotta ja 45 000 km)
Pienen perheauton (Fiikus eco) liisaus on perusteltua jos sen saa 250 eurolla / kk. (36 kk / 60 000 km)

Tässä ei ole hinnoiteltu liisingauton huolettomuutta (kuten käytetystä luopumisen helppous liisingajan päätteeksi).
Jos nuo helppousnäkökohdat hinnoittelee (vaikka niillä ei saavutakaan taloudellista etua) esim 2 tuhannen euron arvoisiksi liisingaikana, niin summat ovat 215 euroa ja 305 euroa.
Suljetaan ja arkistoidaan. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös