MotoGP uutisia

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Ensi viikon keskiviikkona l. 7:s tammikuuta kaikki MotoGP-sarjan isot tekijät pitävät kokouksen jossa he yrittävät setviä tilanteita tolkullisemmiksi ensi kautta varten. Myös Kawasaki, yllätys yllätys, on mukana tapaamisessa.

Lucio Cecchinello on jo ehättänyt tarjoamaan toista pyöräänsä Marco Melandrille. Hän pitäisi tosin kuljettajanaan myös Randy De Punietin, joten kummallakin olisi käytössään vain yksi pyörä! Se on kustannussäästö jos mikä. Kukaties De Punietin kaatumatautikin paranisi?

Toisaalla huhutaan, että Colin Edwards menettäisi paikkansa Yamahalla Hopkinsille. Vauhdikasta touhua, vaikka koneita ei ole laitettu vielä edes käyntiin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Martinez uurastaa, go Jorge go!

Jorge Martinez yrittää saada Kawasakin MotoGP-tallin hoidettavaksensa!

Japseille se ei olisi lainkaan huono juttu, sillä he ovat jo ehtineet sitoutua tämän vuoden sarjaan ja nyt poisjättäytyessään he joutuisivat maksamaan maltaita Dornalle. Melandrin ja Hopkinsin palkat he joka tapauksessa joutuvat maksamaan, ja tämän vuoden pyöräänkin on satsattu paljon rahaa sekä aikaa. Tässä tilanteessa koko homman heivaaminen olisi siis aika kökkö ratkaisu.

Martinez maksaisi periaatteessa pelkästään tallin pyörittämisestä. Maalivahti (Kawasakin tehdastalli)on jo siis ikäänkuin potkaissut pallon pelikentälle, ja Jorge jatkaisi matsia, mutta tästä eteenpäin omalla kustannuksellaan.

Täytyy vain toivoa, että espanjalaisihmeellä, sillä ihmemieheksihän häntä on kutsuttava, kun pyörittää menestyksekkäästi tallia jos toistakin, riittää värkeissä varaa ja kallopallo kestää. :thumbup:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Niin, mites se menee? Perä...kakka...ahneella on kakkainen loppu. Just follow de money!:jaska:
 

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Neloselta http://www.nelonen.fi/motogp/ Kallio ja Canepa ajanevat kuitenkin samassa tiimissä, mutta ehkä eri värityksillä.

Martinezilla varaa ajattaa vain yhtä Kawasakia? http://www.nelonen.fi/motogp/uutiset.asp?d=121961

OJ:n kirjoituksessa on vinha perä (mimmonenkohan perä se on?). Dorna on itse aiheuttanut ongelmansa. Samasta aiheesta kirjoittaa MSa http://www.motorsport-aktuell.com/grand-prix/news/die-pleitenserie-7815.html
Mun mielestä toi homma on ollut jo pitemmän aikaa huomattavissa niin prätkä kuin autopuolellakin, ja ihan perusteollisuudessa moottoriurheilun ulkopuolella. Maailmasta tuntuu löytyvän yllättävän paljon tuota finassipuolen "väärin" opiskellutta porukkaa joka ei tunnu sitten millään tajuavan että jos halutaan tehdä rahaa tarvitaan tuote, tässä tapauksessa katsojia keräävä moottoriurheilulaji. Ja jos tuotetta halutaan ylläpitää pitää toimia sen tekijöiden talouden mukaan (tässä tapauksessa valmistajat).

Dornan tapauksessa saattaa käydä vielä kuin Islannin valtiolla että kun on tarpeeksi kauan yritetty tehdä rahalla rahaa, huomioimatta niitä oikeita rahoittajia/maksajia (katsojat, tehtaat) ja rasittamalla tehtaiden budjettia entisestään vaihtamalla sääntöjä turhan usein.

