Joo joo nelivedolla vaan baarista kotiinMicael sanoi:Quattrolla taidan pärjätä talven kitkoilla, on mukava "kikkailla" sitten liukkailla.
Joo joo nelivedolla vaan baarista kotiinMicael sanoi:Quattrolla taidan pärjätä talven kitkoilla, on mukava "kikkailla" sitten liukkailla.
Jr- sanoi:Joo joo nelivedolla vaan baarista kotiin
Periaatteessa kyllä. Mutta, mittareihin ei ole aina luottamista. Merkkikohtaisella keskustelupalstalla lajitoveri oli käyttänyt autoaan jonkin rengasliikkeen mittareissa, ja kaikki piti olla OK. Mies epäili ja vei autonsa merkkiliikkeen suuntaukseen. Siellä asiaan oikein syvennyttiin ja kulmat olivat olleet pielessä niin edessä kuin takana. Korjattiin ja auton käytös parani oleellisesti.kouvotsvoni sanoi:Onko aurauskulmat kunnossa?
Kappas. Itse olen kyllä ollut Nokiaan merkkinä tyytyväinen. Onhan ne menestyneet testeissäkin yleensä hyvin hyvin, top 3:kolmessa aina. Mutta, rengastestit tehdään aina yhdellä automerkillä, mallilla ja rengaskoolla. Syvä epäilys jää, että toisella merkillä/mallilla/rengaskoolla tulos voisi ollakin aivan eri.PeeVee79 sanoi:Itte en oo koskaan noihin Nokialaisiin oikein tykästynyt. Muutama vuosi sitten, kun vaihdoin silloiseen autoon, siinä tuli mukana Nokialaiset talvirenkaat. Pintaa oli lähes uudenveroisesti ja nastatkin oli kiinni. Eikä mielestäni renkaat olleet edes vanhat. Kun sitten töissä parkkipaikalla meinasin luistella työkaverina autoa päin, niin renkaat meni heti vaihtoon. Enollani oli samansuuntaisia kokemuksia, nastat ei purreet jäähän ollenkaan.
Bridgestoneista ei ole pahaa sanottavaa.
Rengasliikkeessäkin suositeltiin 50€ edullisempia Bridgejä, myyjän oma mielipide oli, että Nokiat pitävät kovempaa meteliä.
Juu, tiedostan ongelman kyllä. Luotan tässä nyt (typeränä:doubtful: ) kokemukseen, siihen, että osaan tunnistaa luistotilanteen jo ennen kuin se alkaa. Kokemusta on karttunut niin etu- kuin takavetoisista, nasta- ja kitkakumeista, kuluneista ja uusista. Mutta eipä tuo paljoa pyhitä, kun tilanne tulee yllättäen päälle. Etenkin, kun nyky-yhdistelmä on minulle kuitenkin outo: painavahko auto, automaattivaihteisto ja "väärin" tehty rengastus. Uhmaan silti!:nope:jps sanoi:Etyvetoisessa eturenkaat kuluvat toki enemmän, mutta turvallisuuden vuoksi laita ihmeessä ne paremmat taakse.Huomaat halposti ihan kuivallakin kelillä hieman tiukemmassa mutkassa takarenkaan olevan sen jolle rasitus ja pito kohdistuu. Etuvetoisella autolla on toki taipumusta puskea, mutta se on huomattavasti helpompa kuin etuvetoisella autolla perän karatessa.
Mikäli etuvetoisessa perä karkaa se vaatii aikalailla rattimiehen taitoja ja uskallusta oikaista vehje kaasulla vaikka muilla tavoin sitä yleisemmin yritetään korjata.
Samaa ajattelin itse maallamaalla ajellessa. Ettäs oli auton perä hiekkainen. :doubtful:Vesku sanoi:Täällä on muuten hiekkatiet pölisseet tosi paljon. Eilen pakkasta ja tyyntä, niin metsän reunustamilla sorateillä oli monta minuttia semmoinen paikallaan oleva pölypilvi! Jossain Safari-rallissa lie vastaavia..
Epäilin itsekin, että renkaiden pinta oli varmaan kovettunut.Tolerantti sanoi:Kappas. Itse olen kyllä ollut Nokiaan merkkinä tyytyväinen. Onhan ne menestyneet testeissäkin yleensä hyvin hyvin, top 3:kolmessa aina. Mutta, rengastestit tehdään aina yhdellä automerkillä, mallilla ja rengaskoolla. Syvä epäilys jää, että toisella merkillä/mallilla/rengaskoolla tulos voisi ollakin aivan eri.
Jospa ne kumisi olivat kuitenkin vanhat tai jotenkin väärin varastoidut? Kun kumi kovettuu, menettää rengas ominaisuutensa totaalisesti.
Pieniä eroja rengaskokojen välillä varmasti on. Pitomittauksissa en usko autovalinnalla olevan paljon merkitystä, dynaamisella radalla tilanne voi olla toinen. Kaikkein eniten tulokseen vaikuttaa, minkälaisissa olosuhteissa testi tehdään. Vähän karkeampi jää tai suojaisempi lämpötila, ja tulos voisi olla aivan toinen. Kuuraisella asvaltilla eivät testaa ollenkaan?Tolerantti sanoi:Kappas. Itse olen kyllä ollut Nokiaan merkkinä tyytyväinen. Onhan ne menestyneet testeissäkin yleensä hyvin hyvin, top 3:kolmessa aina. Mutta, rengastestit tehdään aina yhdellä automerkillä, mallilla ja rengaskoolla. Syvä epäilys jää, että toisella merkillä/mallilla/rengaskoolla tulos voisi ollakin aivan eri.
Tasapainottaminen, en ole teetettänyt kuin renkaan paikkauksen jälkeen joskus. Pari kertaa olen kiristänyt mutterit renkaanvaihdon ja pienen ajelun jälkeen, toisella kerralla tosin rengas ehti jo lähteä alta kuin Mansellilla ikkään! Onneksi renkku löytyi hirviaitaan törmänneenä!OoPee sanoi:Dodih, talvibrisukat tuli alle, ei katkeillu kynnet eikä tahriintunu bleiseri, sukkahousuihin tosin tuli silmäpako :frank:
Kyssäri muuten teille, jotka vaihdatte renkaat aina itse. Painotatteko (liekö oikea suomalainen verbi? saksaks tuo on "wuchten") te niitä vanteita koskaan uudestaan? Ittehän tuota tuskin kukaan pystyy tekemään, koska harvemmalla on tarvittava (sikakallis) laite himassa
Tuli vaan mieleen, kun ainakin täälläpäin maailmaa suositus on, että vanteet tulis painottaa uusiksi joka toinen vuosi. Eiköhän tuon Suomessakin luulis noin olevan? :doubtful:
Toinen kyssäri ihan kaikille. Kuinka moni teistä varmistaa renkaan muttereiden kiristyksen ensimmäisen 50 km (siis renkaanvaihdosta mitattuna) jälkeen? Eilenkin oli laskussa erikseen punaisella präntätty varoitus, että "muista kiristää mutterit uusiksi viidenkybän jälkeen". Ikuna en ole moista tehnyt, olkootkin että olen kyllä tietoinen siitä, että tämä olisi ehdoton suositus. Veikkaanpa, että jää useimmilta tekemättä
59 euroa muuten makso renkaanvaihto, renkaiden pesu, uudelleenpainotus sekä renkaiden varastointi kevääseen saakka, ei tuo nyt kauheen paha nakki ole.
Kiitosjupla sanoi:Tasapainottaminen
Joka kerta tuo on tehtävä. Itsehän ajelen kyllä semmoiset 150 - 200 km ennen kiristystä. Kerran, kun rengassetä rengasfirmasta oli asentanut autoon uudet renkaat, niin toinen takapyörä oli irrota n. 100 km:n ajon jälkeen. Kiristin.OoPee sanoi:Toinen kyssäri ihan kaikille. Kuinka moni teistä varmistaa renkaan muttereiden kiristyksen ensimmäisen 50 km (siis renkaanvaihdosta mitattuna) jälkeen? Eilenkin oli laskussa erikseen punaisella präntätty varoitus, että "muista kiristää mutterit uusiksi viidenkybän jälkeen". Ikuna en ole moista tehnyt, olkootkin että olen kyllä tietoinen siitä, että tämä olisi ehdoton suositus. Veikkaanpa, että jää useimmilta tekemättä
Tuoreehkossa, ellei peräti uusimmassa TM:ssä oli testattu saman merkin useita rengaskokoja. Testi oli tehty heidän kokonaisvertailun yhteydessä. Yksinkertaistettu tulos: kuta leveämpi rengas sen huonompi se talvirenkaana on.Zaikom sanoi:Pieniä eroja rengaskokojen välillä varmasti on. Pitomittauksissa en usko autovalinnalla olevan paljon merkitystä, dynaamisella radalla tilanne voi olla toinen. Kaikkein eniten tulokseen vaikuttaa, minkälaisissa olosuhteissa testi tehdään. Vähän karkeampi jää tai suojaisempi lämpötila, ja tulos voisi olla aivan toinen. Kuuraisella asvaltilla eivät testaa ollenkaan?
Joskus olen tasapainoituttanut o ), jos on ollut olevinaan tärinää tms. Joskus on auttanut, useimmiten ei.OoPee sanoi:Kyssäri muuten teille, jotka vaihdatte renkaat aina itse. Painotatteko (liekö oikea suomalainen verbi? saksaks tuo on "wuchten") te niitä vanteita koskaan uudestaan? Ittehän tuota tuskin kukaan pystyy tekemään, koska harvemmalla on tarvittava (sikakallis) laite himassa
Tuli vaan mieleen, kun ainakin täälläpäin maailmaa suositus on, että vanteet tulis painottaa uusiksi joka toinen vuosi. Eiköhän tuon Suomessakin luulis noin olevan? :doubtful:
Toinen kyssäri ihan kaikille. Kuinka moni teistä varmistaa renkaan muttereiden kiristyksen ensimmäisen 50 km (siis renkaanvaihdosta mitattuna) jälkeen? Eilenkin oli laskussa erikseen punaisella präntätty varoitus, että "muista kiristää mutterit uusiksi viidenkybän jälkeen". Ikuna en ole moista tehnyt, olkootkin että olen kyllä tietoinen siitä, että tämä olisi ehdoton suositus. Veikkaanpa, että jää useimmilta tekemättä
Mun vanteet tasapainotettiin liikkeessä samalla kun hommasin uudet kumit, sekä talvi- että kesävanteille tehtiin näin. Enpä voi kehua havainneeni mitään muutosta, vaikka olen huippukuski ja hyvä autonkehittäjä.Tolerantti sanoi:Joskus olen tasapainoituttanut o ), jos on ollut olevinaan tärinää tms. Joskus on auttanut, useimmiten ei.
No eipä tuossa paljon järkeä oliskaan, jos sen tekisi esim. vain joka toinen kertaIl Tempo Gigante sanoi:Joka kerta tuo on tehtävä.