Ralliuutisia.

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
Latvala jatkaa Fordilla 2009

Ford-talli pudotti Jari-Matti Latvalan kakkostalliin Stobartille Katalonian ja Korsikan asfalttirallien ajaksi. Fordin tallipäällikkö Malcolm Wilson vahvisti kuitenkin MTV3:lle, ettei Latvalan tarvitse olla huolissaan ensi kauden tallipaikastaan.

- Suunnitelma on, että Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala ajavat ensi vuonna ja Khalid Al Qassimi osan ralleista. Ei siis muutoksia ensi vuodeksi. Suomalaiskuljettajat ovat tehneet loistavaa työtä. Uudessa-Seelannissa koimme suuren pettymyksen, mutta kuljettajat tekivät silti suuremoista työtä, Wilson sanoi.

Katalonian MM-ralli ajetaan viikonloppuna. Hirvosen tallitoverina Fordin ykköstallissa ajaa belgialainen asfalttiässä François Duval.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2008/10/723831

Vaihteeks hyviä uutisia ralli-rintamalta. Vaikkei Stobartillekaan tiputtaminen maailmanloppu olis ollut niin kyllä nyt voi taas hengittää pikkusen helpommin.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1025
Sijainti
South Park
Niin, Subarussahan on bokseri kokonaan etuakselin edessä, on aina ollut ja tässä uudessa mallissa se on vielä 1cm edempänä kuin vanhassa.

Toisinaan taas kyllä Airikkalan jutut pistää hieman miettimään...
Muun muassa toi fordin varapyörä homma. Toisella foorumilla väitti jopa että jos se olis ollu eri paikassa nii Mikko ois voittanu jyskälän... :rolleyes:

Sinänsähän idea on oikea ja minäkin tiedän että mahdollisimman iso osa painosta olisi hyvä olla akseleiden välissä ja mielellään mahd. keskellä. Mutta paljon tollanen rallivanne ja rengas edes painaa? varmaan joku ~12 kiloa eli mietityttää hieman että oisko ollu noin suuri vaikutus...

Ja sitten tuo että matalan painopisteen kyhääminen autoon olisi huono asia jaksaa ihmetyttää meikäläistä. Käsittääkseni 03 uudistettu focus oli ensimmäinen WRC auto jossa siihen panostettiin ihan urakalla ja aikas pystyvä autohan siitä tuli... Ois varmaa esim Bossen käsissä ollu melkoinen menijä.

Jos Pentti onkin oikeassa ja mm. Loriaux väärässä niin ihmetyttää kyllä suuresti että mitä hittoa. Luulisi siellä jonkinlaista suunnittelua tehtävän kun noihin ratkaisuihin päädytään.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Hyvää lääppää Airikkalalta!

Onhan se tosi asia, että joku nois Subeis on pilalla.
Ilmeisesti se ei ollut ne iskarit...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1025
Sijainti
South Park
Miten niin ei ollut? Mulla on koko ajan ollut se käsitys ja eikös kuskejakin oo kielletty haukkumasta iskareita haastatteluissa? Atkinsonhan taisi sanoa, olikohan jyskälän aikana, että autossa on ongelma, hän tietää mikä se on, mutta ei saa puhua siitä... :rolleyes:

Ens kaudeksihan Subaru siirtyy käyttämään Öhlinsejä. Toivokaamme että se auttaisi.

http://www.rallysportmag.com.au/home/index.php?option=com_content&task=view&id=3043&Itemid=2

