Talvirengaspolli

Auton rengastus?

• Nastat

Äänet: 54 47,4%
  • Kitkat

Äänet: 14 12,3%
  • Kesärenkaat

Äänet: 26 22,8%
  • Jakkeus (eli ei omaa autoa)

Äänet: 20 17,5%

• Äänestäjiä yhteensä
    114

Mickey

Well-known member
ÖÖ. sanoi:
Päätimpä ostaa ittelleni kunnon kumit. 1. talven ajetut pinnotetut nastat, kylä lähtee.

Lähtee juu, tieltä meinaan. Metsähallitus kutsuu.. ;)

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Mickey sanoi:
Kumi kovettuu vanhetessaan, siksi hyviltäkin näyttävät renkaat saattavat käytännössä olla vaarallisen liukkaat. 15 vuotta on kyllä niin paljon että taidat vähän huijata..? :wink:

Liukkaimmat renkaat, joilla olen ajanut, ovat olleet nimenomaan vanhat, kovettuneet nastarenkaat. En ajaisi viittä vuotta vanhemmilla kesärenkaillakaan, neljäkin vuottakin on monille merkeille (Myös nokialaisille) näemmä sellainen aika, että pito on jo suureksi osaksi kadonnut.

E. Tuhero

Well-known member
Sijainti
Tampere
Mickey sanoi:
Kumi kovettuu vanhetessaan, siksi hyviltäkin näyttävät renkaat saattavat käytännössä olla vaarallisen liukkaat. 15 vuotta on kyllä niin paljon että taidat vähän huijata..? :wink:

Riippuu varmaan ominaisuuksista mitä haluat rengaskokoa valitessasi, itse ostin nyt syksyllä Hakkapeliitta 4 edullisesti ja tyytyväinen olen ollut. :)

Tottakai uudet renkaat voi laittaa vanhoille vanteille. Sanot vaan siellä liikkeessä mitkä kumit haluat tai kerrot millaset ja mihin tarkoitukseen tulisivat ja ne sit ehdottelee. Joskus renkaat maksetaan ennen allelaittoa, joskus vasta sen jälkeen, riippuu liikkeestä ja sen toimintatavoista.
Täytyy varmaan huomenna mennä ja ottaa nuo hakkapeliitta 4:set, ilmeisesti ovat kuitenkin noita 2:sia paremmat, ainakin jos Saab 'ihmisiä' on uskominen http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4363&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=&sid=01a7781a41be1089be478fd0939bfc5f

Itseasiassa en huijaa, en ainakaan tietoisesti. :) kyse on isovanhemmilta peritystä autosta ja mitä vanhempieni kanssa juttelin niin uskomus olisi että siinä on edelleen alkuperäiset talvirenkaat. Koko autolla on ajettu 70 000km joten ainakaan kulumisen (nastojen irtoamisen) takia niitä ei ole aikanaan uusittu.
Noin tosiaan ajattelinkin että on järkevää laittaa vanhoille vanteille jos ei esteitä ole. Jäi tuo liikkeissä kysymättä, muistin sentään kysyä onko tämä n. 300€ nyt yhden renkaan vai koko sarjan hinta :thumbup:

Zep

Well-known member
Sijainti
Veteli
E. Tuhero sanoi:
Mitenkähän tuo renkaan leveys vaikuttaa pito-ominaisuuksiin? Jos autolle on valmistaja suositellut 155 leveyttä niin onko kaikki siitä yli pidon heikkenemistä vai kannattaako harkita esim 175 leveyttä johon olisi tarjolla heti HKPL 4 & 5, micheliniä ym ym.
QUOTE]

Kyllä sellainen mutu on, että nastarenkaissa tuo leveys kääntyy miinukseksi eli parempi olisi 155, mutta kieltämättä saattaa aiheuttaa ongelmia merkkivalintojen suhteen ja onhan ne sirkkelinterät kamalan näköiset, jos ulkonäkökysymyksiä ajattelee...

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tänäänkin tuli 504 kilsaa ajettua, eikä voi ainakaan narista että ropisis nastat.:eek:

Täytyy kyllä olla tyytyväinen noihin kitkoihin.:ahem:

Kauheimmat renkaat, mitkä mulla on ollut on nastalliset Kleberit. Ne oli liukkaammat kuin Michelinin kesärenkaat talvella. Ja niistä on kokemusta aika hemmetin monesta tuhannesta autosta.:eek:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Moe Szyslak sanoi:
Kauheimmat renkaat, mitkä mulla on ollut on nastalliset Kleberit. Ne oli liukkaammat kuin Michelinin kesärenkaat talvella. Ja niistä on kokemusta aika hemmetin monesta tuhannesta autosta.:eek:
Sinulla harrastuksena ajella autoja, joissa nastalliset Kleberit vai mitä häh:confused:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
kouvotsvoni sanoi:
Oliko minulla lukihärö? No sit Moella harrastuksena ajella Michelinin kesärenkailla varustetuilla kaaroilla talvisin.
Sitä mä vaan, että Moehan ajaa työkseen, ellei sitten työstä ole tullut harrastus.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Micael sanoi:
Sitä mä vaan, että Moehan ajaa työkseen, ellei sitten työstä ole tullut harrastus.
Kyllä minä nyt sen tiesin, mutta ei varmaan työsuhdeauto vaihdu niin usein, jotta olisi ihan työn puolesta onnistunut ajamaan tuhannella eri kaaralla, joissa nastalliset Kleberit/Michelineilla ajellut talvisin.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
kouvotsvoni sanoi:
Oliko minulla lukihärö? No sit Moella harrastuksena ajella Michelinin kesärenkailla varustetuilla kaaroilla talvisin.
Just. Eli mähän ajoin siellä Vapaasatamassa niitä uusia autoja, joissa on kesät talvet kesärenkaat aika monta talvea.:ahem:

