Hankintoja!

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jep. 299€. Ei jaksa näillä aamuilla alkaa roskiskatossuunnittelijaksi.
Olis kannattanut ehkä alkaa.
Baukkarin pihassa ihmettelin tuon katoksen suunnittelijan ajatuksenjuoksua pulpettikaton kallistussuuntaa piirtäessään.
Miksi kerpeleessä se on pitänyt kaataa noin päin, että katolta valuva sadevesi juoksee suoraan roskiksen käyttäjän kauluksesta sisään?

Miksi? Hä?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Olis kannattanut ehkä alkaa.
Baukkarin pihassa ihmettelin tuon katoksen suunnittelijan ajatuksenjuoksua pulpettikaton kallistussuuntaa piirtäessään.
Miksi kerpeleessä se on pitänyt kaataa noin päin, että katolta valuva sadevesi juoksee suoraan roskiksen käyttäjän kauluksesta sisään?

Miksi? Hä?
Hyvä syy siirtää roskapussin viemistä tuonnemmaksi jos on sadekeli: "Ei nyt kulta, vien sitten kun on pouta!"

edit. Tuonhan muuten voi varmaan ihan hyvin kasata "väärin" eli tekee sen avonaisen sivun sinne korkeamman seinän puolelle. :idea:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Olis kannattanut ehkä alkaa.
Baukkarin pihassa ihmettelin tuon katoksen suunnittelijan ajatuksenjuoksua pulpettikaton kallistussuuntaa piirtäessään.
Miksi kerpeleessä se on pitänyt kaataa noin päin, että katolta valuva sadevesi juoksee suoraan roskiksen käyttäjän kauluksesta sisään?

Miksi? Hä?
Samaa ihmettelen mä. Mutta... Ehkä noita piirrustuksia voi vielä soveltaa niin, että kallistuksen saakin käännettyä toiseen suuntaan, hirren "suuntaa" vaihtamalla. Pian jokaisessa meissä asuu pieni roskiskatossuunnittelija...
Tosin ei siinä kyllä sitä aukon korkeutta saa korkeammaksi, ellei "suunnittele" vielä vähän pidemmälle.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Samaa ihmettelen mä. Mutta... Ehkä noita piirrustuksia voi vielä soveltaa niin, että kallistuksen saakin käännettyä toiseen suuntaan, hirren "suuntaa" vaihtamalla. Pian jokaisessa meissä asuu pieni roskiskatossuunnittelija...
Tosin ei siinä kyllä sitä aukon korkeutta saa korkeammaksi, ellei "suunnittele" vielä vähän pidemmälle.
Kaks ylähirttä vaan oviaukon päälle, kirveellä jos ei muuten ja soon siinä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Samaa ihmettelen mä. Mutta... Ehkä noita piirrustuksia voi vielä soveltaa niin, että kallistuksen saakin käännettyä toiseen suuntaan, hirren "suuntaa" vaihtamalla. Pian jokaisessa meissä asuu pieni roskiskatossuunnittelija...
Tosin ei siinä kyllä sitä aukon korkeutta saa korkeammaksi, ellei "suunnittele" vielä vähän pidemmälle.
Eikös tuo suju helpoimmin kun vaihtaa vaan pidempien seinien hirret puolelta toiselle? Tähän malliin:
Näytä liitetiedosto 15214
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Eikös tuo suju helpoimmin kun vaihtaa vaan pidempien seinien hirret puolelta toiselle? Tähän malliin:
Näytä liitetiedosto 15214
Hmm, jotakuinkin niin. Täytyy vähän kattoa, lähteekö tuo menemään helposti noin käytettävissä olevilla palasilla, vai täytyykö ne laittaa siten kuten ensin ajattelin, vai onnistuuko sitenkään. Hyvä vinkki kuitenkin :thumbup:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ahaa! Järkipäätös vaikka brittikyydeistä luopuminen varmaan kirpaiseekin. Mutta vitullako niistä nauttii kun persereiässä tuntuu kuumotus kun lompsassa roihuaa tuli.

Ja just tänään samankadun sitikkamiehen kans juteltiin autonpidosta. Kallista on. Hällä kun on kolme: XM ja DS, jota yrittää vuoden päästä museorekkariin. XMämmänkin oli pistäny seisontaan kun ei ollu talvella raskinu ajaa kun niin priimassa vedossa ja juo kuin mikä. V6 pensa eikä oo klubissa. No käyttöautoksi oli ostanu neljän huntin neljänollavitosen. Vai oliko kutonen. Se ja sama. Kallista on.
Kallista on tosiaan.
Tuolla on aivan kelvon oloinen autoilun kokonaiskulujen vertailulaskuri:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/

Pistin laskuriin kokeeksi swiftin ja lantikan 3 vuoden pitoajalla. Heh, lopputulos on jotain melkosen käsittämätöntä:

Swift, kokonaiskulut 4 724 eur/3 vuotta
Lantikka, kokonaiskulut 34 642 eur/3 vuotta

Nauran matkalla pankkiin!

Edit: Kuluissa siis huomioitu molempien autojen kohdalla, että laskutettavia työajoja tulee 3 vuoden aikana reilut 12000 euroa (9000 km/v).
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vielä tuosta pikkuautoksi mielletyn Swiftin matkustamon koosta. Audi A4:ää tuskin kukaan on koskaan mieltänyt pikkuautoksi.

Alla uuden Swiftin ohjaamon mittoja, samoin edellisen sukupolven Audi A4:n.
Swiftissä on takapenkillä jopa väljempää kuin A4:ssä silloin kun kuskin penkki on takimmaisessa asennossa (minulla on, oli auto mikä tahansa)
Suzukissa myös istutaan ryhdikkäämmin, korkeammalla.

Oli hieman hämmentävää istua pikkuautoon ja todeta kabiini noinkin tilavaksi.

Näytä liitetiedosto 15199
Audi A4

Suzuki Swift
Näytä liitetiedosto 15200
Mitenkä Swiftissä tuo takapenkki on osittain takapyörän kotelossa.. :rolleyes:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mitenkä Swiftissä tuo takapenkki on osittain takapyörän kotelossa.. :rolleyes:
Sitä pitää kysyä Tekniikan Maailman toimittajilta. Kuva on kopioitu sieltä.
Eiköhän se ole vain auton keskellä siellä lokarin kaaren tasolla, reunoilta penkki lienee muotoiltu sellaiseksi, että "väistää" takapyörän kotelon.

Vähän tässä tarvitaan kolmiulotteista hahmotuskykyä, mutta uskon, että suoriudut. Jos et, sun pitää käydä katsomassa ko autoa liikkeessä. Eiköhän se siitä.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kyllä se valokuvassakin ihan siltä näyttää, että selkänojan ja istuinosan liitoskohtaan piirretty imaginäärinen linja sijoittuu päistään auton poikittaissuunnassa pyöränkaaren sisään.
Pyörän kaaren verhoilukin näkyy tuolla auton toisella puolella istuinosan ja selkänojan liitoskohdan yläpuolella.

Näytä liitetiedosto 15215
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Sitä pitää kysyä Tekniikan Maailman toimittajilta. Kuva on kopioitu sieltä.
Eiköhän se ole vain auton keskellä siellä lokarin kaaren tasolla, reunoilta penkki lienee muotoiltu sellaiseksi, että "väistää" takapyörän kotelon.

Vähän tässä tarvitaan kolmiulotteista hahmotuskykyä, mutta uskon, että suoriudut. Jos et, sun pitää käydä katsomassa ko autoa liikkeessä. Eiköhän se siitä.
Djaa.. näyttäisi istuinosa alkavan noin syvältä... ei ulottune kunnolla kotelon kohdalle.. penkin etureuna mielenkiintoisesti muotoiltu... Tuonne taakse ei mahdu kuin kaksi?

Muuten jäänyt sellanen käsitys että olisi ihan pätevä kauppakassi.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tuonne taakse ei mahdu kuin kaksi?
Itse en ole isommalla porukalla päässyt vielä kokeilemaan, kun auto tulee vasta tiistaina luovutukseen. Meillä takana istuu satunnaisesti 3 ja 5 vuotiaat lapset.
TM:n artikkelista:
"Takapenkille sopii ongelmitta kaksi isompaakin korstoa. Jaloille tilaa on riittävästi ja pääntila on varmasti pikkuautojen parhaimmistoa."
Muuten jäänyt sellanen käsitys että olisi ihan pätevä kauppakassi.
Ei tule kauppakassiksi vaan työkaluksi jolla ajan n. 30 000 ... 35 000 km/vuosi.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Eikös noille km lukemille diisseliä?
Ei todellakaan kannata tällä polttoaineiden hintaerolla.
Diesel on tällä hetkellä vain 8,7% halvempaa kuin bensa (13 snt). Tuosta kotikylän pumpulta luettuna.

Pistäppä tuonne linkittämääni laskuriin mikä tahansa dieselauto ja tämä swift 33000 kilometrin ajosuoritteella ja 3 vuoden pitoajalla.

Esim Polo 1,2 TDI 6 783 eur/3 vuotta minun käyttämilläni arvoilla. Swift 4 724 euroa.
Mähän heittäisin 3 vuoden aikana 2000 euroa rahojani tuuleen, jos hankkisin pienimmän dieselpolon mitä kaupasta saa.
Sitäpaitsi siinä en saanut aikaiseksi kelpoa ajoasentoa, toisin kuin Suzukissa.

Palaan dieselautoilijaksi mahdollisesti sitten kun diesel on 20% bensiiniä halvempaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikös noille km lukemille diisseliä?
Ei löydy Suzukia dieselinä. Onhan noiden pikkukoneisten bensa-autojen kulutukset melko maltillisia, mutta jos moottoritiellä ajelee 120 tai yli ni saa kyllä kululukemat kaivaa ihan jostain muualta kuin EU-normeista. Dieselin eduksi kääntyy peli. Ja mitä isompi kone sen parempi.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
jos moottoritiellä ajelee 120 tai yli ni saa kyllä kululukemat kaivaa ihan jostain muualta kuin EU-normeista. Dieselin eduksi kääntyy peli. Ja mitä isompi kone sen parempi.
Tosi on sano Jaakko Lassila.
Mun käyttämät ajonopeudet liikkuu 95%:rosenttisesti välillä 20...85 km/h, kun olen lopettanut motarin kautta ajamisen tykkänään.
Työmatka käy sellaista reittiä kuin kotipiha-Narva-Tottijärvi-Nokia.
Max rajoitus 80 km/h, keskinopeus noin 65 km/h / kulutus alle 5 ltr/100 km
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Jaa. INSINÖÖRImiehen autonhankinnasta mukavasti juttua! Näin käy, kun "järjellä" hommaa auton. Tai ainakin kulkuneuvon! Riittävästi laskelmaa ja mittausta!

Olenpahan itsekin sortunut fiilispohjaiseen autokauppaan aikoinaan, korjaavia toimenpiteitä piti tehdä reilun vuoden päästä...:thumbfh:
En ihan tarkkaa seurantaa ole enää pitänyt muutamaan vuoteen autojen kuluista, mutta aikamoisen menoerän muodostavat, kahteen autoon jotain 50-60 000 km vuodessa. Eikä km korvauksiaan kuin korkeintaan n 500 km:n edestä.
Vakuutukset ja korjaukset yms olen kirjannut ylös ja bonuslaskelmasta näkee tankillä käynnit tarpeeksi tarkasti...:dunno:

Viime viikolla sain vanhemmat- lähinnä äidin- vaihtamaan 291 000 km ajetun Primeran 45 000 ajettuun diesel-Pösö 308:aan. Josko olisi aika paljon turvallisempi EPSeineen ja useimpine turvatyynyineen syys- ja talviliukkailla ja reilun 8 litran bensankulutuksesta putoaisi n 5 litraan dieseliä. Eikä isän- kohta 81 v- tarvitsisi vähän väliä soitella ja käydä paikallisessa korjaamossa alustan ja jarru- yms kulumisien vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Näyttää siltä että se tuleva työsuhdeautoni on 1.4 TSi Passat lisävarustepaketteineen (3 kpl).
 
Ylös