Perkele, paskanen loppuhan se on tulossa. Muuten mieleen tulee esim. Porsche, jossa talouspuolen käynyt johtaja piti yhtiötä melkein 15vuotta ahdingossa, sitten otettiin taas insinööri johtoon ja avot kun alkoi tuotteet parantua ja kauppa käydä. Kyllä Dorna pitäisi jo heivata ja tallien perustaa oma yhtiö, nuo diktaattorimaiset johdot kun eivät oikein toimi jos ei lankoja pitele rautanen alan osaaja.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Kawasaki vetäytyy MotoGP:stä

Kawasaki vahvisti vetäytyvänsä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan Moto-GP-luokasta varhain perjantaina Suomen aikaa.

Japanilaisyhtiö ilmoitti vetäytymisen syyksi maailmantalouden taantumasta johtuvat säästötoimet. Kawasakin vetäytymisen vuoksi Moto-GP-luokassa kilpailee ensi kaudella vain neljä tehdastallia: Honda, Yamaha, Suzuki ja Ducati.

Kawasaki on ollut mukana Moto-GP:ssä vuodesta 2003 lähtien. Yhtiö on käyttänyt vuositasolla 32 miljoonaa euroa pyöriensä ajattamiseen.

Taantuma on iskenyt voimalla japanilaisiin moottoriurheilutoimijoihin, sillä aiemmin Honda vetäytyi F1-sarjasta ja Subaru sekä Suzuki rallin MM-sarjasta.

(MTV3-AFP-Reuters)


Eipä tuosta Kawan seikkailusta jäänyt paljoa kerrottavaa menestyksen osalta, mutta huolestuttavaahan tuo on, vaikkakin huhut jo piti tätä varmana. Montako pyörää siellä enää on? 16?
Melandri ajamaan Superbikea? :cool:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Näin se homma etenee. Dornan Kawasakille langettaman sakon suuruus olisi mielenkiintoista tietää. Jos kyseessä on vain sormille näpäytys, joku muukin suossa tarpova talli saattaa yllättäen ryhtyä pohtimaan jatkoansa. Toisaalta Dornakaan ei voi ryhtyä sponsoroimaan pulassa olevia talleja, ainakaan kovin näkyvästi, koska silläkin saattaa olla seurauksensa. Ketjureaktiot syntyvät helposti kun rahasta ja menestyksestä, tai sen puutteesta on kysymys.

Toivottavasti he saavat yhteistuumin leivottua mielekkään sopimuksen Martinezin kanssa, jotta tämä kykenisi viemään Kawasaki-tallia radoille.

Kinkkinen tilanne Melandrille ja Hopkinsille ryhtyä etsimään itselleen mielekästä kilpakalustoa tammikuussa 2009. :yuck:
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915

Kawasaki on ollut mukana Moto-GP:ssä vuodesta 2003 lähtien. Yhtiö on käyttänyt vuositasolla 32 miljoonaa euroa pyöriensä ajattamiseen.

Taantuma on iskenyt voimalla japanilaisiin moottoriurheilutoimijoihin, sillä aiemmin Honda vetäytyi F1-sarjasta ja Subaru sekä Suzuki rallin MM-sarjasta.

(MTV3-AFP-Reuters)


Eipä tuosta Kawan seikkailusta jäänyt paljoa kerrottavaa menestyksen osalta, mutta huolestuttavaahan tuo on, vaikkakin huhut jo piti tätä varmana. Montako pyörää siellä enää on? 16?
Melandri ajamaan Superbikea? :cool:
Niin, joskus tuossa ennen taantumaa jo mietin, että onko Kawan järkeä ajattaa kahta "huonoa" pyörää eri sarjoissa, jos yksi hyvä pyörä esim. superbike olis parempaa markkinointia...

Tilanne on tosiaan huono motogp osalta. Niin huikea laji kuin se onkin.
250ccstäkin on tulossa merkki luokka jne.
Mistähän uusia talleja motogpseen voisi edes tulla?!

