Nico Rosberg

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Aivan, mitenkä tilanne eroaa esim. tästä: http://www.youtube.com/watch?v=Yo971KDXsbI josta tuli kuitenkin penaltia. Ja Nico kaikenlisäksi teki kahdesti tuon vastaavan liikkeen. Mutta silti Alonson angsti radioon on hyvää viihdettä :D
Rosberg aloitti liikkeensä heti mutkan ulostulossa eikä mikään osa Hamiltonin tai Alonson autoa ollut Rosbergin rinnalla hänen tehdessään liikkeen. Esimerkkivideossa Schumacher odottaa Barrichellon tekevän liikkeen ja taklaa hänet sitten seinään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jep. Vaikka tässä nyt ei kenenkään oikein koe kokeneen suurta vääryyttä, niin tuomariston logiikka on sumeanpuoleista.
Olen ihan täysillä sen puolesta, että rataviivat ovat vain ohjeellisia ja kuskit hyödyntävät ne asfaltoidut pläntit, joilla voi ajaa. Sääntökirja ei kuitenkaan tätä tue, eikä kuskeille varmasti anneta moiseen lupaa kuljettajakokouksessakaan, eli jossainhan tässä on ristiriita. Noin häilyvällä sääntötulkinnalla kerjätään vaikeuksia.

Rosbergin toiminta näyttää molemmissa tilanteissa tosiaan olevan tämän yksi liike -säännön mukainen, mutta minusta se on typerä. Indycarissa on täksi vuodeksi otettu käyttöön tulkinta, jonka mukaan peittävän linjan saa valita, mutta takanatulevan linjavalintaan reagointi (blokkaaminen siis) on kiellettyä. Tällä tulkinnalla Rosberg olisi ajanut oikein Hamiltonia vastaan, mutta Alonson kohdalla hän siirtyi selkeästi Fernandon sijainnin johdosta. Fiksu sääntö on se minusta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kolarin välttääkseen radalta saa poistua. Moni muistanee Kimin ohituksen turva-alueen kautta La Sourceen syntyneestä sumasta. Kyllähän se Nicon blokkauksen väistäminen siinä mielessä oli luvallista.

Ei noista pitempää kautta kiertämisistä ole taidettu juuri rangaista. Joku ohitti myös Pouhonissa radan ulkopuolelta kiertäen. Ja Spitzkehressäkin niitä on nähty.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Onhan tuo ihan uskomaton päätös. Rataviivan ulkopuolelle saa pakottaa, vaikka se on selkeästi kielletty säännöissä. Ja kääntäen jos Rosbergin liikkeessä ei nähdä vikaa, ohittavat Alonso ja Hamilton radan ulkopuolelta. Tajutonta.
Samaa mieltä, olisi ollut penaltti paikallaan. Ehkä kovennettuna kun toisti tempun useampaan otteeseen. Yleensä olen tottunut siihen että joku Hamilton rikkoo sääntöjä ilman rangaistuksia, mutta käy se näköjään muiltakin.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Aivan, mitenkä tilanne eroaa esim. tästä: http://www.youtube.com/watch?v=Yo971KDXsbI josta tuli kuitenkin penaltia. Ja Nico kaikenlisäksi teki kahdesti tuon vastaavan liikkeen. Mutta silti Alonson angsti radioon on hyvää viihdettä :D
Eroaa oikeastaan siitä, että Unkarissa 2010 Barrichello oli jo Scumacherin rinnalla kun Schumi melkein niittasi Barrichellon laitaa päin. Tämän päivän tapauksissa Rosberg oli molemmilla kerroilla takana olevan auton edellä kun hän valitsi puolustavan, oikeanpuoleisen ajolinjan. Molemmilla kuskeilla, sekä puolustavan linjan ottavalla, että ohittajalla oli tiedossa, että ohittaja saa nopeamman ulostulon mutkasta, minkä takia ohittaja lähtee sisälinjalle. Normaalisti ohitettava yrittää ottaa parhaan linjan seuraavaa mutkaa varten, mutta Rosberg ennakoi ohittajan ajatukset, ja käänsi itse vauhdin kannalta epäloogisesti oikealle. Rosberg ei siis mielestäni rikkonut ajolinjanmuutossääntöä, vaan vain valitsi mutkasta ulostullessaan epäloogisen ajolinjan. Jos siitä rangaistaisiin, olisi takavuosien Minardi-tähteä Alex Yoongia pitänyt rangaista epäloogisista ajolinjoista joka kisassa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Niinpä. Tuskin olisivat Alonso ja Hamilton ajaneet radalta ulos jos siellä olisi ollut nurmea tai hiekkaa.
Kolarin välttääkseen radalta saa poistua. Moni muistanee Kimin ohituksen turva-alueen kautta La Sourceen syntyneestä sumasta. Kyllähän se Nicon blokkauksen väistäminen siinä mielessä oli luvallista.

