MotoGP uutisia

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
FIM on antanut julkisuuteen 2011 vuonna 250cc luokan korvaavan Moto2 luokan sääntöjen pohjat.

http://www.motogp.com/en/news/2008/Moto2+250cc+replacement+class+regulations+announced

600cc nelitahti moottori, max rpm 16000 nelisylinterisille (2/3 sylinterisille vähän vähemmän). Moottori on ostettavissa kilpailijoiden toimesta kilpailun jälkeen hintaan 20000€

Rajoitetut elektroniikka paketit; ei luistonestoa tms, ECU:lle maksimi hinta 650€.

Prototyyppirungot, ei hiilikuitujarruja. Tarkempi sallittujen/kielletyjen materiaalien lista ilmestyy myöhemmin.

Yksi pyörä/kuski, max 2 moottoria/kuski.
Ezpeleta vinkkaa mahdollisuudesta ajattaa 2010 uusia Moto2-luokan pyöriä 250cc:n Espanjan mestaruus- ja ehkä myös MM-sarjassa http://www.motorsport-aktuell.com/grand-prix/news/die-generalprobe-7667.html
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Deutchland uber alles. Optimistista porukkaa, mikäli heillä ei ole jotain yllätysässää hihassaan.

MotoGP:ssä toivottavasti herätään muutostarpeisiin pikemmin kuin mitä jääräpäiset autourheilijat. Ainakin Fausto Gresini toivoo niin.


"Gresini HondaLeading team boss Fausto Gresini has urged the MotoGP authorities to emulate the drastic cost-cutting measures being taken in Formula One.

Although MotoGP has not yet suffered any of the team losses that have rocked F1 and the World Rally Championship amid the global economic downturn - and indeed is set to see its regular field rise from 18 to 19 bikes in 2009 - Gresini believes the series should take action now to avoid problems in the future.

"Surely we can't carry on the way it's been up to now," he said in an interview with Gazzetta dello Sport.

"If F1 felt the need to find some limitations, then we must do that too. We can't wait until the crisis becomes too bad before thinking of some measures, also because little can be done for 2009. We must talk and try to think which way to go."

The satellite Honda team boss said he already had ideas for how costs could be brought down.

"The objective should be reducing costs by 30 per cent," said Gresini.

"With the measures I have in mind we could already spend 20 per cent less. First of all we should get rid of one of the four bikes we have in the garage: there would be just one spare bike for the two riders to be used after a failure or a crash. This means less weight to transport around the world and a couple less technicians.

"Then we should eliminate carbon brakes and move to steel ones, which are also used in road bike production. This would save 250,000 euros."

He also wants to see MotoGP adopt similar measures to F1's engine freeze and multi-race engine rules.

"We must do something similar too, by freezing the construction of new bikes for four or five years, while only allowing development of the current bikes," said Gresini. "Most of all, we must lengthen engine life: less revs, more kilometres. Let's say 17,000 revs."
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Deutchland uber alles. Optimistista porukkaa, mikäli heillä ei ole jotain yllätysässää hihassaan.

MotoGP:ssä toivottavasti herätään muutostarpeisiin pikemmin kuin mitä jääräpäiset autourheilijat. Ainakin Fausto Gresini toivoo niin.
Järkevän oloisia ehdotuksia. Mistäs nappasit lausunnon?

MSa on huolissaan mm. Suzukista ja Kawasakista: monta vuotta puurrettu kärjen takana rahaa syytäen. Nyt pääsponssien menetyksestä pelkoa. Tai sponsoreiden menetyksestä ylipäänsä. http://www.motorsport-aktuell.com/grand-prix/news/harte-zeiten-7670.html
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Niin muuten oli! Otsikko olisi voinut olla mitä raflaavin; "Suomalainen MM-tason ratatason moottoripyöräilijä kärähti huumausaineista!". :eek:

Fausto Gresinin lausumat varastin Crashnet-sivustolta. :thumbup:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Mikäköhän Lorenzon numeronvaihdoksen takana on? Näyttävätkö 46 ja 48 liian samanlaisilta vai? 48 kuitenkin tullut yhdistettyä häneen jo piikkiluokasta alkaen, viime vuotta lukuunottamatta kun oli hallitseva kaksipuolikkaiden mestari.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mikäköhän Lorenzon numeronvaihdoksen takana on? Näyttävätkö 46 ja 48 liian samanlaisilta vai? 48 kuitenkin tullut yhdistettyä häneen jo piikkiluokasta alkaen, viime vuotta lukuunottamatta kun oli hallitseva kaksipuolikkaiden mestari.
MSa:n sivujen mukaan faniäänestys. Babelfish-käännös enkuksi:
"Again however the starting number is of Fiat Yamaha star Jorge Lorenzo. Spaniard decided after a vote among his fans in place of the number 48 for the number 99. The decision fell between the number 23, following Lorenzos Idol Michael Jordan and the starting number 99."
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Mikäköhän Lorenzon numeronvaihdoksen takana on? Näyttävätkö 46 ja 48 liian samanlaisilta vai? 48 kuitenkin tullut yhdistettyä häneen jo piikkiluokasta alkaen, viime vuotta lukuunottamatta kun oli hallitseva kaksipuolikkaiden mestari.
Lorenzolla meni sukset ristiin häntä 11 vuotta manageroineen Dani Amatriainin kanssa, joka oli kilpaillut numerolla 48.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Rossilla on siis kaksi vuotta Yamaha-sopparia jäljellä. Mitä tämän jälkeen? Jos Rossi saisi valita, niin F1. Siirtyminen superbikeen ja/tai ralliin sujuu Rossin mielestä vanhempanikin, esim. 35-vuotiaana.

Ensikauden kuljettajalistoja silmäillessä pistää silmään Koyaman siirtyminen Loncinille pikkuluokassa. Taitaa uran alamäki jatkua, vaikka suunnan pitäisi mennä toisin päin.

Nakanon sijoitukset MotoGP:n yhteispisteissä 2002-2008 on varsin mielenkiintoinen: 11., 10., 10., 10., 14., 17. ja 9. Nyt tuli siis uran paras sijoitus ja lähtö kuninkuusluokasta!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Nakano on tasainen, ja se saattaa olla Superbikessa hänelle eduksi. Jotenkinhan tuo ura on jäänyt kunniakkaasti junnaamaan, mutta ammattimies on aina ammattimies.

MotoGPmatters-sivustolla oli mielenkiintoinen uutinen:

Now, another famous face is to be added to their ranks: Spanish sports daily AS.com is reporting that Antonio Banderas is engaged in trying to get the finances together which would allow him to run a team in the 125 and 250cc championships, as well as the Spanish and European 125 championship. The Hollywood heart-throb is currently in talks with a number of parties (including the Austrian sports betting company Interwetten.com) to obtain the estimated 6 million euros which the plans would require.

Mielenkiintoista, Desperado itse haluaa kehiin. Vielä kun olisi Salmasen Hayekki parhaassa tällingissään varikkopilttuussa, ei tarvitsisi kahta kertaa arvuutella missä boxissa kameramoottorit surraisivat ahkerimmin. :tongue:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Saksankielisen MSa:n vuoden ajaja -äänestystuloksia:

Asfalttikuskit:

1. Rossi 32,4 % (viime vuonna 17,4)
2. Bradl 18,7 (2,1)
3. Neukirchner 10,6 (7,9)
4. Bayliss 8,5 (2,6)
5. Stoner 6,5 (30,3)
6. Simoncelli 3,6 (uusi)
7. Haga 2,2 (2,2)
8. Bauer 1,7 (1,6)
9. Lüthi 1,7 (3,9)
10. Lorenzo 1,4 (2,0)
11. Cortese 1,1 (1,5)
12. Aegerter 1,0 (0,4)
13. Pedrosa 1,0 (2,3)
14. Corser 0,9 (uusi)
15. Dovizioso 0,9 (1,5)

Kallio ja Schumi eivät siis 15:n joukossa. Olisin odottanut Neukirchnerin saavan isomman äänisaaliin.

Offroad, viiden kärki: Nagl, Hiemer, Riss, Stewart, Schiffer. Parhaana suomalaisena 11. Mika Ahola 2,7 (2,6).
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Jos näin käy, sääliksi käy Melandria ja Hopkinsia. Kummankin ajoura teki melkoisen sukelluksen männä kautena, ja näillä näkymin ei ensi vuodessakaan taida olla hurraamista. No, Tamada testikuljettajaksi Superbikessa, ja edellämainitut veljekset kurvailemaan itsellensä uuteen sarjaan. Siellä kun vetoa näyttää yhäti olevan.

