Turvaväli - tilannenopeus. Guuglaa nuo molemmat.
Ei auta kun pimeestä mettästä juoksee 80 vauhdissa hirvieläin eteen niin, että reagointiaikaa on alle 2 sekuntia.
Ei auta kun kolmion takaa tulee yllärinä Saabin kylki omalle kaistalle.
Been there, done that!
Noissa tilanteissa SAATTAA olla apuja, että renkaan ja tien pinnan välistä löytyy mahdollisimman paljon käytössä olevaa kitkaa.
Tämä on niin selvä asia, ettei tästä jarnaa saada aikaiseksi. Kitkarenkaan pysähtymismatka paljaalla pääkallokelillä on 30-50% nastarengasta suurempi maantienopeuksissa.
Enempiä todisteluja ei tarvita.
Esim Continentalin paras nastarengas vs. saman valmistajan paras kitkarengas 50km/h jarrutus jäällä: 49 m vs. 64 m.
Satasen vauhdissa puhutaan jarrutusmatkoista jotka ovat 196 m vs 256 m. Eli kitkoilla liukuu hätäjarrutuksessa 60 metriä pidemmälle.