Autojen väritykset ja sponsorit

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Pikaisella googletuksella selvitettynä tuo Profilforum näyttäisi olevan norjalainen mainosvaatteita valmistava firma:
http://www.profilforum.no/?page_id=20

Ja sitten taas kansallisvärilista ajan tasalle:
British Racing Green / Team Lotus - 1968 Etelä-Afrikan GP (Jim Clark)
Deutsche Silberpfeil/ Mercedes ///AMG F1 Team - 2013 Iso-Britannian GP (Nico Rosberg)
- varsinainen Saksan kilpailuväri: "Deutsche Weiß" (valkoinen)/ BMW-Sauber - 2008 Kanadan GP (Robert Kubica)
Rosso Corsa/ Ferrari - 2013 Espanjan GP (Fernando Alonso)
Francais Bleu/ Renault F1 Team - Japanin GP 2006 (Fernando Alonso), jos Mild Seven -väritys hyväksytään Ranskan kansallisväriaiheiseksi, muutoin Olivier Panisin voitto 1996 Ligierillä Monacossa.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ainakin alan arvostetuimmat engl. Autosport ja saks. Auto Motor und Sport loistavat poissaolollaan vaikka juuri noille lehdille F1 olisi oiva paikka markkinoida itseään.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Muistaako joku kausilla 2005 ja 2006 kisoja, joissa Renault käytti tupakkasponsorin logon sijasta jotain erityislaatuista taidekuviointia. Yleensä käyttivät tupakkasponsorin nimen sijasta "Team Spirit" tekstiä jos tupakan mainonta oli kiellettyä, mutta joissain kisoissa teksti oli korvattu hienolla kuvioinnilla.
En muista kisoja.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Kiitos kuvista! komeeta katsottavaa. Oliks siihen joku tietty syy miksi käyttivät noita kuvioita?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Mulla on jotenkin jäänyt mielikuva, että Rellujen kuvioilla olisi ollut jotain tekemistä kisamaan kanssa. Saatan toki olla väärässäkin.

Mitä tulee moottoriurheilulehtiin sponsoreina, olisiko niin etteivät halua olla "puolueellisia".
Toki joku yleinen sarjan sponsori sellainen voisi olla. Esim. DTM:ssä on muutamia mainoksia samassa kohdassa jokaisessa autossa,
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tätä kuvaa katsoessa tulee väkisin mieleen, kuinka ällöttävä ainakin omasta mielestäni Macin nykyinen kromi-puna-yhdistelmä värityksenä onkaan verrattuna aikaisempiin tyylikkäisiin ulkoasuihin. :yuck:
Honda-moottoreiden myötä mahdollinen paluu punavalkoiseen olisi mielestäni parempi vaihtoehto, kun "hopeanuoli"-teemaa ei tarvitse enää Mersun mieliksi noudattaa:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/935829_10151714080486413_1617485457_n.jpg
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Honda-moottoreiden myötä mahdollinen paluu punavalkoiseen olisi mielestäni parempi vaihtoehto, kun "hopeanuoli"-teemaa ei tarvitse enää Mersun mieliksi noudattaa:
Toisaalta jos Telmexistä tulee McLarenin uusi nimisponsori, niin autoista voi tulla myös valko-vaaleansinisiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Voihan olla myös että tupakkarajoitukset vaikuttivat tuohon Renaultin väritykseen. Tupakkarajoitukset f1:ssä ainakin jollakin tavalla alkoivat 70-luvulla muutamasta yksittäistempauksesta Monacossa ja alkoivat säännöllistyä 70-luvun ihan lopulla ja 80-luvun alussa.

Televisioinnin alkaessa muuttua maailmanlaajuiseksi tupakkayhtiöt joutuivat ainakin ihan kovimmissa tapauksissa ottamaan tarroja pois tai tekstejä pois kilpailujen ajaksi, mutta Harjoituksissa eli Vapaissa ja Virallisissa Harjoituksissa sai näkyä kaikki merkit.

Erikoinen rajoitus perustui televisioyhtiöiden arvokkuusvaatimuksiin. Osin näidenkin syiden takia erilaisten aikaharjoitusten televisiointi puhumattakaan Harjoituskarsinnoista oli erittäin harvinaista aina 80-luvun puoleenväliin asti muutenkin maailmanlaajuisesti.

Vuosina 1976 ja 1977 länsinaapurin tv-pomojen haluttomuus lähettää kisoja suorana kovinkaan montaa kappaletta kauteen johtui pornografiasta ja kondomeista, mutta myös tupakkatuotteiden liialista näkymistä käytettiin tekosyinä.

Ainakin Englannin ja Saksan kilpailuissa alkoi siitä ajanjaksosta eteenpäin olla rajoituksia ja Ranskan kilpailun osalta lähes joka vuosi kaudesta 1984 eteenpäin kulissien takana käytiin tupakkarajoitusten sotaa.

Vasta 1994 tuo kielto ulottui Ranskan kisaankin. 80-luvulta mieleen tulee ainakin Marlboro-raita ilman tekstiä, iso sinisin kirjaimin kirjoitettu Lotus Camelin kohdalla, Zakspeedin paksut mustat viivat siivissä Westin tilalla ja Unkarin kisoissa oli erikoinen tapa mainostaa tupakkaa laittamalla East ja aiemmin myös Nyugat ja Kelet olivat tekstin osina.:D

90-luvulla alkoi tupakkarajoitukset Euroopan kilpailuissa olla yleistyvää sorttia ja ainakin joissakin kisoissa tupakkasponsorit korvattiin ajajien nimillä tai jollakin ajankohtaisella erikoisella tapahtumalla.

Joskus taas Williamsilla ja Benettonilla oli pelkkä Camelin logo ilman tekstiä autoissaan. 1993 Suzukassa ja Adelaidessa Ligierillä oli poikkeava sponsoriväritys erään isännän pahoinpitelystä aiheutuneen kohun vuoksi.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
1993 Suzukassa ja Adelaidessa Ligierillä oli poikkeava sponsoriväritys erään isännän pahoinpitelystä aiheutuneen kohun vuoksi.
Tuo oli jonkun italialaisen sarjakuvapiirtäjän väkerrys ja se oli käytössä ainoastaan Brundlen autossa. Lisäksi en usko sen liittyvän millään lailla tupakan mainostuskieltoon, sillä ainoa näkyvä logo on juurikin tupakkamainos. :D

Viitsitkö valaista tietämätöntä tuosta pahoinpitelystä?

 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuosta kuvasta osui silmiini etummaisesta Macista Heuerin mainos 70-luvulta,
80-luvun alussa taasen nähtiin Maceissa TAGin logot firman tunnetusti rahoittaessa tallille Porschelta moottorit ennen kuin 1985 Heuer yhtyi TAGiin (suom.k. Wikipedia väittää virheellisesti vuodeksi 1975).
Kuvassa toiseksi etummaisena olevan Macin tuulilasissa pilkistääkin TAG Heuer -logo, jos oikein tarkkaan katsoo. Tuon nimen paluun McLareneihin näkisin mielelläni Hondan ohella.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Toisaalta jos Telmexistä tulee McLarenin uusi nimisponsori, niin autoista voi tulla myös valko-vaaleansinisiä.
Suurella todennäköisyydellä McLaren palaa moottorin vaihtumisen myötä alkuperäiseen väriinsä eli oranssiksi.
 
Ylös