Superbike kiinnostaa melkein jo enemmän.
Mika Kallion takia Motogp on toki selkeä ykkönen! Mut ilman Mikaa, ai jai...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Tätä menoa Superbiken MM-sarjasta tulee, jos ei jo ole, ratamoottoripyöräilyn
mielenkiintoisin laji. Paljon eri valmistajien pyöriä, monta kuljettajaa, mielenkiintoinen kisaformaatti ja useimmiten todella jännittäviä kisoja.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Neloselta:

Silverstone isännöi Britannian GP:tä vuodesta 2010 lähtien
12.1.2009 19:39:54

MotoGP-sarjan Britannian GP siirtyy tämän kauden jälkeen Donington Parkin radalta Silverstoneen vuodesta 2010 lähtien.

Sarjan kaupalliset ja tv-oikeudet omaava Dorna ja Silverstonen ratayhtiö ovat solmineet viiden vuoden mittaisen sopimuksen.

Silverstone isännöi tätä ennen MotoGP-sarjan Britannian osakilpailua vuosina 1977-1986. Silverstonen kenties klassisin kaksintaistelu muistetaan vuodelta 1979 Kenny Robertsin ja Barry Sheenen välillä.

- Silverstone on Britannian tunnetuin moottoriurheilurata ja odotamme jälleen tosiaankin innolla saada isännöidä MotoGP-sarjan osakilpailua, sanoo ratayhtiön toimitusjohtaja Richard Phillips.

Phillips muistuttaa myös Silverstonen ainutlaatuisesta luonteesta ja pitkistä perinteistä.

- Yleisöystävällinen ja monipuolinen rata on haastava kuljettajille. Se tarjoaa nopeita suoria ja teknisiä mutkia.

Dornan päällikkö Carmelo Ezpeleta on myös varsin hyvillään Silverstonen paluusta MotoGP-sarjaan.

- Historian saatossa monia mahtavia GP-kisoja isännöineestä Silverstonesta löytyy kaiken kaikkiaan erinomaiset puitteet MM-osakilpailun järjestämiseen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Taasen Neloselta:

FIM:n Ippolito perää isoja muutoksia MotoGP-luokan tulevaisuuden turvaamiseksi
11.1.2009 17:57:08

Kansainvälisin moottoriliiton FIM:n puheenjohtaja Vito Ippolito on ilmaissut huolensa MotoGP-luokan tulevaisuudesta sen jälkeen, kun Kawasakin tehdastalli vetäytyi sarjasta.

- Ongelma ei ole kaudessa 2009, jolloin saamme luokkaan tavalla tai toisella riittävästi kilpailijoita. Ongelma on kaudessa 2010, jolloin ilman merkittäviä muutoksia on olemassa vaarassa lisää vetäytymisiä. Silloin luokassa saattaisi ajaa enää vain 14 pyörää, varoittaa Ippolito viitaten lähinnä yksityistiimien suuntaan.

Avainasemassa luokan elinvoiman säilyttämiseen on jo suunnitteilla olevat kustannussäästöt erityisesti pyörien tunnetusti kalliin tekniikan osalta. Ippoliton mukaan viimeistään nyt on koittanut se aika, jolloin koko tekninen konsepti on rukattava dramaattisellakin tavalla uuteen uskoon.

- Toistan ja korostan, että japanilaisvalmistajien on palattava tässä mielessä tavallaan ajassa taaksepäin. Se merkitsee ainakin osittain paluuta prototyyppipyöristä enemmän tuotantopyörien suuntaan 1980-luvun malliin, visioi Ippolito jo ennen alkavalla viikolla asian tiimoilta julkistettavaa FIM:n tiedotetta.

MotoGP-sarjaa pyörittävä Dorna paiskii parhaillaan rajusti töitä päällikkönsä Carmelo Ezpeletan johdolla, jotta kuninkuusluokassa pystyttäisiin säilyttämään ensi kaudella 19 pyörän kiintiö Kawasakin tehdastallin vetäytymisestä huolimatta.