Että voin kyllä kertoa että 'perstuntumaa' löytyy kesärenkailla ajosta. Ja noissa tosi pahoissa keleissä mikä ero oli Michelinin, Bridgestonen ja Semperit kesärenkailla lumessa. Ja että Michelinin gummi piti paremmin kuin ne saatanan Kleeperit. Samasta nopeudesta niin talvirengas auto lähti lapasesta, kun kesäkummeilla meni puskematta kurvista läpi.:eek: :D

Mickey

Well-known member
Zep sanoi:
E. Tuhero sanoi:
Mitenkähän tuo renkaan leveys vaikuttaa pito-ominaisuuksiin? Jos autolle on valmistaja suositellut 155 leveyttä niin onko kaikki siitä yli pidon heikkenemistä vai kannattaako harkita esim 175 leveyttä johon olisi tarjolla heti HKPL 4 & 5, micheliniä ym ym.
QUOTE]

Kyllä sellainen mutu on, että nastarenkaissa tuo leveys kääntyy miinukseksi eli parempi olisi 155, mutta kieltämättä saattaa aiheuttaa ongelmia merkkivalintojen suhteen ja onhan ne sirkkelinterät kamalan näköiset, jos ulkonäkökysymyksiä ajattelee...
175 leveys ei kyllä ole yhtään liikaa mainitsemallesi autolle ja etelässä nyt ajetaan muutenkin lähes koko talvi sulilla tai korkeintaan jäisillä teillä, jolloin leveys ei ainakaan haittaa menoa.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Moe Szyslak sanoi:
Just. Eli mähän ajoin siellä Vapaasatamassa niitä uusia autoja, joissa on kesät talvet kesärenkaat aika monta talvea.:ahem:

Että voin kyllä kertoa että 'perstuntumaa' löytyy kesärenkailla ajosta. Ja noissa tosi pahoissa keleissä mikä ero oli Michelinin, Bridgestonen ja Semperit kesärenkailla lumessa. Ja että Michelinin gummi piti paremmin kuin ne saatanan Kleeperit. Samasta nopeudesta niin talvirengas auto lähti lapasesta, kun kesäkummeilla meni puskematta kurvista läpi.:eek: :D
Jos olisi vihamiehiä, niin voisin antaa joululahjaksi.

E. Tuhero

Well-known member
Sijainti
Tampere
Mickey sanoi:
Zep sanoi:
175 leveys ei kyllä ole yhtään liikaa mainitsemallesi autolle ja etelässä nyt ajetaan muutenkin lähes koko talvi sulilla tai korkeintaan jäisillä teillä, jolloin leveys ei ainakaan haittaa menoa.
Jepujee, nyt on sitten auton alla tuliterät Hakkapeliitta 4:set, 175 leveydellä. Nyt ei muuta kun odotetaan talven tuloa. Tuossa on heti tampereen rautatienkadun ja kalevantien risteyksessä hyvä testipaikka -> valoristeys lievään ylämäkeen josta en päässyt vanhoilla renkailla kertaakaan ylös ilman sivuttaiskikkailuja... silloin kun täällä nyt lunta viimeksi oli. :/

Kiitokset kaikille neuvoa antaneille :)

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
kouvotsvoni sanoi:
Jos olisi vihamiehiä, niin voisin antaa joululahjaksi.
Kaikista diktaattoreista ja muista koppimulkuista pääsis eroon, kun ulkomaiset hallitukset 'lahjoittais' näille mulkeroille hienoja autoja, joissa on ensiasennusrenkaina Kleberit alla.:eek:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
26min meni kaikkinensa renkaanvaihtoon. Jos naapurin mummo ei olisi tullut juttelemaan säästä ja ei olisi tullut tekstiviestiä mihin vastasin, niin varmaan olis mennyt alta 10 sekunnin.. Seuraavaksi mennä tarkastelemaan rengaspaineita.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Huomenna pitäis Belmikseen autoon vaihtaa tuliterät gummit ja vanteet alle.:ahem:

Aika törkeetä että sillä on sentin leveämmät renkaat ja tuuman isommat vanteet. :(

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
kouvotsvoni sanoi:
26min meni kaikkinensa renkaanvaihtoon. Jos naapurin mummo ei olisi tullut juttelemaan säästä ja ei olisi tullut tekstiviestiä mihin vastasin, niin varmaan olis mennyt alta 10 sekunnin.. Seuraavaksi mennä tarkastelemaan rengaspaineita.
Mä aattelin viikonloppuna saada talvinakit alle. Sujunee ilman fyysisiä ponnistuksia, mutta saa nähdä kuinka paljon huutoa pojan komentaminen töihin vaatii.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
jps sanoi:
Mä aattelin viikonloppuna saada talvinakit alle. Sujunee ilman fyysisiä ponnistuksia, mutta saa nähdä kuinka paljon huutoa pojan komentaminen töihin vaatii.
Kotonakin sain vaihdella renkaita ennenkuin olin metriäkään kaaroilla ajanut, "koska se taito on hyvä osata".

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tiistaina käyn vaihdattamassa talvinakit biiliin, vaimo sai ajan vasta keskiviikoksi.