Talvirengaspolli

Auton rengastus?

  • Nastat

    Äänet: 54 47,4%
  • Kitkat

    Äänet: 14 12,3%
  • Kesärenkaat

    Äänet: 26 22,8%
  • Jakkeus (eli ei omaa autoa)

    Äänet: 20 17,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    114

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Siis kuivalla kelillä kitkoja kannattaa käyttää nastojen sijaan. Sen sijaan märällä asfaltilla nastat pitävät kitkoja paremmin.
Itsellä on vähän huonoja kokemuksia kitkoista ja vesikelistä. Kyllä pelotti niillä moottoritiellä pimeällä sateella ajellessa, jos sattuu vesilätäkköön hulahtamaan kun vesiliirtoraja jotain 70km/h.. Mielummin vähän tinkii jääpidosta, oikeasti liukkaalla ainakin auton käytös on rauhallisen loogista. Eli ottaisin ne eurokitkat jotka on paremmat kuivalla, märällä ja sohjossa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Itsellä on vähän huonoja kokemuksia kitkoista ja vesikelistä. Kyllä pelotti niillä moottoritiellä pimeällä sateella ajellessa, jos sattuu vesilätäkköön hulahtamaan kun vesiliirtoraja jotain 70km/h.. Mielummin vähän tinkii jääpidosta, oikeasti liukkaalla ainakin auton käytös on rauhallisen loogista. Eli ottaisin ne eurokitkat jotka on paremmat kuivalla, märällä ja sohjossa.
Siis testien mukaan nastarenkaat ovat paremmat kuin kitkat märällä asfaltilla, koska niissä on pehmeämpi kumiseos ja suurempi urasyvyys. Lisäksi nastoissa on luonnollisesti parempi jääpito.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kävin noutamassa paikallisesta rengasliikkeestä talvirenkaat vanteineen uuteen kotterooni.
Oli helvetin hyvä ja ripeä palvelu, sekä hintalappu kohdallaan.
Kehtaa suositella: www.rengasmaa.fi
Saivat uuden vakioasiakkaan esimerkillisen toimintansa ansiosta.
Muistin kehua palvelua myös paikan päällä.

 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jos peltiä rypistyy, syy on aina penkin ja ratin välissä.
T: Elvis
On on, mutta yllättävän tilanteen seurauksiin voi vaikuttaa myös asianmukaisilla varusteilla.
Sellaiset täytyy hankkia ennakoiden - ennen kuin se yllättävä tilanne - jota kitkat ei pelasta - tulee vastaan

Sellanen wanha sanonta on olemassa, joka pätee tänäkin päivänä : "Ei vara venettä kaada"
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Sellanen wanha sanonta on olemassa, joka pätee tänäkin päivänä : "Ei vara venettä kaada"
Se on nykyään jatko-osalla - "mutta pöhkis voi kaataa myös isonkin pulpettiveneen". Ehdotan siirtymistä mopoautotasolle :ahem:
Turvaväli - tilannenopeus. Guuglaa nuo molemmat.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Turvaväli - tilannenopeus. Guuglaa nuo molemmat.
Ei auta kun pimeestä mettästä juoksee 80 vauhdissa hirvieläin eteen niin, että reagointiaikaa on alle 2 sekuntia.
Ei auta kun kolmion takaa tulee yllärinä Saabin kylki omalle kaistalle.
Been there, done that!

Noissa tilanteissa SAATTAA olla apuja, että renkaan ja tien pinnan välistä löytyy mahdollisimman paljon käytössä olevaa kitkaa.

Tämä on niin selvä asia, ettei tästä jarnaa saada aikaiseksi. Kitkarenkaan pysähtymismatka paljaalla pääkallokelillä on 30-50% nastarengasta suurempi maantienopeuksissa.
Enempiä todisteluja ei tarvita.
Esim Continentalin paras nastarengas vs. saman valmistajan paras kitkarengas 50km/h jarrutus jäällä: 49 m vs. 64 m.
Satasen vauhdissa puhutaan jarrutusmatkoista jotka ovat 196 m vs 256 m. Eli kitkoilla liukuu hätäjarrutuksessa 60 metriä pidemmälle.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Motoristina olen opettanut molemmille pojille että kattokaa aina väistön paikka jos joku tulee kolmion takaa. Itse olen meinannut päästä useamman kerran hengestä mp:llä kun on kotilo pukannut kolmion takaa eteen.

Korostan edelleen termejä tilannenopeus ja turvaväli.
Se kolmen sekunnin turvaväli pelastaa monelta ylläriltä.

Kitkoilla pärjää ihan hyvin kun ajaa viisaasti.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Racer, turvaväli ja tilannenopeus ei poista yllätyksen mahdollisuutta liikenteessä. Voin kertoa tämän sulle noin 800000 - 900000 kilometrin kokemuksesta suomen maanteiltä.
Mielipiteitä voi olla monia ja voit olla kanssani eri mieltä tästä, mutta silloin olet väärässä.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
ReiserÄx on sen verran kova rattimies, että pitää kolmen sekunnin turvavälin jopa hirviin!
 

Örfil

Guest
ReiserÄx on sen verran kova rattimies, että pitää kolmen sekunnin turvavälin jopa hirviin!
Minulla on kaksi silmää päässä ja vaikka niissä on punavihersokeus, niin silmien ja jarrupolkimen välinen yhteys toimii hyvin.

"Yllätystilanteeseen" ajetaan, ei jouduta. Tarkkana siellä ratin takana!
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Korostan edelleen termejä tilannenopeus ja turvaväli.
Se kolmen sekunnin turvaväli pelastaa monelta ylläriltä.
Hirvi kyllä osaa kyllä loikata näkymättömistä tuohonkin väliin. Kokemusta on.

Mutta tilannenopeudesta täsmälleen samaa mieltä: on ehdottomasti tärkein nopeuden ylärajan kriteeri. Mutta ei toki oikeuta ylinopeuteen...
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kyllä tästä jarnan saa aikaiseksi. Miten on renkaiden jarrutusmatkat kuivalla asfaltilla ja märällä asfaltilla? Täällä eteläisessä Suomessa kuitenkin 85% talviajosta tapahtuu em. pinnoilla.

edit: ai jps ehti ensin.
No kun ei saa.
Kitkarenkaalla auto liukuu pääkallokelissä ties minne (sen 30-50% kauemmas kuin nastarengasauto), märällä asfaltilla ei eroja jarrutusmatkoissa juuri ole. Muuta kun korkeintaan sun mielikuvissasi.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No kun ei saa.
Kitkarenkaalla auto liukuu pääkallokelissä ties minne (sen 30-50% kauemmas kuin nastarengasauto), märällä asfaltilla ei eroja jarrutusmatkoissa juuri ole. Muuta kun korkeintaan sun mielikuvissasi.
Juuri näin. Piste.
Näin.

Suomessa on kolme laillista rengastyyppiä.

Kesärenkaalla ajetaan kesällä.
Talvirenkaalla ajetaan talvella.
Kitkarenkaalla ajetaan pikkupoikamaisia fantasioita toteutettaessa.
 
Ylös