Jos Dorna onnistuu siinä, niin viivalla nähdään yksi pyörä viime kautta enemmän. Sen takaa Ducatia ja paluun sarjaan tekevää Sete Gibernauta ajattava Onde 2000-tiimi.
MSa:ssa oli isompi haastattelu Ippolitosta. Venezuelelainen osti Sveitsistä talon, että pääsee paremmin käsiksi kriisiin. Kulujen laskemiseksi Ippolito ehdottaa hiilikuitujarrujen kieltämisen (kulut esim. Gresinin tiimissä vuodessa 300 000 EUR, metallijarrut olisivat 50 000 EUR) sekä elektroniikan hillitsemisen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Talli- ja kuljettajalistat piti olla valmiit jo ajat sitten, mutta maailman taloudellinen tilanne on myllertänyt ne auki. Rahhoo ei oikein ole, esim. Pasini joutuu ajamaan ilman palkkaa. Kiefer Racing Team (Stefan Bradl ja Jasper Iwema) saivat sentään uuden pääsponsorin, tosin sitä ei ole vielä julkistettu.

Hopkins ja Melandri etsivät ajopaikkaa ja hermostuttavat muita kuskeja. Esim. de Angeliksen asemakaan ei ole turvattu. De Angelis ja Melandri on pantu ehdokkaiksi sekä Gresini-Hondalle että Scot-Hondalle. Melandri on vielä Hopkinsin kanssa ehdokkaana Aspar-Kawasakille, mutta mahdolliselle Aspar-Suzukille on merkattu vain Hopkins. Hopkinsin etuna on Monster-energiajuomapulju.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Tää laji vaatii enemmän taitoa ja on muutenki reilumpaaku F1. Tosin olihan ykkösetki aikoinaan kova laji.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Talli- ja kuljettajalistat piti olla valmiit jo ajat sitten, mutta maailman taloudellinen tilanne on myllertänyt ne auki. Rahhoo ei oikein ole, esim. Pasini joutuu ajamaan ilman palkkaa. Kiefer Racing Team (Stefan Bradl ja Jasper Iwema) saivat sentään uuden pääsponsorin, tosin sitä ei ole vielä julkistettu.

Hopkins ja Melandri etsivät ajopaikkaa ja hermostuttavat muita kuskeja. Esim. de Angeliksen asemakaan ei ole turvattu. De Angelis ja Melandri on pantu ehdokkaiksi sekä Gresini-Hondalle että Scot-Hondalle. Melandri on vielä Hopkinsin kanssa ehdokkaana Aspar-Kawasakille, mutta mahdolliselle Aspar-Suzukille on merkattu vain Hopkins. Hopkinsin etuna on Monster-energiajuomapulju.
Kyllä tässä vielä tanner tömisee ja varikkoaitaakin kaatuu ennen kuin kaikki kaasukahvalle kykenevät ovat saaneet mieleisensä paikan lähtöruudukossa. Eikä ihan kaikille taida paikkaa edes löytyä. Epäilen, että tällainen viime tingassa ajopaikoista nujuaminen ja vimmainen kädenvääntö ei ole omiaan luomaan harmonista ja rakkaudellista ilmapiiriä rata-alueelle.

What can you do?:yuck:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Onkoha Kalliosta MotoGP-tasolla menestymiseen?Ainakin aiemmat luokat antavat lupauksia.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Onkoha Kalliosta MotoGP-tasolla menestymiseen?Ainakin aiemmat luokat antavat lupauksia.
Minä uskallan väittää, että MotoGP-pyörä taittuu Mikan alla luontevammin kuin mitkään muut aikaisemmat laitteet. Miten se näyttäytyy tuloksina, on hieman toinen asia, mutta nähdään ei niin pitkän ajan kuluttua. Hyvin se menee.
 

Duke

Well-known member
Liittynyt
16.4.2008
Viestit
279
Sijainti
Suomi
Kallio hosts Pramac Racing team in Finland

Finnish rider puts up new team crew in winter cottage for week of activities.

In a team bonding exercise initiated by MotoGP rookie Mika Kallio, the Finnish rider and his Pramac Racing crew have been getting to know one another over the past four days. Kallio invited his crew to spend the past four days in his winter retreat of Levi to take part in some of his favourite off-season activities....

http://www.motogp.com/en/news/2008/Kallio+hosts+Pramac+Racing+team+in+Finland

Upee veto Mikalta! :thumbup: ...siinä mallia muille suomalaiselta huippuhepulta!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös