Talvirengaspolli

Auton rengastus?

  • Nastat

    Äänet: 54 47,4%
  • Kitkat

    Äänet: 14 12,3%
  • Kesärenkaat

    Äänet: 26 22,8%
  • Jakkeus (eli ei omaa autoa)

    Äänet: 20 17,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    114

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
OoPee sanoi:
Tiistaina käyn vaihdattamassa talvinakit biiliin, vaimo sai ajan vasta keskiviikoksi.
Tosimiehet vaihtaa ite ja kiroilee ja saa noidannuolen, koulutuuttimiehet vie liikkeeseen vaihdettavaksi ja juovat lämmintä maitoa ja pitävät villaneuleliivejä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
burb sanoi:
Tosimiehet vaihtaa ite ja kiroilee ja saa noidannuolen, koulutuuttimiehet vie liikkeeseen vaihdettavaksi ja juovat lämmintä maitoa ja pitävät villaneuleliivejä.
Ei oo villaneuleliivejä ja lämmintä maitoakaan en meinaa oksentamatta saada juoduksi, mutta muuten kyllä :ahem:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
OoPee sanoi:
Ei oo villaneuleliivejä ja lämmintä maitoakaan en meinaa oksentamatta saada juoduksi, mutta muuten kyllä :ahem:
Tosimiehet vetää pultit auki sormin, kiroilee ja ähisee ja vaihtaa renkaat alle puolen tunnin, oli tunkkia tai ei, koulutuuttimiehet vie liikkeeseen vaihdettavaksi ja lukee vaihdon aikana Cosmopolitania ja miettii vaaleanpunaisia ja söpöjä ajatuksia.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Juuri tuli laitatettua uudet Bridgestonen Noranzat alle. 195/65 R15, hintaa 370€, mutta vein vanhat, hyväkuntoiset Hankookin kesärenkaat vaihdossa, joista sain hyvitystä 150€.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
burb sanoi:
Tosimiehet vetää pultit auki sormin, kiroilee ja ähisee ja vaihtaa renkaat alle puolen tunnin, oli tunkkia tai ei, koulutuuttimiehet vie liikkeeseen vaihdettavaksi ja lukee vaihdon aikana Cosmopolitania ja miettii vaaleanpunaisia ja söpöjä ajatuksia.
Ja paskat. Siinähän seisoskelet vieressä kädet kyynärpäitä myöten munissa, koska haluat omin silmin nähdä, että se renkaanvaihtoon vittuuntunut mekaanikko muistaa ihan varmasti kiristää kaikki mutterit :rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
OoPee sanoi:
Ja paskat. Siinähän seisoskelet vieressä kädet kyynärpäitä myöten munissa, koska haluat omin silmin nähdä, että se renkaanvaihtoon vittuuntunut mekaanikko muistaa ihan varmasti kiristää kaikki mutterit :rolleyes:
Älä mene liian lähelle ettei sun pinkki, EIKU ANTEEKS, rosa bleiseri mene likaseks. Ja manikyyrikin vielä kärsis.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Nyt on nastat alla ollut jo pari päivää. Ja huomenna pitäs alkaa tulla lunta... Saa nähä tuleeko...
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Nastat ropissu alla jo viikkotolkulla, helppo sanoo näin jälkeenpäin mutta vähän aikasinhan ne tuli laitettua. Parempi kuitenkin näin päin. Mieluummin pari irronnutta nastaa ojassa kuin koko kinneri.

Päätöksen "kitkat vai nastat" saa mielestäni kukin tehdä tahollaan ihan itse, omalle kohdalle on ihan kokemattomuuttani osunut pari talvista "oho"-tilannetta, yksi johti jopa ihan ulosajoon, onneksi pienin vaurioin. Pääkaupunkiseudulla varmaan kitka on ihan riittävä ratkaisu 95% ajasta, mutta ainakin omalla ajotaidolla olisi mukava että siellä viimeisen 5% aikanakin talvirenkaista olisi jotain hyötyä.

Tietty jos minulla olisi talvella(kin) käytössä joku "harrastepeli"-tyyppinen auto, valitsisin siihen varmasti (leveät)kitkat, ihan vaan ajomukavuuden ja ulkonäön maksimoimiseksi ja pakkaskelit sitten ajelisin käyttiksellä ja (kapeilla)nastoilla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kitkoilla ajattelin selvitä hengissä. Luotan suolaukseen.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jr- sanoi:
Mitsussa on kitkat ja pakussa edelleen kesärenkaat.
Loistava ratkaisu. Voit siis hurauttaa mitsulla huomiseen lumisateeseen ja ottaa pakun alle ensi viikolla kun lumet taas sulavat :thumbup:
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Iltapuhteella, otsalampun valossa vaihdoin renkaat, koska aamulla pitäisi jo sataa räntää. Nokian hakkapeliitta 4, siis natsarenkaat, elinkaarensa loppupuolella näyttävät olevan, etenkin toinen pari. Enpä tiedä, olen ollut kitkakumifani, mutta näillä mennään. Tulivat mukana, kun keväällä vaihdoin kinnerin tuoreempaan. Ensituntuman mukaan melu ei kuitenkaan ole paha. Nastat ovat aika kuluneet, onkohan niistä hyötyä.

Kaikissa käyttöohjekirjoissa aina sanotaan, että pitää laittaa paremmat renkaat taka-akselille, koska siten auto pysyy hallinnassa parhaiten. Varmaan näin, mutta sitten käy kyllä niin, että etuvetoisen auton eturenkaat kuluvat huomattavasti nopeammin. Siksi uhmasin ja pistin kuluneemmat taakse.

Mainittakoon vielä, että kesärenkaat, Nokian NRHi, kuluivat kesän aikana uskomattoman paljon. Kilometrejä tuli alle 10 000. Kuluma reilu 4 mm. :(
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tolerantti sanoi:
Iltapuhteella, otsalampun valossa vaihdoin renkaat, koska aamulla pitäisi jo sataa räntää. Nokian hakkapeliitta 4, siis natsarenkaat, elinkaarensa loppupuolella näyttävät olevan, etenkin toinen pari. Enpä tiedä, olen ollut kitkakumifani, mutta näillä mennään. Tulivat mukana, kun keväällä vaihdoin kinnerin tuoreempaan. Ensituntuman mukaan melu ei kuitenkaan ole paha. Nastat ovat aika kuluneet, onkohan niistä hyötyä.

Kaikissa käyttöohjekirjoissa aina sanotaan, että pitää laittaa paremmat renkaat taka-akselille, koska siten auto pysyy hallinnassa parhaiten. Varmaan näin, mutta sitten käy kyllä niin, että etuvetoisen auton eturenkaat kuluvat huomattavasti nopeammin. Siksi uhmasin ja pistin kuluneemmat taakse.

Mainittakoon vielä, että kesärenkaat, Nokian NRHi, kuluivat kesän aikana uskomattoman paljon. Kilometrejä tuli alle 10 000. Kuluma reilu 4 mm. :(
Onko aurauskulmat kunnossa?
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Tolerantti sanoi:
... Nokian hakkapeliitta 4, siis natsarenkaat... Ensituntuman mukaan melu ei kuitenkaan ole paha.
Itte en oo koskaan noihin Nokialaisiin oikein tykästynyt. Muutama vuosi sitten, kun vaihdoin silloiseen autoon, siinä tuli mukana Nokialaiset talvirenkaat. Pintaa oli lähes uudenveroisesti ja nastatkin oli kiinni. Eikä mielestäni renkaat olleet edes vanhat. Kun sitten töissä parkkipaikalla meinasin luistella työkaverina autoa päin, niin renkaat meni heti vaihtoon. Enollani oli samansuuntaisia kokemuksia, nastat ei purreet jäähän ollenkaan.
Bridgestoneista ei ole pahaa sanottavaa.
Rengasliikkeessäkin suositeltiin 50€ edullisempia Bridgejä, myyjän oma mielipide oli, että Nokiat pitävät kovempaa meteliä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tolerantti sanoi:
I

Kaikissa käyttöohjekirjoissa aina sanotaan, että pitää laittaa paremmat renkaat taka-akselille, koska siten auto pysyy hallinnassa parhaiten. Varmaan näin, mutta sitten käy kyllä niin, että etuvetoisen auton eturenkaat kuluvat huomattavasti nopeammin. Siksi uhmasin ja pistin kuluneemmat taakse.
Etyvetoisessa eturenkaat kuluvat toki enemmän, mutta turvallisuuden vuoksi laita ihmeessä ne paremmat taakse.Huomaat halposti ihan kuivallakin kelillä hieman tiukemmassa mutkassa takarenkaan olevan sen jolle rasitus ja pito kohdistuu. Etuvetoisella autolla on toki taipumusta puskea, mutta se on huomattavasti helpompa kuin etuvetoisella autolla perän karatessa.

Mikäli etuvetoisessa perä karkaa se vaatii aikalailla rattimiehen taitoja ja uskallusta oikaista vehje kaasulla vaikka muilla tavoin sitä yleisemmin yritetään korjata.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
jps sanoi:
Etyvetoisessa eturenkaat kuluvat toki enemmän, mutta turvallisuuden vuoksi laita ihmeessä ne paremmat taakse.Huomaat halposti ihan kuivallakin kelillä hieman tiukemmassa mutkassa takarenkaan olevan sen jolle rasitus ja pito kohdistuu. Etuvetoisella autolla on toki taipumusta puskea, mutta se on huomattavasti helpompa kuin etuvetoisella autolla perän karatessa.

Mikäli etuvetoisessa perä karkaa se vaatii aikalailla rattimiehen taitoja ja uskallusta oikaista vehje kaasulla vaikka muilla tavoin sitä yleisemmin yritetään korjata.
Tuosta on kahdenlaista ohjetta ja itsekin olen joskus ollut sitä mieltä, että paremmat taakse. Kuitenkin miljoonat ajetut kilometrit ovat opettaneet, että paremmat renkaat vetäville pyörille, koska sieltä se pito yleensä ensin menetetään. Vapaasti rullaava pyörä kun ei menetä pitoa niin helposti kuin vetävä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Taidetaan huomenna vaihtaa talvirenkaat. On sellaista lunta että maassa pysyy ellei nouse plussalle.
 
Ylös