MotoGP-sarjan kannalta Kawan vetäytyminen ei herätä hilpeyttä.

ps. onneksi Mika Kallio ei tehnyt sopimusta Kawasakin kanssa!
 

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Paskempi homma! Tämäkin olisi ehkä voitu välttää jos lajista olisi jo alkujaan poistettu turhat elektroniikat (olisi ehkä kunnolla satelliittitiimejäkin vielä) ja Ecclestone-tyyliin hommaa vetävä Dorna olisi tajunnut hoitaa hommansa paremmin. Veikkaan että MotoGP ei kestä enää montaa tällaista iskua... ensin alkoivat satelliitti-tallit katoamaan (esim. Roberts), sitten lähti eurosportilta näkyvyys Dornan pelleilyjen takia, nyt lähtee Kawasaki (vaikka olikin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina keskivaiheilla ja joukon hännillä niin silti yhtä tärkeä osa kokonaisuutta kuin muutkin).

Loppujen lopuksi tässä käy kuin F1:lle... kun ei aikoinaan pysytty vakaalla ja tiukalla linjalla, jota olisivat hallinneet tallien muodostama liittouma niin kohta aletaan diktaattorimaisesti muuttelemaan sääntöjä joka vuosi. Dorna kun tietää lajista yhtä helvetin vähän kuin Mosley ja Ecclestone formuloista. Häviäjinä ovat todelliset fanit. Kohta toivon jo että Rossi & Co. tekevät iskun ja hyppäävät joukolla Superbiken MM-sarjaan. Siinä sitä sitten saisikin nauraa FIM:lle ja Dornalle oikein urakalla.

Toisaalta olihan pitkän aikaa sarjassa vain Honda, Yamaha ja Suzuki... mutta silloin oli myös miljoona satelliitti-tiimiä. Nyt kun lähtee valmistajat ja satelliitti-tiimejäkään ei ole niin kierre on loputon. Ketään tuskin kiinnostaa katsoa kalliilta maksukanavalta kun Rossi ajelee ympyrää niiden muiden 15 kuskin ympärillä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Asiasta virkat! On se kumma, että lajin kuin lajin, luokan kuin luokan "profiilin" nostaminen johtaa varsin usein aina samankaltaiseen syöksykierteeseen. Tekninen kilpavarustelu on lajin kilpailullisuudelle kaksiteräinen miekka.

Esimerkki: tuskin kukaan haluaisi nähdä nykykilpailijoiden kurvailevan samanlaisilla nakinkuorirenkailla kuin joskus 70-luvun alussa tehtiin, mutta kuinka mahdottomat läskit siellä pyörän alla ovat itse kisatapahtuman kannalta "riittävän" hyvät? Kehitys kehittyy, tiedetään, mutta ojaankin ajettaessa edetään useimmiten eteenpäin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Montas pyörää siellä on nyt ruudukossa? 16-18? Surkeeta toimintaa MotoGP:N kannalta:nope:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Jos Dorna olisi osannut toimia hyvissä ajoin ja reagoida rautahanskoin, MotoGP-sarjassa saattaisi olla tänä päivänä siellä nyt kilpailevien tallien lisäksi myös WCM, Ilmore, Team Roberts ja vaikkapa Team Pons. Siinä olisi jo 6-8 pyörää lisää lähtöruudukkoon.

Minä näen tässä kuitenkin jotain hyvääkin. Asioiden (ja ihmistenkin) on usein sukellettava tosi syvälle ja mentävä ihan kakkendaaliksi, ennen kuin ne voivat muuttua taas paremmiksi.

Kirjoitan kokemuksen syvällä rintaäänellä, sillä olen juuri saapunut ikävän flunssan paremmalle puolelle.

ps. Marco Melandri on kuulemma ollut yhteyksissä jo useampaankin Superbiken MM-sarjan talliin.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Espanjalaislähteiden mukaan Kallio ajaa ensi vuonna yksin Pramac tallissa. Alice ei jatka sponsorointia, joten Canepa siirtyy Seten seuraksi Onde2000 tiimiin.
 
Ylös