Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kuskipari Räikkönen-Massa vaikuttaa sarjan tasaisimmalta muutenkin kuin vain tuloksia katsomalla. Vauhdillisesti nämä kaverit vaikuttavat olevan äärimmäisen lähellä toisiaan. Yhtenä päivänä Massa saattaa olla aavistuksen nopeampi, ja toisena puolestaan Räikkönen.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Olikohan Webber vai Wurz kun mursi Williamssin testeissä pari kylkiluutaan löysälle jääneen turvavyön vuoksi?
Kyllä noilla G-voimilla vaikuttaa ja todella paljon jos on remelit löysällä.

Edit: melko offtopiciks menee taas.Sori.
Eipä tuolla Monacossa kauheesti pääse G-voimat jylläämään...
Mutta kyllä tuommonen vaikuttaa varmasti keskittymiseen.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Fiilistelin tässä 07&08 Brasilian videoilla,ja tuli vain mieleen miten eri tavalla Massa ja Kimi ovat urallaan-siis kuskeina-kehittyneet; Kimi oli heti Sauberilla formula Renault-sarjan jälkeen (häikäisevän)nopea,valmis ykkösiin(jokainen voi tarkastaa asian esim.youtubesta "raikkonen first qualifying lap in 2001"tai f1:n virallisilta sivuilta-drivers/seasons)ja McLarenilla kehitys jatkui,jos nyt mitään kehitystä oikeastaan edes tarvitsi.
Mäkillä oli huikaisevia esityksiä ja virheet aika minimissä(siis tulihan niitä,tietenkin,viiden vuoden aikana.).Ferrarilla 1.kausi erittäin hyvä,lähes täydellinen-Tai täydellinen kun voitti MM:n.
2008 vikaa kuskissa ja autossa(ja tallissa...auton kehitys meni miten meni kauden puolenvälin jälkeen.),mutta silti hienoja otteita radalla,mutta myös virheitäkin.Enemmän kuin 2007.
2009 näyttää tällä hetkellä oikein hyvältä.Kimiähän jotkut ovat kritisoineet(aivan aiheetta)että kaveri nousi liian nopeasti ykkösiin,ilman F3&GP2:a.Auton säätämisen kannalta siis.

Massa taasen rimpuili Sauberilla kauden 2002 ja sai kenkää,"päästen" Ferrarin testikuskiksi kaudelle 2003.
2004&2005 takaisin Sauberilla osoitti kaverin kehittyneen jonkun verran,ja 2006-vuodesta eteenpäin Ferrarilla käyrä on näyttänyt enemmän ylöspäin kuin alaspäin.
Näiden herrojen uria kun vertaa niin,kyllähän Kimi pesee Felipella vessaa,vaikkakin 08&09 on ollutkin tasaista.Mutta silti Massalta uupuu "se jokin" eye of the tiger.Mestariainesta vain parhaimmalla autolla.Muilla ei tule mitään.
Mjaa...tälläistä tällä kertaa. :alppu:
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Näiden herrojen uria kun vertaa niin,kyllähän Kimi pesee Felipella vessaa,vaikkakin 08&09 on ollutkin tasaista.Mutta silti Massalta uupuu "se jokin" eye of the tiger.Mestariainesta vain parhaimmalla autolla.Muilla ei tule mitään.
Samaa mieltä,sen takia Kimi onkin maailmanmestari ja Felipe ei.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jos ajattelee Ferraria tallina. Kun he palkkasivat Massan testikuskiksi, he varmasti tiesivät minkä palkkasivat ja mihin Massa pystyy.

Ei ne sinne turhaa jätkää olis Schumin ja Kimin kaveriks ottaneet.

Massahan on aina ollut nopea. Ongelma alkuun oli se, minkä täällä osa kuvittelee olevan Kimin ongelma. Eli Massa ei osannut antaa oikeanlaista palautetta auton käyttäytymisestä. Laittoivat sitten Massan Schumin oppiin. Epäilemättä siksi, että kyseessä oli kehityskelpoinen ja nopea kuljettaja.

Oppi onkin aikalailla hyvin mennyt perille, kunhan vielä osais ajaa myös vaihtelevissa olosuhteissa ja hieman heikommilla sijoilla. Nopeutta Massalta ei ole koskaan puuttunutkaan, vaikka onkin nuorempana kohdannut nopeampansa. Siis Kimin ;)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niin tekee, ja jos pilkkua viilataan niin G-voimat ne jarrutuksissakin kuljettajaan vaikuttavat.
Ehdottomasti, suuremmat kai voimat on jarruttaessa kovaa ku missään nopeassa tms kaarteessa. näin ainakin uskoisin. Eli sivuttais voimaa monacossa ei varmaan hirveästi tunnu muiden ratojen rinnalla, mutta kyllähän sen jarrutuksessa huomaa..

(jos sen kerta huomaa löysässä karting auton penkissäki nii luulis formuloissaki huomaavan)
 

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
Niin tekee, ja jos pilkkua viilataan niin G-voimat ne jarrutuksissakin kuljettajaan vaikuttavat.
Formulakuskien jarrupedaalivoimahan on jotain 153kg (Kiinan GP:ssä Brembon mukaan), aika hyvin yhdellä jalalla 70 kiloiselle kaverille. Toki tuo 5,5G:n hidastuvuus auttaa ehkä vähän :)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ehdottomasti, suuremmat kai voimat on jarruttaessa kovaa ku missään nopeassa tms kaarteessa. näin ainakin uskoisin. Eli sivuttais voimaa monacossa ei varmaan hirveästi tunnu muiden ratojen rinnalla, mutta kyllähän sen jarrutuksessa huomaa..

(jos sen kerta huomaa löysässä karting auton penkissäki nii luulis formuloissaki huomaavan)
Muistaakseni auto saavuttaa kyllä aika tarkalleen samat kiihtyvyydet mutkissa ja jarrutuksissa, kun nopeus on sama. Toki Monacossa tulee kovia kiihtyvyyksiä vain jarrutuksissa, koska kovinkaan nopeita mutkia ei ole.
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Näiden herrojen uria kun vertaa niin,kyllähän Kimi pesee Felipella vessaa,vaikkakin 08&09 on ollutkin tasaista.Mutta silti Massalta uupuu "se jokin" eye of the tiger.Mestariainesta vain parhaimmalla autolla.Muilla ei tule mitään.
Mjaa...tälläistä tällä kertaa. :alppu:
No huh huh. Pelkkää arpapeliä kumpi kuskeista vai kummatkin olisivat mestareita Ferrarilla sen verran uskomattomien tapahtumien summia viimeisen kisan ratkaisut 2007-2008 olivat. Ja vielä kun talli pilasi Massan mahdollisuudet singaporen letkusekoilulla...näinhän Kimi kohdalla olisi elämöity:dunno:
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Nopeesti tos kattelin että jos verrataan Kimin ja Massan suorituksia siltä ajalta kun ovat ajaneet tallikavereina niin voitot, pisteet ja paalupaikat menevät kaikki Massalle (voitot ja pisteet hyvin niukasti). :eek:

Nyt masentaa.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Nopeesti tos kattelin että jos verrataan Kimin ja Massan suorituksia siltä ajalta kun ovat ajaneet tallikavereina niin voitot, pisteet ja paalupaikat menevät kaikki Massalle (voitot ja pisteet hyvin niukasti). :eek:

Nyt masentaa.
Entäs Nopeimmat kierrokset.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös