Talvirengaspolli

Auton rengastus?

  • Nastat

    Äänet: 54 47,4%
  • Kitkat

    Äänet: 14 12,3%
  • Kesärenkaat

    Äänet: 26 22,8%
  • Jakkeus (eli ei omaa autoa)

    Äänet: 20 17,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    114

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Tolerantti sanoi:
Joskus olen tasapainoituttanut :)o ), jos on ollut olevinaan tärinää tms. Joskus on auttanut, useimmiten ei.

Eikös tuo jälkikiristys koske ennenkaikkea kevytmetallivanteita? Niiden kohdalla jälkikiristys on käytännössä pakko tehdä. Peltivanteet selviävät ilmankin. Koska minulla on ollut käytössä peltivanteet, en ole jälkikiristystä tehnyt kai koskaan. Ei ole ongelmia ilmaantunut.

Jokin autolehti testaili rengasliikkeiden renkaanvaihtoa taannoin. Pääasiassa pultit (mutterit) oli kiristetty liian tiukalle. Tämä ei kuitenkaan poista kevytmetallivanteen jälkikiristystarvetta. Valistettiin myös, että normimies saa normiavaimella käännettyä (rynkytettyä) pultit liian kireälle aivan ihmisvoimin.
Mulla on kevytmetalliteet eivätkä ole vielä pultit aukeilleet (eli tuo "käytännössä pakko" lienee liioiteltua), mutta voishan nuo nyt varmuuden vuoksi jälkikiristää.

Mihin tuo perustuu, että kevytmetallivanteet vaatisivat jäkikiristyksen, peltivanteet eivät?
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Tasapainotan ne aina vaihdon yhteydessä. Pulttien kireyden tarkistan n. 200 ensimmäisen ajokilometrin jälkeen. (kevytmetallivanteet, niin on pakko tehdä, ja kiristys aina momenttiin).

On totta, että mitä leveämpi rengas, sitä huonompi pito. Johtuu ainakin nastarenkailla siitä, että nastan pistovoima pienenee kun renkaan leveys suurenee. Kitkoilla ei kai niin suurta merkitystä ole mutta siinäkään ei saisi mennä ylileveiden puolelle ainakaan siinä suhteessa kuin esim. kesärenkaiden kohdalla.
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Nastaa on alla. Lauantaina tuli vaihdettua
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Vaihdatin Chevyynkin sitten.

jps: kysyin Nummelan rengasmestasta, kuulemma pultit on niissa vanteissa samoissa paikoissa, mutta keskio on 0.5mm pienempi Chevyssa, eli Voyagerin vanteet ehkapa menevat, mutta olisivat loysat. :thumbfh:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Nonih, vajaan 200 kilometrin ajelun jälkeen päätin sitten ottaa takaboxista avaimen ja kiristää niitä renkaiden pultteja. Kävin kaikki 20 lävitte, ei liikahtanut yksikään niistä milliäkään eli kyllä ne vaan edelleenkin oli ihan tarpeeks kireellä eli se siitä "pakko jälkikiristää, jos on kevytmetallivanteet" -teoriasta.

Tottakai tuo on kiinni siitäkin kuinka hyvin ne tuli kiristettyä alunperin. Mekaanikko kiristi pultit ensin koneella, sen jälkeen laski auton alas (ei ihan kokonaan, mutta niin, että renkaat kyllä jo koskivat lattiaa) ja kirsti vielä kertaalleen käsipelillä kaikki. Näköjään riitti.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
[10-11-2007, 17:19.43] <Matxi> vaihdoin nastagummit alle
[10-11-2007, 17:19.53] <Matxi> oli perkele pari pulttia vedetty keväällä liikkeessä "suht" tiukalle
[10-11-2007, 17:20.12] <Matxi> ei normiavaimella lähtenyt auki vaan piti isän tuoda sellanen metrin mittanen putki että sai vähän vipuvartta

Nyt sataa ulkonakin sopivasti lunta. Ei juuri ole aikaisemmin edes ollut tarvetta nastoille.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Niin.. ollut mulla tapana pari viimeistä vuotta vaihdattaa liikkeessä aina talvigummit pois koska ilmeisesti :
1. talvirenkaiden vanteissa keskiö aavistuksen pienempi
2. vänkärinpuolelta takarenkaan keskiö aavistuksen suurempi (autossa siis)
koska talvirenkaista juurikin oikeanpuoleinen takarengas ei tahdo lähteä irti kuin kunnolla takomalla. Kesärenkaat putoaa, kuten pitääkin, kun pultit löysyttää.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Matxi sanoi:
Niin.. ollut mulla tapana pari viimeistä vuotta vaihdattaa liikkeessä aina talvigummit pois koska ilmeisesti :
1. talvirenkaiden vanteissa keskiö aavistuksen pienempi
2. vänkärinpuolelta takarenkaan keskiö aavistuksen suurempi (autossa siis)
koska talvirenkaista juurikin oikeanpuoleinen takarengas ei tahdo lähteä irti kuin kunnolla takomalla. Kesärenkaat putoaa, kuten pitääkin, kun pultit löysyttää.
Nummelan rengasfirma vaitti etta yli 40% porukasta ajaa vaarilla vanteilla.
Niissa saattaa olla millien heittoja mallien valilla keskioiden koossa, joten rengas mennee suht hyvin paikalleen, josko ruuvien paikat sopivat.

Ja sitten painon kohdistus menee vaarin, ja ajellaan vaarallisilla kompinaatioilla....
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Myllis sanoi:
Nummelan rengasfirma vaitti etta yli 40% porukasta ajaa vaarilla vanteilla.
Niissa saattaa olla millien heittoja mallien valilla keskioiden koossa, joten rengas mennee suht hyvin paikalleen, josko ruuvien paikat sopivat.

Ja sitten painon kohdistus menee vaarin, ja ajellaan vaarallisilla kompinaatioilla....
Ei ole hajuakaan noista vanteista... Lienee auton ensimmäinen omistaja ne ostanut siihen.
Toisaalta tolle kohta 20 vuotta vanhalle Golffille ihan yks ja sama. :D
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Myllis sanoi:
Vaihdatin Chevyynkin sitten.

jps: kysyin Nummelan rengasmestasta, kuulemma pultit on niissa vanteissa samoissa paikoissa, mutta keskio on 0.5mm pienempi Chevyssa, eli Voyagerin vanteet ehkapa menevat, mutta olisivat loysat. :thumbfh:
Esson paarissa on kerrottu että keskiöön voi asentaa rinkulat jolla vanne asettuu kohdalleen. Itellä ei ole kyllä niistä kokemusta. Joskus olen kyllä joutunut tilaamaan pultit erikseen kun et-luku on ollut väärä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Se on jo lokakuun loppupuolisko käynnissä. Miten on forumistien autojen laita, joko on nastat/kitkat alla?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nastat aina, kitkoilla ei tee mitään tosin ajaahan niillä sulilla teillä vähän niinkuin turvekuskit.
Siis kuivalla kelillä kitkoja kannattaa käyttää nastojen sijaan. Sen sijaan märällä asfaltilla nastat pitävät kitkoja paremmin.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Talvirenkaat vaihdetaan Keski-Suomessa silloin, kun ensimmäinen iltapäivälehtien lööppi "Talvikeli yllätti pääkaupunkiseudun autoilijat" ilmestyy. Ei hetkeäkään aiemmin ole tarvetta.
 
Ylös