Mutta juu, se moottori siellä pitkällä edessä tuskin auttaa asiaa millään tavoin mutta kyllä siinä autossa jotain muutakin ongelmaa on.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Hyvää lääppää Airikkalalta!
Airikkala on sanonut mm. että Grönholmin ja Loebin ajotyyli joissa mennään keula edellä eikä kahva edellä on kuulemma nopeuden kannalta huono. Joopa joo, melkoinen 'asiantuntija' tämä Airikkala.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17751
Sijainti
East of Eden
Olen noissa Subarun hypyissä ja alastuloissa huomannut sen, että Subru tulee hieman keulapainotteisesti alas hypyn jälkeen kun taas Citikka ja Ford tulevat tasapainoisesti kaikki pyörät samaan aikaan tantareeseen.
Sillä ei liene vaikutusta, "liimaako" kuski auton ennen hyppyä tiehen (siis jarrulla tuntuman parantamiseksi), vaan kyseessä lienee selvästikin painopisteongelma, jota ei spolereilla voida korjata.
Aikaisemmin joskus vuosia sitten sama ilmiö oli havaittavissa Focuksissa, mutta osasivat korjata sen ja Ford tuleekin hypyt erittäin tasapainoisesti.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Subaru tuli keula edellä alas jo vuonna 2006 ja sama kait jatkuu vieläkin. Airikkala taas voi puhua ihan mitä lystää, toisesta korvasta issään ja toisesta ulos. Tuskin edes ajanut koko wrc-imprezaa.

Se ajettavuusongelma on kyllä Subarulla tiedossa ja sitä yritettiin korjata jo kesällä, ei onnistunut, mutta ensi kaudeksi tulee muuttumaan ja Subaru tulee taas mukaan voittotaisteluun. :ahem:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3320
Sijainti
Lahti
Mielenkiintoista. Subaru-kaksikko lykkää kokolailla tasatahtia toinen toiseensa nähden. Fordin tutkapari liikkuu myös samoilla sekunneilla. Suzukillakin, mutta Citroenilla ainakin minun mielestäni Lööperi on pitelemätön epeli.

Kertoisiko tämä jostain jotain? Voisi ainakin pekuleerata, että huippukuskien välillä ei ole hirveitä eroja, paitsi että fransmanni on siltikin muita hitusen edellä.
Varapyörän sijainnista ja jousituksen pehmeyksistä riippumatta...:dunno:
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Grönholmin veri vetää takaisin ralliteille

"- Kyllä se kilpailuvietti ja koko rallisirkus vetävät takaisin ajamaan. Välillä tekee mieli rattiin, kun on tottunut siihen tiettyyn elämäntyyliin. Ei se ollut niin helppoa olla Jyväskylässä selostamassa ja katsomassa vierestä, inkoolainen virnistää." YLE

Toivottavasti Bosse vielä palaisi kerran rallinäyttämöille :thumbup: Toisi edes vähän lisää mielenkiintoa mm-sarjaan ;)
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Mielenkiintoista. Subaru-kaksikko lykkää kokolailla tasatahtia toinen toiseensa nähden. Fordin tutkapari liikkuu myös samoilla sekunneilla. Suzukillakin, mutta Citroenilla ainakin minun mielestäni Lööperi on pitelemätön epeli.

Kertoisiko tämä jostain jotain? Voisi ainakin pekuleerata, että huippukuskien välillä ei ole hirveitä eroja, paitsi että fransmanni on siltikin muita hitusen edellä.
Varapyörän sijainnista ja jousituksen pehmeyksistä riippumatta...:dunno:

Kyllä siinä on eroja, ja paljon. Loeb pesee Sordon vaikka pakilla ja silmät sidottuina... Solberg ja Hirvonen ovat molemmat parempia kuin tallikaverinsa ja tässäkin erot ovat suuret. Pienin ero löytyy Sukisukilta, Garde on hitusen verran parempi kuin Andersson. Loeb ei olisi noin ylivoimaisen näköinen eri auton puikoissa ja Citroen tekee Sordosta hyvän. Tosiasia on, että Sordo on kolmen huipputallin 6 kuskista huonoin.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Se ajettavuusongelma on kyllä Subarulla tiedossa ja sitä yritettiin korjata jo kesällä, ei onnistunut, mutta ensi kaudeksi tulee muuttumaan ja Subaru tulee taas mukaan voittotaisteluun. :ahem:
Jaa...ja minä luulin että Bossen siirtyminen Petterin tilalle Subarulle ei ole vielä varmistettu :wink:
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
426
Sijainti
Lievestuore

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Busse tyrmää paluun.

Marcus Grönholm ei palaa rallin MM-sarjaan
Perhe ja uudet suunnitelmat etusijalla
24.10.2008

Syksyllä 2007 ralliuransa lopettanut Marcus Grönholm ei aio palata rallin MM-sarjaan. Inkoolainen on vihjaillut viime aikoina mahdollisesta paluustaan MM-sirkukseen. Grönholm kertoi kuitenkin perjantaina Maaseudun Tulevaisuuden Kantri-liitteelle, että nyt tehty lopettamispäätös on lopullinen.

Grönholm toteaa, että päätös oli kaikkea muuta kuin helppo, sillä hän sai useita houkuttelevia tarjouksia rallipiireiltä.

"En usko, että tulen ajamaan enää yhtään rallikilpailua. Tai jos ajan, teen sen omaksi huvikseni", 40-vuotias rallisankari sanoo.

Grönholmin mukaan hänen paluunsa olisi edellyttänyt täysveristä taistelua maailmanmestaruudesta.

"En halua lähteä ajamaan kolmannesta ja neljännestä sijasta. Sellainen ei ole mahdollista minun kohdallani, koska olen tottunut taistelemaan voitosta."

Ralliväki ja lukuisat penkkiurheilijat ovat kannustaneet Grönholmia jatkamaan. Se teki päätöksestä entistäkin vaikeamman.

"On paljon parempi, että ihmiset kysyvät miksi lopetin, kuin että koska sä lopetat. Carlos Sainzilta kyseltiin aikoinaan, että koska se meinaa lopettaa", "Bosse" nauraa.

Grönholm jättää rallipolut hyvillä mielin.

"Olen onnellinen, että sain mahdollisuuden nousta huipulle ja menestyä. Nyt täytyy keksiä muuta tekemistä ja olla enemmän perheen kanssa", kotitilallaan taas viihtyvä Grönholm sanoo.

Grönholm ja hänen kartanlukijansa Timo Rautiainen voittivat rallin maailmanmestaruuden vuosina 2000 ja 2002.

Marcus Grönholmin haastattelu on luettavissa 12. marraskuuta ilmestyvästä Kantri-liitteestä.

JOUNI HIRN
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/09/fi_FI/gronholm_ei_palaa_ralliin/
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
426
Sijainti
Lievestuore
Hyvä päätös,se on kuitenkin tehnyt hemmetin hyvän uran,ei tonne enää kannata lähtee henkeänsä riskeeraamaan,pari vuotta menee,niin eiköhän kilpailuvietti hieman laannu,ja eikös sillä ole maatila,siellähän sitä tekemistä riittää.:alppu:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Bosse kävi vähä testailee Subarua ja iltasanomatki saanu vihiä asiasta, muka "salaset" testit. :doubtful:

Oli ajanu yhessä Mikkelsenin kanssa, jonka siis pitäs siirtyä Subarun kakkostalliin Östbergin kanssa ensi kaudeksi. Huhuissa tosin on pyörinyt Citroenkin...

Ja iltasanomilla on hyvä huumorintaju, ISn mukaan Bosse ajanut 3 sekuntia kovempaa kuin Petteri ja Atkinson saman testipätkän... Oisivat ees laittaneet sekunnin niin joku olis voinu uskoakin, tosiasiassahan se ero todellakin oli 3 sekuntia mutta otiseen suuntaan.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Ja iltasanomilla on hyvä huumorintaju, ISn mukaan Bosse ajanut 3 sekuntia kovempaa kuin Petteri ja Atkinson saman testipätkän... Oisivat ees laittaneet sekunnin niin joku olis voinu uskoakin, tosiasiassahan se ero todellakin oli 3 sekuntia mutta otiseen suuntaan.
Voi se ollakin totta, mutta sillä ole mitään merkitystä jos ja todennäköisesti kun ne ajat on ajettu eri aikaan niin niiden vertailu on turhaa.
 
Ylös