Ei noista pitempää kautta kiertämisistä ole taidettu juuri rangaista. Joku ohitti myös Pouhonissa radan ulkopuolelta kiertäen. Ja Spitzkehressäkin niitä on nähty.
Tuossa tulee asvalttisten turva-alueiden suurin ongelma. Kun siellä käynnistä ei normaalisti saa mitään penaltia eikä aikaa mene, siellä voi ihan hyvin ajella.

Tuonne tarvittaisiin ainakin riittävän leveät nurmikaistat heti valkoisen viivan jälkeen. Se estäisi suurimman osan tahallisista turva-alueiden hyödyntämisistä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuossa tulee asvalttisten turva-alueiden suurin ongelma. Kun siellä käynnistä ei normaalisti saa mitään penaltia eikä aikaa mene, siellä voi ihan hyvin ajella.

Tuonne tarvittaisiin ainakin riittävän leveät nurmikaistat heti valkoisen viivan jälkeen. Se estäisi suurimman osan tahallisista turva-alueiden hyödyntämisistä.
Mun mielestä suikale keinonurmea radan ulkopuolella olisi hyvä juttu.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Indycarissa on täksi vuodeksi otettu käyttöön tulkinta, jonka mukaan peittävän linjan saa valita, mutta takanatulevan linjavalintaan reagointi (blokkaaminen siis) on kiellettyä. Tällä tulkinnalla Rosberg olisi ajanut oikein Hamiltonia vastaan, mutta Alonson kohdalla hän siirtyi selkeästi Fernandon sijainnin johdosta. Fiksu sääntö on se minusta.
Nykyiset F1-säännöt on omasta mielestäni hyvät ja tarpeeksi selkeät. Yksi liike ja se on siinä. Tuosta indycarin säännöstä luulisi koituvan enemmän selvittelyä siitä, että kuka aloitti ohitus/peittoliikkeensä milloinkin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kolarin välttääkseen radalta saa poistua. Moni muistanee Kimin ohituksen turva-alueen kautta La Sourceen syntyneestä sumasta. Kyllähän se Nicon blokkauksen väistäminen siinä mielessä oli luvallista.
Jos en ihan väärin muista, niin tuota on tarkennettu myöhempiä Span reissuja varten niin, että vastaava liike olisi nykyään kielletty.

Todellinen ongelmahan on se, saako edellä ajava kolarinestotulkinnan mukaan laittaa takana tulevan tilanteeseen, jossa kolari on estettävissä ajamalla asfalttiselle turva-alueelle. Rosberg-Alonso-tilanne on melko lailla rajalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nykyiset F1-säännöt on omasta mielestäni hyvät ja tarpeeksi selkeät. Yksi liike ja se on siinä. Tuosta indycarin säännöstä luulisi koituvan enemmän selvittelyä siitä, että kuka aloitti ohitus/peittoliikkeensä milloinkin.
Lienee mielipidekysymys, mutta pidän siitä, että formuloissa pidetään kisailu hitusen siistimpänä ja jätetään kolistelu koppiautoille. Indycarin tulkinnan vahvuus on, että se määrittelee blokkaamisen oikein. Kuka käänsi ja ketä kohti on loppuviimeeksi se selviteltävä asia myös F1:ssä, mutta Ykkösissä tätä ihmettelyä edeltää aina osuma.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Todellinen ongelmahan on se, saako edellä ajava kolarinestotulkinnan mukaan laittaa takana tulevan tilanteeseen, jossa kolari on estettävissä ajamalla asfalttiselle turva-alueelle. Rosberg-Alonso-tilanne on melko lailla rajalla.
Tämä on se tämän tilanteen 107k-euron kysymys: vaikea tilanne, ei toimia -> hyvin yseenalainen ennakkotapaus.

Penalty joko Rosbergille tai Hamiltonille olisi ehkä tuntunut rajulta, mutta olisi ollut jatkoa ajatellen selkeämpi.

Ja kuten täällä on jo muutamaan otteeseen todettu, vertaaminen tuohon Schumi vs Rubens -tilanteeseen ontuu.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18223
Todellinen ongelmahan on se, saako edellä ajava kolarinestotulkinnan mukaan laittaa takana tulevan tilanteeseen, jossa kolari on estettävissä ajamalla asfalttiselle turva-alueelle. Rosberg-Alonso-tilanne on melko lailla rajalla.
Ettei kuitenkin Rosberg-Hamilton-tilanne? Alonsohan ei ollut edes rinnalla, kun Nico otti sisälinjan (eikä tuomariston mukaan Hamiltonkaan).
Lienee mielipidekysymys, mutta pidän siitä, että formuloissa pidetään kisailu hitusen siistimpänä ja jätetään kolistelu koppiautoille. Indycarin tulkinnan vahvuus on, että se määrittelee blokkaamisen oikein. Kuka käänsi ja ketä kohti on loppuviimeeksi se selviteltävä asia myös F1:ssä, mutta Ykkösissä tätä ihmettelyä edeltää aina osuma.
Jätetään vaan kolistelu pois, mutta noissa tilanteissa ei kolisteltu ollenkaan.

IndyCarin blokkaussääntöjä väittäisin kuin ruttoa. Siellähän jotkut kuskit itkee tuosta nykyisestäkin säännöstä, minkä takia ollaan varmaan otettu vähän tiukempi linja. :eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ettei kuitenkin Rosberg-Hamilton-tilanne? Alonsohan ei ollut edes rinnalla, kun Nico otti sisälinjan (eikä tuomariston mukaan Hamiltonkaan).
Minä näen sen kovin suppeasti, että Nico näkee Alonson olevan tulossa (näyttää keulaa jo ennen ulostuloa), ja tämä kääntää silti eteen. Tuomariston päätöksessä todetaan yhtenä perusteena rankaisematta jättämiselle, että Nicon oli hankala arvoida Alonson tarkkaa sijaintia, koska autojen nopeusero oli niin suuri. Luulisi sen olevan raskauttava seikka.

IndyCarin blokkaussääntöjä väittäisin kuin ruttoa. Siellähän jotkut kuskit itkee tuosta nykyisestäkin säännöstä, minkä takia ollaan varmaan otettu vähän tiukempi linja. :eek:
Itkee, mutta pitää tietää sarjan historia. Siellä kaikenlainen eteen siirtyminen on ollut kiellettyä tähän vuoteen asti ja ChampCarissa maalailtiin joskus jopa kaistaviivoja näille reppanoille. Se, että järjenkäyttö sekoittaa Hölmölässä kasvaneiden päät ei tee itse säännöstä huonoa.
 
Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Tämä on se tämän tilanteen 107k-euron kysymys: vaikea tilanne, ei toimia -> hyvin yseenalainen ennakkotapaus.

Penalty joko Rosbergille tai Hamiltonille olisi ehkä tuntunut rajulta, mutta olisi ollut jatkoa ajatellen selkeämpi.

Ja kuten täällä on jo muutamaan otteeseen todettu, vertaaminen tuohon Schumi vs Rubens -tilanteeseen ontuu.
Ontuuhan se, vaikka myös Schumin linjanvaihto voidaan mielestäni tuossa sanoa tapahtuneen 'constant and continuous straight line manner', ja haluisin nähdä onboardia Alonsolta ja Hamiltonilta ennen tarkempia tulkintoja. Mutta kuten sanoit, hyvin kyseenalainen ennakkotapaus. Ja välittämättä mistään säännöistä tai tulkinnoista, miun mielestä autokisailussa pitää ottaa toiset huomioon ja jättää tilaa, tuommoinen eteenkiilaaminen on vaan kusipäisyyttä. Enkä tarkoita että suvassa solussa annetaan tilaa, mutta katsokaa esim. Buttonin, Alonson tai Kimin ajoa, herrasmiesmäistä ja harvoin jos ikinä tehdään epäurheilijamaisia liikkeitä kilpakumppaneita kohtaan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18223
Minä näen sen kovin suppeasti, että Nico näkee Alonson olevan tulossa (näyttää keulaa jo ennen ulostuloa), ja tämä kääntää silti eteen. Tuomariston päätöksessä todetaan yhtenä perusteena rankaisematta jättämiselle, että Nicon oli hankala arvoida Alonson tarkkaa sijaintia, koska autojen nopeusero oli niin suuri. Luulisi sen olevan raskauttava seikka.
Joo, kyllä Nico tiesi että Alonso yritti sisälle, mutta sulki oven ihan niin kuin noissa tilanteissa on ollut tapana. Vaaratilanne, jos tuossa sellaisen haluaa nähdä, johtui lähinnä Alonson itsepäisyydestä yrittää mennä tilaan, joka ei ollut siellä.

Mä olen F1:ten sääntötulkinnan kannalla tuossa blokkaamisjutussa. Kun ohittajalla on DRS apunaan, niin pitää puolustajallekin jotain aseita jättää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joo, kyllä Nico tiesi että Alonso yritti sisälle, mutta sulki oven ihan niin kuin noissa tilanteissa on ollut tapana. Vaaratilanne, jos tuossa sellaisen haluaa nähdä, johtui lähinnä Alonson itsepäisyydestä yrittää mennä tilaan, joka ei ollut siellä.
Edelleen samassa päätöksessä todetaan, että Rosberg oli kokonaan Alonson edellä yli puolet siitä matkasta, kun siirtyivät kohti radan reunaa, eli Alonso ehti osin rinnalle ennen radan reunaa. Minun nähdäkseni Rosbergilla ei ollut mitään toivoa sulkea tuota tilaa ajoissa autolta, joka on jo valmiiksi sisäpuolella, ja Alonso kyllä ehti tuohon tilaan. Tuomariston mielestä Nicon ei vaan tarvinnut huomata sitä.
Mä olen F1:ten sääntötulkinnan kannalla tuossa blokkaamisjutussa. Kun ohittajalla on DRS apunaan, niin pitää puolustajallekin jotain aseita jättää.
Jos blokkaussääntö olisi järkevä, DRS:ää ei olisi välttämättä koskaan tarvittu.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18223
Edelleen samassa päätöksessä todetaan, että Rosberg oli kokonaan Alonson edellä yli puolet siitä matkasta, kun siirtyivät kohti radan reunaa, eli Alonso ehti osin rinnalle ennen radan reunaa. Minun nähdäkseni Rosbergilla ei ollut mitään toivoa sulkea tuota tilaa ajoissa autolta, joka on jo valmiiksi sisäpuolella, ja Alonso kyllä ehti tuohon tilaan. Tuomariston mielestä Nicon ei vaan tarvinnut huomata sitä.
"The driver of Car 8 made the move to the right prior to the driver of Car 5 making the same move" Eli toi olisi ollut jopa IndyCarin sääntöjen mukaan laillinen liike. :D

Olennainen asia tässä mun mielestä on, oliko Alonso Rosbergin rinnalla ennen kuin Nico sulki oven. Päätöksen mukaan ei ollut.
Jos blokkaussääntö olisi järkevä, DRS:ää ei olisi välttämättä koskaan tarvittu.
Blokkaussääntö ei liity mitenkään siihen, ettei autoilla päässyt edes ohitusetäisyydelle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
"The driver of Car 8 made the move to the right prior to the driver of Car 5 making the same move" Eli toi olisi ollut jopa IndyCarin sääntöjen mukaan laillinen liike. :D
Eipä. Se, että Alonso tulee eri linjaa jo mutkan ulostulossa tarkoittaa Indycar-säännön mukaan, ettei Rosberg saa ajaa eteen. Minusta tuomariston tulkinta siitä, että Alonso ei ole tehnyt liikettä kun on siirtynyt sisälinjalle jo paljon aiemmin, on muutenkin tosi outo.
Olennainen asia tässä mun mielestä on, oliko Alonso Rosbergin rinnalla ennen kuin Nico sulki oven. Päätöksen mukaan ei ollut.
Päätöksen mukaan Nicon ei tarvitse jättää tilaa autonsa ja radan reunan väliin autolle, jota tietää blokkaavansa, ja joka tulee takaa lujemmalla vauhdilla. Tämä on se minun ongelmani, tai sitten myönnetään suosiolla, että rataviivat ovat "rataviivoja" siellä, mihin on kylvetty asfalttia.
 
Viimeksi muokattu:

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Päätöksen mukaan Nicon ei tarvitse jättää tilaa autonsa ja radan reunan väliin autolle, jota tietää blokkaavansa, ja joka tulee takaa lujemmalla vauhdilla.
Ei tarvi päätöksen eikä sääntöjenkään mukaan. Sääntöjen mukaan tilaa piti vain jättää ajolinjan puolelle auton verran ajolinjalle palatessa.

Sääntöjen rajamailla mennään autojen kehityksessä ja kilpaa ajettaessa. Ja se on oikein.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös