Talvirengaspolli

Auton rengastus?

  • Nastat

    Äänet: 54 47,4%
  • Kitkat

    Äänet: 14 12,3%
  • Kesärenkaat

    Äänet: 26 22,8%
  • Jakkeus (eli ei omaa autoa)

    Äänet: 20 17,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    114

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Jr- sanoi:
Joo joo nelivedolla vaan baarista kotiin :p
:D

Kyllä sitä joskus nuorna miehenä tuli tultua nelivedollakin joskus. Silloin ei vielä kitkarenkaita ollut, se "kitka" tuli sitten kotiovella vastaan kun avaimia yritin etsiä taskusta, hangesta ja ties mistä. Se "kitka" äänsi aika kovaa ja korkeella ja sillon sitä pieni ihminen tunsi ittensä aika huonoksi.:D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nyt on sitten Kuudjeerit Belmiksen Auriksen alla.:ahem: Aika sairaan siistit aluvanteetkin. Vähän olen kyllä kade nyt.:eek:
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
kouvotsvoni sanoi:
Onko aurauskulmat kunnossa?
Periaatteessa kyllä. Mutta, mittareihin ei ole aina luottamista. Merkkikohtaisella keskustelupalstalla lajitoveri oli käyttänyt autoaan jonkin rengasliikkeen mittareissa, ja kaikki piti olla OK. Mies epäili ja vei autonsa merkkiliikkeen suuntaukseen. Siellä asiaan oikein syvennyttiin ja kulmat olivat olleet pielessä niin edessä kuin takana. Korjattiin ja auton käytös parani oleellisesti.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
PeeVee79 sanoi:
Itte en oo koskaan noihin Nokialaisiin oikein tykästynyt. Muutama vuosi sitten, kun vaihdoin silloiseen autoon, siinä tuli mukana Nokialaiset talvirenkaat. Pintaa oli lähes uudenveroisesti ja nastatkin oli kiinni. Eikä mielestäni renkaat olleet edes vanhat. Kun sitten töissä parkkipaikalla meinasin luistella työkaverina autoa päin, niin renkaat meni heti vaihtoon. Enollani oli samansuuntaisia kokemuksia, nastat ei purreet jäähän ollenkaan.
Bridgestoneista ei ole pahaa sanottavaa.
Rengasliikkeessäkin suositeltiin 50€ edullisempia Bridgejä, myyjän oma mielipide oli, että Nokiat pitävät kovempaa meteliä.
Kappas. Itse olen kyllä ollut Nokiaan merkkinä tyytyväinen. Onhan ne menestyneet testeissäkin yleensä hyvin hyvin, top 3:kolmessa aina. Mutta, rengastestit tehdään aina yhdellä automerkillä, mallilla ja rengaskoolla. Syvä epäilys jää, että toisella merkillä/mallilla/rengaskoolla tulos voisi ollakin aivan eri.

Jospa ne kumisi olivat kuitenkin vanhat tai jotenkin väärin varastoidut? Kun kumi kovettuu, menettää rengas ominaisuutensa totaalisesti.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Jaa. taitaa pitää vaihtaa tänä iltana yhdet talvirenkaat. Huomenna ei taida enää uskalla ajella kesäkiekoilla räntäsateessa Kuopioon. Ja avolavassa säilyy vielä kesäkumit...

Täällä on muuten hiekkatiet pölisseet tosi paljon. Eilen pakkasta ja tyyntä, niin metsän reunustamilla sorateillä oli monta minuttia semmoinen paikallaan oleva pölypilvi! :eek: Jossain Safari-rallissa lie vastaavia..:eek:
 
Viimeksi muokattu:

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
jps sanoi:
Etyvetoisessa eturenkaat kuluvat toki enemmän, mutta turvallisuuden vuoksi laita ihmeessä ne paremmat taakse.Huomaat halposti ihan kuivallakin kelillä hieman tiukemmassa mutkassa takarenkaan olevan sen jolle rasitus ja pito kohdistuu. Etuvetoisella autolla on toki taipumusta puskea, mutta se on huomattavasti helpompa kuin etuvetoisella autolla perän karatessa.

Mikäli etuvetoisessa perä karkaa se vaatii aikalailla rattimiehen taitoja ja uskallusta oikaista vehje kaasulla vaikka muilla tavoin sitä yleisemmin yritetään korjata.
Juu, tiedostan ongelman kyllä. Luotan tässä nyt (typeränä:doubtful: ) kokemukseen, siihen, että osaan tunnistaa luistotilanteen jo ennen kuin se alkaa. Kokemusta on karttunut niin etu- kuin takavetoisista, nasta- ja kitkakumeista, kuluneista ja uusista. Mutta eipä tuo paljoa pyhitä, kun tilanne tulee yllättäen päälle. Etenkin, kun nyky-yhdistelmä on minulle kuitenkin outo: painavahko auto, automaattivaihteisto ja "väärin" tehty rengastus. Uhmaan silti!:nope:
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Vesku sanoi:
Täällä on muuten hiekkatiet pölisseet tosi paljon. Eilen pakkasta ja tyyntä, niin metsän reunustamilla sorateillä oli monta minuttia semmoinen paikallaan oleva pölypilvi! :eek: Jossain Safari-rallissa lie vastaavia..:eek:
Samaa ajattelin itse maallamaalla ajellessa. Ettäs oli auton perä hiekkainen. :doubtful:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Tolerantti sanoi:
Kappas. Itse olen kyllä ollut Nokiaan merkkinä tyytyväinen. Onhan ne menestyneet testeissäkin yleensä hyvin hyvin, top 3:kolmessa aina. Mutta, rengastestit tehdään aina yhdellä automerkillä, mallilla ja rengaskoolla. Syvä epäilys jää, että toisella merkillä/mallilla/rengaskoolla tulos voisi ollakin aivan eri.

Jospa ne kumisi olivat kuitenkin vanhat tai jotenkin väärin varastoidut? Kun kumi kovettuu, menettää rengas ominaisuutensa totaalisesti.
Epäilin itsekin, että renkaiden pinta oli varmaan kovettunut.
Mutta monelta muultakin olen kuullut huonoja lausuntoja Nokian renkaista ja huonosta pidosta. Tiedä sitten...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kesägummit vieläkin alla.
Joskos tällä viikolla vaihtais.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tolerantti sanoi:
Kappas. Itse olen kyllä ollut Nokiaan merkkinä tyytyväinen. Onhan ne menestyneet testeissäkin yleensä hyvin hyvin, top 3:kolmessa aina. Mutta, rengastestit tehdään aina yhdellä automerkillä, mallilla ja rengaskoolla. Syvä epäilys jää, että toisella merkillä/mallilla/rengaskoolla tulos voisi ollakin aivan eri.
Pieniä eroja rengaskokojen välillä varmasti on. Pitomittauksissa en usko autovalinnalla olevan paljon merkitystä, dynaamisella radalla tilanne voi olla toinen. Kaikkein eniten tulokseen vaikuttaa, minkälaisissa olosuhteissa testi tehdään. Vähän karkeampi jää tai suojaisempi lämpötila, ja tulos voisi olla aivan toinen. Kuuraisella asvaltilla eivät testaa ollenkaan?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Dodih, talvibrisukat tuli alle, ei katkeillu kynnet eikä tahriintunu bleiseri, sukkahousuihin tosin tuli silmäpako :frank:

Kyssäri muuten teille, jotka vaihdatte renkaat aina itse. Painotatteko (liekö oikea suomalainen verbi? saksaks tuo on "wuchten") te niitä vanteita koskaan uudestaan? Ittehän tuota tuskin kukaan pystyy tekemään, koska harvemmalla on tarvittava (sikakallis) laite himassa :rolleyes:

Tuli vaan mieleen, kun ainakin täälläpäin maailmaa suositus on, että vanteet tulis painottaa uusiksi joka toinen vuosi. Eiköhän tuon Suomessakin luulis noin olevan? :doubtful:

Toinen kyssäri ihan kaikille. Kuinka moni teistä varmistaa renkaan muttereiden kiristyksen ensimmäisen 50 km (siis renkaanvaihdosta mitattuna) jälkeen? Eilenkin oli laskussa erikseen punaisella präntätty varoitus, että "muista kiristää mutterit uusiksi viidenkybän jälkeen". Ikuna en ole moista tehnyt, olkootkin että olen kyllä tietoinen siitä, että tämä olisi ehdoton suositus. Veikkaanpa, että jää useimmilta tekemättä :eek:

59 euroa muuten makso renkaanvaihto, renkaiden pesu, uudelleenpainotus sekä renkaiden varastointi kevääseen saakka, ei tuo nyt kauheen paha nakki ole.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
OoPee sanoi:
Dodih, talvibrisukat tuli alle, ei katkeillu kynnet eikä tahriintunu bleiseri, sukkahousuihin tosin tuli silmäpako :frank:

Kyssäri muuten teille, jotka vaihdatte renkaat aina itse. Painotatteko (liekö oikea suomalainen verbi? saksaks tuo on "wuchten") te niitä vanteita koskaan uudestaan? Ittehän tuota tuskin kukaan pystyy tekemään, koska harvemmalla on tarvittava (sikakallis) laite himassa :rolleyes:

Tuli vaan mieleen, kun ainakin täälläpäin maailmaa suositus on, että vanteet tulis painottaa uusiksi joka toinen vuosi. Eiköhän tuon Suomessakin luulis noin olevan? :doubtful:

Toinen kyssäri ihan kaikille. Kuinka moni teistä varmistaa renkaan muttereiden kiristyksen ensimmäisen 50 km (siis renkaanvaihdosta mitattuna) jälkeen? Eilenkin oli laskussa erikseen punaisella präntätty varoitus, että "muista kiristää mutterit uusiksi viidenkybän jälkeen". Ikuna en ole moista tehnyt, olkootkin että olen kyllä tietoinen siitä, että tämä olisi ehdoton suositus. Veikkaanpa, että jää useimmilta tekemättä :eek:

59 euroa muuten makso renkaanvaihto, renkaiden pesu, uudelleenpainotus sekä renkaiden varastointi kevääseen saakka, ei tuo nyt kauheen paha nakki ole.
Tasapainottaminen, en ole teetettänyt kuin renkaan paikkauksen jälkeen joskus. Pari kertaa olen kiristänyt mutterit renkaanvaihdon ja pienen ajelun jälkeen, toisella kerralla tosin rengas ehti jo lähteä alta kuin Mansellilla ikkään! Onneksi renkku löytyi hirviaitaan törmänneenä!
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

OoPee sanoi:
Toinen kyssäri ihan kaikille. Kuinka moni teistä varmistaa renkaan muttereiden kiristyksen ensimmäisen 50 km (siis renkaanvaihdosta mitattuna) jälkeen? Eilenkin oli laskussa erikseen punaisella präntätty varoitus, että "muista kiristää mutterit uusiksi viidenkybän jälkeen". Ikuna en ole moista tehnyt, olkootkin että olen kyllä tietoinen siitä, että tämä olisi ehdoton suositus. Veikkaanpa, että jää useimmilta tekemättä :eek:
Joka kerta tuo on tehtävä. Itsehän ajelen kyllä semmoiset 150 - 200 km ennen kiristystä. Kerran, kun rengassetä rengasfirmasta oli asentanut autoon uudet renkaat, niin toinen takapyörä oli irrota n. 100 km:n ajon jälkeen. Kiristin.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Zaikom sanoi:
Pieniä eroja rengaskokojen välillä varmasti on. Pitomittauksissa en usko autovalinnalla olevan paljon merkitystä, dynaamisella radalla tilanne voi olla toinen. Kaikkein eniten tulokseen vaikuttaa, minkälaisissa olosuhteissa testi tehdään. Vähän karkeampi jää tai suojaisempi lämpötila, ja tulos voisi olla aivan toinen. Kuuraisella asvaltilla eivät testaa ollenkaan?
Tuoreehkossa, ellei peräti uusimmassa TM:ssä oli testattu saman merkin useita rengaskokoja. Testi oli tehty heidän kokonaisvertailun yhteydessä. Yksinkertaistettu tulos: kuta leveämpi rengas sen huonompi se talvirenkaana on.

Olosuhteet varmasti vaikuttavat tulokseen. Siinä TM:ssä, jossa heidän tuore talvirengastesti oli, valottivat testauksen hankaluutta. Jokainen osatesti pitää pystyä ajamaan toistoineen joka renkaalla samassa olosuhteessa. Siten käy usein niin, että jo lähes valmis koesarja meneekin kalkkiviivoilla pilalle.

Varmaankin nuo olosuhdetekijät selittävät sen, että esim. Tuulilasi ja TM (ulkomaisista lehdistä puhumattakaan) saavat aina hiukan poikkeavat tulokset. Vaikka yhden lehden testissä olosuhde olisi ollut sama, ei se lehtien välillä ollutkaan. Toki subjektiiviset mielikuvat myös vaikuttanevat. Tosin yleensä kyllä kärkikolmikko tai ainakin viisikko on lehdillä ollut sama.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
OoPee sanoi:
Kyssäri muuten teille, jotka vaihdatte renkaat aina itse. Painotatteko (liekö oikea suomalainen verbi? saksaks tuo on "wuchten") te niitä vanteita koskaan uudestaan? Ittehän tuota tuskin kukaan pystyy tekemään, koska harvemmalla on tarvittava (sikakallis) laite himassa :rolleyes:

Tuli vaan mieleen, kun ainakin täälläpäin maailmaa suositus on, että vanteet tulis painottaa uusiksi joka toinen vuosi. Eiköhän tuon Suomessakin luulis noin olevan? :doubtful:

Toinen kyssäri ihan kaikille. Kuinka moni teistä varmistaa renkaan muttereiden kiristyksen ensimmäisen 50 km (siis renkaanvaihdosta mitattuna) jälkeen? Eilenkin oli laskussa erikseen punaisella präntätty varoitus, että "muista kiristää mutterit uusiksi viidenkybän jälkeen". Ikuna en ole moista tehnyt, olkootkin että olen kyllä tietoinen siitä, että tämä olisi ehdoton suositus. Veikkaanpa, että jää useimmilta tekemättä :eek:
Joskus olen tasapainoituttanut :)o ), jos on ollut olevinaan tärinää tms. Joskus on auttanut, useimmiten ei.

Eikös tuo jälkikiristys koske ennenkaikkea kevytmetallivanteita? Niiden kohdalla jälkikiristys on käytännössä pakko tehdä. Peltivanteet selviävät ilmankin. Koska minulla on ollut käytössä peltivanteet, en ole jälkikiristystä tehnyt kai koskaan. Ei ole ongelmia ilmaantunut.

Jokin autolehti testaili rengasliikkeiden renkaanvaihtoa taannoin. Pääasiassa pultit (mutterit) oli kiristetty liian tiukalle. Tämä ei kuitenkaan poista kevytmetallivanteen jälkikiristystarvetta. Valistettiin myös, että normimies saa normiavaimella käännettyä (rynkytettyä) pultit liian kireälle aivan ihmisvoimin.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Tolerantti sanoi:
Joskus olen tasapainoituttanut :)o ), jos on ollut olevinaan tärinää tms. Joskus on auttanut, useimmiten ei.
Mun vanteet tasapainotettiin liikkeessä samalla kun hommasin uudet kumit, sekä talvi- että kesävanteille tehtiin näin. Enpä voi kehua havainneeni mitään muutosta, vaikka olen huippukuski ja hyvä autonkehittäjä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mikäs haitta siinä on, jos mutterit liian kireällä? ..paitsi, että naapurinmummo sanoi vieneensä liikkeeseen vaihdettavaksi, kun olivat kesärenkaat pultanneet niin tiukkaan, ettei irti saaneet vetreät veljensäkään.
 
Ylös